Martin H skrev:frågar du för egen del eller undrar du om nån vill ha en förklaring?Erland Cox skrev: Vet någon varför om det sänker lågvarvseffekten och ökar bränsleförbrukningen?
tommy du skriver tumble på m50in, jag vill kalla det swirl. höll f ö på med en sån topp idag
den sämsta 4v topp jag flödat naturligtvis medvetat av bmw men på en H O motor skulle
jag nog vilja slipa om dem. flödade som max drygt 220cfm @ 12mm och började sen backa.
efter 5min filande i inneradien ökade flödet med 20cfm och ökade till 248cfm när ventilen bottnade.
ang squish så
under 1mm eller över 3mm verkar vara det som gäller där i mellan kan det bli problem.
jag skulle vilja veta avståndet på de sista bmw f1 turbo motorerna, ytorna hade de även om
de var väldigt små i area.
Jag vill gärna ha en förklaring. Såg sugmotorerna likadana ut?
Chrysler ändrade sina toppar 68 med höjd klämspalt för inre EGR och mindre kväve i avgaserna.
Skulle vara intressant att veta varför Volvo gjorde så med så pass lite laddtryck?
Erland