Cylindertryck
Re: Cylindertryck
Jag har tidigare hänvisat till KTH's föreläsningsmaterial från kurserna i Förbränningsmotorteknik, och här kommer en till!
Vevrörelse, kolvhastighet, acceleration, masskrafter mm:
http://www.md.kth.se/~angstrom/download ... vrMass.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tar ni bort delarna i länken till höger om "download" kan ni surfa runt och säkert hitta mer intressanta delar!
MVH Johan
Vevrörelse, kolvhastighet, acceleration, masskrafter mm:
http://www.md.kth.se/~angstrom/download ... vrMass.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tar ni bort delarna i länken till höger om "download" kan ni surfa runt och säkert hitta mer intressanta delar!
MVH Johan
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Cylindertryck
Hej Johan! Kan du själv räkna med dom formlerna så är jag imponerad.
Synd att man är så dålig på matte.
Erland
Synd att man är så dålig på matte.
Erland
Re: Cylindertryck
Dom där formlerna har varit uppe tidigare på detta forum och det är bara att bocka och buga. Jag kopierade av dom redan förra gången, det är precis sådant här som är kul att hitta på ett forum
Re: Cylindertryck
Hej Erland.
Det som behövs för att bestämma läget på kolven finns ju på första sidan, och jag är säkert hemmablind, men det är väl inte alltför krångliga uträkningar där? Trigonometri (sinus, cosinus etc.) borde väl inte vara helt obekant för de flesta? Däremot kan sättet att skriva på ibland krångla till det mer än matten i sig...
Men efter sida 1 så blir det ju lite krångligare, även om jag tror det är sättet at skriva på som ställer till det i stora drag.
Nu gick ju jag naturvetenskaplig linje på gymnasiet men för oss ingick det i matte A om jag minns rätt?
Uträkningen är ju förövrigt den samma som Big Al skrivit, men med en förklarande bild och lite härledning och fortsättning för att kunna bestämma position som funktion av tid.
Har bara snabbt kollat på din länk men det känns som det är samma bara att de skriver med lite andra tecken osv.
För Windows XP finns en vettig kalkylator att ladda hem från Micrsosofts hemsida, googla "microsoft power calculator" så hittar ni den.
Annars finns en här som verkar fungera bra http://web2.0calc.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har tyvärr inte Excel på datorn jag sitter på just nu, men det borde inte vara nån svårighet att knåpa ihop ett litet kalkylblad där utifrån dessa formler som räknar ut sakerna åt en.
MVH Johan
Det som behövs för att bestämma läget på kolven finns ju på första sidan, och jag är säkert hemmablind, men det är väl inte alltför krångliga uträkningar där? Trigonometri (sinus, cosinus etc.) borde väl inte vara helt obekant för de flesta? Däremot kan sättet att skriva på ibland krångla till det mer än matten i sig...
Men efter sida 1 så blir det ju lite krångligare, även om jag tror det är sättet at skriva på som ställer till det i stora drag.
Nu gick ju jag naturvetenskaplig linje på gymnasiet men för oss ingick det i matte A om jag minns rätt?
Uträkningen är ju förövrigt den samma som Big Al skrivit, men med en förklarande bild och lite härledning och fortsättning för att kunna bestämma position som funktion av tid.
Har bara snabbt kollat på din länk men det känns som det är samma bara att de skriver med lite andra tecken osv.
För Windows XP finns en vettig kalkylator att ladda hem från Micrsosofts hemsida, googla "microsoft power calculator" så hittar ni den.
Annars finns en här som verkar fungera bra http://web2.0calc.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har tyvärr inte Excel på datorn jag sitter på just nu, men det borde inte vara nån svårighet att knåpa ihop ett litet kalkylblad där utifrån dessa formler som räknar ut sakerna åt en.
MVH Johan
Re: Cylindertryck
Kolla hur mycket högre maksimalt cylindertryck är vid 40 grader som vid 20 grader (dubbelt), og kolla hur 20 grader gir högre medeltryck som ger högre motoreffekt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Cylindertryck
hur blir cylindertrycket på e85 vs 95bf?
min bromsare säger det blir det dubbla på e85
min bromsare säger det blir det dubbla på e85
Re: Cylindertryck
Medeltrycket kan du rekna ur med din uppmätat effekt, maksimalt cylindertryck måste du mäta.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Re: Cylindertryck
När blir det dubbelt? Med 20 grader tidigare tändning och dubbelt så mycket ladd? Enligt uppgift brinner etanol snabbare och ökar fyllnadsgraden någor så med samma tändning så bör det stiga marginellt. Men bränslets egenskaper öppnar upp för mer laddtryck och tidigare tändning och då kommer trycken stiga. Men be honom gärna visa mätning där trycket fördubblats.DreRacing@ skrev:hur blir cylindertrycket på e85 vs 95bf?
min bromsare säger det blir det dubbla på e85
Mats
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
- Ort: Skällinge, Wheremountain
Re: Cylindertryck
Etanol brinner väl något långsammare än bensin? ??? (vid samma kompressionstryck)
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Re: Cylindertryck
Jag vet själv inte hur det ligger till, men hört olika.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Cylindertryck
Jag har läst tester på icke överladdade motorer och där gav ren etanol sämre effekt än bensin, E85 samma effekt och metanol upp till 15 % bättre effekt. Fördelen med E85 är det högre oktantalet och att mer bränsle kyler mer vid överladdning.
Samma effekt ger samma cylindertryck och man ställer ju tändningen så att det inte ska bli för högt för tidigt.
Erland
Samma effekt ger samma cylindertryck och man ställer ju tändningen så att det inte ska bli för högt för tidigt.
Erland