1602 med S14 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av T-27 »

Jo förmodligen men "bara" som Publik :?
Måste jobba idag... :(

// Mats
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

lycka till för er båda i motornord teamet :thumbright: håll oss uppdaterade hur det går här.

Den gav iaf 620whp med 1,54 bar i tryck :)
det är ju grymt bra :shock: 244whp om man räknar bakvägen på trycket (ca 280 sug motor hk lite beroende på hur man räknar)
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av Danne »

Tack för reservdelarna till vxllådan, ringer farsan din till veckan.
MVH Danne J
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av robban »

Jaha när får man se 02an på banan igen då?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av j björk »

Ja, lite uppdatering vore nog på sin plats :wink:

Var det hit kopplingskåpan skulle?
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av RoGGaH »

Jag tog ju och sprängde kopplingen i Söderhamn när jag var där och testa så kopplingskåpa koppling och svänghjul så klart, block, startmotor, slavcylinder, ingående axel på lådan mm såg inte ut som förut nå längre :P kåpan var helt borta så lådan hängde i axeln bara.
Vilket var jävligt surt då maskinen nu fungerade kanon. Var skit elak och inget inkontinens problem på toppackningen heller. Repan innan gick den upp i rök på trean strax innan 200m :twisted: Men banan var inte den bästa den heller så.

Bild

Bild

Bild


Men koppling och svänghjul är fixat tack vare Ajdén :thumbright:
Kopplingskåpa fick jag tag på genom Jbjörk :thumbright:

Lådan är isär plockad och en ny ingående axel är på gång.
Motorn ska ur och i små bitar så blocket kan svetsas.
Tänkte jag skulle försöka hinna få ihop den igen till sista Tierp tävlingen vore
fränt att få köra där. Men det är många bitar som ska falla på plats. Både i tid och pengar.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av Patrik H »

man kanske skulle ta och investera eller bygga ett spräng skydd :oops:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av RoGGaH »

Ja hade jag inte haft det hade jag nog inte haft nå fötter kvar.
Det var hål in i bilen på passagerar sidan iaf. :roll:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av robban »

Hua sånna där haverier vill man gärna vara utan speciellt om man varvar 9000, är ganska mycket rörelseenergi bakom det hela då....

Men blocket klarade sig?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av RoGGaH »

Ja var ju på 9000rpm det smal till. Tror inte 765 tryckplattan tyckte om varven.

Det gick en stor bit ur blocket mot kopplings kåpan men det vitala av blocket värkar ha klarat sig.
Bilen gick så snällt på tom gång efter det small innan jag stängde av den och inga läkage så jag hoppas det klarat sig
från sprickor. Svetsarn trodde han skulle kunna få ihop det utan större problem.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av j björk »

Jäkla tråkigt ras :(

Hoppas du får ordning på det och kommer igen snart :wink:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av RoGGaH »

Har plockat ur motorn och slagit isär den nu. Och blocket är på svetsning.

Ny koppling är införskaffad, blev en 3 skivig quarter master.
Får väl se hur det fungerar. Blir inte allt för mycket energi nerlagt på den här bilen nu då vi ska köra med den andra vill bara ha ihop den och fungerande.

Motorn ur
Bild
Bild

Så här såg blocket ut
Bild
Bild
Bild

Sen blev det ett litet mini projekt av min bruks 02:a Då jag hade en vecka semester
i slutet av september.
Blev montering av sprut och turbo :D

Ful som styck är bilen men det är bara roligt när folk retar sig på den :P
Bild
Bild

Blev ett riktigt budget bygge med bara bra och ha grejer som låg på hyllan.
Därför blev det lite som det blev med en del grejer :hihi:

Specen:
Mitsu 16G turbo från en evo 1
Adapter grenrör
Original maskin förutom en schrick 284 kam.
Nyare insug för spridare.
580cc spridare
Liten ic i fronten.
Link plus insprutning
Trigger givare är en cas från en evo som sitter i en egen byggd fördelare.
Dubbel spole wastefire.
Pump 044 kopia, catchtank nån v8 förgasar pump som pumpar från tanken.

Körde i bänken så långt original koppling orkade och det blev 167whp och 246nm på 0.6-0,7bar i tryck.
Har monterat en m3 s14 koppling nu men inte bromsat nå mer.
Blir till våren med ett bättre avgas då jag kör original slutljuddämpare och den är lite trång :lol:

Lite bilder på härligheten :P

Soppa systemet
Bild

Maskinrummet
Bild
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av bmw02touring »

Lagom skön vinterbil. Måste ju vara direkt livsfarlig i snön. Eller ska man säga Underbar :lol:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av fugazi »

Härlig budgetbrux! Årsmodell?
Är Evo-CASen direkt-plugin på Link:et?
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av E34 RRT »

uuujjj raset såg inget vidare ut!! vad var huvud orsak??
Niklas.E
Skriv svar