b20 trimning tips till nybörjare

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av swerobin91 »

hej på er alla motor intreserade. nu äre så här att jag har blivit lite sugen på att bygga om min volvo 142 -73 med b20 i sig. läst runt på nätetet fråga polare hur man ska gå till väga. till slut så hitttade jag denna sida. det värka som det skulle kunna finnas oehört mycket kunninga killar / tjejer å sist men inte minst gamfölke som har varit ve sen tidernas begynellse å det e inge illant ment det e ju vi som yngre som ska lärasig av ni som är äldre. slut med smörandet.

till saken. vill som turbo komventera en b20 sätta dit nån vassare/nyare!. portad/planad topp,kam,vevaxel,grenrör,TURBO,lättat sväng hjul, bätre bränsle földe en en gammal Strombergare. ja ni förstå :)

de jag har tängt börja med är en b20 borra upp den till 92mm. ta B21 kolvar stakar och vev.

men sen så har jag inte en susning. va jag ska ha för topp?.en topp med insug 44mm avgas 34mm planad 2mm.



som sakt jag är ny börjare på det hära så jag hoppas ni kan ta er nån 5min å skriva nån rad.


kan till läga jag hadde ju inte deräkt tängt plocka 300+ hk eller nå liknade.

om ni vill veta budget så kanse mellan 10.000 - 15.000kr kan bli mer vem vet ta lite gran i taget.

//mvh Robin

ps är dyslektiker så att
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej kul med nya B20 trimmare :thumbright:

här skrev jag en liten avhandlig i B20 turbo som säkert du kan ha nån nytta av än om du inte jagar 500+hk http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=61047" onclick="window.open(this.href);return false;

ett tipps börja bygga på nästan gratis grejor och lär dig hur grejorna fungerar och hur de går sönder :) sen bygg lite finare motorer sen då du känner du har börjat få grejorna att fungera som de sak och det börjar hålla ihop mer än en kvart.

sen köp en BB lamda och lär dig hur den fungerar, andra saker man har nytta av är..... kolla tändpunkt, provtrycka turbosystemet, kolla kompa tryck, räkna på kompression talet, lär dig att porta enklare toppar. (44x35 ventiler med bara lite portning under avgasventilen räcker långt).

lycka till och säg bara till om det är nått vi kan hjälpa dig med :thumbright:

mvh jens (som är gammal nog för att kunna säga att ha levt samtidigt som elvis :lol: )
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av swerobin91 »

tjeenare Jens Gustavsson. läste igenom din topic b20 500+ hp det var mycke lärorigt!. fick veta saker som jag alldrig läst om eller hört om. som du säger så hadde jag inte tängt köpa nått nytt. bara beggade saker. så man få lära sig hur saker å ting fungerar.

// mvh robin
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av swerobin91 »

Jens Gustavsson skrev:hej kul med nya B20 trimmare :thumbright:

här skrev jag en liten avhandlig i B20 turbo som säkert du kan ha nån nytta av än om du inte jagar 500+hk http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=61047" onclick="window.open(this.href);return false;

ett tipps börja bygga på nästan gratis grejor och lär dig hur grejorna fungerar och hur de går sönder :) sen bygg lite finare motorer sen då du känner du har börjat få grejorna att fungera som de sak och det börjar hålla ihop mer än en kvart.

sen köp en BB lamda och lär dig hur den fungerar, andra saker man har nytta av är..... kolla tändpunkt, provtrycka turbosystemet, kolla kompa tryck, räkna på kompression talet, lär dig att porta enklare toppar. (44x35 ventiler med bara lite portning under avgasventilen räcker långt).

lycka till och säg bara till om det är nått vi kan hjälpa dig med :thumbright:

mvh jens (som är gammal nog för att kunna säga att ha levt samtidigt som elvis :lol: )

du nåra frågor :). va på motorslip i dag å frågade lite där. då sa jag att jag funderade på att borra upp b20 block till 92mm så jag kan ta b21 kolvar och vev. sen ta b23 stakar. men han trodde det skulle bara hålla max 1000mil 1200mil innan blocket skulle ge vika. sen så va jag väll inte så sugen på att fodra cylindarna för det skulle kosta 6000kr. sen om jag skulle bara borra blocket skulle de gå på 2000kr det tyckte jag va rimmligt.
sen skör väll du inte på gatan? du kör väll bara på strippen?

till min frågor

1. hur länge håller motorn för dig?

2. hur fåru till räkligt med smörning?

3. va köru på för bränsle

4. tips å knep vore trevligt

// mvh robin.
en nybörjare inom området. MEN äre oehört över laddad på att sätta i gång å skruva :)
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av PerAage »

Vi kjör världens snabbaste B20 (8,84s/234km/h) med 92mm i borr....(875Nm på 2,2bar, vet inte exact hk),men det är med senaste gjutningen av B20, från 76 och nyare. Dom äldre blocken har mindre tjocklek på sylindrarna. Våran B20 är betongat, och går dragrace, men vet om flera B20or som har gått mycket bra på gatan med 92 i borr. Blocken måste dog komma från 73 och nyare. Det är stor skilnad i sylindertjocklek. Så leta upp en "ny" B20 och gjör som du har tänkt.
Mvh Per-Åge Nygård, Team Volvo Dragster.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av pvmannen karlsson »

frågan är hur många bar du ska köra med, mät när du väljer block men vad jag har att erfara håller det
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av T Landholm »

Bara en tanke, varför inte bygga ihop något som inte är borrat, i första skedet!

Som Jens säger, alltså för att prova sig fram lite.. Hitta lite svagheter, problem osv. :thumbright:
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av swerobin91 »

PerAage skrev:Vi kjör världens snabbaste B20 (8,84s/234km/h) med 92mm i borr....(875Nm på 2,2bar, vet inte exact hk),men det är med senaste gjutningen av B20, från 76 och nyare. Dom äldre blocken har mindre tjocklek på sylindrarna. Våran B20 är betongat, och går dragrace, men vet om flera B20or som har gått mycket bra på gatan med 92 i borr. Blocken måste dog komma från 73 och nyare. Det är stor skilnad i sylindertjocklek. Så leta upp en "ny" B20 och gjör som du har tänkt.
Mvh Per-Åge Nygård, Team Volvo Dragster.
okej. tack för infon :) då ska jag söka upp nå nyare block en 73 då med andra ord :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av Jens Gustavsson »

alla block jag har mätt upp i min sonic mätare har haft liknande tjocklek, det dära med att nyare block är bättre är en myt tror jag.
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av swerobin91 »

pvmannen karlsson skrev:frågan är hur många bar du ska köra med, mät när du väljer block men vad jag har att erfara håller det
ja du. det vet jag inte en själv. börja med 0.5 sen öka efftersom. som sakt har alldrig gjort nått liknande. men jag kan garantera att jag kommer stöta på problem. men problem är till för att lösa :wink:
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av swerobin91 »

wunderbaum_glidarn skrev:Bara en tanke, varför inte bygga ihop något som inte är borrat, i första skedet!

Som Jens säger, alltså för att prova sig fram lite.. Hitta lite svagheter, problem osv. :thumbright:
nja det tjänns lite för tråkigt :twisted: :hihi: . och för vanligt här i byn man vill ju va värst
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av jonas landin »

Varför inte börja med en fräch orginalbotten utan å borra å byta kolvar mm??
börja med "runtikringsakerna" och uppgradera botten när den rasar!
Tråkigt att göra sönder dyra grejer när innan man lärt sig!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av jonas landin »

Om du börjar med en "skrotmotor" så kan du ju bygga en roligare brevid!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av swerobin91 »

börja med en ``skrotmotor´´ de har ja ju redan. en slö b20 som sitter i 142. gå ju knappt att ringa runt biln ju :/.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b20 trimning tips till nybörjare

Inlägg av Jens Gustavsson »

en dyr motor är en dålig motor då man ska lära sig hur allt fungerar.

hur loppen ser ut efter 2000mil spelar ingen roll den är sprängd långt före det :hihi:
Skriv svar