Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Konstigt att det alltid blir grejer över när man skruvar ihop :doh: kan tyvärr inte hjälpa dig när det gäller bmw, men i övrigt ser det porrigt ut! :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel-635 »

ATT vad fint det blir, det är ju så man själv skäms över sin penselmålade slutväxel :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jag har inte skruvat isär det själv, köpte motorn i delar.
Då blir det ju gärna lite lurigare med sådant där.
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av nicke.t »

lustigt med skruven, den kom inte jag heller ihåg var den suttit på min s38. :? riktigt fint blir det annars. :thumbright:
tel 0707149931
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Kan du inte ringa snubben du köpte motorn av o fråga om han vet?
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av RoGGaH »

Hade det varit en m6 så hade jag sagt att det är stopp skruven
Till pluggen som sitter i frånt kåpan, den som håller spänskenan.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Det kan vara så att jag kommer ihåg fel, och att det är m6.
Speciellt då jag inte har satt dit någon låsning till axeln till övre spännskenan..
Jag kollade efter något men hittade inget då. Tyckte det var lite konstigt :doh:
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Henrik Braun »

Håller axeln till vänster under fördelaren:

Bild
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av RoGGaH »

Precis den jag menade :)
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Ahh, tackar för bilden.
Den låsningen var inte helt självklar måste jag säga, behöver nog inte känna mig helt tappad för att jag missade den :wink:

Men man blir ju nyfiken på vad det är framför insugningskammen, bränslepump? :)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Drivaxlarna har fått sig en grundlig rengöring och nytt fett:

Bild

Skulle behövt göra något åt plåtarna..
Men det får duga, har inte lust att riva dem igen och börja om.

Har filat lite på spännanordningar till remmarna:

Bild

Fick bli en omlänkningsrulle till servo/generator remmen, tyckte det var lite dålig anliggning på vevremskivan.

Spännare till samma rem:

Bild

Där ska även dit en rulle till remmen till oljepumpen. Tyvärr har jag inte rätt rem, så jag kunde inte göra färdigt.

Fjädrande spännare till kompressorremmen:

Bild

Hoppas det funkar..
Skulle vilja haft en spännare på remmen istället, men lyckades inte få till något.

Äntligen är gördel och tråg på plats också:

Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Steve »

Jag hade då glömt/missat att du skulle ha kompressor också
Blir riktigt grymt! :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

tror det lär funka klockrent med spännaren på kompressorn, men har du en till likadan spännare io bakkant på kompressorn???
tänker på risken at kompressorn "vrider sej" vid hög belasntning om den bara sitter spännd i framkant???
behövs inte mycket vinkelfel innan remmen hoppar vet jag av egen erfarenhet :doh:

en skvätt remspray gör underverk mot slir dessutom :thumbright:

hur va dte nu, du tänker serieladda kompressor/turbo eller göra nån typ av paralellladdning??
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Henrik Braun »

j björk skrev:Ahh, tackar för bilden.
Den låsningen var inte helt självklar måste jag säga, behöver nog inte känna mig helt tappad för att jag missade den :wink:

Men man blir ju nyfiken på vad det är framför insugningskammen, bränslepump? :)
Japp, stämmer bra det! Ljudlös, kabelfri och högflödes =)
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Japp, kompressor för att hjälpa till lite i botten och att spaka igång turbon lite lättare..
Var lite orolig att det skulle kunna bli lite lagg av någon anledning :roll:

Hade det varit fast spänning av kompressorn hade jag gärna haft fäste i både bak och framkant, men det känns som det blir fel nu.
Som jag ser det bör ju belastningen bli vid remskivan, och kompressorn vill då vridas in mot motorn i framkant och utåt i bakkant.
Sätter jag då något som trycker utåt i bakkant också blir ju problemet större.

Har funderat lite på en sådan lösning på bränslepump också, hade det på pv:n, och jag tyckte det fungerade ganska bra.
Den var lite dum om den fick stå ett par veckor eller så, då fick man snapsa när man skulle starta.
Och så var remskivedrivningen lite halvdan.

Men med en elpump att "prima" med, och drivning som du gjort från kammen alt. från torrsumpspumpen hade ju varit något.
Skriv svar