Nu har ju ingen sagt att jol ska sätt i en för mjuk fjäder i wastegaten bara för att andra har de han ska vad jag förstår styra laddtrycket med magnetventil som trycker på "rätt" sida av membranet ända tills den ska öppna då den vänder på trycket så ventilen öppnar!Tyvärr så brukar väldigt många sätta i en mjuk fjäder för att få lågt ladd och man får då en wastegate som tjuvläcker under spoolup, då pulserna kommer att slå upp den.
De är ju bara att tänka på kadett4wd's påstående ännu en gång vad är det vi trimmar motorn eller turbon... Är det värt att sänka motorns verkningsgrad för att öka turbons?Hur kan en förflyttad förbränning från motorns förbränningsrum och ut i grenröret vara skonsammare för motorn. Då om något lär avgasventilerna få stryk så de räcker och blir över....
Bilbyggande handlar lika mycket om prioriteringar och val som teori och kunskap... ska man göra allting all out kommer man aldrig få köra bilen... Det är väl ändå bättre att hitta någon kompromiss i förbränningen så både turbo och motor får de så skonsamt som möjligt och man får ett bra körbart och hållbart koncept!