Montera B234 i Volvo 240
Montera B234 i Volvo 240
Tjena! sökfunktionen fungerar inte riktigt men.
Har suttit och läst om B234 i 240. Hur löser ni problemet med fördelaren som sitter i bak kant?
Har sett någon som kapat upp och försänkt in en plåt bla, då passar ju ej värme paketet
Men har inte sett någon annan bild :O
Flyttar ni fram motorn ist?
Hur blir det med växellådan?
Rakställa motorn?
Går det att köpa motor fästen?
Har suttit och läst om B234 i 240. Hur löser ni problemet med fördelaren som sitter i bak kant?
Har sett någon som kapat upp och försänkt in en plåt bla, då passar ju ej värme paketet
Men har inte sett någon annan bild :O
Flyttar ni fram motorn ist?
Hur blir det med växellådan?
Rakställa motorn?
Går det att köpa motor fästen?
Re: Montera B234 i Volvo 240
Hey från Danmark !
Har inte gjort nogot själv , men dette er va jag vet : B234 i 240 er omöjligt utan annnat styrsystem , pga fordelaren , eller modificera väggen ratt så mycket. Höjre motor fäste får du bygga själv.
Om du monterer toppen på B23/B230 block finns alt at köpa for at få det at funka. Fördelaren måste kortas om du vil ha så du kan ta bort den med toppen på motor , annars räcker det med annat lock.
Insuget får inte plats i 240 , tar emot broms huvud cylinderen/broms röret. Använd B204 insug , eller custom
Har inte gjort nogot själv , men dette er va jag vet : B234 i 240 er omöjligt utan annnat styrsystem , pga fordelaren , eller modificera väggen ratt så mycket. Höjre motor fäste får du bygga själv.
Om du monterer toppen på B23/B230 block finns alt at köpa for at få det at funka. Fördelaren måste kortas om du vil ha så du kan ta bort den med toppen på motor , annars räcker det med annat lock.
Insuget får inte plats i 240 , tar emot broms huvud cylinderen/broms röret. Använd B204 insug , eller custom
- 900hasse
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
Re: Montera B234 i Volvo 240
Hej
Har precis fått i min B234 i min 240. Jag har använt B234 blocket men precis som viking skriver kan du ju använda B230 blocket.
B234:
Fördelen med B234 som jag ser är att kamremmen inte behöver byggas om och att blocket är smalare utan axeln till oljepump och fördelaren som sitter på B230. Det finns även skrapplåt(eller vad det nu heter) till veven att köpa på volvo för ca 350kr som passar
om man borrar och gängar för några skruvar. Kolvarna behöver inte svarvas, om du nu inte vill kompsänka. Oljetryck till turbo finns ej men det går utmärkt att ta från en balansaxel, retur finns det ju gjutet för och är bara att borra.
Du får inte plats med fördelaren som sitter orginal men kör man med wastespark eller separata tändspolar så behöver du ingen fördelare alls(det är ju bra), täcklock passar från 8V-toppen och kostar ju typ inget. Tveksam om du får dit fördelaren på ett B230-block med 16V-topp(Tror att dom använder fördelare från någon annan bil, vet ej riktigt).
Vad jag har förstått så finns det dom som har kört sönder drevet på oljepumpen men inget jag vet så mycket om, än. Kolla på Mats Ivarssons 242'a.
Att inte insuget passar vet jag inte riktigt, mitt fick plats(utan spjällhus) men svetsar man dit en böj och en fläns på den så skruvar spjällhuset i den(Kan kanske ta en bild imorn). Jag har det stora bromsservot.
B230:
Kamdrivning behöver byggas men det finns det ju färdiga lösningar för att göra.
Behöver inte bygga motorfästen.
Som sagt, fördelare?
Färdigt för oljetryck och oljetretur, om du får tag på ett turboblock.
Byta eller svarva kolvar.
Tror att det finns dm som har bättre koll än mej men kanske en lite vägvisning.
Mvh Hans
Har precis fått i min B234 i min 240. Jag har använt B234 blocket men precis som viking skriver kan du ju använda B230 blocket.
B234:
Fördelen med B234 som jag ser är att kamremmen inte behöver byggas om och att blocket är smalare utan axeln till oljepump och fördelaren som sitter på B230. Det finns även skrapplåt(eller vad det nu heter) till veven att köpa på volvo för ca 350kr som passar
om man borrar och gängar för några skruvar. Kolvarna behöver inte svarvas, om du nu inte vill kompsänka. Oljetryck till turbo finns ej men det går utmärkt att ta från en balansaxel, retur finns det ju gjutet för och är bara att borra.
Du får inte plats med fördelaren som sitter orginal men kör man med wastespark eller separata tändspolar så behöver du ingen fördelare alls(det är ju bra), täcklock passar från 8V-toppen och kostar ju typ inget. Tveksam om du får dit fördelaren på ett B230-block med 16V-topp(Tror att dom använder fördelare från någon annan bil, vet ej riktigt).
Vad jag har förstått så finns det dom som har kört sönder drevet på oljepumpen men inget jag vet så mycket om, än. Kolla på Mats Ivarssons 242'a.
Att inte insuget passar vet jag inte riktigt, mitt fick plats(utan spjällhus) men svetsar man dit en böj och en fläns på den så skruvar spjällhuset i den(Kan kanske ta en bild imorn). Jag har det stora bromsservot.
B230:
Kamdrivning behöver byggas men det finns det ju färdiga lösningar för att göra.
Behöver inte bygga motorfästen.
Som sagt, fördelare?
Färdigt för oljetryck och oljetretur, om du får tag på ett turboblock.
Byta eller svarva kolvar.
Tror att det finns dm som har bättre koll än mej men kanske en lite vägvisning.
Mvh Hans
Re: Montera B234 i Volvo 240
Lite bilder på det skvalpplåten.




Re: Montera B234 i Volvo 240
för blockmonterad fördelare har jag sett hur folk har kapat och sedan kortat
fördelaren och sedan monterat ett saab fördelarlock från 900ng då tändkablarna
går ut på sidan av locket och inte uppåt
sen är det väl billigare att köpa opel rem och golf spännare än färdiga
"kitten" om man vill ha 8v blocket
/Emil
fördelaren och sedan monterat ett saab fördelarlock från 900ng då tändkablarna
går ut på sidan av locket och inte uppåt

sen är det väl billigare att köpa opel rem och golf spännare än färdiga
"kitten" om man vill ha 8v blocket
/Emil
Emil Sjöberg
Re: Montera B234 i Volvo 240
Sitter väl en plugg i blocket du kan ta ur och sätta i en fördelare på det vanliga stället. Byt mellanaxel till en från en B230 och sätt pluggen i baksidan av toppen.
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Ford Taunus 17M '64
Re: Montera B234 i Volvo 240
Frågan gik på B234 block. Denne har inte någon vanlig mellanaxel som B21-23-200-230. Fördelaren kan kun drives från kammen
Re: Montera B234 i Volvo 240
det är hyssat lätt. Ta en b230 och montera b234 kolvarna i den, golf diesel kamremsspännare och opel combo diesel kamrem (146kuggar).
Kapa av den stumma fördelaren som sitter på typ 240 1988 slutar på bosch #004, kapa bort allt som sitter mellan plattan du fäster i blocket och underdelen på fördelaren. Sen svetsar du ihop de 2 delarna se till att de inte slår sig bara, sen måste du även korta av axeln som driver rotorn.
Beställ ett fördelarlock från saab 900 med anslutningarna åt sidan och inte uppåt. Volvo har täck lock som passar på baksidan toppen där fördelaren sitter original.
Ett annat tips är att ha ganska långa hårda tändhattar och att du måste ha en mellanaxel som har drev för att driva fördelaren
Kapa av den stumma fördelaren som sitter på typ 240 1988 slutar på bosch #004, kapa bort allt som sitter mellan plattan du fäster i blocket och underdelen på fördelaren. Sen svetsar du ihop de 2 delarna se till att de inte slår sig bara, sen måste du även korta av axeln som driver rotorn.
Beställ ett fördelarlock från saab 900 med anslutningarna åt sidan och inte uppåt. Volvo har täck lock som passar på baksidan toppen där fördelaren sitter original.
Ett annat tips är att ha ganska långa hårda tändhattar och att du måste ha en mellanaxel som har drev för att driva fördelaren
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Montera B234 i Volvo 240
Jag kasta i en B204E(2litarn av 234) i min 240 jag hade när jag gick i skolan,
Helt org. Plocka väck balansaxlarna å plugga, byggde egna motorfästen, kapa ur lite ur torpeden å la i en ny plåtbit (värmepaketet kvar), va jävligt tajt med insugsslangen mot huvudcylindern, men det gick(tror iof att den lutade lite extra åt höger men det gör ju inget)!
Hade även orginalinsug ett tag på min b23turbo16v i min 240, men då fick jag flytta spjället med en "snorkel" och "uppflyttad behållare" (svarvade rör med stosar som passade i cyl. och slangbitar till behållarn), blir bättre plats med micraservo!



Helt org. Plocka väck balansaxlarna å plugga, byggde egna motorfästen, kapa ur lite ur torpeden å la i en ny plåtbit (värmepaketet kvar), va jävligt tajt med insugsslangen mot huvudcylindern, men det gick(tror iof att den lutade lite extra åt höger men det gör ju inget)!
Hade även orginalinsug ett tag på min b23turbo16v i min 240, men då fick jag flytta spjället med en "snorkel" och "uppflyttad behållare" (svarvade rör med stosar som passade i cyl. och slangbitar till behållarn), blir bättre plats med micraservo!



Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!