
Lola t91, såld
- Peter schmidt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 208
- Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
- Ort: Åsbro
Re: Lola t91--- alfapowerd
Tryck reg ser ju bra ut , men jag hoppas inte det är JÄRN nipplar jag ser
?

Re: Lola t91--- alfapowerd
jo det är det tyvär
, (fast jag föredrar att kalla dem stål)
tänker inte ens komma med några dumma bortfärklaringar


tänker inte ens komma med några dumma bortfärklaringar

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån apr 12, 2010 9:14 pm
- Ort: Göteborg
Re: Lola t91--- alfapowerd
Gillar din raket Niklas
Hör fortfårande ljudet av en varvande formelbil i huvudet från Speedfestivalen på Mantorp när du körde
Hoppas du lär dig köra denna skönheten så du kan uttnyttja resurserna som chassit bjuder på

Hör fortfårande ljudet av en varvande formelbil i huvudet från Speedfestivalen på Mantorp när du körde

Hoppas du lär dig köra denna skönheten så du kan uttnyttja resurserna som chassit bjuder på

Re: Lola t91--- alfapowerd
vad gick en sådan btr på?:) ser mycket liten och smidig uy ju:)
Re: Lola t91--- alfapowerd
Priset vill jag inte tala om. Liten och smidig vet jag inte heller. Typ 400 bredare än en modern f1 bil
Dem får inte vara lika breda idag som restriktionerna med downforce. Dock är det längre nos idag på dem iom krocksäkerheten .
Jo ljudet förra året med i princip raka rör från heders va ju gött, men vart ju uppmätt till.102db på Anderstorp så inte så populärt. Hoppas på.lägre db till nästa säsong. Men lite mer yl med högre varv och turbosång för att kompensera istället, nu med ljuddämpare dvs.

Dem får inte vara lika breda idag som restriktionerna med downforce. Dock är det längre nos idag på dem iom krocksäkerheten .
Jo ljudet förra året med i princip raka rör från heders va ju gött, men vart ju uppmätt till.102db på Anderstorp så inte så populärt. Hoppas på.lägre db till nästa säsong. Men lite mer yl med högre varv och turbosång för att kompensera istället, nu med ljuddämpare dvs.
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Lola t91--- alfapowerd
Du får nog läsa mbma:s inlägg en gång till knottisch!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Lola t91--- alfapowerd
jajks
satt och surfade på mobilen så missar man lätt en del (som vanligt
)
btr:en gick på ca 800 spänn med expressfrakt från australien
då ingick glyceringfylld mätare (ej med på min bild)
ingick 8mm slangnipplar men jag kiommer anävnda AN6 istället så dem är på väg hem från autobahn 88

satt och surfade på mobilen så missar man lätt en del (som vanligt

btr:en gick på ca 800 spänn med expressfrakt från australien

då ingick glyceringfylld mätare (ej med på min bild)
ingick 8mm slangnipplar men jag kiommer anävnda AN6 istället så dem är på väg hem från autobahn 88
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
i brist på så mycket annat slänger jag upp en bild på färdigslipade 46mm titaniumventilerna som ska sitta på insugsidan.
på lördag blir det en sväng igen till Schmidt och släppa av ventilerna och retainers som med blev tvugna att modifieras lite.
har letat lite efter övergångar i JÄRN från 1/8" - AN6, men hittar dem bara i alu, skulle helst haft stål där , men vill inte ha övergångar, får väl bli å svarva/svetsa egna i värsta fall

på lördag blir det en sväng igen till Schmidt och släppa av ventilerna och retainers som med blev tvugna att modifieras lite.
har letat lite efter övergångar i JÄRN från 1/8" - AN6, men hittar dem bara i alu, skulle helst haft stål där , men vill inte ha övergångar, får väl bli å svarva/svetsa egna i värsta fall


snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
En fråga bara, varför ta grejer från Australien? Billigare?
Ser för övrigt fräckt ut detta projektet, lillebrorsan är gött avundsjuk, (kartingförare).
Har du många körningar bokade för nästa år?
Med vänlig hälsning,
Ser för övrigt fräckt ut detta projektet, lillebrorsan är gött avundsjuk, (kartingförare).
Har du många körningar bokade för nästa år?
Med vänlig hälsning,
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Lola t91--- alfapowerd
Är nog inte enkelt att hitta den koppligen. Finns adapter utv 1/4" - 9/16 JIC alt 1/8" - 7/16 JIC .Hydroscand eller AMAB
/Christer
/Christer
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Lola t91--- alfapowerd
Är ventilerna rena titan? Inte
Någon behandling på dem?
/Ante
Någon behandling på dem?
/Ante
Re: Lola t91--- alfapowerd
ja det var billigaste alternativet att ta från australien, sjukt att det ofta är billigare att från andra sidan klotet, även med frakter osv.
antalet körningar under nästa säsong vet jag inte i dagsläget, men nånstans mellan 5-10 körningar blir det väll. det beror på hur långt pengar å tid räcker såklart...
steget från Kart till formelbil borde vara vettigare än steget från driftinginspererade gatbilar, hehe...
ang kopplingen så får det väll bli att svetsa egna alt köra alu ändå.
ventilerna är del west ventiler å har nån typ av coating (Crn) vad det nu innebär, nån typ av hårdkrom troligen??
antalet körningar under nästa säsong vet jag inte i dagsläget, men nånstans mellan 5-10 körningar blir det väll. det beror på hur långt pengar å tid räcker såklart...
steget från Kart till formelbil borde vara vettigare än steget från driftinginspererade gatbilar, hehe...
ang kopplingen så får det väll bli att svetsa egna alt köra alu ändå.
ventilerna är del west ventiler å har nån typ av coating (Crn) vad det nu innebär, nån typ av hårdkrom troligen??
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Lola t91--- alfapowerd
Okey,hårdkrom på skaften alltså. Men ingen coating lr så på tallriken alltså? Grunnade mest på det för att du har slipat dem. Brukar ju inte vara att rekommendera på titanventiler. Som ju ofta är belagda. Inte ens pasta får ju användas. Samt "nodular" ,lr andra mjuka säten så inte ventilerna förstörs.
Fränt med titan!!
Fränt med titan!!

Re: Lola t91--- alfapowerd
jo det är någon typ av coating på ovan och undersida av tallriken med å en liten bit upp på skaften ,
en del av det är såklart borta iom jag har slipat dem, men dem lär ju tåla mer än vanliga ventiler iom titan än "vanliga" ventiler , och dessutom ska jag ju köra e85 så blir ju lite svalare.
jag har med hört att man inte ska slipa om titanvventiler, raceteamen byter ju med ventilerna efter varje race,
men vet å andra sidan flera som kör med omslipade titanventiler utan bekymmer, vad sätena beträffar så har jag ingen aning om vad det är för material i dem, styrningarna är i "självsmörjande" lagerbrons och jag kommer köra utan ventiltätningar med för lite extra smörjning av skaften...
sen är det säkert skillnad från riktig racing när man kör på max med motorn många timmar i sträck, jämnfört med den söndagsåka några få timmar under en säsong som jag kommer ägna mej åt
bara hoppas det funkar bra, gör det inte det så har jag iallafall testat och lärt mej något av det, inte värre än att sätta i vanliga ventiler eller rostfria istället.
testar man inte själv kan man bara lita på vad man hört,
en del av det är såklart borta iom jag har slipat dem, men dem lär ju tåla mer än vanliga ventiler iom titan än "vanliga" ventiler , och dessutom ska jag ju köra e85 så blir ju lite svalare.
jag har med hört att man inte ska slipa om titanvventiler, raceteamen byter ju med ventilerna efter varje race,
men vet å andra sidan flera som kör med omslipade titanventiler utan bekymmer, vad sätena beträffar så har jag ingen aning om vad det är för material i dem, styrningarna är i "självsmörjande" lagerbrons och jag kommer köra utan ventiltätningar med för lite extra smörjning av skaften...
sen är det säkert skillnad från riktig racing när man kör på max med motorn många timmar i sträck, jämnfört med den söndagsåka några få timmar under en säsong som jag kommer ägna mej åt


bara hoppas det funkar bra, gör det inte det så har jag iallafall testat och lärt mej något av det, inte värre än att sätta i vanliga ventiler eller rostfria istället.
testar man inte själv kan man bara lita på vad man hört,

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
Kan tala mina erfarenheter av titanventiler, Honda har titanventiler i deras crossar och dom är jätte kännsliga vid montering, man får tex inte ta mitt på ventilskaften för fett hinna gör att ventilen skär i styrningen iaf enligt Honda.
Honda har titanventiler mot gjutjärns säten. Då är sätet hårdare en ventilen och tanken med det är att sätet aldrig ska tappa formen utan att ventilen mattas av och det blir noll-ventilspel.. Dock blir det bara mindre ventilspel om maskinen får in skit vilket man lätt på i crossarna..
Enligt AMA supercrossen som är de största stallen i USA så kör nästan alla stall med titanventiler och beryliumkoppar-säten det ska tydligen ge en smörjande funktion mot ventil och säte vilket ska va det mest optimala. Dock är berylium koppar dyrt och dessutom utger det giftiga gaser när man bearbetar det i svarv..
I AMA serien byter dom topp efter varje rejs "30min" men vad jag vet ska ska dom topparna endå va helt odödliga med titanventiler och beryliumsäten finns en bild i min projekttråd där jag gjort i ordning en topp med berylium säten men materialets tokdyrt hehe
Honda har titanventiler mot gjutjärns säten. Då är sätet hårdare en ventilen och tanken med det är att sätet aldrig ska tappa formen utan att ventilen mattas av och det blir noll-ventilspel.. Dock blir det bara mindre ventilspel om maskinen får in skit vilket man lätt på i crossarna..
Enligt AMA supercrossen som är de största stallen i USA så kör nästan alla stall med titanventiler och beryliumkoppar-säten det ska tydligen ge en smörjande funktion mot ventil och säte vilket ska va det mest optimala. Dock är berylium koppar dyrt och dessutom utger det giftiga gaser när man bearbetar det i svarv..
I AMA serien byter dom topp efter varje rejs "30min" men vad jag vet ska ska dom topparna endå va helt odödliga med titanventiler och beryliumsäten finns en bild i min projekttråd där jag gjort i ordning en topp med berylium säten men materialets tokdyrt hehe

Micke Grönlund