Förstärka bakvagnen på volvo 940
Förstärka bakvagnen på volvo 940
Tjena jag har börjat kika lite på hur jag ska gå till väga för att förstärka bakvagnen på min 940 så att den håller för 500whp. 4-länk är jag inte intresserad av utan mer lösningar för att fixa till den befintliga bakvagnen. Jag hittade t.ex. momentstag på bakaxeldelar.se som enligt dem skall stärka upp bakvagnen en massa. Är det något mer som "måste" göras för att det skall lira? Alla förslag är välkomna.
Jag kommer givetvis att byta till polybussningar osv.
Tack
Jag kommer givetvis att byta till polybussningar osv.
Tack
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 334
- Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
- Ort: Enköping
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Jag skulle lämna in bakvagnsbryggan på förstärkning eller köpa den från kalphenke racing. Jag kör med bakaxeldelar stag och jag tycker det är lite för stumt eftersom den saknar bussningar.
Jag funderar på att förstärka min orginalbrygga och sätta upp den igen istället!
Jag funderar på att förstärka min orginalbrygga och sätta upp den igen istället!
Anders Morén
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
"Jag funderar på att förstärka min orginalbrygga och sätta upp den igen istället!" Man monterar alltså momentstagen istället för bryggan eller hur funkar det?
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 334
- Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
- Ort: Enköping
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Du vet hela bryggan går att ta ner. Både bryggan och momentstagen i själva bryggan är lite för klena orginal. Alltså behöver man svetsa på extra material både på momentstagen och kanske boxa bryggan med diverse tvärstag!Magistern skrev:"Jag funderar på att förstärka min orginalbrygga och sätta upp den igen istället!" Man monterar alltså momentstagen istället för bryggan eller hur funkar det?
Jag ska inte yttra mig för mycket, men dem brukar väl vrida sig i infästningarna tycker jag det sett ut som!
Anders Morén
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
jag har förstärkt bryggan på min 740 t6 och inte stagena dom är bra .
det är bryggan som vrider ur sig ur gummibussningarna i karossen och
då går alupinnarna av, eventuellt kardanen med.


Annars blir det såhär

det är bryggan som vrider ur sig ur gummibussningarna i karossen och
då går alupinnarna av, eventuellt kardanen med.


Annars blir det såhär

Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Hur menar du för stumt? Menar du typ att det blir oljud i bilen eller att det är stötigt att köra? kan tänka mig att man flyttar brytpunkten ännu mer till drivaxlarna pga av att det saknas bussningar som kan "svikta" lite. Hur blir det att köra med staget? Mvh940 Guldboxen skrev:Jag kör med bakaxeldelar stag och jag tycker det är lite för stumt eftersom den saknar bussningar.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
hela bakvagnen är felkonstruerad i 740/940, det funkar tack vare så klen motor orignal...
byter man mot polyurethanbussningar kommer antingen bakvagnen eller bussningarna att gå sönder om man har trimmad motor, anledningen till så stora gummibussningar i momenstagen är för att hindra att brytningarna ska gå över till aluminiumet.
byter man till den bryggan ni pratar om minskar risken att nått går sönder.
ju hårdare allt sitter fast desto mindre risk är att drivaxlarna går sönder iom man kommer spinna loss hjulen istället för att man vrider hela bakvagnen vilket brukar leda till hjulstuds (vilket i sin tur leder till att drivaxlarna går sönder)
vill man att dte ska hålla skapligt är det stenhårda dämpare betydligt hårdare fjädrar samt kränghämmare som behövs. ska man köra med orignal brygga så måste den boxxas upp ordentligt samt behålla orginal gummibussningar i momenstagen, alt byta till den andra bryggan (men även då krävs hårdare dämpare och fjädrar...
byter man mot polyurethanbussningar kommer antingen bakvagnen eller bussningarna att gå sönder om man har trimmad motor, anledningen till så stora gummibussningar i momenstagen är för att hindra att brytningarna ska gå över till aluminiumet.
byter man till den bryggan ni pratar om minskar risken att nått går sönder.
ju hårdare allt sitter fast desto mindre risk är att drivaxlarna går sönder iom man kommer spinna loss hjulen istället för att man vrider hela bakvagnen vilket brukar leda till hjulstuds (vilket i sin tur leder till att drivaxlarna går sönder)
vill man att dte ska hålla skapligt är det stenhårda dämpare betydligt hårdare fjädrar samt kränghämmare som behövs. ska man köra med orignal brygga så måste den boxxas upp ordentligt samt behålla orginal gummibussningar i momenstagen, alt byta till den andra bryggan (men även då krävs hårdare dämpare och fjädrar...
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Okej. Det får helt enkelt bli ett momentstag från bakaxeldelar och allt som knotan sa i övrigt. Tack för ett konkret svar. Mvh / Simon
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Jag undrar hur det funkar att köra typ bana osv med momentstaget? Läste nånstans att det är kontruerat för dragracing och därför int funkar bra på en gatbil och för bankörning osv. Stämmer det? Är förstärkning av stdbryggan ett bättre alternativ i sånt fall?knotan skrev:men även då krävs hårdare dämpare och fjädrar...
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
jag har gjort lika som ogge gjort på min 740 fast ja svetsat på några grova platjärn här å var...
kör med polybussningar i bak å den håller riktigt fint faktist
inga problem med däckstuds elller nå alls!!!
körde med helt orginal i början men den blev krokig direkt, har både kört på strippen å drifting med min å de funkar riktigt fint..
kör med en bit över 500whp i min 740
kör med polybussningar i bak å den håller riktigt fint faktist

inga problem med däckstuds elller nå alls!!!
körde med helt orginal i början men den blev krokig direkt, har både kört på strippen å drifting med min å de funkar riktigt fint..
kör med en bit över 500whp i min 740
Volvo 740 v12 turbo
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
den är väll inte igentligen tänkt för dragracing heller,Magistern skrev:Jag undrar hur det funkar att köra typ bana osv med momentstaget? Läste nånstans att det är kontruerat för dragracing och därför int funkar bra på en gatbil och för bankörning osv. Stämmer det? Är förstärkning av stdbryggan ett bättre alternativ i sånt fall?knotan skrev:men även då krävs hårdare dämpare och fjädrar...

den ÄR INTE en lösning som gör bakvagnsgemoetrin bra ,
MEN den är en enkel å stabil lösning på en redan felalktig geometri som finns orignal.
vill du bygga nått "optimalt" för bana så är det å plocka bort allt som sitter orignal och antingen bygga fyrlänk plus wattlänk alt byta till en modernare delad bakaxel.
men å andra sidan ska man bygga en "optimal" banbil så borde man börja med att köra volvon till skroten å bygga på en helt annan bil istället

kanske inte är nått riktigt bra svar , men både orignal och den från bakaxeldelar är ungefär lika fel, men bakaxeldelars lösning är enkelt och hållbar på därför rätt vettig trots allt...
för drifting funkar den iallafall bra då man kör med rätt hård stättning bak och hårda dämpare/fjädrar+ framförallt ganska kort slaglängsd på bakaxeln.. då blir brytningarna desto mindre än om den hade vart mjukare och med lång slaglängd (vilket går åt för tex dragracing)
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Bryter det mycket med det staget eller? Jag menar är det typ risk för att man pajjar infästningar och sånt pga hårdheten? Tack // Simon
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Funderar också på det här till min 740, återkom gärna med en utvärdering!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
nej pajjar infästningarna lär man inte göra, inte i första taget iallafall...
det som händer är väll att man får en slags brytning på dem hummibussningarna som sitter RUNT bakaxeln i bärarmarna, dessa brytningar lär inte ha sönder bussningarna iom dem är så pass tilltagna och mjuka, men i teorin så påverkar dem väghållningen negativt då inte axeln igentligen är "ledad" där utan man enbart kommer vrida gummina istället.
lite luddig förklaring.
men kör man en bil som är anpassad för asflat där man bara utnyttjar kanske 30-50mm slaglängd uppåt/neddåt så blir påkäningen ganska liten och troligen inget en normal person alls tänker på.
för en bil som går på grus (rallycross eller liknande ) där man måste ha betydligt mer slaglängd på bakvagnen skulle problemet bli mycket mer uppenbart.
gummina kommer agera som en extra fjäder kan man säga, vilket i princip skulle kunna leda till hjulstuds om man inte har en stötdämpare som orkar hålla emot ordentligt (vanliga billiga "sänkningskitts dämpare" och andra gatanpassade std dämpare är troligen för mjuka för dte ska bli bra )
det va den toeoretiska biten. jag tro det bara är att montera å se glad, ut, en volvo 740 är ingen bil i stcc kaliber hur man än gör. men med lite körteknik kan dem bli jävlgt snabba trots allt
det som händer är väll att man får en slags brytning på dem hummibussningarna som sitter RUNT bakaxeln i bärarmarna, dessa brytningar lär inte ha sönder bussningarna iom dem är så pass tilltagna och mjuka, men i teorin så påverkar dem väghållningen negativt då inte axeln igentligen är "ledad" där utan man enbart kommer vrida gummina istället.
lite luddig förklaring.
men kör man en bil som är anpassad för asflat där man bara utnyttjar kanske 30-50mm slaglängd uppåt/neddåt så blir påkäningen ganska liten och troligen inget en normal person alls tänker på.
för en bil som går på grus (rallycross eller liknande ) där man måste ha betydligt mer slaglängd på bakvagnen skulle problemet bli mycket mer uppenbart.
gummina kommer agera som en extra fjäder kan man säga, vilket i princip skulle kunna leda till hjulstuds om man inte har en stötdämpare som orkar hålla emot ordentligt (vanliga billiga "sänkningskitts dämpare" och andra gatanpassade std dämpare är troligen för mjuka för dte ska bli bra )
det va den toeoretiska biten. jag tro det bara är att montera å se glad, ut, en volvo 740 är ingen bil i stcc kaliber hur man än gör. men med lite körteknik kan dem bli jävlgt snabba trots allt

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Tack som fan Knotan för dina väldigt tydliga inlägg! Dom hjälper verkligen ska du veta
Har du kanske nå bra tips på dämpare som skulle passa för ändamålet? mvh

Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera