Ekonomitrimm och lägre förbrukning, B230A

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Harley
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jan 12, 2004 7:30 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Ekonomitrimm och lägre förbrukning, B230A

Inlägg av Harley »

Tjenixen

Tänker fixa till broderns volvo lite... lite mer effekt och förhoppningsvis dra lite mindre soppa ! Väntar på lite varmare väder innan meket börjar.

Motorn verkar dra onödigt mkt soppa, lite över litern långväg och minst 1,5 i stan.
Har ni några bra tips på vad som kan göras ? Förgasarn ska vara nyligt genomgången och bytta nålar mm enl förra ägaren.

Planerna än så länge är:

*Byta ut höfläkten mot el-dito.
*Byta till T-kam för bättre vrid och lägre bränsleförbrukning (?)


Hur mkt kan man byta innan det är dags att justera om förgasaren ?
Är k-kam annan topp bara att glömma ?


Tacksam för alla svar, tips och ideer =)
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

du kan ju också tjäna mycket effekt och bränsleförbrukning på att renovera tändsystemet..
Harley
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jan 12, 2004 7:30 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Harley »

Ahh lät intressant, berätta mera ! =)
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Man kan ju plana toppen ett gnutta åxå. Men bästa är om man gnuggar ner en diesel motor, men då vart de ju inge ekonomi trimm, men garanterat mindre bränsleförbrukning. De billigaste sättet är nog att montera ett ägg under gaspedalen :wink:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

De billigaste sättet är nog att montera ett ägg under gaspedalen
då blir det ju stor åtgång på ägg = oekonomiskt :D

E85 konv. billigare men törstigare
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Harley
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jan 12, 2004 7:30 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Harley »

Menar ni att det verkligen ÄR så stor skillnad i soppaförbrukning mellan insprutning och förgasare.. på så gamla motorer ?

Hade en lite vässad B230f själv, den drog 1,2.... i stan... brorsan åker en del i stan och pendlar lite bortanför sävar och sörplar 1.5 ?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

om motorn har nå større defekt/slitne ringar,utætte ventiler,så drikker den mer bensin enn nødvendig.har du lav laddespenning(volt) til batteriet drikker den svært mye mer bensin. :arrow: øket laddespenningen fra 11,5 volt -14,7 på en 2,3 granada,gikk forbruket ned med 0.6 på mila :shock: volvo har fx ett vældig dåli tendsystem,så en kraftig oppgradering vil nokk hjelpe svært.siden vil ett grenrør/avgassrør i rett dim hjelpe ,da volvos motorer er nesten plomberad :cry: +15hk ved bytte av avgassrør/grenrør,som åsså vil senke forbruket :idea:
skifte av en mer fornuftig kam kan åsså senke forbruket- da er IKKE T-kammen ett alternativ,kun ett søppelalternativ. k-kammen eller h-kammen burde funke MEGET bra.....åpner lenger-motorn får mere luft.
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Harley
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jan 12, 2004 7:30 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Harley »

Caterpillar: jo jag vet att både K och H kammen är mkt bättre, hade en k-kam i min förra. Men i detta fall så måste jag väll börja byta munstycken i förgasaren mm ?
Vill gärna undvika detta då jag inte är vidare bra på just den biten.

Han har haft mkt dålig laddning här ett tag, men det är åtgärdat. Har bytt generator. Otroligt att det kan skilja så mkt i soppa dock (ang din granada) !


Ang kam så är det dessutom svårare och dyrare att få tag på dessa medans jag har en t-kam liggandes i köket =)

Vad menar ni mer specifikt med att renovera tändsystemet ?
Byta vissa/alla delar ? byta till _andra_ delar ?
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

Inlägg av jonny »

Börja med ett komptest för att utesluta att motorn är kass , har man ojämn komp så blir förbrukningen hög .

Service : Byt olja+filter , tändstift , luftfilter , kolla membranet i förgasaren så att det inte är sprucket (eller byt det , kostar ca 20 kr ) .
Kolla fördelarlock och rotor , byt om det inte ser bra ut , byt även tändkablar om de är gamla .
Justera tändningen.
Justera förgasaren .
Byt till brytarlöst tändsystem om du inte redan har det , kräver mindre underhåll .

Åker själv med B23A (gått över 30 000 mil ) med K-kam med en bränsleförbrukning på 0,9 - 0,95 liter per mil , kör mest korta sträckor , vid långkörning tar den garanterat under 0,9l/mil , använder dock motorvärmare ganska ofta vintertid .

Använder Biltemas 10-40 mineralolja , luftfilter, membran , tändkablar .
Dock bör fördelarlock , rotor , oljefilter , tändstift köpas på någon annan biltillbehörs affär , biltemas håller för ojämn kvalite , enligt mig .
Skriv svar