Rogges 142 -73 [Rostlagning och motorrenovering påbörjad]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

färgen är ändå tillbaka lämnad så..

dessutom så verkade det funka för 140ttic på hans amazon
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

så, då har man tagit hem skrotet! den hade inte skurit som tur va :up: , så jag fylldep å olja och drog runt den ett tag på startmotorn för att få oljetryck, sen skulle jag starta, det ville den inte.. men efter lite startgas och staehjälp från syrran så small den igång, och fick gå varm ett tag plockade oxå loss slangen mellan oljelocket o oljefällan, så från oljefällan går nu slangen till en ½ L petflaska, körde hem och den gick jätte bra, som innan, lika illa under 2000 varv.. ska byta tillbaka till D-kam sen nån gång, så den blir lite mer stadsvänlig!
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

då har man börjat plocka ner oljetråget, blir inget byte då jag inte hittat nån mutter som passar på nipplen till oljetempen, men när motorn ska ur helt för renovering så kommer tråget bytas..

Bild
Bild
huuva, kladdigt o snöigt här!

Bild
va ju lite olja kvar! fint, den kan användas igen!

Bild
låg under och kollade lite, hittade rost, otippat!

Bild
Bild
snygg lösning för vevhusventilationen,

Bild
huven fick plockas bort för att kunna komma åt och lyfta motorn en bit, får ju inte loss tråget annars :?

Bild
aha där står den jue!

A just d! jag har bredband nu så det grå lite fortare att ladda upp bilder :lol:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

jaha,. lösningen för att få loss tråget blev att ta ner lådan, lossa svänghjulet o så.. såg att svänghjulet vasr sprucket, så det ska bytas, även packboxen bak.. så har man det gjort lixom.. så nu står bilen i garaget och droppar ur sig den sista oljan
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

annars kan man hissa ner framvagnsbalken samtidigt som man gör så att motorn hänger kvar...behövs inte så mycket för att få loss tråget.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

jo, vi funderade på det oxå, men iomed att bakre packboxen behövde bytas så var det lika bra o ta ner lådan..

kladdigt helvete va lådan oxå, kolsvart, centimeter tjockt lager skit på den.. tvättbehov, men fruset vatten så det är bara o skita i.. ska skrapa bort det värta iaf
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

nu är det nästan klart! tråget och oljepumpen är monterat igen, samma med svänghjul, tp o lamell, lådan sak bli oljebytt och sen ska den på plats igen den är även rengjord en smula, med WD40, trasa o en kniv så ser man iaf att den är röd.. sen ska en slang till värme paketet bytas oxå. den har spruckit under slangklammern,

har börjat fundera på nästa trimsteg, redan, men får hejda mej ett tag nu, sak först och främt beställa sänkningsfjädrar imorn, sen hyra en gastub så man kan börja svetsa.. den ser ju så satans tråkig ut nu..

att det har tagit tid o få ihop den nu berpor på att det är så satans kallt, man håller ut några timmar men sen måste man in och tina upp fingrar och tår! och kan inte stänga dörrarna till garaget, om jag ska ha plats runt bilen dvs..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

så, då var den ihop igen, så när som på huven, startad oxå, går så fin så fint, men det va mycket fukt på grenröret så det rykte satan i det!

inga bilder är tagna under veckan då jag har vart så skitig o inte velat ta i kameran som är lånad, sen har jag överstigiet bandbredden på mitt photobucket konto så..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

hmm, så länge varade det, va ute o testkörde idag! kommer hem igen, o låter den gå ordentligt varm, torrvarvar lite, och så bara smäller det till, o nu rasslar den så in i helvete! :evil: :evil: :evil: :evil:

gissar på att svänghjulert har lossnat, trots att den är momentdraget och locktite på gängorna :evil: :evil:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Surt som sjutton :(
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

mjo, nu gäller det att samla energi för att slita ner lådan igen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Då Erik varvade lös svänghjulet på sin B21 så gick det så ialla att ett par av bultarna gått av och satt kvar i vevaxeln.

- Hoppas att det bara är att byta bultar och smacka ihop igen för dig :)
Användarvisningsbild
Sharkie
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sharkie »

Vad använde du för bultar?
När jag hade en småtrimmad b20 så drog jag fast svänghjulet med 8.8-kvalitébultar och det höll inte längre, 5 av 6 bultar gick av längs med veven. :(
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

Peppe>> ok, jo jag hoppas att inga har gått av, är väl en smula svårt o få ur dom ur veven?

jo man kan ju alltid hoppas på att det är att "bara" smacka ihop, lite jobbigt o ta ner lådan typ 2 dar efter man fått dit den..

Sharkie>> jag använde de gamla som satt med det förra svänghjulet, kanske lagom smart men det märker jag..

är ju inte säkert att det är svänghjulet heller, kan ju va nått värre men den gick ju som den skulle, rasslade bara en jävla massa
Användarvisningsbild
Sharkie
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sharkie »

När jag har tappat svänghjul har det mest klonkat. Men svänghjulet sitter inte helt löst iaf, startmotorn kan fortfarande dra runt motorn?
Skriv svar