Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
Om man övertygar sig om att insugspackningen är tät då borde de vara jäkligt smidigt att göra som mattias säger att sätta en plastpåse över turbon, sen ta av tryckslangen vid spjället en plastpåse på spjället på med slangen och dra åt med klammer... Sen trycker man genom vaccumuttaget på turbon...
Jonas Almqvist
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
Som topic lyder ” Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
jag har testat endast tryck sida och har svårt att förstå att man ska trycka luft i hela motor?
Vad händer med O-ringar vid veven ? håller dom 1-2 bar provtryck, de gör dom inte. Olja stiger i motor och även kan tomma ur tryckare, Core, och annat. Testet känns lite magert enligt mig, och de pyser och fräser …så någon slutsats av läckage test kanske blir subjektiv.
PS! Läcker de i motor? jo , vad kan man göra , bättre sagt var exakt är läckage ?? många plats som kan läcka är faktum.
Lägger en bild vad jag har gjort och de visar 100 om något läcker ut.
http://img189.imageshack.us/img189/8862/laktest1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vänlig hälsning
George
jag har testat endast tryck sida och har svårt att förstå att man ska trycka luft i hela motor?
Vad händer med O-ringar vid veven ? håller dom 1-2 bar provtryck, de gör dom inte. Olja stiger i motor och även kan tomma ur tryckare, Core, och annat. Testet känns lite magert enligt mig, och de pyser och fräser …så någon slutsats av läckage test kanske blir subjektiv.
PS! Läcker de i motor? jo , vad kan man göra , bättre sagt var exakt är läckage ?? många plats som kan läcka är faktum.
Lägger en bild vad jag har gjort och de visar 100 om något läcker ut.
http://img189.imageshack.us/img189/8862/laktest1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vänlig hälsning
George
saab 9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
http://home.borenet.com/wiking/Saab/" onclick="window.open(this.href);return false;
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
http://home.borenet.com/wiking/Saab/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
En tubeless ventil är väl specad till 3,6bar sedan rekomenderade tip top förstärkt ventil!Jens Gustavsson skrev:på mina gamla B20 som sista åren varit lite slitna då det varit brist på garage tid så har det behövts lite flöde i tryckluften så jag kör alltid en fast svetsad trycklufts nippel direkt på provtryckaren. tror inte en däck trycks ventil räcker även på en fin motor??
Niklas.E
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
du måste nog ta en fundering på hur en motor fungerar??
vem har sagt nått om att provtrycka vevhuset???
det lilla som läker förbi kolvringarna ska förhoppningsvis vevhusventilationen evakuera.
läs mitt första inlägg igen och fundera på vad vi är ute efter och vad som blir trycksatt och inte.
mvh jens
vem har sagt nått om att provtrycka vevhuset???
det lilla som läker förbi kolvringarna ska förhoppningsvis vevhusventilationen evakuera.
läs mitt första inlägg igen och fundera på vad vi är ute efter och vad som blir trycksatt och inte.
mvh jens
George skrev:Som topic lyder ” Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
jag har testat endast tryck sida och har svårt att förstå att man ska trycka luft i hela motor?
Vad händer med O-ringar vid veven ? håller dom 1-2 bar provtryck, de gör dom inte. Olja stiger i motor och även kan tomma ur tryckare, Core, och annat. Testet känns lite magert enligt mig, och de pyser och fräser …så någon slutsats av läckage test kanske blir subjektiv.
PS! Läcker de i motor? jo , vad kan man göra , bättre sagt var exakt är läckage ?? många plats som kan läcka är faktum.
Lägger en bild vad jag har gjort och de visar 100 om något läcker ut.
http://img189.imageshack.us/img189/8862/laktest1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vänlig hälsning
George
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
jag snackar om flöde inte tryck. obs använd alldrig mer än 0.5-1bar då ni provtrycker om inte man man stå på 10m avstånd iallafall! läs första inlägget på denna tråd innan ni testar så ni inte gör er illa.
mvh jens
mvh jens
E34 RRT skrev:En tubeless ventil är väl specad till 3,6bar sedan rekomenderade tip top förstärkt ventil!Jens Gustavsson skrev:på mina gamla B20 som sista åren varit lite slitna då det varit brist på garage tid så har det behövts lite flöde i tryckluften så jag kör alltid en fast svetsad trycklufts nippel direkt på provtryckaren. tror inte en däck trycks ventil räcker även på en fin motor??
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
Jag har läst ditt första inlägg inkl. bilden tycker de är väldig bra, även vet hur en Otto motor fungerar. Mitt brev är endast en förkortning av de hela. Här pratar vi om turbo bilar och primera uppgift är att lokalisera läckage , vilket finns, om de finns är på trycksida.
Teoretiskt sätt du vet också att VHV blir inblandat vill man eller inte och på Saab forumen finns dom som tryckte lite förmycket och de vart inte bra, därefter mitt brev.
PS! vet också att du är duktig, hjälpsam och riktigt entusiast, har läst många dina inlägg, även jag har på 70 talet varit Volvo fantast de vet Sten Parner från Övralid - Motala,
Med vänlig hälsning
George
Teoretiskt sätt du vet också att VHV blir inblandat vill man eller inte och på Saab forumen finns dom som tryckte lite förmycket och de vart inte bra, därefter mitt brev.
PS! vet också att du är duktig, hjälpsam och riktigt entusiast, har läst många dina inlägg, även jag har på 70 talet varit Volvo fantast de vet Sten Parner från Övralid - Motala,
Med vänlig hälsning
George
saab 9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
http://home.borenet.com/wiking/Saab/" onclick="window.open(this.href);return false;
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
http://home.borenet.com/wiking/Saab/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
jag förstår inte riktigt? men vi vill provtrycka från luftfiltret in till motorn för att se om allt är tätt i turbosystemet. det kommer inte att gå sönder tätningar i bottendelen det blir inget tryck där.
vilka är VHV och vad menar du med tryckte för mycket? max man ska trycka är ca 0.5bar eller lite mer om man inte är inom 5m från motorrummet som jag skrivit.Teoretiskt sätt du vet också att VHV blir inblandat vill man eller inte och på Saab forumen finns dom som tryckte lite förmycket och de vart inte bra
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
Har man sluten vevhusvent. och trycker hela systemet blir det tryck i vevhuset.
Det går att trycka så, man gör så på nyare vw.
Men då är det max 0,5bar som gäller, och det brukar vilja pysa lite från oljepåfyllningslocket.
Gamla slitna motorer (otäta packboxar och packningar) kanske det är bättre att se till att det inte blir tryck i vevhuset på.
B20 eller V8 med filttätningar
Det går att trycka så, man gör så på nyare vw.
Men då är det max 0,5bar som gäller, och det brukar vilja pysa lite från oljepåfyllningslocket.
Gamla slitna motorer (otäta packboxar och packningar) kanske det är bättre att se till att det inte blir tryck i vevhuset på.
B20 eller V8 med filttätningar

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: lör okt 22, 2011 10:25 pm
- Ort: Kvänum
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
Tycker att Jens är ganska vettig när han säger att man bör vara försiktig när man provtrycker med luft, 0,5bar bör vara tillräckligt. Om man trycker med högre bar så bör man ha ganska stort säkerhetsavstånd.
Jag är svetsare och bygger hydraulcylindrar och dessa måste vi provtrycka för att se om svetsarna håller tätt samt tätningar och allt annat. Då vi använder oss av tre olika metoder (gas,olja & luft) så är luft det allra farligaste.
Har inte varit ovanligt att man skjutit kolvstång ur cylinder. Vi snackar om en kolvstång på 3-5 kg som flyger 10m tills den sätter sig i en vägg. Var försiktiga med höga lufttryck, det kan sluta väldigt illa tyvärr.
Btw! mitt första inlägg, gillar detta forum väldigt mycket
Jag är svetsare och bygger hydraulcylindrar och dessa måste vi provtrycka för att se om svetsarna håller tätt samt tätningar och allt annat. Då vi använder oss av tre olika metoder (gas,olja & luft) så är luft det allra farligaste.
Har inte varit ovanligt att man skjutit kolvstång ur cylinder. Vi snackar om en kolvstång på 3-5 kg som flyger 10m tills den sätter sig i en vägg. Var försiktiga med höga lufttryck, det kan sluta väldigt illa tyvärr.
Btw! mitt första inlägg, gillar detta forum väldigt mycket

Mvh Dennis
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
nya bilar har väl vevhuvsenten i luftfilter boxen? tror inte de sitter i ett tryckrör efter turbon för ingen vill ha laddtryck i vevhuset.
jo alltid farligt med sånna här provtryckningar men använder man bara lite bondförnuft så går det bra men vissa har en tendens att inte läsa noga eller tänka före de testar och då kan det bli farligt.
som dennis säger luft/gas provtryckningar är det farligaste då det blir sån kraft då det börjar läcka. spricker en vatten behållare i glas med 2bar i som exempel så händer inte speciellt mycket mer än att det rinner ut på grund av att vattnet inte är komprimerbart.
välkommen in på forumet också
jo alltid farligt med sånna här provtryckningar men använder man bara lite bondförnuft så går det bra men vissa har en tendens att inte läsa noga eller tänka före de testar och då kan det bli farligt.
som dennis säger luft/gas provtryckningar är det farligaste då det blir sån kraft då det börjar läcka. spricker en vatten behållare i glas med 2bar i som exempel så händer inte speciellt mycket mer än att det rinner ut på grund av att vattnet inte är komprimerbart.
välkommen in på forumet också

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
Tack för din omtanke, känns bra att vara här.
Tycker de är mkt bra att vi diskuterar och forums medlemmar är kända profiler i min värd.
Vad jag menar med VHV och förmycket är att en del trycker in i motor över 1bar och risken finns att bland annat O-ringar släpper ut men som ni och mig vet största risken är att någon plugg åker ut som en kanon kula och olika kan blir ett faktum. Har även skrivit om detta 2006 på min ”dålig” uppdaterade hemsida och givetvis finns länk till de här i mina ögon bra forum:
http://home.borenet.com/wiking/Saab/" onclick="window.open(this.href);return false;
Av den anledning ( O –ringar) trycker jag luft endast på trycksida minst 1 bar, och har haft skydds grejer under motor om de skulle släppa så de inte borrar hål i tråget. Jag har även använd backventil för att se om trycket sjunkit medan jag lugnat nerver med några bärs och väntat på resultaten. Ingen sopa om trycket var okej annars ös med den.
I min första test har varit org IC vilken klarade inte mina krav ( finns plast gavlar )och sedan var kina IC som in/ut gångar modifierades till 45 deg för bästa kylnings möjlighet med största kyl area , även här enligt mig och då ville jag testa antigen böra eller brista.
Den IC var spjäsat med 3bar men som sagt jag blev störd att luften går rakt in och rakt ut och teori om ”först till kvarn” satte kvar i mitt skalle.J.
Tycker att du har 100% rätt men jag själv är lite som ensam vari och utmanar öde
mest i studie syfte och av den anledning provtrycker jag på mitt vis dvs endast trycksida med 1+ bar med allt vad innebör, risk.
PS! kina IC är biligga och bör modifieras ( pratar om min IC o min erfarenhet) om man vill ha alltid full ös med friskt luft även sommar dagar i bil kö mitt i staden.
Vill man betala mycket pengar för annan märkes IC då kan man bortse från min teori.
Andra PS! förlåt att jag skrev så lång brev de blev bara så.
Med vänlig hälsning
George
Tycker de är mkt bra att vi diskuterar och forums medlemmar är kända profiler i min värd.
Vad jag menar med VHV och förmycket är att en del trycker in i motor över 1bar och risken finns att bland annat O-ringar släpper ut men som ni och mig vet största risken är att någon plugg åker ut som en kanon kula och olika kan blir ett faktum. Har även skrivit om detta 2006 på min ”dålig” uppdaterade hemsida och givetvis finns länk till de här i mina ögon bra forum:
http://home.borenet.com/wiking/Saab/" onclick="window.open(this.href);return false;
Av den anledning ( O –ringar) trycker jag luft endast på trycksida minst 1 bar, och har haft skydds grejer under motor om de skulle släppa så de inte borrar hål i tråget. Jag har även använd backventil för att se om trycket sjunkit medan jag lugnat nerver med några bärs och väntat på resultaten. Ingen sopa om trycket var okej annars ös med den.
I min första test har varit org IC vilken klarade inte mina krav ( finns plast gavlar )och sedan var kina IC som in/ut gångar modifierades till 45 deg för bästa kylnings möjlighet med största kyl area , även här enligt mig och då ville jag testa antigen böra eller brista.
Den IC var spjäsat med 3bar men som sagt jag blev störd att luften går rakt in och rakt ut och teori om ”först till kvarn” satte kvar i mitt skalle.J.
Tycker att du har 100% rätt men jag själv är lite som ensam vari och utmanar öde
mest i studie syfte och av den anledning provtrycker jag på mitt vis dvs endast trycksida med 1+ bar med allt vad innebör, risk.
PS! kina IC är biligga och bör modifieras ( pratar om min IC o min erfarenhet) om man vill ha alltid full ös med friskt luft även sommar dagar i bil kö mitt i staden.
Vill man betala mycket pengar för annan märkes IC då kan man bortse från min teori.
Andra PS! förlåt att jag skrev så lång brev de blev bara så.
Med vänlig hälsning
George
saab 9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
http://home.borenet.com/wiking/Saab/" onclick="window.open(this.href);return false;
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
http://home.borenet.com/wiking/Saab/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
Vevhusventen sitter inte i luftfilterboxen, inte på bilar med luftmassemätare iaf.
Den sitter i slangen mellan LMM och turbo. När man provtrycker tar man då bort slangen från LMM och trycker där.
Inte alltid, men på vissa modeller.
Den sitter i slangen mellan LMM och turbo. När man provtrycker tar man då bort slangen från LMM och trycker där.
Inte alltid, men på vissa modeller.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
Varför ska man bara provtrycka med 0.5 bar när systemet utsätts för så mkt mer under påfrästning! Jag brukar provtrycka med 2 bar så man vet att inte wg tjuvöppnar osvosv
Jonas Almqvist
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
det är en säkerhets fråga. ska man provtrycka på högre tryck så ska man ha ett säkerhets avstånd på 4meter minst.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
Om man provtrycker med 0,5 bar kan vara bra o dålig.
Bra, när man lokaliserat läcka = åtgärda.
Dålig som ovan fast, ja… de är så liten läcka,... jag gör inget.
Resumé: en liten läcka vid 0,5 bar kanske är en motorväg vid +1,5 bar.
Båda metoder , min och den som vi talar är bra om man använder huvudet.
Bra om någon har testat min metod, trycka in +1 bar och kan uttalar sig.
Enda risk är som Jens sagt ; ta skydd,…. samma som i Afghanistan
medan man testar.
PS! jag är kristen och inte från Afghanistan , de bara flög in
inget illa menad.
Med vänlig hälsning
George
Bra, när man lokaliserat läcka = åtgärda.
Dålig som ovan fast, ja… de är så liten läcka,... jag gör inget.
Resumé: en liten läcka vid 0,5 bar kanske är en motorväg vid +1,5 bar.
Båda metoder , min och den som vi talar är bra om man använder huvudet.
Bra om någon har testat min metod, trycka in +1 bar och kan uttalar sig.
Enda risk är som Jens sagt ; ta skydd,…. samma som i Afghanistan

PS! jag är kristen och inte från Afghanistan , de bara flög in

Med vänlig hälsning
George
saab 9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
http://home.borenet.com/wiking/Saab/" onclick="window.open(this.href);return false;
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
http://home.borenet.com/wiking/Saab/" onclick="window.open(this.href);return false;