Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av J00r »

Tyvärr så brukar väldigt många sätta i en mjuk fjäder för att få lågt ladd och man får då en wastegate som tjuvläcker under spoolup, då pulserna kommer att slå upp den.
Nu har ju ingen sagt att jol ska sätt i en för mjuk fjäder i wastegaten bara för att andra har de han ska vad jag förstår styra laddtrycket med magnetventil som trycker på "rätt" sida av membranet ända tills den ska öppna då den vänder på trycket så ventilen öppnar!
Hur kan en förflyttad förbränning från motorns förbränningsrum och ut i grenröret vara skonsammare för motorn. Då om något lär avgasventilerna få stryk så de räcker och blir över.... :wink:
De är ju bara att tänka på kadett4wd's påstående ännu en gång vad är det vi trimmar motorn eller turbon... Är det värt att sänka motorns verkningsgrad för att öka turbons?

Bilbyggande handlar lika mycket om prioriteringar och val som teori och kunskap... ska man göra allting all out kommer man aldrig få köra bilen... Det är väl ändå bättre att hitta någon kompromiss i förbränningen så både turbo och motor får de så skonsamt som möjligt och man får ett bra körbart och hållbart koncept!
Jonas Almqvist
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av J.Lundin »

För min del så finns det bara ett riktigt sätt och det är att optimera motorn så långt det överhuvud taget går. En turbo är att anse som en hjälpapparat och bör då behandlas på motsvarande sätt, dvs. väljas med den största noggrannhet så att det passar motorn ifråga, inte tvärtom... :lol:
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av JE Jr »

Big Al skrev: 1. Man kommer få det istället för att få värme i motorn, dvs man flyttar ur mycket av förbränningen och det blir då mycket skonsammare mot motorn då det är turbon som får ta hand om värmen ist för motorn.


2. Nästa sak är somsagt att turbon kommer att fungera bättre då de flesta turbos är byggda för högre laddtryck och man får då ett bättre mottryck kontra laddtrycksförhållande över motorn.
Så det som är den stora fördelen med högre laddtryck är att man är snällare med motorn.
Detta blir BARA bättre tills turbon hamnar i ett mer gynnsamt förhållande, det går t.ex inte ladda 3bar med stängd wastegate för att sen tändningsbacka och tro att det blir snällt mot motorn då man förmodligen har skyhöga mottryck.
1. Är det inte ändå vevaxeln som det nyttiga arbetet skall till?

2. Kan du inte rita in flödes/tryck-punkter i ett kompressordiagram för en tänkt fullastkurva på en sån optimerad motor som du tänker dig? Jag är bara van VGT-turbos på dieselmotorer och det är förmodligen en hel del annorlunda att optimera och kalibrera...
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av JE Jr »

Nä, jag vet inte men vi brukar nyttja våra turboaggregat hyffsat bra i kompressormapparna, men vi kikar såklart inte på endast en varvtalspunkt utan fullasten under hela varvtalspannet. Det känns ofta här på forumet som att man kikar endast på en maxeffektpunkt.


Förstår jag dig rätt om du vill få ut samma motoreffekt som en motor med lågt laddtryck och tidig förbränning genom att skicka in samma luftmassa med högre tryck och troligtvis högre temperatur från kompressorn och tända senare?
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:11 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av Kadett4wd »

Alexander.. kan du förklara för mig hur en motor kan bli varmare i vattentempen när tändningen ligger lägre än rekomenderat?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av J.Lundin »

"För det mesta så är avgasventilerna gjorda för att klara av värme"

För min del låter det här som ett perfekt recept att bränna ventiler på.... :lol: :lol:
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:11 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Att välja rätt kompressorhus efter kompressormapp

Inlägg av Mattias J »

Herregud.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Skriv svar