Laddtrycks styrning.
Laddtrycks styrning.
Hej.
Är det någon som vet om det finns tryck klockor till intern wastegate med dubbla anslutningar (alltså för mottrycks styrning)?
Vill ha något seriösare än att pysa upp trycket, vill gärna kunna välja mellan högt eller std tryck från kupen.
Är ju en volvo så jag tänkte ha en knapp med hare och sköldpadda på, precis som det alltid varit traktorer..
Mvh. Krister
Är det någon som vet om det finns tryck klockor till intern wastegate med dubbla anslutningar (alltså för mottrycks styrning)?
Vill ha något seriösare än att pysa upp trycket, vill gärna kunna välja mellan högt eller std tryck från kupen.
Är ju en volvo så jag tänkte ha en knapp med hare och sköldpadda på, precis som det alltid varit traktorer..
Mvh. Krister
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Laddtrycks styrning.
ja det finns,
men du måste även ha nån typ av elekronik som kan sköta en ventil, om du nu inte har ett sprut som har stöd för det
men du måste även ha nån typ av elekronik som kan sköta en ventil, om du nu inte har ett sprut som har stöd för det
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Laddtrycks styrning.
du kan ju köra med en elektrisk ventil på slangen EFTER, dvs utloppet på din pysventil.
då kan du ju köra pyst vs grundladd om du vill.
finns ju 12v ventiler som du bara kopplar ström till för att aktivera.
då kan du ha din knapp med hare eller kanin på
då kan du ju köra pyst vs grundladd om du vill.
finns ju 12v ventiler som du bara kopplar ström till för att aktivera.
då kan du ha din knapp med hare eller kanin på

Jens Hedlund.
Re: Laddtrycks styrning.
Hade tänkt mig en tryckregultor och en magnetventil.
Alltså när magnetventilen får ström släpper den luft genom tryckregulator och på mot-trycks sidan av membranet.
Så kan man ställa turbo trycket genom att ändra mottrycket.
I min teori så om man har 0,5 bars fjäder och ställer tryckregulatorn på säg 0,4 så borde turbo trycket bli 0,9 bar.
kanske inte inte funkar så i verkligheten, jag har haft fel förr.
Mvh. Krister
Alltså när magnetventilen får ström släpper den luft genom tryckregulator och på mot-trycks sidan av membranet.
Så kan man ställa turbo trycket genom att ändra mottrycket.
I min teori så om man har 0,5 bars fjäder och ställer tryckregulatorn på säg 0,4 så borde turbo trycket bli 0,9 bar.
kanske inte inte funkar så i verkligheten, jag har haft fel förr.
Mvh. Krister
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Laddtrycks styrning.
ja,så blir det! men du bör använda en magnetventil(3vägs) som avluftar mottryckssidan
när den är bortkopplad.
sen skulle jag inte "mottryckshöja"så mycket mer än 50% annars kan bli lite ostabilt laddtryck
som jag ser det är det den bästa vägen att justera laddkurvan om man inte har tid/kunskap/lust att
docktorera i PWM-styrningar.
/Fredde
när den är bortkopplad.
sen skulle jag inte "mottryckshöja"så mycket mer än 50% annars kan bli lite ostabilt laddtryck
som jag ser det är det den bästa vägen att justera laddkurvan om man inte har tid/kunskap/lust att
docktorera i PWM-styrningar.

/Fredde
Re: Laddtrycks styrning.
Jo en 3/2 ventil får det bli. Jobbar som industri mekaniker så pneumatik är inte helt obekant.
Men åter till huvud frågan. Var hittar man sådana "dubbel slangs klockor"?
Har sökt och kollat men hittar inget.
Mvh. Krister

Men åter till huvud frågan. Var hittar man sådana "dubbel slangs klockor"?
Har sökt och kollat men hittar inget.
Mvh. Krister
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Laddtrycks styrning.
tex.
http://www.ebay.com/itm/OBX-BILLET-HOUS ... 5ae3de8ea4" onclick="window.open(this.href);return false;
jag köpte dessa till mina twinagg, dem va lite B då dem saknade tätning på motrycksidan som jag löste genom att sätta en o-ring mellan "fästet" och axeln. blir nog inte 100% tätt men iom det är på motrycksidan så gör det ju inte så jättemycket.
http://www.ebay.com/itm/T3-T3-T4-To4e-T ... 25641f8b97" onclick="window.open(this.href);return false;
sen finns även likadan lite "rejälare" modeller (dvs av nått erkänt märke, dessa borde ju funka direkt ur kartong kan man ju tycka.
http://www.ebay.com/itm/Turbonetics-Dua ... 5d2e5f6f0e" onclick="window.open(this.href);return false;
annars kan man hitta på diverse mindre lastbils/disel aggregat. men då har dem ofta lite hårdare fjäder/högre grundladd med
http://www.ebay.com/itm/OBX-BILLET-HOUS ... 5ae3de8ea4" onclick="window.open(this.href);return false;
jag köpte dessa till mina twinagg, dem va lite B då dem saknade tätning på motrycksidan som jag löste genom att sätta en o-ring mellan "fästet" och axeln. blir nog inte 100% tätt men iom det är på motrycksidan så gör det ju inte så jättemycket.
http://www.ebay.com/itm/T3-T3-T4-To4e-T ... 25641f8b97" onclick="window.open(this.href);return false;
sen finns även likadan lite "rejälare" modeller (dvs av nått erkänt märke, dessa borde ju funka direkt ur kartong kan man ju tycka.
http://www.ebay.com/itm/Turbonetics-Dua ... 5d2e5f6f0e" onclick="window.open(this.href);return false;
annars kan man hitta på diverse mindre lastbils/disel aggregat. men då har dem ofta lite hårdare fjäder/högre grundladd med
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Laddtrycks styrning.
Jag funderar på nått liknade om man ska motstyra för att få ett stabilt laddtryck..
Har ju förvisso laddtrycksryrning i mitt vems som man kanske kan nyttja
? Så då kanske man inte behöver köra med motstyrning?
Har ju förvisso laddtrycksryrning i mitt vems som man kanske kan nyttja

Micke Grönlund
Re: Laddtrycks styrning.
Vemset ska styra mottrycket då blir det stabilast och minst spooluoop
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Laddtrycks styrning.
knotan har du styrt laddtrycket med vems på nån fränare motor? hur har det fungerat och vilken ventil och sätt har du styrt? funderar på att testa det i vinter på min B20 vega motor.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Laddtrycks styrning.
Jag har tyvärr inte fått det att funka med vems bra. "testa byt till en annan progrmverision"
Brukar köra med en sån här "Aux utgång" och sen en på/av ventil som aktiveras att styra över laddtrycket helt på mottryckssidan av membranet under vissa förutsättningar. Text på delgas eller i mellanregistret. Det kortar ner spoolupptiden avsevärt i vissa motorer.
Har man möjlighet att styra så med pwm så blir det en jävla skillnad på gasrespons.
Finns en blå/svart ventil 2/3 som är tillräckligt snabb. Minns inte namnet nu men är den som säljs till bla till vipec nira och även till dem flesta standarden laddtrycksstyrningqr
Brukar köra med en sån här "Aux utgång" och sen en på/av ventil som aktiveras att styra över laddtrycket helt på mottryckssidan av membranet under vissa förutsättningar. Text på delgas eller i mellanregistret. Det kortar ner spoolupptiden avsevärt i vissa motorer.
Har man möjlighet att styra så med pwm så blir det en jävla skillnad på gasrespons.
Finns en blå/svart ventil 2/3 som är tillräckligt snabb. Minns inte namnet nu men är den som säljs till bla till vipec nira och även till dem flesta standarden laddtrycksstyrningqr
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Laddtrycks styrning.
MAC-ventil.
MVH
Per-Åge Nygård
MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: Laddtrycks styrning.
köpte mig en fri stående laddtrycksstyrning å koppla in på min B230 vart en grym skillnad i spool Man kan ju ställa spool samt hur mycket el ventilen ska arbeta! Är ett aem tru-boost Ja kör med
Volvo 740 v12 turbo