Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!
Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!
Nya tider, nya projekt!
Fyndade en M5a som redan var turbokonverterad av tidigare ägare så nu blir det att bygga vidare på det.
Specen blir följande:
S38B36
Smidda JE-kolvar 94mm
HD-kolvbultar
Smidda h-profilsstakar
Balanserad botten
Stödgördel
ACL Racelager
Omstiftad vev
Pyramidringspackning
Ställbara kamdrev
BW 380
Precision 66mm WG
Grenrör av Ajdén
Innovate LC-1
3,5" avgas i rostfritt
PPF dump
Orginaltank med 2 st Walbro GST450 intankpumpar
Nuke Filter
Aeromotive btr
Nuke fuelrail
Bosch 2200cc
MSD 6a med Blaster SS spole
Accell tändkablar
Bosch XR4CS
Allt styrs av ett Vipec v44
Nuke vacuumstation
Orginal insug med plenum
Orginal kylsystem med elfläkt
K-sport coilovers
Stora bromsarna från M5 -95
Quartermaster 3-skivig koppling med omsvarvat svänghjul från en M10 och strypventil
6-vxl ZF från en 530d -09
Lamelldiff med 2,93 i utväxling
Bilen går som den är nu så några bakdäck har offrats
Dock läcker den avgaser från grenröret och växellådan (Getrag 280) börjar låta mer och mer rakskuret
Motorn ska rivas i vinter för att kika att allt är ok och balanseras.
Polaren har filmat lite så det ska jag få tag i och lägga upp
Lite bilder sålänge:
Vet inte vad jag tycker om slutröret, finns det dubbla utblås med 3,5" in?
Fyndade en M5a som redan var turbokonverterad av tidigare ägare så nu blir det att bygga vidare på det.
Specen blir följande:
S38B36
Smidda JE-kolvar 94mm
HD-kolvbultar
Smidda h-profilsstakar
Balanserad botten
Stödgördel
ACL Racelager
Omstiftad vev
Pyramidringspackning
Ställbara kamdrev
BW 380
Precision 66mm WG
Grenrör av Ajdén
Innovate LC-1
3,5" avgas i rostfritt
PPF dump
Orginaltank med 2 st Walbro GST450 intankpumpar
Nuke Filter
Aeromotive btr
Nuke fuelrail
Bosch 2200cc
MSD 6a med Blaster SS spole
Accell tändkablar
Bosch XR4CS
Allt styrs av ett Vipec v44
Nuke vacuumstation
Orginal insug med plenum
Orginal kylsystem med elfläkt
K-sport coilovers
Stora bromsarna från M5 -95
Quartermaster 3-skivig koppling med omsvarvat svänghjul från en M10 och strypventil
6-vxl ZF från en 530d -09
Lamelldiff med 2,93 i utväxling
Bilen går som den är nu så några bakdäck har offrats
Dock läcker den avgaser från grenröret och växellådan (Getrag 280) börjar låta mer och mer rakskuret
Motorn ska rivas i vinter för att kika att allt är ok och balanseras.
Polaren har filmat lite så det ska jag få tag i och lägga upp
Lite bilder sålänge:
Vet inte vad jag tycker om slutröret, finns det dubbla utblås med 3,5" in?
Senast redigerad av Evinrude den tor feb 27, 2014 10:48 pm, redigerad totalt 31 gång.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: tis jan 13, 2009 5:35 pm
- Ort: Älsvbyn
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
film!!:)
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
Mer m5 Turbos åt folket Härlig bil
Vill du ha en bakaxel med lägre utväxling eller? Har en lamelldiffad 3.45 klump i min 535:a , och är ute efter att byta till en 3.91 om du skulle vara intresserad? ;P
Vill du ha en bakaxel med lägre utväxling eller? Har en lamelldiffad 3.45 klump i min 535:a , och är ute efter att byta till en 3.91 om du skulle vara intresserad? ;P
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
Du hade slängt in t56 i din? 3.45 blir mys då det är 0.83 på 6an på getrag lådorna, så om den är fräsch är det ett intressant byte.
Dock blir det lite senare då jag vill ha den rullandes tills jag har fått in den i garaget
Dock blir det lite senare då jag vill ha den rullandes tills jag har fått in den i garaget
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
Har helt glömt bort att ringa dig, senil som man är!magnusjonsson skrev:film!!:)
Mina spaghettiarmar klarar inte av styrningen som den är nu, funkar servon om man hänger dit en rem?
Launchen, är den kopplad via pedalen eller har den röda knappen på panelen något med det att göra?
- Tobias Lindqvist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: ons jan 16, 2008 10:34 pm
- Ort: norrlands huvudstad(sundsvall)
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
Blir ju fint det där Jonas
Men 800whp är väl lite lite
Du måste ha båge från 10.99 om jag inte kommer ihåg helt galet
och bur chassibesiktat från 9.99
Men 800whp är väl lite lite
Du måste ha båge från 10.99 om jag inte kommer ihåg helt galet
och bur chassibesiktat från 9.99
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
Trakten med minst inbrott i stan för jag håller alla vakna med bilarna mina!Tobias Lindqvist skrev:aha . södermalmsgatan eller hur
Har ett minne om att nån sa nåt om att en 80mm turbo skulle sitta fint på den så det finns väl ingen anledning till att köra med mindre än såRoGGaH skrev:Blir ju fint det där Jonas
Men 800whp är väl lite lite
Du måste ha båge från 10.99 om jag inte kommer ihåg helt galet
och bur chassibesiktat från 9.99
Misstänkte att det var i dom trakterna, men det ska inte vara några problem bara man kan ta bort krysset bak så man kan skrämma slag på mer än en passagerare åt gången när man åker gata
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
Jepp, blir T-56 i min och har 0.50 på 6an så behöver som få lite högre utväxling i bakaxeln ... teoretiska toppfarten med min klump är 493km/h .. så det känns som lite önödigt i överkantEvinrude skrev:Du hade slängt in t56 i din? 3.45 blir mys då det är 0.83 på 6an på getrag lådorna, så om den är fräsch är det ett intressant byte.
Dock blir det lite senare då jag vill ha den rullandes tills jag har fått in den i garaget
80mm turbo lär bli myys har 75mm på min nu, men är rätt sugen på att byta upp mig lite ;P
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: tis jan 13, 2009 5:35 pm
- Ort: Älsvbyn
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
Evinrude skrev:Har helt glömt bort att ringa dig, senil som man är!magnusjonsson skrev:film!!:)
Mina spaghettiarmar klarar inte av styrningen som den är nu, funkar servon om man hänger dit en rem?
Launchen, är den kopplad via pedalen eller har den röda knappen på panelen något med det att göra?
servon funkar bra, köpte nya remmar men när jag var ute och slira en dag så hoppa den av och hittade inte igen den. launchen är inte ikopplad alls. men den går bra fortfarande?
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
Varför byta? Cruisa förbi Bugattis på Autobahn vore manligtMoggemx skrev:Jepp, blir T-56 i min och har 0.50 på 6an så behöver som få lite högre utväxling i bakaxeln ... teoretiska toppfarten med min klump är 493km/h .. så det känns som lite önödigt i överkantEvinrude skrev:Du hade slängt in t56 i din? 3.45 blir mys då det är 0.83 på 6an på getrag lådorna, så om den är fräsch är det ett intressant byte.
Dock blir det lite senare då jag vill ha den rullandes tills jag har fått in den i garaget
80mm turbo lär bli myys har 75mm på min nu, men är rätt sugen på att byta upp mig lite ;P
80mm finsnurra lär ju ha bättre register även med lägre effekten än klumpen som sitter där nu så ju mer jag tänker på det desto bättre idé verkar det ju som
@magnus
Kung! Då ska jag fixa fram en rem så blir det lite lättare att ta sig från gårdsplanen nästa gång
Den går hur fint som helst under ladd men bluddrar rejält på fullgas innan turbon kickar in.
Hittade du igen laddtrycksmätaren?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: tis jan 13, 2009 5:35 pm
- Ort: Älsvbyn
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
härligt har du hunnit testa mot nå andra fräna bilar så man har nå att jämnföra med? skulle varit kul. ja just de. ska skicka den imorgon om jag kommer ihåg.
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
Har inte vågat göra annat än att smyga iväg till nåt mer glesbebott område och gasat
Snuten är lite för bra på att patrullera i stan och som du vet är den ju inte direkt diskret...
Snuten är lite för bra på att patrullera i stan och som du vet är den ju inte direkt diskret...
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
Hehe, med 3.91 gör den "bara" 430km/h .. så bugattin ligger i lä ändå hehe
Men alla andra växlar blir lite väl höga med min klump så därför jag tänkte byta
Tror däremot inte du får lika bra respons med en större "fin/dyrturbo" , Holseten är ju inte direkt dålig heller+ rätt liten på en sån här motor..
Men men , Det beror ju på hur mycket effekt du siktar efter
Men alla andra växlar blir lite väl höga med min klump så därför jag tänkte byta
Tror däremot inte du får lika bra respons med en större "fin/dyrturbo" , Holseten är ju inte direkt dålig heller+ rätt liten på en sån här motor..
Men men , Det beror ju på hur mycket effekt du siktar efter
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
Så länge dom får pisk så är det ju lugnt
Har sneglat rätt mycket på Borg Warner 380/480 och dom sägs spoola bra på s38 och som det är nu vaknar inte hx55an förrän efter 4500rpm så det ska nog vara ganska lika åtminstonde.
Sen storknar ju hx55an kring 700-800hk och så kan man ju inte ha det
Har sneglat rätt mycket på Borg Warner 380/480 och dom sägs spoola bra på s38 och som det är nu vaknar inte hx55an förrän efter 4500rpm så det ska nog vara ganska lika åtminstonde.
Sen storknar ju hx55an kring 700-800hk och så kan man ju inte ha det