Byte av framvagn PV

Modifieringar och tips
Pv V8
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör dec 27, 2008 9:11 am

Inlägg av Pv V8 »

Det jag har märkt på dom pv jag har åkt med 140 framv, är bumbstering
jag håller på med en pv idag, har en del funderingar på ascona a framvagn, Jag förkastar inte 140 på pv, bara för jag har misslyckats
Sputtnick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: sön dec 07, 2008 5:07 pm
Ort: Pilgrimstad

Inlägg av Sputtnick »

Pv V8 skrev:Tycker det är enklare at modifiera en pv framv, även om man får smörja niplar lite :lol: På med en kuggstång och ett par bra skivor
Vilken kuggstång ska man då ta. och och av vilken anledning? är som sagt ganska stor nybörjare på att modifiera saker. Har bara hållit på med nyare bilar. och amozonskivorna passar dom utan större modifikationer? kan tänka mig att man måste ha nav från amazonen.
Varför köra utländskt när det finns svensk kvalitét.
SAAB 9-3 Vector -08
Volvo PV 544 -64, Projektbil
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Pv V8 skrev: jag håller på med en pv idag, har en del funderingar på ascona a framvagn
Hade jag också, men jag uteslöt det eftersom det inte skulle bli kvar så mycket av rambalkarna när man väl fått dit en sådan. Körmässigt skulle nog en sån bli betydligt trevligare än en 140-axel men till lite för stora uppoffringar tycker jag...
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

Här är en med asconaframvagn http://www.garaget.org/?car=5753&image=52831
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
skogsturbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis maj 15, 2007 9:27 pm
Ort: skogen

Inlägg av skogsturbo »

Jag har skivor och ok från amazon som jag ska montera i vinter på mitt pv projekt, de satt på en pv framvagn som jag fick med när jag införskaffade min pv. det som behövs är amazonens nav med skiva, bromsokok, fästet för bromsoken och bromssköldar med fäste för bromsslang eller att man bygger eget fäste för de. det jobb man måste göra är som sagt att flytta dämparen till framsidan, samt att borra några nya hål i fästet för bromsoket och bromsskölden. sedan är det bara att skruva ihop. vet inte hur folk får plats med dubbla dämpare med amazonens skivor och ok tror inte det går att ha dubbla dämpare ser trångt ut som det är om man vill kunna svänga.
Sputtnick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: sön dec 07, 2008 5:07 pm
Ort: Pilgrimstad

Inlägg av Sputtnick »

Kan man inte bara ta och byta ut PV-framvagnen mot en Amazon framvagn. eller blir det mer jobb än bara naven och ok:en
Varför köra utländskt när det finns svensk kvalitét.
SAAB 9-3 Vector -08
Volvo PV 544 -64, Projektbil
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Sputtnick skrev:Kan man inte bara ta och byta ut PV-framvagnen mot en Amazon framvagn. eller blir det mer jobb än bara naven och ok:en
En Amazonframvagn kan man i stort sett glömma, då är det betydligt mindre jobb med att montera bromsarna från en Amazon. Då har man ju fortfarande spindelbultar dock, vill man nu slippa dem så är 140-seriens framvagn betydligt mer lämplig och lättmonterad än Amazonens...
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Personligen anser ja att Pv framvagn är en mörk area i volvos historia som borde mörkas..
Men är bra mycke mer jobb än man tro å stoppa dit en 140framvagn.. Fick kapa ur i rambenen på höjd å bredd för å få till vettig höjd..
Sen vill man göra de enkelt plocka snäcka från 140 å sätt de på samma mått som på en sån..

I mitt fal försök få dit en kugstång, har förkasta 240ins där i mot har ja hört att ska passa hyfsat från kadett med bakhjulsdrift.. Att ackerman ska bli lite betoning på LITE fel...
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Camaro American Muscle
Inlägg: 127
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
Ort: Tavelsjö

Re:

Inlägg av Fredrik Andersson »

Magnus Mäki skrev:Tror jag har en extra bult on sats till pv, nav + okfäste för volvo 240 ventilerade skivor och ok
Vart kan man få tag på bolt on bromssatserna?

//Fredrik
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947

Bild
Användarvisningsbild
Magnus Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: fre aug 03, 2007 10:43 pm
Ort: Sverige,Norrbotten,Pajala,Kardis

Re: Byte av framvagn PV

Inlägg av Magnus Mäki »

Bild
En kpl PV framvagn byggd för 240 skiver och ok.
Pris 5000:- eller bud?
BMW M5 Touring -95
BMW M5 Touring -92
BMW M5 sedan -91
Volvo 142 16v -74
Volvo Pv -64
Crille Landskrona
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån aug 08, 2011 9:57 pm
Ort: Landskrona

Re: Byte av framvagn PV

Inlägg av Crille Landskrona »

Jag åker original framvagn med boxade bärarmar, amazon skivor och kadett kuggstång och
SAAB fjädrar på min PV.
Bilen är byggd efter NPSC regler i början på 90-talet då var man tvungen att ha original framvagn, kanske inte optimalt att svänga med men rakt fram går kanon. motorn är cheva BB
och PG låda. Jag har haft dubbla dämpare monterade men det räckte med enkla for min del.
Skall tilläggas att jag har aldrig haft en tanke på besiktning..... :hihi:
Mvh Crille.
Crille Landskrona
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån aug 08, 2011 9:57 pm
Ort: Landskrona

Re: Byte av framvagn PV

Inlägg av Crille Landskrona »

Glömde skriva att bilen gick i klassen street 10,5" därför fick det bli original framvagn och original torpedvägg mm.
Crille.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Fredrik Andersson skrev:
Magnus Mäki skrev:Tror jag har en extra bult on sats till pv, nav + okfäste för volvo 240 ventilerade skivor och ok
Vart kan man få tag på bolt on bromssatserna?

//Fredrik
Väcker tråden/frågan eftersom jag oxå önskar svar :shock:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Magnus Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: fre aug 03, 2007 10:43 pm
Ort: Sverige,Norrbotten,Pajala,Kardis

Re: Byte av framvagn PV

Inlägg av Magnus Mäki »

Magnus Mäki skrev:Bild
En kpl PV framvagn byggd för 240 skiver och ok.
Pris 3000:-
Har framvagnen som väntar på pall.
Den har varit på säljes tidigare. 3000:-
BMW M5 Touring -95
BMW M5 Touring -92
BMW M5 sedan -91
Volvo 142 16v -74
Volvo Pv -64
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Byte av framvagn PV

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Ett förtydligande. Det jag behöver info om är hur/vad som behövs för att få 240 ventilerade skivor på 140 spindlar. Finns det sats att köpa för denna operation så är det ett alternativ.

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Skriv svar