Cylindertryck

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Cylindertryck

Inlägg av JE Jr »

Jag har tidigare hänvisat till KTH's föreläsningsmaterial från kurserna i Förbränningsmotorteknik, och här kommer en till!

Vevrörelse, kolvhastighet, acceleration, masskrafter mm:

http://www.md.kth.se/~angstrom/download ... vrMass.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tar ni bort delarna i länken till höger om "download" kan ni surfa runt och säkert hitta mer intressanta delar!

MVH Johan
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Cylindertryck

Inlägg av Erland Cox »

Hej Johan! Kan du själv räkna med dom formlerna så är jag imponerad.
Synd att man är så dålig på matte.

Erland
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Cylindertryck

Inlägg av J.Lundin »

Dom där formlerna har varit uppe tidigare på detta forum och det är bara att bocka och buga. Jag kopierade av dom redan förra gången, det är precis sådant här som är kul att hitta på ett forum
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Cylindertryck

Inlägg av JE Jr »

Hej Erland.

Det som behövs för att bestämma läget på kolven finns ju på första sidan, och jag är säkert hemmablind, men det är väl inte alltför krångliga uträkningar där? Trigonometri (sinus, cosinus etc.) borde väl inte vara helt obekant för de flesta? Däremot kan sättet att skriva på ibland krångla till det mer än matten i sig...

Men efter sida 1 så blir det ju lite krångligare, även om jag tror det är sättet at skriva på som ställer till det i stora drag.

Nu gick ju jag naturvetenskaplig linje på gymnasiet men för oss ingick det i matte A om jag minns rätt?

Uträkningen är ju förövrigt den samma som Big Al skrivit, men med en förklarande bild och lite härledning och fortsättning för att kunna bestämma position som funktion av tid.
Har bara snabbt kollat på din länk men det känns som det är samma bara att de skriver med lite andra tecken osv.

För Windows XP finns en vettig kalkylator att ladda hem från Micrsosofts hemsida, googla "microsoft power calculator" så hittar ni den.
Annars finns en här som verkar fungera bra http://web2.0calc.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Har tyvärr inte Excel på datorn jag sitter på just nu, men det borde inte vara nån svårighet att knåpa ihop ett litet kalkylblad där utifrån dessa formler som räknar ut sakerna åt en.

MVH Johan
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Re: Cylindertryck

Inlägg av ottoturbo »

Kolla hur mycket högre maksimalt cylindertryck är vid 40 grader som vid 20 grader (dubbelt), og kolla hur 20 grader gir högre medeltryck som ger högre motoreffekt.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Cylindertryck

Inlägg av DreRacing@ »

hur blir cylindertrycket på e85 vs 95bf?
min bromsare säger det blir det dubbla på e85
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:42 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Re: Cylindertryck

Inlägg av ottoturbo »

Medeltrycket kan du rekna ur med din uppmätat effekt, maksimalt cylindertryck måste du mäta.
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: Cylindertryck

Inlägg av Mats Ivarson »

DreRacing@ skrev:hur blir cylindertrycket på e85 vs 95bf?
min bromsare säger det blir det dubbla på e85
När blir det dubbelt? Med 20 grader tidigare tändning och dubbelt så mycket ladd? Enligt uppgift brinner etanol snabbare och ökar fyllnadsgraden någor så med samma tändning så bör det stiga marginellt. Men bränslets egenskaper öppnar upp för mer laddtryck och tidigare tändning och då kommer trycken stiga. Men be honom gärna visa mätning där trycket fördubblats.

Mats
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Cylindertryck

Inlägg av Misse »

Etanol brinner väl något långsammare än bensin? ??? (vid samma kompressionstryck)
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: Cylindertryck

Inlägg av Mats Ivarson »

Jag vet själv inte hur det ligger till, men hört olika.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Cylindertryck

Inlägg av Erland Cox »

Jag har läst tester på icke överladdade motorer och där gav ren etanol sämre effekt än bensin, E85 samma effekt och metanol upp till 15 % bättre effekt. Fördelen med E85 är det högre oktantalet och att mer bränsle kyler mer vid överladdning.
Samma effekt ger samma cylindertryck och man ställer ju tändningen så att det inte ska bli för högt för tidigt.

Erland
Skriv svar