Big Al skrev:Jag kan sluta med den låga profilen som jag hållit om du vill?
För min del kan du göra det, Men tänk efter om det är värt det för din egen del?
Risken är stor att du blir till totalt åtlöje, tyvärr.
Finns väl inte en chans i h-e att bara 0.1bar högre tryck skulle nästan fördubbla effekten pga lägre avgasmottryck, det förstår juh till och med en nybörjare.
Blir juh totalt osannolikt då kamaxeln inte var nån vass dunderpinne heller, mao inte just nå mottryck i overlap att prata om.
Lyssna på Lundin i inlägget ovanför detta.
Det jag ville tala om är precis det Lundin skrev, att man får mera massflöde vid samma tryck, sånt står klart och tydligt i flödesmapparna.
I denna mapp för en GT28 har du möjlighet att få 13-47lbs luft vid 1bar
I denna mapp för GTX35 har du möjlighet till 25-70lbs vid 1bar
Kan motorn då ta emot dessa 70lbs vid 6000rpm så blir effekten givetvis högre än om turbon bara orkar pumpa 47lbs.
den lille turbon kommer 'ta slut' och börja pumpa varmluft samt inte ha ork att knuffa på luften ned i cylindrarna.
Varm luft har också en egenskap vi inte ska glömma,, denisteten ni pratade om, men att den även 'sväller', värm på ett tryckkärl med en tryckmätare så ser du vad som händer, mao hålls trycket 'uppe' men med väldigt dålig densitet, det blir kaka på kaka.(det hjälper inte att kyla ned den med en IC, det blir bättre,, men kommer aldrig ifatt den stora turbon)
Den större turbon orkar flåsa på, fortfarande effektivt så luften håller sig kallare och då i mindre volym än den lilla turbons halvhjärtade försök.
Därav får vi in mera syre i cylindern som kan förbränna bränsle(energi) och effekten skenar iväg.
En tanke jag vill ha bekräftad: man blåser in säg 1liter luft i ett tryckkärl, denna liter luft innehåller säger vi 1miljard syreatomer.
När vi värmt upp luften så trycket stegrats till det dubbla(2bar) så kommer där juh fortfarande bara vara 1miljard syreatomer.
Right?
edit: och tittar vi sedan på mitt exempel på att ladda lite i mercamaskin för att nå 450hk så borde juh turbon på min kadett vara rätt okej:

den pumpar precis 45lbs vid 0.4-0.5bar.(1.4-1.5 absolut i mappen)