
BMW e30 turbo
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
Nej de är beg m20b20 stakar. Har bytt stake på nr 1 & 2. och nu är problemet på 1an. Har inget att mäta upp staken med men den kan vara krökt. Har mätt så mkt ja kan med skjutmått och den är inte oval. Men är iaf glad att det inte är veven som är problemet 

--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
Tänkte se om jag kan hjälpa dig lite. En kontrollfråga då för säkerhets skull
Förväxlat överfallen?
Sätt vevstaken i mjukbackar (spänn över storänden) och dra överfallet med rätt moment utan lager. låna ett stickmått (eller heter det stickmikrometer). Mät och jämför med verkstadshandbok (eller någon av stakarna som fungerar). Är det för litet kan man lämna in och hena upp den (kanske billigare att skrota och ta en annan).
Sen måste du åtminstone kolla lagerspelet med Plastigage före slutmonteringen.

Sätt vevstaken i mjukbackar (spänn över storänden) och dra överfallet med rätt moment utan lager. låna ett stickmått (eller heter det stickmikrometer). Mät och jämför med verkstadshandbok (eller någon av stakarna som fungerar). Är det för litet kan man lämna in och hena upp den (kanske billigare att skrota och ta en annan).
Sen måste du åtminstone kolla lagerspelet med Plastigage före slutmonteringen.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
Tack för tipsen
Kollade lite igår igen, satte dit staken endast på vevtappen utan kolven, och den fastnade då också, Och de verkar va överfallet som är för "litet". Bytte de och problemet va borta. Tycker det är lite konstigt att de är mindre på den staken. alla stakarna kommer ju från samma motor. Men det är iof inte ja som plockat ur dom, så dom kanske har förväxlat överfall med nån av dom. som i sin tur är lite för glapp nu ist. får kolla de först. Men har iaf fått tag på en som har 6st 320 stakar som sitter i en motor än. Kan skruva ur dom sj så är ja helt 100 på att överfallen är till rätt stake sen.
/Henrik

Kollade lite igår igen, satte dit staken endast på vevtappen utan kolven, och den fastnade då också, Och de verkar va överfallet som är för "litet". Bytte de och problemet va borta. Tycker det är lite konstigt att de är mindre på den staken. alla stakarna kommer ju från samma motor. Men det är iof inte ja som plockat ur dom, så dom kanske har förväxlat överfall med nån av dom. som i sin tur är lite för glapp nu ist. får kolla de först. Men har iaf fått tag på en som har 6st 320 stakar som sitter i en motor än. Kan skruva ur dom sj så är ja helt 100 på att överfallen är till rätt stake sen.

/Henrik
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Re: BMW 325 -87 - fortfarande problem med vevstakar!
Har fått tag på en ny vevstake nu, och idag dampade den ner i postlådan. Har precis vart ner i garaget och provat den.
Men denna är för GLAPP ist!!?? Ja blir så frustrerad. Hur mkt olika dimensioner finns de på m20 stakar?
Och vad ska ja göra egentligen? Slänger snart bort bmw motorn och kör med volvo B230 ist
Vet om en i kommun som har 6st m20b20 stakar han precis har tagit ur. Fundrar på att ta alla dom och byta ut alla mina. Men dom kanske också är för små lr för stora?
Hjälp snälla!
Men denna är för GLAPP ist!!?? Ja blir så frustrerad. Hur mkt olika dimensioner finns de på m20 stakar?
Och vad ska ja göra egentligen? Slänger snart bort bmw motorn och kör med volvo B230 ist

Vet om en i kommun som har 6st m20b20 stakar han precis har tagit ur. Fundrar på att ta alla dom och byta ut alla mina. Men dom kanske också är för små lr för stora?
Hjälp snälla!
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
hur ser överfallena ut på dom?
kan man vända överfallt ett halv varv fel?
tänkte på den som e för tight. på vilket sätt e den nya för glapp iställe ?
kan man vända överfallt ett halv varv fel?
tänkte på den som e för tight. på vilket sätt e den nya för glapp iställe ?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
det är ett spår på över fall å ett på staken. Dom ska va på samma sida. Men man kan sätta dom fel.
Den gamla nyper ju å blir stum. Den nya går å "vicka" på, och den glappar lite upp och ner. alltså storänden är för stor. Satte bara på staken från tråg sidan för å se.
Den gamla nyper ju å blir stum. Den nya går å "vicka" på, och den glappar lite upp och ner. alltså storänden är för stor. Satte bara på staken från tråg sidan för å se.
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
Har du rätt lager? Passar dina egna lager i den nya staken?
Du får börja mäta. Skaffa en utvändig micrometer och mät upp veven. Mät stakarna med och utan lager, kanske står det ett mått på lagrena? Din vev kanske är slipad? Har du nån form av verkstadshandbok? Där kan du hitta standardmått och de olika underdimensionerna samt lagerspel.
Ge inte upp nu
Du får börja mäta. Skaffa en utvändig micrometer och mät upp veven. Mät stakarna med och utan lager, kanske står det ett mått på lagrena? Din vev kanske är slipad? Har du nån form av verkstadshandbok? Där kan du hitta standardmått och de olika underdimensionerna samt lagerspel.
Ge inte upp nu

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
Ja antar att lagren är rätt. Dom passar ju med dom andra 5 stakarna. Och tar ja en av dom stakarna å sätter på den vevtappen som är ledig nu så är de inget konstigt. Så vevaxeln är lika på varje tapp iaf.
Har en verkstadshandbok och vevtapparnas diameter ska va 47,975-47,991mm
Vevstakarna står det inga mått på. Bara vad dom ska ha för oljespel. Får ta med dom till jobbet idag och mäta upp storänden så får vi se. Har mätt lite snabbt med skjutmått och enligt det så är den nya staken 0,25mm större i storänden. Men får se med rätt mätverktyg idag vad de visar.
Har en verkstadshandbok och vevtapparnas diameter ska va 47,975-47,991mm
Vevstakarna står det inga mått på. Bara vad dom ska ha för oljespel. Får ta med dom till jobbet idag och mäta upp storänden så får vi se. Har mätt lite snabbt med skjutmått och enligt det så är den nya staken 0,25mm större i storänden. Men får se med rätt mätverktyg idag vad de visar.
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
Kanske finns A,B,C,D stakar som med volvos org kolvar
Vore väldigt korkat men man vet ju aldrig
Kan inte nån M20 entusiast skriva nån rad?
Jobba på


Jobba på

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
Ja de kanske är så dumt
Men de konstigaste är ju att den staken som "nyper" på veven är från samma motor som dom andra 5. Så ja fattar inte varför 5st skulle va lika och en är mindre. Ska hänga på en kompis till en motorbyggare på måndag. Tänkte ta med en stake som passar och sen den som är trång. Så kanske han har några tips. Om man kanske kan hona lr ev "brotcha?" upp den som du sa. Verkar va de lättaste sättet iaf 


--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
jag tror staköverfallen är "blandade"
jag har 6st till övers men om du har någon i närheten som har så skulle jag byta ut alla så att man vet att allt är schysst!
om dom är blandade kan det ju i sin tur resultera i "fel" spel någon annan stans i stället!
vad jag vet så är det samma vevlager till de flesta Bmws i de åldrarna
6 stakar så man vet att ALLT är schysst är billigare och lindrigare än att laga och kontrollera de andra!
jag har 6st till övers men om du har någon i närheten som har så skulle jag byta ut alla så att man vet att allt är schysst!
om dom är blandade kan det ju i sin tur resultera i "fel" spel någon annan stans i stället!
vad jag vet så är det samma vevlager till de flesta Bmws i de åldrarna
6 stakar så man vet att ALLT är schysst är billigare och lindrigare än att laga och kontrollera de andra!
BMW turbo
Fredrik
070 4567 121
Fredrik
070 4567 121
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
Han som har en uppsättning här vet jag ju inte heller om han varit seriös och satt tillbaka överfallen på rätt stake. Vad mkt ska du ha för dina isf da? Känns som de är bättre att ja får en uppsättning som ja vet är helt okay. För som du säger så kan de ju va fel på någon annan också nu. Om överfallen är blandade.
mvh
mvh
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
Är det inget nr eller liknande på stake och överfall så man kan "hitta rätt"
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
Nej de är ju inte de. De som är så dumt. På Volvo står de ju t.ex 1 på överfall och stake. På mina står de 05. Men de gör det på alla. Så de är inte till nån hjälp 

--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!
Va ett tag sen ja uppdatera. Men har varit mkt fram å tillbaka med vevstakar
Köpte en uppsättning som en bekant hade liggandes. När ja tvättat av dom så upptäckte ja att 3st av dom var "blåanlödda" i storänden.
så dom var ju inget att ha, typiskt! Men han hade en m20b20 motor liggandes som han skulle plocka isär. Så ja va å hämta den motorn och plockade ur stakarna själv, så ja va helt säker på att allt sitter rätt.
Så dom stakarna är nu monterade och passa som en smäck
blocket är i stort sett helt ihop monterat nu, saknar dock oljepumpen. Men får den förhoppningsvis nästa vecka. Tänkte att de va lika bra att sätta i diesel pumpen från m21an direkt.
De senaste som hänt är att jag har haft toppen med till jobbet och fått den borrad och planad då den endast va svetsad när ja fick den.
Men jag har en fundering om detta. Då jag inte svetsat toppen sj utan köpte motorn i delar. Så vet jag inte hur dom gick till väga när dom svetsa den. (lr hur man brukar göra när man svetsar dessa toppar)
Iaf, han fick ta 6 tiondelar på den innan hela ytan var planad. Så han fråga mig om de inte fanns risk att lagerytorna till kammen också flyttat sig gent emot varandra. Undrar om det är vanligt med så mkt skevhet efter svetsning?
Kammen gick i toppen iaf, men ja kunde inte snurra den med handen. fick sätta i en bult och veva med en lednyckel. Gick ganska lätt.
Men har ju aldrig skruvat på dessa motorer innan så vet ju inte vad som är normalt och inte.
Tacksam om några M20 gurus ville hjälpa mig
Lägger upp några bilder på toppen också.


/Henrik

Köpte en uppsättning som en bekant hade liggandes. När ja tvättat av dom så upptäckte ja att 3st av dom var "blåanlödda" i storänden.
så dom var ju inget att ha, typiskt! Men han hade en m20b20 motor liggandes som han skulle plocka isär. Så ja va å hämta den motorn och plockade ur stakarna själv, så ja va helt säker på att allt sitter rätt.
Så dom stakarna är nu monterade och passa som en smäck


blocket är i stort sett helt ihop monterat nu, saknar dock oljepumpen. Men får den förhoppningsvis nästa vecka. Tänkte att de va lika bra att sätta i diesel pumpen från m21an direkt.
De senaste som hänt är att jag har haft toppen med till jobbet och fått den borrad och planad då den endast va svetsad när ja fick den.
Men jag har en fundering om detta. Då jag inte svetsat toppen sj utan köpte motorn i delar. Så vet jag inte hur dom gick till väga när dom svetsa den. (lr hur man brukar göra när man svetsar dessa toppar)
Iaf, han fick ta 6 tiondelar på den innan hela ytan var planad. Så han fråga mig om de inte fanns risk att lagerytorna till kammen också flyttat sig gent emot varandra. Undrar om det är vanligt med så mkt skevhet efter svetsning?
Kammen gick i toppen iaf, men ja kunde inte snurra den med handen. fick sätta i en bult och veva med en lednyckel. Gick ganska lätt.
Men har ju aldrig skruvat på dessa motorer innan så vet ju inte vad som är normalt och inte.
Tacksam om några M20 gurus ville hjälpa mig

Lägger upp några bilder på toppen också.


/Henrik
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395