Nytt styrsystem med funktioner utifrån krav från STS-forumet
Moderator: backeliten
Re: Nytt styrsystem med funktioner utifrån krav från STS-for
TunerStudio får backning på en del saker:
-Versionsnamnet som returneras från styrsystemet verkar måsta börja med "MS...." annars tycker den det är knas (Kanske inget riktigt problem, men irriterande).
-Den bryr sig inte om att jag vill att den ska skicka ett 'Z' för att hämta realtidsdata, den skickar ändå tecknet ''' (0x27). Så det verkar vara hårdkodat och följer inte ini-filens inställningar.
Och det värsta av allt:
-Den stödjer inte little endian även fast man ställt in det i ini-filen. Detta gör TunerStudio i dagsläget oanvändbart, tyvärr.
-Pelle
-Versionsnamnet som returneras från styrsystemet verkar måsta börja med "MS...." annars tycker den det är knas (Kanske inget riktigt problem, men irriterande).
-Den bryr sig inte om att jag vill att den ska skicka ett 'Z' för att hämta realtidsdata, den skickar ändå tecknet ''' (0x27). Så det verkar vara hårdkodat och följer inte ini-filens inställningar.
Och det värsta av allt:
-Den stödjer inte little endian även fast man ställt in det i ini-filen. Detta gör TunerStudio i dagsläget oanvändbart, tyvärr.
-Pelle
- backeliten
- MS-Guru
- Kontakt:
Men vilka klåpare.. :/
Nåja, då är det bara att köra vidare med MT så länge.
Nåja, då är det bara att köra vidare med MT så länge.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
- Deztallica
- Forumsberoende
Vad tråkigt, Tunerstudio är ju ganska fint annars.
Lycka till i fortsättningen, helt klart intressant.
Lycka till i fortsättningen, helt klart intressant.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Ser verkligen fram emot releasen av det här. Kommer helt klart att vara ett alternativ för mig. Finns det förresten nåt annat styrsystem som har så snabb prolle som det här?
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
ser mycket intressant ut detta.
Jag har några frågor och förslag.
Kommer boxen själv dra en lambdasond av bredbandsmodellen utan drivenhet?
Kommer boxen klara av typ-k givare som ansluts rakt in i boxen?
Några mer utgångar skulle jag vilja ha.
Typ 5-10 utgångar som jordar ner eller skickar plusmatning (beroende på hur man väljer)
Utgångarna skall kunna triggas i 3d mappar där man väljer axlar efter behov.
Mycket funktionellt med vanos (kamaxeljustering) vissa automatväxellådsstyrningar, ic spray vid visst ladd vs varvtal eller vid viss temperatur vs gasläge.. Ja det finns inte fantasi så det räcker.
Angående usb och sdkortet tycker jag du skall montera det i en lös box som man kan montera på instrumentpanelen.
Du slipper täta lådan, man kan montera styrboxen mer undan gömt (bilens std placering av styrbox?) samt med en liten panel på instrumentbrädan så blir allt fruktansvärt smidigt och snyggt.
Gör den modulen till en 52mm rund mätare eller en liten 4kantig pryl som kan fällas in eller klistras på panelen.
Dra sedan en kabel till boxen bara.
Sen skulle jag personligen vara intresserad av ett system som hanterar metanol bredbandslambda. Klarar av 2 lågohm spridare/utgång med totalt 8 utgångar. Loggar upp till 6 digitala ingångar och runt 10 analoga ingångar. Klarar av 4 eller 5 typ-k element för avgasmätning. dubbla 600kpa mapsensorer. G-kraft sensor.
Utgångarna kan med vara ett antal men viktigast är all indata som boxen skall klara av.
Den boxen skulle sitta som handen i handsken på min dragracebil.
Boxen skulle fungera som ett racepack samtidigt som en motorstyrning.
I dagsläget finns inget sprut som har allt.
Link-vipec är nära att ha allt, men vi är inte riktigt framme än
Jag har några frågor och förslag.
Kommer boxen själv dra en lambdasond av bredbandsmodellen utan drivenhet?
Kommer boxen klara av typ-k givare som ansluts rakt in i boxen?
Några mer utgångar skulle jag vilja ha.
Typ 5-10 utgångar som jordar ner eller skickar plusmatning (beroende på hur man väljer)
Utgångarna skall kunna triggas i 3d mappar där man väljer axlar efter behov.
Mycket funktionellt med vanos (kamaxeljustering) vissa automatväxellådsstyrningar, ic spray vid visst ladd vs varvtal eller vid viss temperatur vs gasläge.. Ja det finns inte fantasi så det räcker.
Angående usb och sdkortet tycker jag du skall montera det i en lös box som man kan montera på instrumentpanelen.
Du slipper täta lådan, man kan montera styrboxen mer undan gömt (bilens std placering av styrbox?) samt med en liten panel på instrumentbrädan så blir allt fruktansvärt smidigt och snyggt.
Gör den modulen till en 52mm rund mätare eller en liten 4kantig pryl som kan fällas in eller klistras på panelen.
Dra sedan en kabel till boxen bara.
Sen skulle jag personligen vara intresserad av ett system som hanterar metanol bredbandslambda. Klarar av 2 lågohm spridare/utgång med totalt 8 utgångar. Loggar upp till 6 digitala ingångar och runt 10 analoga ingångar. Klarar av 4 eller 5 typ-k element för avgasmätning. dubbla 600kpa mapsensorer. G-kraft sensor.
Utgångarna kan med vara ett antal men viktigast är all indata som boxen skall klara av.
Den boxen skulle sitta som handen i handsken på min dragracebil.
Boxen skulle fungera som ett racepack samtidigt som en motorstyrning.
I dagsläget finns inget sprut som har allt.
Link-vipec är nära att ha allt, men vi är inte riktigt framme än

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
kim_gulle:
Angående processorhastighet så vet jag inte så mycket om exakt vad andra styrsystem har. Det är inte alltid så relevant heller då man i vissa fall kanske använder en extra krets (läs t.ex. FPGA) som sköter om de tidskritiska delarna som att styra tändutgångar. Men med de funktioner jag har idag så ligger processorlasten i mitt system på cirka 15% om man styr en V8 helt sekventiellt i 10000 RPM. Så det finns utrymme för ganska mycket lekfunktioner. Tänd- och spridarnoggranheten är helt oberoende av processorlasten och ligger på riktigt låga siffror. Tändning inom +-0.5us från beräknad tid, d.v.s. jittret. Däremot finns det givetvis olika sätt att "gissa" motorns acceleration eller deceleration som gör att tändlägesberäkningen kan bli olika bra på olika system.
Tommy Luhr:
Boxen fixar bredbandslambda utan extern styrenhet, samma gäller K-givarna: Rakt in i kontaktdonet bara.
Att det enklare systemet skall klara allt du skriver är orimligt, då främst av utrymmesskäl. Det större styrsystemet har dock mycket av det du efterfrågar. Sen är CAN-bussen tänkt för att kunna utöka systemet med ytterligare funktioner. Min tanke var att göra ett styrsystem som täcker de flestas behov, inte allas. Då är det bättre att lägga extrafunktionerna på ett separat system som kopplas via CAN.
Att flytta USB och SD-kort till en panel måste göras genom att en extra processor (läs kretskort med allt vad det innebär) placeras i panelen som sedan pratar t.ex. CAN med styrsystemet = mycket dyrare och mer komplicerat. Det finns ingen "en kabel" som kan överföra USB-kommunikation och ett seriellt gränssnitt utan extra logik i form av någon typ av processor.
Systemet är framtaget mest som ett alternativ till de andra "DIY"-system som finns, inte för att konkurera ut de stora grabbarna. Tänk på att jag är en man där jag endast gör detta på den begränsade fritid jag har
. Men om du läser på första sidan så kan du se att specen på det större styrsystemet innehåller en hel del av det du efterfrågar. Resten skulle man kunna implementera genom ett extern system som då kopplas via CAN (när tid tillåter att jag tar fram något sådant "racepack"-tillägg).
-Pelle
Angående processorhastighet så vet jag inte så mycket om exakt vad andra styrsystem har. Det är inte alltid så relevant heller då man i vissa fall kanske använder en extra krets (läs t.ex. FPGA) som sköter om de tidskritiska delarna som att styra tändutgångar. Men med de funktioner jag har idag så ligger processorlasten i mitt system på cirka 15% om man styr en V8 helt sekventiellt i 10000 RPM. Så det finns utrymme för ganska mycket lekfunktioner. Tänd- och spridarnoggranheten är helt oberoende av processorlasten och ligger på riktigt låga siffror. Tändning inom +-0.5us från beräknad tid, d.v.s. jittret. Däremot finns det givetvis olika sätt att "gissa" motorns acceleration eller deceleration som gör att tändlägesberäkningen kan bli olika bra på olika system.
Tommy Luhr:
Boxen fixar bredbandslambda utan extern styrenhet, samma gäller K-givarna: Rakt in i kontaktdonet bara.
Att det enklare systemet skall klara allt du skriver är orimligt, då främst av utrymmesskäl. Det större styrsystemet har dock mycket av det du efterfrågar. Sen är CAN-bussen tänkt för att kunna utöka systemet med ytterligare funktioner. Min tanke var att göra ett styrsystem som täcker de flestas behov, inte allas. Då är det bättre att lägga extrafunktionerna på ett separat system som kopplas via CAN.
Att flytta USB och SD-kort till en panel måste göras genom att en extra processor (läs kretskort med allt vad det innebär) placeras i panelen som sedan pratar t.ex. CAN med styrsystemet = mycket dyrare och mer komplicerat. Det finns ingen "en kabel" som kan överföra USB-kommunikation och ett seriellt gränssnitt utan extra logik i form av någon typ av processor.
Systemet är framtaget mest som ett alternativ till de andra "DIY"-system som finns, inte för att konkurera ut de stora grabbarna. Tänk på att jag är en man där jag endast gör detta på den begränsade fritid jag har

-Pelle
Kör det enkla systemet så bantat som möjligt.
Vill man ha allting extra får man köpa det stora.
Hur mkt kan behövas för en normal hobbybil eller tävlingsbil ?
Hur ofta använder man alla funtioner ?
Håll det enkelt, snabbjobbat och stabilt.
MS tändninginställningar känns inte helt självklara..
Niklas
Vill man ha allting extra får man köpa det stora.
Hur mkt kan behövas för en normal hobbybil eller tävlingsbil ?
Hur ofta använder man alla funtioner ?
Håll det enkelt, snabbjobbat och stabilt.
MS tändninginställningar känns inte helt självklara..
Niklas
Niklas
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Har missat att det finns två system, ber om ursäkt för det.
Skall genast läsa på bättre.
Att du skall behöva sätta dig ner och bygga allt jag skrev förstår jag är orimligt.
Dock skulle jag säkert vara intresserad av att diskutera fram en All out lösning i dragracing samanhang.
Ett can system är inte dumt tänkt.
Att det var så mycket pyssel för att flytta på sd läsaren och usb kontakten visste jag inte.
Öppnar du en dator går det ju kablar från usb kontakten till moderkortet, lite av samma tanke hade jag med detta.
Fast det vet du bättre.
Två normala hobby/bruksbilar jag har eller kör sprut på.
Första är en 760 turbo med ms v1 2,2.
Den hade inget extra, bara edis tändning och insprutnings delen.
Det enda som var extra på det var varvtals signal till varvräknaren.
Jag kastade inte med mer saker i leken på det sprutet.
Det gick helt enkelt inte nog stabilt.
Tog mig en sommar och ett motorblock för att få ordning på tändningen i sprutet.
Funkade senare ganska bra och bänkades till 580hk.
Den andra bilen är den som jag åker i idag.
Den har jag en rad finesser inkopplat i som jag mer eller mindre använder.
bmw 325 m50b25
Tomgångstyrning
Closed loop lambda
loggar hastighet och sprutet vet vilken växel jag har i.
Använder vanosen som från fabrik
olika varvtalsbegränsningar beroende på motortemperatur
bränslepumps styrning
Skall senare koppla in closed loop laddtrycks ventil, kylfläktsstyrning (då std slirfläkt gett upp)
den skall få sig två varianter av shiftlight.
Detta är då link g4 storm som är mellan modellen i links utbud.
Det svarar rätt bra för vad man behöver i en lite mordernare motor.
Kollade första sidan nu och det ser riktigt lovande ut alltså:) keep up the good work
Skall genast läsa på bättre.
Att du skall behöva sätta dig ner och bygga allt jag skrev förstår jag är orimligt.
Dock skulle jag säkert vara intresserad av att diskutera fram en All out lösning i dragracing samanhang.
Ett can system är inte dumt tänkt.
Att det var så mycket pyssel för att flytta på sd läsaren och usb kontakten visste jag inte.
Öppnar du en dator går det ju kablar från usb kontakten till moderkortet, lite av samma tanke hade jag med detta.
Fast det vet du bättre.
Två normala hobby/bruksbilar jag har eller kör sprut på.
Första är en 760 turbo med ms v1 2,2.
Den hade inget extra, bara edis tändning och insprutnings delen.
Det enda som var extra på det var varvtals signal till varvräknaren.
Jag kastade inte med mer saker i leken på det sprutet.
Det gick helt enkelt inte nog stabilt.
Tog mig en sommar och ett motorblock för att få ordning på tändningen i sprutet.
Funkade senare ganska bra och bänkades till 580hk.
Den andra bilen är den som jag åker i idag.
Den har jag en rad finesser inkopplat i som jag mer eller mindre använder.
bmw 325 m50b25
Tomgångstyrning
Closed loop lambda
loggar hastighet och sprutet vet vilken växel jag har i.
Använder vanosen som från fabrik
olika varvtalsbegränsningar beroende på motortemperatur
bränslepumps styrning
Skall senare koppla in closed loop laddtrycks ventil, kylfläktsstyrning (då std slirfläkt gett upp)
den skall få sig två varianter av shiftlight.
Detta är då link g4 storm som är mellan modellen i links utbud.
Det svarar rätt bra för vad man behöver i en lite mordernare motor.
Kollade första sidan nu och det ser riktigt lovande ut alltså:) keep up the good work
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Swedish_Blackadder
- För mycket laddtryck
Går detta system att använda t.ex. med metanol (ev. nitro) på överladdade encylindriga motorer?
Just a question
Just a question
Observera maximal tyssssssssttttttnaaaaad....
Badass: Jag vet inte vad det ställer för krav på styrsystemet att det är metanol istället för bensin/etanol? Om det är en eller fler cylindrar spelar ingen roll. Däremot kanske du inte vill köra den helt VE-baserat utan istället gå mot gasspjäll med tryckkompensering och det har jag inte implementerat i mjukvaran... än.
-Pelle
-Pelle
- Swedish_Blackadder
- För mycket laddtryck
Pelle, ger liksom sjutton i avgasvärden, mm. det som krävs är att den jobbar på rätt sätt och tryckkompenserar bränslet så blandningen blir riktig, gärna parat ihop med en eletronisk fuel shutoff med brytare vid styret, för motorns bästa.
Bränsleförbrukningen kommer att bli ansenlig i vilket fall.
Hur man löser det bäst är nog du bättre än jag på. Det som påverkas på mettis är ju att man får trycka i 1,4 gånger mer bränsle.
samtidigt som man kan overdriva snurran på topp ännu mer.
Men släng iväg ett PM så diskuterar vi vidare.
Bränsleförbrukningen kommer att bli ansenlig i vilket fall.
Hur man löser det bäst är nog du bättre än jag på. Det som påverkas på mettis är ju att man får trycka i 1,4 gånger mer bränsle.
samtidigt som man kan overdriva snurran på topp ännu mer.
Men släng iväg ett PM så diskuterar vi vidare.
Observera maximal tyssssssssttttttnaaaaad....
Re: Nytt OpenSource-styrsystem
Vet inte om jag missat det eller... men det ser ju ut att vara en del ytmonterade komponenter på kortet, och då jag har dåliga möjligheter till sånt så undrar jag helt enkelt hur mkt på kortet som kommer att vara monterat?PelleW skrev:...Det är då styrkort, låda, kontaktdon och kabelhylsdon med stift....
-Pelle
För en 5tusing så är det ju högintressant... om jag slipper ytmontera...

-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Stöd för displayer som använder AIMs protokoll för kommunikation hade vart mycket trevligt.
Som tex. denna: http://www.race-technology.com/dash2_2_31.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessa displayer stöder seriell- och CAN-kommunikation, så eftersom boxen redan är tänkt att ha CAN så är det väl "bara" lite mjukvara som ska till..
Som tex. denna: http://www.race-technology.com/dash2_2_31.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessa displayer stöder seriell- och CAN-kommunikation, så eftersom boxen redan är tänkt att ha CAN så är det väl "bara" lite mjukvara som ska till..

fugazi: Allt kommer vara monterat, inget extra som man måste klicka i vid beställning som t.ex. "Internal MAP-sensor +$50". Supportmässigt är det ett h*vete att ha massa olika hårdvarukonfigurationer ute i drift (även om vissa olika konfigurationer är oundvikliga i vissa specialfall).
Ascona 400: Ja, om det finns intresse för något sådant så ska det nog gå att ordna. Förutsättningarna är att det finns bra dokumentation från deras sida hur protokollet fungerar. Plus att någon kanske får låna ut sin Dash2:a som jag kan utveckla på.
-Pelle
Ascona 400: Ja, om det finns intresse för något sådant så ska det nog gå att ordna. Förutsättningarna är att det finns bra dokumentation från deras sida hur protokollet fungerar. Plus att någon kanske får låna ut sin Dash2:a som jag kan utveckla på.
-Pelle
-
- För mycket laddtryck
Dash2 har bara seriell kommunikation, däremot har Race Technology en CAN adapter som gör om CAN protokoll till seriellt.
/ Niklas Sandström