material att svarva ventilsäten i?

Diskussioner för erfaret folk
Finkel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor jan 17, 2008 5:42 pm
Ort: Edsbyn

material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av Finkel »

Tjena.
Vad ska man använda för material om man ska svarva egna ventilsätesringar?
Har för mig jag sett priser på 250kr/ringen och det tycker jag är lite häftigt för några ringar man svarvar fram på några minuter.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilken motor och vad används motorn till?

gete motordelar har sådana kan beställas vis mekonomen eller motorslip firmor. kolla dess hemsida http://www.gete.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

men de går nog att svarva själv också? hur noga kan det va? en B20 har ju säten direkt i gjut järnet och fungerar iallafall hyffsat bra. alla järn är väll bättre än gjut järn?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av Kadett4wd »

nej verkligen inte...
Gjutjärn har en självsmörjande förmåga som 'stål' inte har.
Dock slits de vid bränslen utan tillsatser,, funkar väl på en racemaskin som inte går så många mil.

JM7 brukar väl nyttjas till detta?
Dock kanske inte att rekomendera i en maskin som ska många mil heller.

Så jag rekomenderar köpa färdiga sätesringar från GETE jag med.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av norrback »

finns olika koppar legeringar som man kan använda i riktiga racing toppar som har lite högre krav på värme avledning och skonar ventilerna och dämpar dess fart också. Moldstar 90 är ett till exempel.

/Andre'
power
Finkel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor jan 17, 2008 5:42 pm
Ort: Edsbyn

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av Finkel »

norrback skrev:finns olika koppar legeringar som man kan använda i riktiga racing toppar som har lite högre krav på värme avledning och skonar ventilerna och dämpar dess fart också. Moldstar 90 är ett till exempel.

/Andre'
Kan det vara koppar beryllium? Har för mig jag läst någonstans att någon använt det. Men vad är det och var får man tag på det?
Finkel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor jan 17, 2008 5:42 pm
Ort: Edsbyn

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av Finkel »

Jens Gustavsson skrev: gete motordelar har sådana kan beställas vis mekonomen eller motorslip firmor. kolla dess hemsida http://www.gete.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har tittat på deras sida men hittar inga. kommer bara till en sida där det står "ventilsäten bensin" men sen går det inte att klicka vidare.
Finkel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor jan 17, 2008 5:42 pm
Ort: Edsbyn

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av Finkel »

Kadett4wd skrev: Så jag rekomenderar köpa färdiga sätesringar från GETE jag med.
Vad kostar dom då?
Om priserna på 250kr/styck jag har för mig jag sett stämmer så blir det ju 2000kr för 8st.
Det lär man väl få en rätt lång stång av nått material att svarva egna för?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av Kadett4wd »

Du klickar vidare i fönstret som öppnas till höger.
Testade nu, funkar här.

Har för mig jag gav mindre. men då var det mycket mindre säten.
Snåltarmen värmer juh ur säten ur en annan topp och monterar i sin egna.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av Erland Cox »

Jag har bytt säten i flera USA toppar eftersom gulsätena i dom inte tål blyfritt.
Jag köper B säten från KG som förmodligen tar dom från GETE.
Kostar 125-150:- / styck ut till kund.
Förr körde jag JM7 men det funkar dåligt till blyfritt.

Erland
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av Christer J »

Jag har köpt mycket säten från Serdi (säljs av trego maskin) dom finns i varje mm i YD.
Sedan har jag använt JM7 säten och Brico ämnen (volvo turbo avgasämnen).
Och så klart koppar-beryllium som bara finns i solidstång (om man inte köper färdigsvarvade).
Det är inte så svårt att svarva själv , man vill ju ha en fin yta och mått inom nån hundring på
ytterdiametern, och glöm inte att göra en fasning eller radie på YD i botten så att den inte
hyvlar med sig material vid montering och så att det finns lite plats där.
Här är ett par bilder på BeCu säten och JM7 styrningar jag har svarvat till en S50 topp.
/Christer
Bild
Bild
Bild
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av J.Lundin »

Vad kostade berylliumkopparn....?
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av G.Nauta »

Snor tråden lite om det går bra...

Vad har man för toleranser i ventilstyrningar? Visst, är det för slitet så märks det lätt med ventilen.
Men om man nu gör nya, vilket spel är tillräckligt mellan ventil och styrning?
"Good looking from a far, but far from good looking!"
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av norrback »

J.Lundin skrev:Vad kostade berylliumkopparn....?
Moldstar 90 som inte är renodlad BeCu utan en Be fri legering men har mycket liknande egenskaper kostar enligt följande, dirket från Moldstar:

> MOLDSTAR90 (20CM LONG)
> 40MM DIA X 20CM = 5 LBS @ $20.77 = $103.85
> 55MM DIA X 20CM = 10 LBS @ $18.04 = $180.40

/Andre'
power
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av Christer J »

J.Lundin skrev:Vad kostade berylliumkopparn....?
Jag köpte för ett tag sedan en bit som var 40mm dia x 50mm lång och den kostade drygt 600kr,
det var med frakt men också hyffsade rabatter.
/Christer
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: material att svarva ventilsäten i?

Inlägg av Erland Cox »

G.Nauta skrev:Snor tråden lite om det går bra...

Vad har man för toleranser i ventilstyrningar? Visst, är det för slitet så märks det lätt med ventilen.
Men om man nu gör nya, vilket spel är tillräckligt mellan ventil och styrning?

Det beror både på material och tätning.
Med sleeves som har oljespår och vanlig tätning uppe kan man ha 1/100 dels mm.
Vanliga honade bronsstyrningar 2/100 delar.
Styrningar med en gummiring i styrningen som tätning som är det senaste på US toppar
har flera hundradelar i spel. Dom känns nästan glappiga.
Gjutjärn skulle jag nog inte våga gå under 3/100 delar i spel på.
Sen är spelet beroende på diametern, ovanstående är för 8mm ventilstjälk.

Erland
Skriv svar