Jag har byggt väggar runt pickupen i mitt tråg med luckor som bara kan öppnas mot pickuppen, på så sätt rinner det altid olja mot pickupen vid acceleration,kurvtagning och inbromsning
Ser typ ut som på den här bilden

Även veven kan vara intressant.saxberg skrev:Fråga: Ang. Kolvar från b21a.. varför just dom? har en b21a liggandes här bakom huset som jag tänkte hiva men kolvarna är alltså värda att spara?
Och i exakt vilka motor hittar man M stakarna i? Man får olika svar varje gång, så man slipper införskaffa sig smidda stakar när plånboken blivit tillplattad, dock bygger jag på b230 men hoppas jag kan få svar ändå..
Mvh saxberg
Hvis forgasserene har messingflotører så er det ikke turboforgassere. Da har de ikke rette E-rør og de lekker når de trykksettes. En kompis forsøkte å turbokonvertere noen vanlige dobble Weber DCOE med messingflottører.Erland Cox skrev:Jag är lite sugen på att bygga en förgasarturbo B20. Behöver man göra något med flottörerna?
Tänkte mig portad topp med k-kam och dubbla 45:or. Inget monster men gärna upp till 350 hästar.
Originalgrenrör med rör till twin entry såg bra och enkelt ut. Det ska vara en bil som är trevlig att köra med.
Jag kör flera 1000 mil om året med mina nämligen.
ZF betyder Zahnradfabrik Friedrichhausen och Getrag Getriebe Aktie Gesellschaft, bara kuriosa.
Erland
Många motorcyklar konverteras till turbo med trycksatta originalförgasare.Baxman skrev:Hvis forgasserene har messingflotører så er det ikke turboforgassere. Da har de ikke rette E-rør og de lekker når de trykksettes. En kompis forsøkte å turbokonvertere noen vanlige dobble Weber DCOE med messingflottører.Erland Cox skrev:Jag är lite sugen på att bygga en förgasarturbo B20. Behöver man göra något med flottörerna?
Tänkte mig portad topp med k-kam och dubbla 45:or. Inget monster men gärna upp till 350 hästar.
Originalgrenrör med rör till twin entry såg bra och enkelt ut. Det ska vara en bil som är trevlig att köra med.
Jag kör flera 1000 mil om året med mina nämligen.
ZF betyder Zahnradfabrik Friedrichhausen och Getrag Getriebe Aktie Gesellschaft, bara kuriosa.
Erland
Resultatet bler dyrt og dårlig.
Dellorto DHLA-H er ekte turboforgassere fra begynnelsen og har plastflottører, turbo E-rør og de holder bra tett.
Det har jo vist seg at Mc forgassere og Strømberg forgasser gir greit resultat nå de turbokonverteres.Erland Cox skrev: Många motorcyklar konverteras till turbo med trycksatta originalförgasare.
Nog borde väl DCOE 45:or med plastflottörer fungera bara man hittar rätt bestyckning?
Erland
Det er lite/ingen dragracing rundt her så motorene blir trimmet med betydelig lavere sugemotoreffekt enn Sävarmodellen.Jens Gustavsson skrev:jag har alltid kört weber på mina turbo maskiner förr och mina vänner också. man kan börja att köra så men om det blir billigare vet jag inte och du kommer att få ge dig på ca 1.3 bar istället för 2 bar som kombinationen har kapacitet till med insprutning med en förlust på ca 150-200hk. man behöver en BB lamda med förgasarna och bensin istället för E85.
gällande besiktning så är det inga problem. den har inga problem att få ned co under gräns värdet och den är ganska städad att både köra med och på tomgång.
mvh jens
Vad brukar B21 respektive B23 stakarna väga?Jens Gustavsson skrev:
Vevstakarna..... kör jag med B23:ans så kallade M-stakar som jag bara vikt-kontrollerar. OBS! det finns stakar från B21 med M-märke i, men de är tyngre och eventuellt sämre så plocka stakarna ur en B23 så får man rätt.
Mvh Jens