740 16v sugtrimma
-
- Forumsberoende
Re: 740 16v sugtrimma
Styrvinkel är ju aldrig fel! Blir säkert kanoners med grenrör och grejjer sedan, ser bra ut 

Tommy Landholm
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
352/300 = 1,173. Dvs 17,3 % större. Du borde ha 33% större spridare för E85 vilket är 400 cc i ditt fall. Dina problem med motorgången är högst troligt ett resultat av att du har bytt till fel spridarstorlek. Större är inte alltid bättrelindggren skrev:Kör ju med saab röda spridare "431" som ska vara på 352cc och 16v ska väl vara på 300cc?. Har totalt hjärnsläpp nu så jag kan inte räkna ut hur många % mer dom blir på, men tycker det ser ut som den förbränner bra. är ganska nära 100% E85 tankad

Annars prova 50/50 E85 och bensin, det är nästan på pricken vad dina 352 cc spridare stämmer för. Tänk bara på att på vintern är det E75 i pumparna, du bör då egentligen tanka 57% E75 och 43% bensin men 60/40 lär vara gott nog och enklare att räkna på.
/David
wunderbaum_glidarn
Ne det är ju inte de, ska vara roligt att få prova de nu snart. Får hoppas på de, tackar
David V
Joo angående de, så visade att alla som säger att 16v spridare är på 300cc så stämmer inte de, Det var de jag hade ut gått ifrån. Har en liten volvo bok, fickdata personbilar 200, 700, 850, 900 1991-1993 där det står en massa bra saker
Hittade hur mycke cc spridarna är på. Bosch 0 280 150 749 insprutningsmängd 214 cm3/min@300kPa
Så vad jag kunde räkna ut så är dom 64% mer. Men ska börja köra 50/50. För det är ju inte så bra för soppasystemet att köra på e85 hela tiden, när det är original slangar mm
Ne det är ju inte de, ska vara roligt att få prova de nu snart. Får hoppas på de, tackar
David V
Joo angående de, så visade att alla som säger att 16v spridare är på 300cc så stämmer inte de, Det var de jag hade ut gått ifrån. Har en liten volvo bok, fickdata personbilar 200, 700, 850, 900 1991-1993 där det står en massa bra saker

Så vad jag kunde räkna ut så är dom 64% mer. Men ska börja köra 50/50. För det är ju inte så bra för soppasystemet att köra på e85 hela tiden, när det är original slangar mm
Ditt problem kommer inte vara att slangar och pump tar stryk av etanolen utan att din motor får 24 % för mycket soppa om du kör på E85.
Om du kör på ren bensin med de här spridarna får du 64 % för mycket soppa.
Kör du på 50/50 blandning får du 44 % för mycket soppa!
Det är inte konstigt att bilen inte går bra och den kommer gå sämre med 50/50 blandning! Dessutom kommer mycket av bränslet hamna i oljan och då smörjer den skitdåligt och då skär din motor förmodligen.
Så du kanske ska fundera lite till över valet av spridare.
Om du kör på ren bensin med de här spridarna får du 64 % för mycket soppa.
Kör du på 50/50 blandning får du 44 % för mycket soppa!
Det är inte konstigt att bilen inte går bra och den kommer gå sämre med 50/50 blandning! Dessutom kommer mycket av bränslet hamna i oljan och då smörjer den skitdåligt och då skär din motor förmodligen.
Så du kanske ska fundera lite till över valet av spridare.
Vad jag tycker så går bilen varken sämre eller bättre, de ska vara de lilla. enda gången den går bättre är när jag byter diffen till en odiffad. Om inte minnet sviker en nu så har jag för att jag har bara kört ca 140-150 som fortas med diffat och 170-180 med odiffat sen när jag prov sladdade lite med odiffat så kom den upp på varvstoppet mycke snabbare men de har ju sina förklaringar. Sen skulle huvudpumpen och bränslefiltret behövas byta, För dom skulle behövas bytas ut för pumpen lär ju inte vara bytt något sen vet jag inte hur länge sedan bränslefiltret vart bytt, men kan tänka mig att det var ett tag sedan. Sen är motor säkert helt slut på med, har gått 42k så en hel renovering skulle inte sitta hel fel
Sen att det kommar en massa bensin i olja är väl inte ovanligt när det börjar gå lite fetare. Men de bästa sättet att vete hur fet/magert den går är att koppla in en bredbandslambda och kolla lambda värdet.

Sen att det kommar en massa bensin i olja är väl inte ovanligt när det börjar gå lite fetare. Men de bästa sättet att vete hur fet/magert den går är att koppla in en bredbandslambda och kolla lambda värdet.
Naturligtvis är det bästa att kolla med en bredbandslambda men om det är så stor skillnad på spridarna och du inte har gjort något med motorn för att den ska behöva den extra soppan så går den fett.
Har du en bredbandslambda så förmodar jag att du kopplat in den och kollat hur fett den går?
Har du inte det så får man ju göra kvalificerade gissningar baserat på t ex spridarstorlek. Hur ser tändstiften ut t ex?
Har du en bredbandslambda så förmodar jag att du kopplat in den och kollat hur fett den går?
Har du inte det så får man ju göra kvalificerade gissningar baserat på t ex spridarstorlek. Hur ser tändstiften ut t ex?
Har ingen bredbandslambda men tror bror ha en. så här såg tändstiftet ut iallafall
http://www.garaget.org/?car=219181&image=2546192" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=219181&image=2546192" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Etanol bildar inte sot på samma sätt som bensin, hur stiften ser ut säger därför inte mycket om blandningen.
Det är din motor och du gör som du vill, men vill du har hjälp i felsökningen varför din motor har "typ ett varvstopp på ca 5.5k rpm i några sec" och inte går särskilt bra så bör du nog i alla fall tänka till om det inte kan ha med de 64% större spridarna att göra... och 64% är inte "lite fetare"
Vill du köra ren E85 välj spridare på 290 cc/min, vill du köra vanlig bensin kör originalspridare. Magrar det ur vid fullvarv när du kopplat in bredbandslabdan får man gör något åt det, större spridare och anpassat chip = klart bäst, eller en fullösning att öka bränsletrycket en aning. Lambdasonden kommer ta hand om felet vid lättkörning och det kommer bli lite fetare vid pådrag men det är en fullösning. 64% för stora spridare är dock way beyond fullösning...
/David
Det är din motor och du gör som du vill, men vill du har hjälp i felsökningen varför din motor har "typ ett varvstopp på ca 5.5k rpm i några sec" och inte går särskilt bra så bör du nog i alla fall tänka till om det inte kan ha med de 64% större spridarna att göra... och 64% är inte "lite fetare"

Vill du köra ren E85 välj spridare på 290 cc/min, vill du köra vanlig bensin kör originalspridare. Magrar det ur vid fullvarv när du kopplat in bredbandslabdan får man gör något åt det, större spridare och anpassat chip = klart bäst, eller en fullösning att öka bränsletrycket en aning. Lambdasonden kommer ta hand om felet vid lättkörning och det kommer bli lite fetare vid pådrag men det är en fullösning. 64% för stora spridare är dock way beyond fullösning...

/David
Att jag få som ett varvstopp på 5.5k med bensin på dessa spridare är ju för att den går fet och tändsystemet lär ju inte orka hålla gnistan då den går för fet,för när man gasade lite på gården så såg man att den gick ganska fet, Men att få det så optimalt som möjligt så är det en bredbandslambda och ett mappbart sprut som gäller tycker jag.För jag gillar inte det dära med att chipa. För man kommar aldrig få de som man vill, Sen vet man aldrig hur bra mappat ett sådan där chip är för just dom grejor man har på bilen..
Vad jag tycker så värkar det gå bra att kör nu med röda spridare och e85 Men nu hur bra de funkar är ju en helt annan sak. Men jag kommar fortsätta att köra så här tills man får ihop pengar till ett ms eller ett annat billigt sprut.
Vad jag tycker så värkar det gå bra att kör nu med röda spridare och e85 Men nu hur bra de funkar är ju en helt annan sak. Men jag kommar fortsätta att köra så här tills man får ihop pengar till ett ms eller ett annat billigt sprut.
Ett köpt chip som är generellt kommer vara mycket bättre än att bara slänga på för stora spridare. Du silar mygg och sväljer kameler.
Du kan ju göra ett test:
Tanka ren bensin, montera originalspridarna.
Lägg dig på fyran i 70, gasen i botten tills du har 140 på mätaren. Ha en polare brevid dig som tar tiden.
Gör samma sak med dina stora spridare och E85 i tanken. Se till att åka samma sträcka åt samma håll.
Jämför tiderna tiden, om det inte går snabbare med dina stora spridare så spär du ut oljan -> sabbar motorn och eldar mer bränsle för att få sämre prestanda.
Du kan ju göra ett test:
Tanka ren bensin, montera originalspridarna.
Lägg dig på fyran i 70, gasen i botten tills du har 140 på mätaren. Ha en polare brevid dig som tar tiden.
Gör samma sak med dina stora spridare och E85 i tanken. Se till att åka samma sträcka åt samma håll.
Jämför tiderna tiden, om det inte går snabbare med dina stora spridare så spär du ut oljan -> sabbar motorn och eldar mer bränsle för att få sämre prestanda.
Känns som ett chip för ca 3k är inte värt att köpa då köper man ju ett ms istället för lite mer pengar, Om inte du vet vart man kan få ta i ett chip som är billigare?
Ska jag kunna göra.
Om den nu matar in så mycke mer soppa i olja så får man byta den oftare. Sen kan jag just inte känna att olja har blivit så mycke tunnare eller luktar soppa. Och jaa e85 luktar nästan inget så kan vara svårt att känna om det just någon soppa i oljan
Ska jag kunna göra.
Om den nu matar in så mycke mer soppa i olja så får man byta den oftare. Sen kan jag just inte känna att olja har blivit så mycke tunnare eller luktar soppa. Och jaa e85 luktar nästan inget så kan vara svårt att känna om det just någon soppa i oljan
Nej jag har tyvärr ingen vidare koll på trimchip till volvo.
Jag förstår om du inte är sugen på att köpa ett chip nu om du ska trimma mer sen och då behöver mappa om bilen.
Det jag är tveksam till är att du satt på för stora spridare utan(?) att göra något annat med motorn.
Jag tror att motorn går för fett och att du har mindre effekt än original, dessutom tar bilen mer soppa och späder ut oljan med E85. Dyrare och mindre effekt än original, dessutom riskerar du att rasa motorn.
Därför borde det rätta vara att montera original spridare, trimma lite här och där sen när du ser på bredbandslambdan att den börjar gå snålt så är det dags att titta på att uppgradera insprutningen.
Jag förstår om du inte är sugen på att köpa ett chip nu om du ska trimma mer sen och då behöver mappa om bilen.
Det jag är tveksam till är att du satt på för stora spridare utan(?) att göra något annat med motorn.
Jag tror att motorn går för fett och att du har mindre effekt än original, dessutom tar bilen mer soppa och späder ut oljan med E85. Dyrare och mindre effekt än original, dessutom riskerar du att rasa motorn.
Därför borde det rätta vara att montera original spridare, trimma lite här och där sen när du ser på bredbandslambdan att den börjar gå snålt så är det dags att titta på att uppgradera insprutningen.
Nu är grenröret klart och har provkört den. Känns som den har blivit lite starkare, Provade att gasa fullt på 4an från 90km/h Kan de vara vid 3.4k rpm? och drog den till 110km/h sen gav ja mig då de började släppa och bilen ville börja fara sidled. Men kändes helt klart att den drog på bättre nu
När det var klart och monterat

Gott nytt år på er alla på savarturbo

När det var klart och monterat

Gott nytt år på er alla på savarturbo

Går sjukt sakta med bilen nu. Har fått vänta ca 2 månader på att få avgassystemet byggt och tigat. Har kommit en jävla massa grejor i mellan hela tiden så man har fått skjutit upp de hela tiden, Men nu värkar de vara på G snart
Sen har jag börjat att rensa ur bilen nu på att onödiga mattor och asfaltsmattor.

Efter man hade skrapat bort all asfaltsmattor så hittade man 3 rost hål, Ganska bra för att bilen har gått 42k Detta var de första jag hittade och de andra var som en 5krona och de sista är kanske 5mm långt

Har köpt coiloversrör, så blir att börja med de efter man har fått bilen igenom besiktningen

Vid denna höjd vill jag ha bilen men då får man ingen dämpning kvar

Och så måste man bygga distanser så man inte får så sjuka vinklar på bärarmarna och bygga om till styrstaget

Vet inte vad jag ska köra med för stötdämpare. Har funderat om man ska köra med 240 r-sport eller Bilstein stötdämpare eller om man ska köra med Koni stötdämpare från Saab 900NG Men med dom så måste man svarva till en hylsa så den passar in på topplagringen. Har kollat lite på denna sida och jag tror de kommar nästan bli bäst med 900ng stötdämpare
http://forums.turbobricks.com/showthrea ... hort+strut" onclick="window.open(this.href);return false;
Och svarva till en hylsa som han har gjort till 9-3 stötdämparen
http://forums.turbobricks.com/showthrea ... 793&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen ska jag försöka mig på att bygga coilovers bak med
Mvh/Lindggren

Sen har jag börjat att rensa ur bilen nu på att onödiga mattor och asfaltsmattor.

Efter man hade skrapat bort all asfaltsmattor så hittade man 3 rost hål, Ganska bra för att bilen har gått 42k Detta var de första jag hittade och de andra var som en 5krona och de sista är kanske 5mm långt

Har köpt coiloversrör, så blir att börja med de efter man har fått bilen igenom besiktningen

Vid denna höjd vill jag ha bilen men då får man ingen dämpning kvar

Och så måste man bygga distanser så man inte får så sjuka vinklar på bärarmarna och bygga om till styrstaget

Vet inte vad jag ska köra med för stötdämpare. Har funderat om man ska köra med 240 r-sport eller Bilstein stötdämpare eller om man ska köra med Koni stötdämpare från Saab 900NG Men med dom så måste man svarva till en hylsa så den passar in på topplagringen. Har kollat lite på denna sida och jag tror de kommar nästan bli bäst med 900ng stötdämpare
http://forums.turbobricks.com/showthrea ... hort+strut" onclick="window.open(this.href);return false;
Och svarva till en hylsa som han har gjort till 9-3 stötdämparen
http://forums.turbobricks.com/showthrea ... 793&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen ska jag försöka mig på att bygga coilovers bak med
Mvh/Lindggren