lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtänd)
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
- Ort: Norsjö
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Nu är ett autronic sm4 införskaffat och kylsystemet är åtgärdat de verkar funka klockrent!
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Inga körningar med autronicen än 

-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
- Ort: Norsjö
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Nä bänken är trasig så vi får se när den är igång igen! Vi ska fixa till spjällhuset under tiden så att spridarna kommer längre in passade som bra nu! Blir de pro spark för du?
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Nix den tiden är förbi. Det ligger en motec i garaget 

-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
- Ort: Norsjö
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Ja de låter som en bra ide=)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
nu är det mek på 2.4RC motorn igen! jag håller på byta kamaxel nu på den från en GL 73/72 med 106 nock vinkel till en AGAP 37/ 279 /106 med 16mm lyft.
vi (cnc jonas och jag) har svarvat till custom underläggs brickor (38mm inspänings längd ca 45/130kg) till de nya AGAP special enkel fjädrarna som är disagnade för dessa hög lyfts kamaxlar och optimerat måtten på AGAP titanium retaners till den här motorns special knaster (enkel spårs med 7.5graders vinkel) så de ligger på precis rätt ställe.
mycket jobb med alla små detaljer på en sån här topp men det blir väldigt bra känns det som.
återkommer med bilder senare på grottis toppen och ventil grejorna.
mvh jens
vi (cnc jonas och jag) har svarvat till custom underläggs brickor (38mm inspänings längd ca 45/130kg) till de nya AGAP special enkel fjädrarna som är disagnade för dessa hög lyfts kamaxlar och optimerat måtten på AGAP titanium retaners till den här motorns special knaster (enkel spårs med 7.5graders vinkel) så de ligger på precis rätt ställe.
mycket jobb med alla små detaljer på en sån här topp men det blir väldigt bra känns det som.
återkommer med bilder senare på grottis toppen och ventil grejorna.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
- Ort: Norsjö
Re: lindbergs 2400cc RC (NY KAM)
Håller de snart vara dags för lite körning? Är lite små sugen 

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (NY KAM)
det tar en jäkla tid med toppen men det går framåt och det blir bra.
först fick vi svar om titanium retanerserna sen svarva speciella fjäder underläggs brickor i anpassade till just den ventilfjädern. sen va det väldigt olika ventil VS lyftare mått så 3 st lach caps va över vad AGAP har i lager 4.30mm. sen så när allt skulle ihop så upptäcktes det att toppen efter alla svetsnigar är väldigt krokig i kam överfallen så jag har hand putsat och planat överfallen hela dagen för att få det hyggligt bra. nu kan man snurra kamaxeln med en hand utan att ta i allt vad man kan. från början så va det två händer och ta i allt vad man kunde (friktion och nyp risk
).
känns som om allt blir väldigt bra nu iallafall och nu återstår bara 3 custom lachcaps och en ihop monterig igen
först fick vi svar om titanium retanerserna sen svarva speciella fjäder underläggs brickor i anpassade till just den ventilfjädern. sen va det väldigt olika ventil VS lyftare mått så 3 st lach caps va över vad AGAP har i lager 4.30mm. sen så när allt skulle ihop så upptäcktes det att toppen efter alla svetsnigar är väldigt krokig i kam överfallen så jag har hand putsat och planat överfallen hela dagen för att få det hyggligt bra. nu kan man snurra kamaxeln med en hand utan att ta i allt vad man kan. från början så va det två händer och ta i allt vad man kunde (friktion och nyp risk

känns som om allt blir väldigt bra nu iallafall och nu återstår bara 3 custom lachcaps och en ihop monterig igen

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (NY KAM)
"snart" är den i gång men uppdateringarna på bänken och andra grejor har tagit mycket tid.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Vad hoppas du få ut av kambytet, bättre register, mera toppeffekt?Jens Gustavsson skrev:nu är det mek på 2.4RC motorn igen! jag håller på byta kamaxel nu på den från en GL 73/72 med 106 nock vinkel till en AGAP 37/ 279 /106 med 16mm lyft.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: lindbergs 2400cc RC (NY KAM)
Gissar att Jens vill prova olika idéer han har om vilken kam som passar topp/motor.
Vad Olle vill.. enkelt mer toppeffekt å körbarhet han har ett körsätt där han vill ha varv å hög effekt.
Vad Olle vill.. enkelt mer toppeffekt å körbarhet han har ett körsätt där han vill ha varv å hög effekt.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
super7 skrev:Vad hoppas du få ut av kambytet, bättre register, mera toppeffekt?Jens Gustavsson skrev:nu är det mek på 2.4RC motorn igen! jag håller på byta kamaxel nu på den från en GL 73/72 med 106 nock vinkel till en AGAP 37/ 279 /106 med 16mm lyft.
vi vill åt lite modärnare profil med mer lyft för mer toppeffekt samtidigt som vi jagar mer mellanregister med andra grenrör och bättre körbarhet på dellast med autronic styrsystemet.
mattias kommer nog med bilder då jag inte hittar min kamera.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (NY KAM)
ska bli kul o se skillnaden med den kamen.. har själv beställt kam av agap till min rallycross 2400cc maskin 

har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (NY KAM)
vilka värden har du på den och är den motorn bromsad och isåfall vart?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/