Bmw 525tds går orent - Felet hittat, men trögstartad varm

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Bmw 525tds går orent - Felet hittat, men trögstartad varm

Inlägg av Kaxxen »

Tjena!

Köpte mig en Bmw 525 TDS förra veckan och allt verkade ordning, motorn har gått 25000 osv..
Sitter kcr box på den
Men när jag va påväg hem från staden igår så ville den inte varva över 2500-3000 rpm och körde jag på 2an och gasade på så kom den upp i det sen började tvärt bluddra..
Den svarar heller inte lika bra på gasen nu vid "torrgasning"
Fick ett tips på ställverket (?) att man kunde tömma i lite 2t olja, ca 1-2dl och den smörjdes upp?

Är ny på diesel fronten och uppskattar all hjälp jag kan få!! måste ha bilen i jobbet! :?

Mvh/Robin
Senast redigerad av Kaxxen den lör nov 19, 2011 5:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6089
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bmw 525tds går orent

Inlägg av Steve »

Bytt bränslefilter?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Bmw 525tds går orent

Inlägg av Kaxxen »

Nix det har jag inte. men hittate problemet, en slang vid turbon hade spruckit!

Men har problem med att den e trög startad när den är varm... några förslag?
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Mathias_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: mån nov 28, 2011 10:28 pm

Re: Bmw 525tds går orent - Felet hittat, men trögstartad var

Inlägg av Mathias_ »

tjena, kompisen hade en lika dan som vart tjurig fast den va varm, va som att diesel skulle
rinna tillbaka så han va tvungen å pumpa fram det igen.
kanske fick nöta 7-12sekunder eller nå.
men sitter väl en spridare med en "elkontakt" eller nå. tror det va den som drog in luft ?
tror han provade sätta en "back ventil" före pumpen så det skulle bli bättre men det hjälpte lite men inte helt.
de va det han gjorde, men prova byt kopparbrickan under spridaren om den verkar läcka?
/Mathias
Digiboost
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tis dec 08, 2009 8:29 pm
Ort: Finland

Re: Bmw 525tds går orent

Inlägg av Digiboost »

Kaxxen skrev:Nix det har jag inte. men hittate problemet, en slang vid turbon hade spruckit!

Men har problem med att den e trög startad när den är varm... några förslag?
Ett problem brukar vara att startmotorn börjar dra saktare med åren, har en kompis som hade samma problem, han bytte till en ny startmotor och efteråt startar den direkt fast motorn är varm.
Suomi Finland Perkele!!!
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Bmw 525tds går orent - Felet hittat, men trögstartad var

Inlägg av Kaxxen »

Tackar för det tipset, men kan säga att de är en jädrans fart på den :hihi:
Men de verkar som förra ägaren varit dålig med underhåll & service, så varje sak man gör nu gör att den går lite bättre för varje gång :)
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: lör maj 02, 2009 1:11 am
Ort: Vadstena / Orlunda

Re: Bmw 525tds går orent - Felet hittat, men trögstartad var

Inlägg av Elias »

angående orent så brukar dom ofta vilja dö när man börjar närma sig 20L på soppa mätaren då förpumpen är pajj 9 gånger av 10 ..

Angående svårstartad varm så är det med all sannolikhet dieselpumpen som börjar bli lite trött , ingen direkt fara .. brukar knacka på x antal tusen mil till innan den beckar ihop helt o hållet.

Går du någon dag i tankarna på att renovera dieselpumpen så är det Dieselmeken du ska vända dig till.

Mvh Elias.
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Bmw 525tds går orent - Felet hittat, men trögstartad var

Inlägg av Kaxxen »

Tackar för dom tipsen! har kollat förpumpen å den pumpar på! :)
gjorde en snabb tvätt med trasan och for en sväng, märker att en sprickare verkar otät då de samlas diesel runt den (?)
Sen en anslutning uppe på pumpen verkar otät även denna! ska kolla om de vanliga tätningsbrickor så dom kanske går byta..

går i tankarna om att montera en mekanisk pump om denna ger upp helt sen. tips om det?
Har tänkt montera större ic osv nu i vinter också!

Mvh
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: lör maj 02, 2009 1:11 am
Ort: Vadstena / Orlunda

Re: Bmw 525tds går orent - Felet hittat, men trögstartad var

Inlägg av Elias »

Joo kan vara bra att ha tätt överallt .. brukar dock inte spela så stor roll. Har haft en tds som det mer eller mindre rann diesel från pumpen o den gick precis som alla mina andra jag haft. O när jag packade om den vart de inte heller nån skillnad , förutom lägre bränsleförbrukning då ;)

Vad de gäller mekpump så passar den rakt i din motor om du har en 525 tds (-91-94) Har du en som är nyare än -94 så har du nya blocket , då kommer du behöva en centreringsring runt pumpens ände , den änden som sticks in i blocket. Du förstår när du jämför elpumpen o mekpumpen. Annars passar alla spridarrör o alla bränslerör in o ut ur pumpen passar också.

Sen är de ju så klart lite pill med gaswire istället för elgas som det är original .. Men det brukar lösa sig efter hand rätt lätt :)

Dock är de ju väldigt svårt att få tag i mekpumpar .. finns väldigt få kvar.

Större ic är ju positivt oavsett om du kommer trimma vidare eller inte.

//Elias
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Bmw 525tds går orent - Felet hittat, men trögstartad var

Inlägg av Kaxxen »

Kaxxen skrev:Tackar för dom tipsen! har kollat förpumpen å den pumpar på! :)
gjorde en snabb tvätt med trasan och for en sväng, märker att en sprickare verkar otät då de samlas diesel runt den (?)
Sen en anslutning uppe på pumpen verkar otät även denna! ska kolla om de vanliga tätningsbrickor så dom kanske går byta..

går i tankarna om att montera en mekanisk pump om denna ger upp helt sen. tips om det?
Har tänkt montera större ic osv nu i vinter också!

Mvh
Är en 93a så är gamla motor :)
Men lutar nu mera åt en större ic, kanske byta turbo (den ja har nu trycker ut olja i tryckrören) och 3" :)
Har även fixat de "bättre" insuget å fixat så EGR-ventilen ska bort :)
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Skriv svar