Registrera som ombyggt fordon

Modifieringar och tips
wedin
Lite mer laddtryck

Inlägg av wedin »

Men hur blir det om du inte godkänner en del saker. Måste jag ändra på de och sen betala 3750:- igen? Eller finns det nån typ av ombesiktning.

/Fredrik
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Om själva konstruktionen blir underkänd så brukar man behöva göra om byggbesiktningen. Det blir i så fall ett timpris, c:a 300 kr per timme som det ser ut idag.

Är det enklare fel vid byggbesiktningen, så kollas de vid slutbesiktningen (ingen extra avgift). Enklare fel är saker som går att kolla när bilen är klar, eller som inte kräver total omkonstruktion. Bump-steer, felaktig cambergain till exempel. Om däremot själva ramkonstruktionen är fel, måste det kollas innan du bygger klart.

Fel som upptäcks vid slutbesiktningen kan kollas vid en nytt besök (samma timpris) om det är allvarligare saker - småsaker kan kontrolleras av Bilprovningen vid regbesiktningen (ingen extra avgift, bara kostnaden för regbes).

/Gustaf
Lite mer laddtryck

Inlägg av wedin »

Får man bygga om torpeden? Eller måste den vara orginal?[/img]
dezzan
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Går våran Ascona V8 regbesiktigta ?
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det gar bra att bygga om torpedvaggen, inga problem.

Asconan kan i princip reggas som amatorbyggt fordon men det finns formodligen flera detaljer som inte ar lampliga pa en gatbil. Bade bak- och framvagn i ett DR-chassie maste ofta andras for att ge acceptabla egenskaper pa vagen (fjadringsvag, vinklar, "bind" i bakvagnen etc.), stummonterad motor/lada ar sallan sa bra... Dessutom blir det problem med maxeffekten, pa 1000-1200kg vikt sa ar ju 200-240 hk max - kanske inte sa trovardigt med er motor.

/Gustaf
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Vet inte om jag är blind. Men jag hittar inte någon länk att köpa SFRO bygghandboken på http://www.sfro.com/

Tänkte köpa en senare version än den jag har liggandes.

Material till Chassi? Är Sömlösa 20-25mm 2mm gods kalldragna konstruktionsrör ok?

Om man bygger fackverkschassi vill man ju helst ha rätt "små" rör eftersom det konstruktionen i sig inte ett enskilkt rör som tar upp krafterna.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Boken kan du köpa via tidningen Wheels.

Till chassiet tycker jag att det är onödigt med sömlösa rör, sömmade rör duger alldeles utmärkt. Du vill ändå ha ett normaliserat eller "mjukt" rör för att det hellre ska kröka sig än gå av.

När det gäller dimensionering beror det på hur fackverket ser ut och hur tung bilen blir. Men en normal Locost på 750-850 kg och 100-180 hk har ju 25x25x2 som "normdimension", det kan vara något att tänka på.

/Gustaf
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

vilket av dessa verktyg tror ni har bäst funktion för att bocka rör. Större dimmentioner kan man ju lämna bort. Men mindre rör vill man kunna bocka själv så det går fort. Frågan är vilken som bockar röret på bästa sätt.

Denna ska klara mer, men jag ser inte riktigt hur den fungerar
Bild

Denna räcker troligen även om den är något lite klenare enligt spec
Bild
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag har några frågor om SFRO bes.

Gällande BMW E30, motor ev. M50 24 ventilare eller något i den stilen.

Egen bärande konstruktion + SFRO besiktning = Betala 7k slippa miljöregler och certifiering.

Bara åka med bromsintyg till sbp och se glad ut åka ut på andra sidan dom lika glada även om man rullar igenom med en motor försedd med turbo e.t.c. ?

D.v.s. motorn är hjälpandad av lämplig snigel.

Är detta fallet så förstår jag inte varför inte fler BMW åkare ser till att bygga om för att SFRO sedan betala sedan ut och köra som galningar runt konsum.

- Denna faktan fick jag av en kille som har planer på att bygga detta ovan, på en höft.

Är bara nyfiken.
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu är ju peppes inlägg kanske lite osammanhängande men jag tolkar det som att någon vill bygga ett amatörbygge med E30-kaross och M50 med turbo?

Det är i princip klart möjligt (miljödispensavgiften är dessutom borta för tillfället, så de 7kkr kan man räkna bort, dispensen är "gratis").

Problemet för de flesta är just att bygga en helt egen bärande konstruktion, vi pratar ju om en balkram eller rörram att ställa karossen på. Det är inte helt trivialt att snickra ihop en sådan.

Nästa frågetecken är förstås effekten, max 15kW/100kg tjänstevikt gäller ju fortfarande och med tjänstevikt på 1000-1250kg (som väl är rimligt för en E30?) handlar det alltså om 200-250 hk ungefär. Har man en motor som ger 200 hk utan turbo är det ju inte rimligt att komma med bromspapper som säger 210 hk MED turbo...

Idén som sådan är helt rätt, jag tycker också att fler borde ta steget fullt ut med sina byggen...

/Gustaf
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Jonas CRX VTi 94 skrev:Denna ska klara mer, men jag ser inte riktigt hur den fungerar
Bild
Tycker den här ser ut att vara en plattjärnsbock 8)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

therealpinto skrev:Nu är ju peppes inlägg kanske lite osammanhängande men jag tolkar det som att någon vill bygga ett amatörbygge med E30-kaross och M50 med turbo?

Det är i princip klart möjligt (miljödispensavgiften är dessutom borta för tillfället, så de 7kkr kan man räkna bort, dispensen är "gratis").

Problemet för de flesta är just att bygga en helt egen bärande konstruktion, vi pratar ju om en balkram eller rörram att ställa karossen på. Det är inte helt trivialt att snickra ihop en sådan.

Nästa frågetecken är förstås effekten, max 15kW/100kg tjänstevikt gäller ju fortfarande och med tjänstevikt på 1000-1250kg (som väl är rimligt för en E30?) handlar det alltså om 200-250 hk ungefär. Har man en motor som ger 200 hk utan turbo är det ju inte rimligt att komma med bromspapper som säger 210 hk MED turbo...

Idén som sådan är helt rätt, jag tycker också att fler borde ta steget fullt ut med sina byggen...

/Gustaf
Tackar för infon.

- Är väll bara att börja kapa då, ladda cd'n i garaget med hårdrock. För stämmer detta så är det ju underbart.

Eg. Min M20 lämmnar 170hk från fabrik, och med turbo 250 hk då bör det ju funka tex.

Nåväl, förlåt om det inte var on topic men killen refererade till dig så jag antog att du kunde svara här :)
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jodå, det stämmer, och har man "bara" 170 hk i grundeffekt är det inga större problem att hitta en trovärdig nivå. Värre om man börjar på 286-315 hk...

/Gustaf
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Tackar för infon Gustav, att jag böjar kapa ligger dock längre fram i tiden, jag inväntar resultat på msn kontaktens bygge :P
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck

Inlägg av r3c »

tjenare har precis köpt mig en ny bil, som dom klantat till framvagnen på hadde tänkt höra om någon vet hur man skall stärka upp denna.

Bild
såhär ser det ut idag

Bild

Bild
såhär tycker jag det borde se ut, vore fint med lite feedback.
Skriv svar