Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Gjuter kaross.
Rutor(huvarna som det heter på flygspråk) i segelflygplan hängformas ofta om det är mkt välvning, kraven på minimal "förvrängning" av sikten är mkt hög! ta kontakt med ngn segelflygplanstillverkare och be om råd och tips, om du länkar till den här tråden har jag svårt att se att de inte med glädje hjälper till med sina kunskaper, alternativt anställer dig!
Kämpa på med detta imponerande bygge!
Kämpa på med detta imponerande bygge!
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Gjuter kaross.
Vi har juh en flygplanstillverkare här i Sundsvall. Kanske dom har tips och råd om du behöver hjälp med rutorna?
http://www.flygfabriken.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
//Freddan
http://www.flygfabriken.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
//Freddan
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Gjuter kaross.
Är imponerad av detta bygget !
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Bräddar fälgar.
Jag fick tag på begagnade R-däck som var i lämpliga dimensioner 315/30-18 och 265/35-18. Finns bara två saker att säga om det - det kommer bli svulstigt! och jag kommer aldrig ha råd att köpa ny däck till den här bilen...
Fälgarna jag köpte var 8" breda och däcken skulle ha 10" och 12" breda fälgar så då var det bara att börja brädda dom.
Började med att skulle vara jätte seriös och göra en material analys med sen sån där jätte dyr materialanalyspistol och det blev ett fiasko... enligt den bestod fälgarna av 100% järn. Jag tror inte den var gjord för aluminium.
Nästa material analys blev att slipa av lite slipspån från fälgen och sen ta en rondell och spruta på det med järnspån för att se om delar av det tog eld och det gjorde det så då visste jag att det fanns en hel del magnesium i dom. Nästa steg blev att skära en spåna ur dom och prov elda för att se så dom inte bestod av ren magnesium, det gjorde dom inte som tur var.
Då blev det att provsvetsa på en plåtbit och bryta loss den för att se om svetsen släpper från materialet eller ej, det släppte inte, då är det bara att köra igång.
Nu finns det ingen återvändo utan det är bara att sticka av och se glad ut.

Då var alla avstuckna och 6082 alu plåt valsade som ska läggas i.

Fälgarna jag köpte var 8" breda och däcken skulle ha 10" och 12" breda fälgar så då var det bara att börja brädda dom.
Började med att skulle vara jätte seriös och göra en material analys med sen sån där jätte dyr materialanalyspistol och det blev ett fiasko... enligt den bestod fälgarna av 100% järn. Jag tror inte den var gjord för aluminium.
Nästa material analys blev att slipa av lite slipspån från fälgen och sen ta en rondell och spruta på det med järnspån för att se om delar av det tog eld och det gjorde det så då visste jag att det fanns en hel del magnesium i dom. Nästa steg blev att skära en spåna ur dom och prov elda för att se så dom inte bestod av ren magnesium, det gjorde dom inte som tur var.
Då blev det att provsvetsa på en plåtbit och bryta loss den för att se om svetsen släpper från materialet eller ej, det släppte inte, då är det bara att köra igång.
Nu finns det ingen återvändo utan det är bara att sticka av och se glad ut.
Då var alla avstuckna och 6082 alu plåt valsade som ska läggas i.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Bräddar fälgar.
Seriöst jobbat!!
Har du hunnit räkna ut vilken scrubradie du får med de nya framfälgarna?
Toni

Har du hunnit räkna ut vilken scrubradie du får med de nya framfälgarna?
Toni
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Bräddar fälgar.
På några av fälgarna jag har har de vart så snälla att det tex. står AlSi7 bak på fälgen.
Men inga av mina OZ-Racing har haft det utskrivet
Hoppas det funkar och lycka till
Men inga av mina OZ-Racing har haft det utskrivet

Hoppas det funkar och lycka till

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Bräddar fälgar.
ca 35mm vilket jag hade räknat med när jag gjorde modellen för då använde jag 10" fälgar i fram.
vad smidigt med att det stod legeringen, men när det är så mycket kisel i fälgen borde det vara en gjuten fälg.
Har jobbet vidare med fälgarna i dag. Och det gick riktigt bra att svetsa i fälgarna.
Har hunnit svetsat dit plåtarna på ena sidan av fälgen, nästa steg blir att svarva av plåten helt slät och svetsa dit inner ringen.
Punktar dit plåtarna körde med överlapp för att på så sätt vara säker på att hela biten blev rund som jag skulle använda.

Förvärmer lite granna för att få en jämn värme överallt.

Klar svets

Utvändigt, körde med ordentlig genombränning för att vara säker på att ingen oxid från skarven skulle ligga kvar i materialet.

Värmde ned materialet så det flöt ihop ordentligt med resten.

vad smidigt med att det stod legeringen, men när det är så mycket kisel i fälgen borde det vara en gjuten fälg.
Har jobbet vidare med fälgarna i dag. Och det gick riktigt bra att svetsa i fälgarna.
Har hunnit svetsat dit plåtarna på ena sidan av fälgen, nästa steg blir att svarva av plåten helt slät och svetsa dit inner ringen.
Punktar dit plåtarna körde med överlapp för att på så sätt vara säker på att hela biten blev rund som jag skulle använda.
Förvärmer lite granna för att få en jämn värme överallt.
Klar svets
Utvändigt, körde med ordentlig genombränning för att vara säker på att ingen oxid från skarven skulle ligga kvar i materialet.
Värmde ned materialet så det flöt ihop ordentligt med resten.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Bräddar fälgar.
Snyggt jobbat Robert, kul att se framstegen på Bentleyn!
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Bräddar fälgar.
Har hunnit klart med en fälg i dag, resten är ihop punktade.
Plansvarvar av den påsvetsade plåten, efter det riktar jag den så den blir rund.

I morn blir resten svetsade och kontrollerade.

Plansvarvar av den påsvetsade plåten, efter det riktar jag den så den blir rund.

I morn blir resten svetsade och kontrollerade.
- alfa danne
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: mån jun 11, 2007 11:25 pm
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Bräddar fälgar.
Hyffsat feta dom blir.
ALFA ROMEO 75 3.0 KOMPRESSOR
Ford F350 6.0 superduty
Ford F350 6.0 superduty
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Bräddar fälgar.
Läs tråden i omgångar men aldrig komenterat kom jag på, Riktigt fint jobb du gör med allt!! 

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Bräddar fälgar.
Fan läst till å från.
Men du e ju nästan tokig......=)
ROCKA PÅ
Men du e ju nästan tokig......=)
ROCKA PÅ
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Bräddar fälgar.
Då var dom läck testade och färdiga då. Någon ny färg på dom blir ett av de sista grejerna jag gör för att slippa vara så rädd om dom.
Kollar så det är tätt.

Då var dom klar

Kollar så det är tätt.
Då var dom klar
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Bräddar fälgar.
Ser sjukt fint ut detdär!