Val av kam!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tis dec 09, 2008 6:07 pm
- Ort: Linköping
Val av kam!
Hej därute!
Har ett val att göra nu gällande kam till min bil, en 245a -90 med B230F, spm jag har bytt topp på till en portad och 1.5mm planad 531-topp, VX3-kam, 4-2-1 extraktor, fullflödes 2.5" avgas med race-kat och en dämpare, VOC-chippade MPRE-boxar! Den går bra, men nu har jag kommit över ny kam, eller kammar faktiskt! Har att välja på att sätta dit K-kam eller H-kam! Vilken skulle rekomenderas mest? Jag vet att alla säger att H-kammen är bäst, men skulle vilja ha det svart på vitt från någon som testat!
Tack på förhand!//Dennis
Har ett val att göra nu gällande kam till min bil, en 245a -90 med B230F, spm jag har bytt topp på till en portad och 1.5mm planad 531-topp, VX3-kam, 4-2-1 extraktor, fullflödes 2.5" avgas med race-kat och en dämpare, VOC-chippade MPRE-boxar! Den går bra, men nu har jag kommit över ny kam, eller kammar faktiskt! Har att välja på att sätta dit K-kam eller H-kam! Vilken skulle rekomenderas mest? Jag vet att alla säger att H-kammen är bäst, men skulle vilja ha det svart på vitt från någon som testat!
Tack på förhand!//Dennis
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Val av kam!
H kamen är vassare och ger mer topp effekt så vill du ha registret så så är den bäst.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Val av kam!
Det är väl bara att prova om du ändå har båda kammarna.
Tar inte så lång tid att byta kam.
Tar inte så lång tid att byta kam.
Peter Olson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
- Ort: Linköping
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tis dec 09, 2008 6:07 pm
- Ort: Linköping
Re: Val av kam!
Tack Jens!
Ja visst skulle jag kunna testa båda men har ingen egen bricksats o vill ju inte byta, mäta, beställa, montera, provköra o sen börja om på nästa kam!
Mvh
Ja visst skulle jag kunna testa båda men har ingen egen bricksats o vill ju inte byta, mäta, beställa, montera, provköra o sen börja om på nästa kam!
Mvh
Re: Val av kam!
Om det är Volvo original kammar
Så brukar dom ha samma basdia.
Då behövs ingen ändring av brickor
mellan kam byten.
Så brukar dom ha samma basdia.
Då behövs ingen ändring av brickor
mellan kam byten.
Peter Olson
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tis dec 09, 2008 6:07 pm
- Ort: Linköping
Re: Val av kam!
Jag har testat att byta mellan orginalkammar tidigare på kompisars bilar och då har jag fått bricka om dom! Men visst, det kan ju vara värt att kolla iallafall!
Mvh
Mvh
Re: Val av kam!
Enligt volvo får ventilspelet variera mellan 0.30 och 0.50 utan åtgärd vid kontroll.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tis dec 09, 2008 6:07 pm
- Ort: Linköping
Re: Val av kam!
jasså, det var ganska mycket! Men iallafall jag vill ju ha ett jämt spel på alla utan att det tickar också! Men blir att montera H-kammen iallafall!
Re: Val av kam!
K-Kammen till salu?? isåfall: fördelarspår?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tis dec 09, 2008 6:07 pm
- Ort: Linköping
Re: Val av kam!
JA75: nej, tyvärr inget fördelarspår o ej till salu!