material att svarva ventilsäten i?
material att svarva ventilsäten i?
Tjena.
Vad ska man använda för material om man ska svarva egna ventilsätesringar?
Har för mig jag sett priser på 250kr/ringen och det tycker jag är lite häftigt för några ringar man svarvar fram på några minuter.
Vad ska man använda för material om man ska svarva egna ventilsätesringar?
Har för mig jag sett priser på 250kr/ringen och det tycker jag är lite häftigt för några ringar man svarvar fram på några minuter.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: material att svarva ventilsäten i?
vilken motor och vad används motorn till?
gete motordelar har sådana kan beställas vis mekonomen eller motorslip firmor. kolla dess hemsida http://www.gete.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
men de går nog att svarva själv också? hur noga kan det va? en B20 har ju säten direkt i gjut järnet och fungerar iallafall hyffsat bra. alla järn är väll bättre än gjut järn?
gete motordelar har sådana kan beställas vis mekonomen eller motorslip firmor. kolla dess hemsida http://www.gete.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
men de går nog att svarva själv också? hur noga kan det va? en B20 har ju säten direkt i gjut järnet och fungerar iallafall hyffsat bra. alla järn är väll bättre än gjut järn?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: material att svarva ventilsäten i?
nej verkligen inte...
Gjutjärn har en självsmörjande förmåga som 'stål' inte har.
Dock slits de vid bränslen utan tillsatser,, funkar väl på en racemaskin som inte går så många mil.
JM7 brukar väl nyttjas till detta?
Dock kanske inte att rekomendera i en maskin som ska många mil heller.
Så jag rekomenderar köpa färdiga sätesringar från GETE jag med.
Gjutjärn har en självsmörjande förmåga som 'stål' inte har.
Dock slits de vid bränslen utan tillsatser,, funkar väl på en racemaskin som inte går så många mil.
JM7 brukar väl nyttjas till detta?
Dock kanske inte att rekomendera i en maskin som ska många mil heller.
Så jag rekomenderar köpa färdiga sätesringar från GETE jag med.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: material att svarva ventilsäten i?
finns olika koppar legeringar som man kan använda i riktiga racing toppar som har lite högre krav på värme avledning och skonar ventilerna och dämpar dess fart också. Moldstar 90 är ett till exempel.
/Andre'
/Andre'
power
Re: material att svarva ventilsäten i?
Kan det vara koppar beryllium? Har för mig jag läst någonstans att någon använt det. Men vad är det och var får man tag på det?norrback skrev:finns olika koppar legeringar som man kan använda i riktiga racing toppar som har lite högre krav på värme avledning och skonar ventilerna och dämpar dess fart också. Moldstar 90 är ett till exempel.
/Andre'
Re: material att svarva ventilsäten i?
Har tittat på deras sida men hittar inga. kommer bara till en sida där det står "ventilsäten bensin" men sen går det inte att klicka vidare.Jens Gustavsson skrev: gete motordelar har sådana kan beställas vis mekonomen eller motorslip firmor. kolla dess hemsida http://www.gete.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: material att svarva ventilsäten i?
Vad kostar dom då?Kadett4wd skrev: Så jag rekomenderar köpa färdiga sätesringar från GETE jag med.
Om priserna på 250kr/styck jag har för mig jag sett stämmer så blir det ju 2000kr för 8st.
Det lär man väl få en rätt lång stång av nått material att svarva egna för?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: material att svarva ventilsäten i?
Du klickar vidare i fönstret som öppnas till höger.
Testade nu, funkar här.
Har för mig jag gav mindre. men då var det mycket mindre säten.
Snåltarmen värmer juh ur säten ur en annan topp och monterar i sin egna.
Testade nu, funkar här.
Har för mig jag gav mindre. men då var det mycket mindre säten.
Snåltarmen värmer juh ur säten ur en annan topp och monterar i sin egna.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6996
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: material att svarva ventilsäten i?
Jag har bytt säten i flera USA toppar eftersom gulsätena i dom inte tål blyfritt.
Jag köper B säten från KG som förmodligen tar dom från GETE.
Kostar 125-150:- / styck ut till kund.
Förr körde jag JM7 men det funkar dåligt till blyfritt.
Erland
Jag köper B säten från KG som förmodligen tar dom från GETE.
Kostar 125-150:- / styck ut till kund.
Förr körde jag JM7 men det funkar dåligt till blyfritt.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Re: material att svarva ventilsäten i?
Jag har köpt mycket säten från Serdi (säljs av trego maskin) dom finns i varje mm i YD.
Sedan har jag använt JM7 säten och Brico ämnen (volvo turbo avgasämnen).
Och så klart koppar-beryllium som bara finns i solidstång (om man inte köper färdigsvarvade).
Det är inte så svårt att svarva själv , man vill ju ha en fin yta och mått inom nån hundring på
ytterdiametern, och glöm inte att göra en fasning eller radie på YD i botten så att den inte
hyvlar med sig material vid montering och så att det finns lite plats där.
Här är ett par bilder på BeCu säten och JM7 styrningar jag har svarvat till en S50 topp.
/Christer



Sedan har jag använt JM7 säten och Brico ämnen (volvo turbo avgasämnen).
Och så klart koppar-beryllium som bara finns i solidstång (om man inte köper färdigsvarvade).
Det är inte så svårt att svarva själv , man vill ju ha en fin yta och mått inom nån hundring på
ytterdiametern, och glöm inte att göra en fasning eller radie på YD i botten så att den inte
hyvlar med sig material vid montering och så att det finns lite plats där.
Här är ett par bilder på BeCu säten och JM7 styrningar jag har svarvat till en S50 topp.
/Christer



Re: material att svarva ventilsäten i?
Vad kostade berylliumkopparn....?
Re: material att svarva ventilsäten i?
Snor tråden lite om det går bra...
Vad har man för toleranser i ventilstyrningar? Visst, är det för slitet så märks det lätt med ventilen.
Men om man nu gör nya, vilket spel är tillräckligt mellan ventil och styrning?
Vad har man för toleranser i ventilstyrningar? Visst, är det för slitet så märks det lätt med ventilen.
Men om man nu gör nya, vilket spel är tillräckligt mellan ventil och styrning?
"Good looking from a far, but far from good looking!"
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: material att svarva ventilsäten i?
Moldstar 90 som inte är renodlad BeCu utan en Be fri legering men har mycket liknande egenskaper kostar enligt följande, dirket från Moldstar:J.Lundin skrev:Vad kostade berylliumkopparn....?
> MOLDSTAR90 (20CM LONG)
> 40MM DIA X 20CM = 5 LBS @ $20.77 = $103.85
> 55MM DIA X 20CM = 10 LBS @ $18.04 = $180.40
/Andre'
power
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Re: material att svarva ventilsäten i?
Jag köpte för ett tag sedan en bit som var 40mm dia x 50mm lång och den kostade drygt 600kr,J.Lundin skrev:Vad kostade berylliumkopparn....?
det var med frakt men också hyffsade rabatter.
/Christer
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6996
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: material att svarva ventilsäten i?
G.Nauta skrev:Snor tråden lite om det går bra...
Vad har man för toleranser i ventilstyrningar? Visst, är det för slitet så märks det lätt med ventilen.
Men om man nu gör nya, vilket spel är tillräckligt mellan ventil och styrning?
Det beror både på material och tätning.
Med sleeves som har oljespår och vanlig tätning uppe kan man ha 1/100 dels mm.
Vanliga honade bronsstyrningar 2/100 delar.
Styrningar med en gummiring i styrningen som tätning som är det senaste på US toppar
har flera hundradelar i spel. Dom känns nästan glappiga.
Gjutjärn skulle jag nog inte våga gå under 3/100 delar i spel på.
Sen är spelet beroende på diametern, ovanstående är för 8mm ventilstjälk.
Erland