Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2436
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. Bilder å film sid 51.

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Härligt Freddan :!: Bra reportage :!:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. Bilder å film sid 51.

Inlägg av sleeper pv »

RoGGaH: Tack. Ja den lille M10an har verkligen fått smaka :hey:

mattias: Blir mycket full gas på sjön :thumbright: Jag har loggat en del :thumbright:

trycket är 1.4 bar.
varvtal 7000.
tändning 26 grader.
lambda 0,85.
avgastempen har jag ej mätt i båten men i bromsbänken var det ca 850 grader.

Turbon är stagad, men som sagt så äre studsigt till havs och ett konstant glödande grenrör ger sig till slut.

Jens: Tack. Det är knappt man kan tro att den hållt efter dessa timmar av full gas!!!

NXJ: Tack, det är riktigt kul att det funkat. Var många som tvivlade på turbo till en båtmotor. Känns som jag överbevisat dem :hey:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. Bilder å film sid 51.

Inlägg av peppe »

Du överbevisade dem med råge skulle jag vilja påstå :)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. Bilder å film sid 51.

Inlägg av Husse1 »

Har läst igenom hela tråden nu (det tog några timmar) och måste bara få berömma dig för din energi, tålamod och tro på ditt projekt.
Att sen få bevisa för alla att du var inne på rätt spår och fick dina idéer att funka måste ju vara värt alla möda som du lagt ner.
Men jag läste på sidan 49 eller om det var 50 att du hade problem med tändkablarna och sökte efter tips på bra sådana.
Så då måste jag få tipsa dig och även er andra om väldigt bra och billiga sådana.
Moroso spiralcord kablar på metervara, finns hos bl.a Hansen racing. Dessa kablar (förutom då MSD's egna) är i stort det ända som funkar på MSD's tändsystem.
Då dessa tändsystem genererar så mycket effekt, så blir det väldigt mycket magnetfält runt kablarna så "vanliga" kablar kan slå ut övrig elektronik i fordonet.
Men då Moroso kablarna har ett "snöre" i mitten av kabeln som sedan ledaren är lindad runt (spiralcord) så får man inte detta magnetfält även vid mycket höga tändspänningar.
Dessa kablar köper man som sagt på metervara och ändstyckena till dessa finns både som M4, DIN och SAE (DIN är typen som man stoppar ner i t.ex ett fördelarlock, SAE är typen som på ett tändstift och M4 är typen man stoppar ner i t.ex ett lock men som har en skruv i botten).
Kör själv med dessa kablar på min bil med MSD 6AL tändning och har ännu inte haft några problem efter snart 5 år.

Annars är jag djupt imponerad av din båt och framför allt då av motorn.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. Bilder å film sid 51.

Inlägg av sleeper pv »

Husse1: Problemet låg inte i kablarna utan i de strumpor jag trädde över för att skydda dem från värme. När strumporna blev blöta så hoppade gnistan via strumpan till allt annat än tändstiften. Numer är strumporna kastade till ryssland och kablarna skyddade med reflekterande plåtar istället, funkar ROLEX!!!!

Körde race i Dyvik ( saltsjöloppet ) i helgen åxå, gick riktigt bra och jag vann min klass. 3e segern i rad nu :thumbright: . Kommer liten rapport och bilder senare......

//Freddan K-66
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. Bilder å film sid 51.

Inlägg av Jonas N »

Gratulerar till alla framgångar, och att det funkar så pass bra som det gör. Mycket imponerande bygge måste jag säga. Man blir jävligt sugen att dra igång turbo båten igen och se om man kan matcha dina farter. Men något tävlande blir det nog inte för min del. Mvh Jonas
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. Bilder å film sid 51.

Inlägg av sleeper pv »

Jonas N: Tack så mycket. Ja det känns rätt bra efter en hel del rejsande och faktiskt inte ett enda riktigt ras. Tycker absolut du skall montera tillbaka motorn i båten och fortsätta jaga fart. Tror du kan hitta mycket fart för de där skroven är inte alls så dumma ( även om de har en del år på nacken ) och effekt borde du ha. Sen äre en stor tumme upp för ditt hembyggda Arnesson drev.

//Freddan.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. Bilder å film sid 51.

Inlägg av sleeper pv »

Alla sagor har ett slut, så även mitt ägande av denna Turboladdade offshorebåt. Båten är alltså såld och det lustiga är att den gick tillbaka till samma familj som jag köpte den av. Nu är det dottern i den familjen som kommer ratta den 2012 :thumbright:

Jag är otroligt nöjd över hur båten fungerat :thumbright:

2010:

1a racet= 3a :)
2a racet= DNS pga fuktiga isolationsstrumpor vilket orsakade överslag i tändkablarna! :evil:
3e racet= 1a :D En skön avslutning på säsongen.

2011:

1a racet= DNS pga programeringsfel i databoxen. Ofrivillig overboost protection :doh:
2a racet= 2a. Roslagsloppet, en dröm att få genomföra :thumbright:
3e racet= 1a :)
4e racet= 1a :)
5e racet= 1a :)
6e racet= DNF pga trasig styrning.

SM 2a och Cup 2a 2011 :thumbright:

Bild

Bild

Bild


Så vad gör man då man sålt sin båt? Jo man köper en annan såklart!!!! :twisted:

detta är framtiden:

Bild

Bild

Självklart kommer den byggas om för att köras med Inombordare och överladdat såklart:twisted: :thumbright:
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld

Inlägg av Jonas N »

Över laddat är ända rätta, vad annars. Bli kul att följa, lycka till.
Vad åkte du med ladd tryck, och vilken avgastemp hade du under långa belastningar. // Jonas
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan man inte turboladda en 4 takts utombordare istället eller blir det fel klass då? :lol: lättare att bygga dit också.

blir det samma klass med nya båten eller?

mvh jens
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld

Inlägg av sleeper pv »

Jonas: Laddade 1,25 första året och 1,4 det andra. Skillnaden blev 2-3 knop. Avgastempen var ca 850 grader i bromsbänken ( endast där jag mätt den ). Helt sjukt att grejerna håller egentligen. Om man räknar ett snitt att varje race tar ca 45 min så har jag kört ca 4,5 timme full gas och fullt laddtryck ( max belastning ) på tävling. Läg sedan till bromsbänkskörning och ett gäng provturer så har maskinen verkligen fått smaka :twisted: .

Jens: Visst finns det överladdat till både 2 och 4-takts båtmotorer, Dock inte godkännt inom svenska offshorereglementet. Våran klass ( K= inbordare 2 liter ) tillåter EJ wankel, mc, vattenskoter eller utombordarmotorer. Det är båt ( inbordare ) eller bilmotorer som gäller. Den nya båten ( Finsk katamaran av märket Twister ) kommer byggas för klass K och maskinen blir en Suzuki Swift GTI......

//Freddan.

PS: Undrar om man komer ångra att man sålde iväg den väl fungerande BMW maskinen + reservmotorn som var mer trimmas.... :doh:
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Inlägg av maghen »

Härliga planer! Suzukin är ett bra motorval tror jag!
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2436
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Tjena Freddan :D

Hur är läget? Bygger du nåt i smyg? Länge sen man såg dig här på STS.

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
skunkie
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån mar 05, 2012 11:31 pm

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld

Inlägg av skunkie »

er det noe fremgang her da :)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld

Inlägg av Johan_P »

Hörde av en kille som byggde motorer att suzuki swift gti motorn kunde man bygga om med motorcykel motorns delar.Tror det var en 1000 kubikare. Men det är den gamla motorn som satt i tidigt 90tal. Huru vida det stämmer eller ej är oklart. Ser fram i mot att se den nya båten träda i kraft.
Skriv svar