Tryckluftssystem

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Tryckluftssystem

Inlägg av Stener »

Tänkte bygga ett tryckluftssystem i garaget nu. Tänkte snåla in lite så kommer nog skippa typ Transair osv. för att finna ett billigare alternativ även fast dom verkar riktigt bra.

PVC rör satt jag och funderade på, Typ 25/21,2mm kanske? Vad tror ni om det? Är ju PN16 klassad så det borde väl fungera. Som längst kommer det bli kanske 6m till uttaget längst bort.

Sen funderar jag på hur man ska gå över från PVC till regulator på ett smidigt sätt?
Chevelle SS -65
conny
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Tryckluftssystem

Inlägg av conny »

pvc rör måste man limma delarna enklast är att använda koppar rör och löda. billiga delar men dyr meter pris
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Tryckluftssystem

Inlägg av Stener »

Jo men limmet kostar ju knappt någonting :) känns som det är lättast att få det tätt och snabbt och billigt att köpa pvc rör. Kopparn är ju rätt dyr. T-kors och kulventiler m.m. Var också rätt billigt i PVC.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Tryckluftssystem

Inlägg av Stener »

Vad tycker ni är lämplig innerdiameter då på ett enkelt tryckluftssystem. Kommer köra bläster samt tryckluftsverktyg som drar ca 300-350l/min
Chevelle SS -65
lovepow
För mycket laddtryck

Inlägg av lovepow »

dum fråga kanske men pemslang är väl ett väldigt prisvärt och lättanvänt alternativ?det blir det i mitt garage så småningom
Lowe Lundqvist göteborg
svenssons_motor
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av svenssons_motor »

Tänk på att en PVC-slang smälter det hål på om du svetsar i närheten, vvs firmor tex. rinkabyror.se har sk. blåa rör altså vattenledningsrör i järn. bökigt att montera kanske men sen håller det för alltid :thumbright:
Grovleken då, 1/2tum bör räcka.
Jimmy

Äen bonn så äen
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck

Inlägg av Henrik Bergstrand »

Vad är det för fel på vanliga tryckluftsrör..? och gjutjärnskopplingar..
Ryker det inte svart är det inte intressant!
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

"Vanliga" tryckluftsrör är ju plastmantlade aluminiumrör. Dom flesta använder dock blåa tryckkärlsrör eller kopparrör, dvs dessa är inte ett dugg avsedda för tryckluft. Och dom som håller på mycket med tryckluft avråder starkt till att bygga i järnrör pga att det alltid kommer i lite vatten i tryckluften som sedan rostar invändigt och som sätter igen regulatorer m.m. Dock kanske detta tar ett tag. Men PVC rören var rätt mycket billigare också. Därav att jag funderar på detta.
Kommer inte ske svetsning i närheten, utan själva stammen kommer vara PVC rör och efter det sitter regulatorer och tryckluftsslangvindor. Så kommer inte bli varmt.

1/2" ca 13mm då, Då bygger jag i ca den storleken :)

PEM slang har jag också funderat på, Men är ganska negativ till slang. Dels brukar det inte se så bra ut och dels så är flödet ganska mycket minskat i slang. Men det är nog bara en yrkesskada jag har.

PVC rören går på 17kr/m för 16x1,2mm och den ska klara 16 bars tryck. Och kopplingarna och ventiler kostar skit och ingenting. Halverar tiden och konstaden med att bygga i PVC jämfört med tryckkärlsrör (blåa) och då lämpar sig dessa bättre för ändamålet :)
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende

Inlägg av Se88e_K »

Jobbar som rörläggare och har dragit x antal m tryckluftsrör. Vi använder elföezinkade rör och pressar ihop dom, men fungerar med vanliga klämringskopplingar också.
Har samma dimensioner som vanliga kopparrör och går att bocka.
Gå ut på rinkabyrör och kolla på elförzinkade rören.
Inte spec mkt dyrare än pvc rören.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Skriv svar