ivars e30 backhalf - 8s

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Inlägg: 697
Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av MadMange »

Kan bara hålla med! Alltid lika kul att läsa uppdateringarna, även fast det strular för dig, allt löser sig du vet ;)
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

kul att se att ni läser och gillar updatesen!

gått ett par dagar utan update nu, men satan vad det har skruvats... och bilen raceades det med på lördan i västerås... dock utan att få i växlarna..

stort tack till framförallt emme! Men också tack till karel, pizza, pinnen & jocke!

i onsdags/torsdags havererade packbox-oringen i tilton lagret.. orsak okänd

Bild

Bild

kränghämmare monterades samtidigt som jag filade med det av pizza och emme

Bild

körde utan kränghämmare förra året så jag hoppas det gör nån skillnad iallafall i breisladdskurvan :)

Bild

dragit klart till wasserpumpen för intercoolern

Bild

ruggigt trött på allt bestyr som blivit med lådan, får hoppas allt slit blir värt det i slutändan :)

Bild

FAAAAIL, det är 8or vi jagar!!
Bild

dags för uppstart snart kanske

Bild

lite reservdelar ifrån ppf, levererat av den trogne budbilschaufören pinnen ! :)

Bild

Bild

Bild

fixade iordning för täckplåt

Bild

Bild

ic kylarslangarna

Bild

HA HA HA, årets bild på polarn :D

Bild

uppstart fail 1

Bild

uppstart fail 2, en cylinder död, var dock bara en kabel som hoppat ur

Bild

jocke hjälpte mig svetsa plattjärn till spakstället så jag kan bulta fast det i karossen, får se hur det kommer lira, eller om det blir stökigt med karossrörelse mot lådan...

Bild

låg som ett troll

Bild

Bild

vajjerstopp till dörröppningen,

Bild

bästa jobbet som tillät lite friare användning av verkstan under denna stökiga vecka!

Bild

dags att fixa i finolja och provköra raketen! :)

Bild

Bild

Bild

Bild

tvättdags!

Bild

fylla temporärt ic-kärl

Bild

sladda iväg till macken och tanka upp, 255r däck är stökiga att drifta med när man åker frontrunners fram... HA HA

Bild

Bild

dags för avfärd mot kvällens race... lördans altså... gick åt HELVETE, fick inte i 2an eller 4an..

Bild

Bild

tog ner lådan idag för att schimsa ut urtrampningslagret, då den vill sticka vid 6000rpm när man har koppling nertryckt med växel i.

fann då att lagret krypit ut, så återmonterade det med cylindrisk fastättning i hopp om att skiten ska sätta sig bättre..

Bild

Bild

får testa den senare i veckan, nu är 215 däck monterade fram istället för front runners... kanske går att hänga ut skiten i nån bredare kurva... utan servo är det inge roligt att rondelldrifta..
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Stoffe_Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
Ort: Gällivare

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av Stoffe_Turbo »

Är det pilotlagret du menar har glidit ut? jag funderar på att göra en hylsa man trär på axeln så att lagret omöjligt kan backa ut. en tanke bara..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av stecka »

Ser ut som du har LITE grepp problem på emmaboda :)
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

long time no seen,

har varit ute och lunchfräst i stan med beemern, vilket var rätt jävla befriande :)

Bild

ställt in bakvagnen rak och fin med nya dämparna, + ändrat lite på stagen :)

Bild

lånat ett släp av aros auto till emmaboda och ett annat uppdrag :)

Bild

här är en ny e30 till mig, GROVT arbete gjort av "Fugitive" på ppf forumet!! Han har fixat alla rost, bytt diverese plåt och helsvetsat alla skarver.. Fantastiskt arbete med underredet också! Sen har chribbe haft chassiet och avesta breddat + suttit i en bur, + min gamla bakvagn och framvagn ifrån min gamla kombi!

Var ju tvungen att ett sånt fint projekt att pyssla med när jag nu känner att jag fått min vite som jag vill ha den, bara underhåll borde inte bli allt för mycket kan man ju hoppas! Så tid och energi finns altså till något mer.. och något lite mer alldagligare kanske som kan gå att regbesikta sen?

Bild

sjukt fin med draguppsättning :)

Bild

tanka är kul såhär nuförtin

Bild

påväg till emmaboda med pizza emme larsson och frugan

Bild

vi checkade in och tänkte åka till topten inbjudningen och ställa ut, men sen vart det körning direkt så vi hann inte med den tävlingen.

Bild

Bild

Bild

värmde på 3an och startade på 2an, det funkar sålänge det spinner...

Bild

kränghämmaren gick av i första rundan...

Bild

mappade på launchen lite så den kliver iväg bättre... tillslut vart det 1 bar i startladd

Bild

Bild

9.11 vart bästa tid för dagen med lakrits hela vägen :)

Bild

8an tas nästa gång? ;)

Bild

filmklipp sålänge, kommer mer sen

http://www.youtube.com/watch?v=Q7621tbJc4w" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

update:

jag åkte mälardalen open på kjula och kom 2:a, utan att behöva lägga av en repa i själva tävlingen för att så många åkte ras i min klass 4-6. I elimineringen kom jag 2:a också på tiden 9.11 i 247, EXAKT samma hastighet och tid som på emmaboda.

Förklaringen till detta är att jag hade kopplingsproblem (kopplade inte ur och gick ej att peta i växel 3 (4an) och därav endast 175kmh över 201meterslinjen.

Jag tror att jag klev ur fotocellerna utan att jag släppt kopplingen, för jag åkte samma tid på 201 trots 175 i hastighet och sämre 60 fot än emmaboda 1.41 ist 1.32 .. Men, det sköt ju på överjävligt på andra växeln (dvs 3an då jag startar på 2an) så kanske det hämtade in hela repan ?!

Hursomhelst pissrepa och första laddtryckssteget igen.. låga nior åker jag altså på miss eller brehäng, spelar ingen större roll.. Slöare än så går det inte att få den ;)

bild ifrån lars sikhammar
Bild

Nu går dock chassiet SPIKRAKT och bryter tillochmed upp högerframhjulet högre än vänsterhjulet så jag kan backa av lite på förspänningen, spinner exakt så mycket jag vill med 1bar i däcken (enligt instruktioner av ärtan) på klister och greppar fint uppe i fart, ska nog göra den lite snällare på fyrlänken till starten och släppa ur till 0.7 iallafall, då kan det bli mycket bra.

chassiet iår = check ! Motorn iår = check ! Karossen iår = check ! Låda och koppling kommer nog bli bra med lite arbete, verkar vara fina grejer men känslig att få och lira.

film ifrån kjula:

http://www.youtube.com/watch?v=UCdTzKhuXVc" onclick="window.open(this.href);return false;

Det som brakade på kjula var detta:
Bild

Eftersom jag gjort allt enligt bok så misstänker jag att felet var obalans i grejerna som gjorde att det skakade loss, jag har ju trots allt hunnit med att köra en hel del iår endå.

Skaderapport: 1st lamell, 1st svänghjul, vilket känns fint som fan!!! kunde gått bra mycket värre där!

Bild

Sen tänkte jag presentera tillökningen i mitt garage :-)

Bild

nu är det tyvärr inte min gamla kombi, vilket hade varit SKITKUL men det är både framvagn och bakvagn ifrån den, med bromsar!

Bild

Karossen som det nu sitter på faller mig dock riktigt fint i smaken! Har gått i tankarna om att lacka om till rött flera gånger men det har aldrig blivit av.

En gammal Mtech 2:a som Fugetive på ppf forumet har suttit upp i vagga och lagt ner ett herrejösses jobb på ! Kika gärna in hans tråd för att se hur mycket han slitit med att svetsa varenda skarv och bytit ut den dåliga plåt som funnits!

Bild

Bild

Tankarna med den röde är dock många, först tänkte jag göra en busbil mer lämpad för gatan, men det slog mig att det inte finns något att hämta i den här där som inte min vita kan göra, och racebilsmässigt är det mycket att ta tag i ifall man vill ha något bättre än den vite. Visst nu åker jag väl redan gata ibland med den vita men inte på det bekväma sättet där den kan stå utanför på parkeringen över natten och man sen kan hoppa in på morgonen och fräsa till jobbet.

Det som däremot är omöjligt att kombinera med den vita är komfort och bruksbilsegenskaper.. Många kallar sina racebilar för gatbilar över de mest korkade anledningar och jag ska inte göra den missen med den här, ska verkligen försöka även fast fartdjäuvlen alltid tar över och vill lätta allt och trimma allt.. sen sitter man helt plötsligt i en kakburk på fyra hjul och undrar hur fasen man egentligen tänkte när man åker till jobbet i den.. =)

Ska altså inte bli en renodlad racebil, utan en 500hästars e30 -> med fartegenskaper som en 350 hästars e30 eller annan tyngre 500hästars bil (s2/supra/skyline/corvette)

Bild

Specen är:
BMW E30 320 1988
Ombyggd bakvagn (skottsäker med m535 delar & sviktstålsaxlar)
Ombyggd framvagn (5-bult, e36 servo, 330mm skivor & willwood ok)

Kompletteras med:
Tillräckligt mycket inredning för att det ska kännas bekvämt (inkl lagom stereo).
Orginalrutor runt om.
Ombyggd panel med eftermarknadsmätare
M50 motor (eller 330 om det går SBP mässigt som ombyggt fordon ihop med E85 och vipec)
Mtech2 framspoiler och bakspoiler (sidokjolar får jag klura på, den är ju avestabreddad som en djävul).
Asbreda fälgar bak med däck (så man kan racea på vardagsbasis påväg till jobbet eller dyl,)
D2 coilovers fram & ppf AVO bak.

Planen är altså att lägga ner MYCKET tid på den här utan att nå varken 1000hp eller 8s repor. Så det borde bli en mycket fin och värdefull e30 :)
Men det kommer inte bli klart iår då jag ska lägga all energi på min vita som känns som ett färdigt projekt, dock är det ju rätt mycket underhåll på en racebil med den kalibern, sprängda lådor och pippade kopplingar.. Men det finns inget som jag vill ändra på den nu så därav skaffade jag även detta projekt så man kan ha sinnesro även kommande vinter ;)

Bild

har dock smygstartat lite då det kliade i fingrarna lite när den bara stog där och såg snygg ut.

Bild

sitter helbur i den som jag tänkte komplettera lite försiktigt utan att bygga igen för mycket. + slipa ner och lacka om bur och invädigt i min favoritkulör som är svart och matt och lite grov i finishen.

Bild

skärmarna satt med kattstrypare efter lackering, så jag tänkte blåsa den med ett par lager bodyprimer och oklibbig lack ovant på det sen.
Hatar kakburksljudet i hjulhusen!

Bild

chribbe som var ägaren innan mig satte i helbur och gjorde en riktigt snygg avestabreddning på bilen, + även detta, upptaget för större avgas.

blåste av ytrosten från detta och ska grunda.

Bild

Bild

lite ojämnt lager delar till den.. hehe?!

Bild

häktade av lite grejer för att komma åt

Bild

bakvagnen satt utan dom här nu tillfälligt, så de blästrades av och lackades. ska nog ta ner hela bakvagnen och renovera lite, bara färgmässigt.

Bild

karosserikittat avestabreddningen in&utvändigt i höger hjulhus, sen skar jag upp fingret och vart inge sugen på att fixa vänster sida.

Bild

bodyprimer lagd som FAN, ska hålla i ur och skur det här är ju tanken... dock blir det inga vintrar :)

Bild

kanske nån liten repa på isen iofs... :)

Bild
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av ogge »

klart du ska banka ur den dära på isen några vändor med !
vi från sala trakten blev kära i isen i vintras så det blir nått liknande för oss med i år
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

en liten update som nu är ca 1.5 vecka gammal och framåt.

innan gatebil: spånar bland svänghjul och klurar lite på olika kopplingar för att lösa gatebilmantorp körningen.

Bild

Bild

men ppf hann få fram lameller till tilton kopplingen SUVERÄNT! Och stort tack till engson motor som hann fixa iordning ett nytt svänghjul.

fredag (dagen innan gatebil) fanns allt på mitt jobb för att sätta igång kl 19:00

Bild

nya vs gamla

Bild

mätte in kopplingen så att det skulle fungera med urtrampningslagret, tack till bubbla niklas som hjälpte mig med lite svarvning :-)

Bild

Bild

upp med lådan, gick fint att göra själv dessutom.

Bild

jacke var där och mekade iordning sin 4G63 powered compact :) emme var förbi och krängde lite däck, så det var full fin aktivitet med gangstermusik ifrån ryssland... En helt vanlig fredagkväll ;)

Bild

gathjul på

Bild

bytt olja (vilket jag vanligtvis inte gör för det har bringat tur 2009 & 2010) ;)

KUUUUUUUUUL!!!!!!!!!!!!

OBS, min olja var fin, men tunnan flödade över så det hette duga, den var full...

Bild

Bild

provkörning, NU banan FUNGERAR KOPPLINGEN!!!!

Bild

påväg till mantorp ett par timmar senare

Bild

besiktning

Bild

lineup

Bild

dessa gick ett par varv :) sprillans nya innan, dock gamla..

Bild

Bild

e85:et flödade som öl

Bild

sen i sista körningen så bankade jag löken... ordentligt... totalhaveri... skiten nöp... yblocket för oljan skruvade ur sig och tömde under en burnout på 4an förbi lite bilar.. såg ingen utväg här utan var i princip tvungen att sälja chassiet för att få råd med en duglig motor och få en komplett röd mildare e30.. vilket inte kändes alls som att den tiden var kommen redan, fixa hus och barn för att sedan börja bygga bil igen när det rett sig ;) ...

Bild

gick ett par dagar innan jag rev, hade börjat hoppas på att kanske mitt tighta lagerspel nypt fort och påsåvis räddat ivarjefall turbo, kammar och lite såna grejer.

Bild

sjukt lättarbetad maskin, så mycket bättre än 2010 :)

Bild

dags att stå såhär på actionmeet f.ö...

Bild

gick lagomt bra att meka bort turbon som suttit där och myst 1.5 vild säsong..

Bild

kammar CHECK, turbo CHECK, very nice!!

Bild

Bild

veven ska vara grön, för den är härdad så, men eaglestakarna... hehe.......... hehehe........ hmm...

Bild

tomt block, CHECK, kolvar CHECK, ramlager CHECK, glorious!

Bild

Bild

skadelista: 3st stakar (framförallt 1an och 3an) men ev veven också, det är ivägkört till engson motor för kontroll så får vi se när det kommer tillbaks... Siktar på åtminstone ACTION MEET, men eventuellt rudskogen, hade varit fint för jag har ett bokat reportage med engelska BMW PERFORMANCE då...

Bild

raketerna!

Bild

Den röde har jag gjort klart lite inpassning av bakljus (ja det behövdes) + båda framskärmarna.. Stenskottsskyddat hjulhusen fram också på båda sidorna.
Gjorde även klart sikaflexning och tillsnyggning efter avestabreddning i vänster hjulhus

Bild

här är ifrån en burnouttävling, ville inte stå och nöta så jag la en snabb rackare på 4an :-)
http://www.youtube.com/watch?v=qQPN5xIp ... rbbLyiPxvc" onclick="window.open(this.href);return false;

vid 4:27 här ser man vita faran :)
http://www.youtube.com/watch?v=56MHNQ-Z ... playnext=1" onclick="window.open(this.href);return false;

finns ett par bilder på min garaget sida också, och har blivit lovat fler på mail.
http://www.garaget.org/rivars" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

En grej efter det här eventet som gör att det suger lite extra är att enda repan jag kom ihåg att slänga på kameran är sista repan ut, då jag bara hade SKITDÄCK kvar som inte rök något, (bla det som syns på klippet här uppe)... + Att det inte går att encoda i något redigeringsprogramm........

Nu håller jag tummarna för att grejerna blir friskförklarade hos engson motor
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av stecka »

Härligt att de inte va värre på skadelistan snart e du på banan igen :)
De där med oljetunnan har man gjort ett x antal ggr :)
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

fick veven och stakarna igår på johannesbergeventet av engson !

så idag efter en festivalkväll så började jag knåpa när värsta ormögona lagt sig

förebannade jävla runddragna bulthelvete i grenröret, tog tid men gick ur skiten..
Bild

rengörning block + zigenarhoning för att få ett par nya fräsha lodrätta repor, öppnade servicekanalen och drog ur också.

Bild

Bild

Bild

eagle till vänster och ppfs nya "kina-stakar" till höger... Folk har frågat om jag kört ppf kinastake förut och då har jag sagt ja, trodde det var eagle vi snackade då :)

blandade känslor om nya staken, bultarna som följer med orginal är de som får mig orolig + märkningen på sidan för att se vilket överfall som hör ihop med vilken stake, resten är fan jävligt snyggt i jämförelse mot eagle + att engson mätte upp viktförhållandet mellan storända och lillända vilket var djäuvlskt bra.. + att de ser lite stöddigare ut än eagle, enligt bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

började knåpa och hata kolvbultslåsningen igen...

Bild

irritation 2, en dagen efter skurvardag, kolvulten sitter ju innanför oljeringen, hade glömt bort att komma ihåg det.

Bild

kanonstakar som nöp innan maskinen skrotade :))

Bild

Bild

Bild

momentdragit och packbox fram + bak + halva stödgördeln limmade och klara.

Bild

hämtar förhoppningsvis en oljepump på ppf imorn sen ska jag ihop med resten! Enda som stör mig är att jag inte har någon centreringsdon till kopplignen, så jag måste ta ner lådan, sätta i motorn åka iväg till jobbet, + göra min centreringsprocedur där för att få det att lira... skönt omständigt......... + att jag kom på i skrivandes stund att jag sålde min transportbil.... haveriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....................................................
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av Nova Jörgen »

Du har kämpar-anda :thumbright: Jag läser och garvar, kämpa på. Kul med så flitiga uppdateringar.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

sommarn efter gatebil mantorp har gått, och nu är det på gång igen inför årets rökarträff, ppf bigmeet i orsa första helgen i september!

Det enda för mig kända hindret nu är syncproblem med lådan, annars ska 8an gå att knipa.

Emmaboda = 1.4bar (717whp) och brehäng i mål, bra start givetvis för 9.11s noterades och 247km/h.
Orsa= 300whp till och klistrat, problemet förut har varit koppling som brunnit i starter och en bil som lättat i hastighet pga luftlyft i bagageutrymmet som inte var igenbyggt.

På kjula iår försökte jag åka en 8a på lågladd innan jag kranade på fullt, men med löst svänghjul som sedan hoppade dän helt vart det inget av den planen.

Nu laddar vi om på slutspurten, går inte 8an nu är det bara att börja med KUNG FU eller nåt annat man inte blir lika knäckt av ;)

liten bildserie från sensommarn:

översvämning i garaget

Bild

den röde kommer behöva spaceras 4cm för 10" fälgar med et 20

Bild

Bild

Bild

di beauty and di beast

Bild

frontbåge grundad till den röda, rätt nerverande projekt då den är lite väl nerplockad med tanke på att 2st ägarbyten skett imellan också... hade varit klar kaross i juni om allt skit funnits.. men men, den är väl grundligt iordninggjord till slut iallafall...

Bild

Bild

bra förvarings bil iallafall :)

Bild

dörrar så ihopmonterade som det gått, saknas en ruta vä fram för vev och listen som synes på bilden.. nån som har så hojta gärna till..

Bild

tänkte turba evon jag hämtade ifrån england och bytte ut min bruksbil med

Bild

en sån här behöver jag till röda faran, går inte att köpa löst på bmw.. själva plastbussningen som sitter däri. tips eller är det bara att svarva?

Bild

snart dags för 12timmars race med mitsubishi iår igen, 4G63an ska vråla!!

Bild

kört lagligt streetrace med evo 5an.. relativt kul på 1an och 2an, men sen kändes det rätt lustigt att vara ute på ett flygfält och bränna... gäsp.. :)

Bild

köpte tråg och oljepump till min röda e30 och snor pumpen till den vita sålänge

Bild

bigbrake kit till e30 till salu, man behöver köpa coilovers med hylsor till dom för att kunna använda dock, är även modifierade i styrledsinfästningarna för bättre sladdutslag ;)

Bild

330 motor till röda faran, har även köpt zf växellåda och 328 kardan till den så ihop med min gamla kombibakvagn så är den relativt komplett under till, förutom coilovers.

Bild

pedaler och bromsservo imonterat

Bild

gatebil satte lite fräna spår... tur det bara är utkladdat gummi, skulle nog aldrig ta ut en bil man är rädd om på dessa event..

Bild

ÄNTLIGEN, restad hos tilton, men fanns hos en firma i england och nu är den här, då var det bara att muttra ihop motorn och dingla ner

Bild

fick låna ett centreringsdon av robban på mbilar

Bild

Bild

Bild

Bild

efter lite lördags mek såg det ut såhär med hjälp av ett par skruvglada polare

Bild

om inte 8an kommer nu på orsa vet jag inte om jag ska skratta eller gråta, hittils har det bara känts som en fråga om när och hur bra 8a det ska bli, men nu börjar jag bli nojjig, när en gaswire går av tillexempel, när ett svänghjul lossnar...

8,7 @ 270 vore ju nåt det, på smygbreställ...

Må lådan synca och allt skit hålla ihop !
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

Tog med en vanlig kamera såhär lite efter säsong för att dokumentera kärran lite så den får lite andra bilder än iphone bilder.

Nya fälgar införskaffade, 19", blir lite mer gummi backen till nästa säsong = mer rök!

Bild

dörren öppen :/

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

friläge i, länka bultat i chassiet, kanske inte bara är kopplingens fel att skiten inte gick att växla.. hehe.. glömde av att jag gjort det där halvdant innan första provkörningen.. Kom liksom lite andra fel som var viktigare att lösa..
Knoppen växlade jag bort i orsa, ena gången med att få i växeln innan den stack, andra gången mitt i växlingen så jag fick kasta den och bryta i nästa växel.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

hehe, jeep

Bild

Bild

den gamla 1000hästars touring bakvagnen ;) Ser nu mera ut som SATAN.. men det är under uppfräshning allting så det blir bra!

Bild

mer update om projektet med den röde kommer, skrotar mekar mest där änsålänge.
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
Hans K
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor okt 21, 2010 11:41 pm
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av Hans K »

Klass för BMW?
http://www.facebook.com/pages/Street-10 ... 9141170842" onclick="window.open(this.href);return false;
Spöa V8?
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

hösten flög förbi för jävla snabbt!!

har inte bestämt mig alls hur jag ska göra med växellåda, skulle vilja köra vidare med lådan jag körde i somras, men det skrämmer mig att den var så in i helvete segväxlad när det väl gick på stripp med grepp, kan dock varit andra faktorer som spelar in..

fixade lite färg till den röda, fanns ingen färgkod på den så jag lämnade in ett provex ifrån bilen så färgproffsen lasrade fram rätt nyans,

Bild

sen fick jag lite detaljer lackerade, det som stör mig mest är att fram och bakspoiler inte finns lackerade.

Bild

montera grill, lysen mm

Bild

värmepaket, bromsservo, pedaler ditsatta

Bild

men hur fan gör folk med värmepaket och luftkanalerna kvar till instrumentpanelen??

Bild

rensade den inför kommande flockning av fastcar i västerås.

Bild

ännu en rattstång fixas till, tar ju inte allt för lång tid att göra iordning e30s längre ;)

Bild

kikade till diffen lite som jag körde hårt med 2008-2009

Bild

blästrade kåpan ingen färg verkar gilla att sitta på det endå

Bild

evon är nu förreggad, great succes!

Bild

nypajsad och fin m535 e28 diff :) 3.07 utväxling, det är KREJJER det!

Bild

Bild

bromsuppgrade på g bak också, ska försöka hitta en skiva i samma offset som e28ans, men så stor diameter som möjligt fast även rymmas innanför plåt 15"are, skivorna lär vara ventilerade och fina också som ska dit. Frambromsarna kommer senare ifrån Bakaxel.se som håller på att klura på lite schyssta bromsalternativ!

Bild

jag måste nog riva ner min vita för att inte bli helt spansk varje gång jag ser den stå och mysa i garaget, eller så skiter jag i det :)

Nästa år blir uppsättningen:

- vit e30 som asförbannad racebil (i skicket den är) ska fixa lite smågrejer såklart som man alltid klurat på men i stort sett som den var iår.
- röd e30 som en vanlig everyday bil med kraftig drivlina och en ynklig 330 motor, i så fint skick jag bara orkar fixa.

Bild

så får vi avvakta lite med den röde, för man lär ju ha tusen hästar nästa år också :)

Bild

Blir nog inte någon automagisk låda dock, troligtvis en viperlåda eller supralåda. I den röde finns det bara ett alternativ, ZF! :-)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Skriv svar