Har en b5254fs som ja ska bygga om till turbo. Hur mycket ska jag svarva kolvarn för att få ett bra komp? ska jag svarva av hela kolven eller bara i mitten?
Skulle det inte löna sig att kolla upp om det finns några kolvar från t5r-motorn som skulle passa i din motor, dom är nog inte så fasligt dyra nya. Dom från r-motorn är 83 i borr, det är väl din motor oxå om de e en 2.5a. Eller är det ett riktigt ultra-budgetbygge på gång eftersom du vill svarva?
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Jo ja har kollat upp s60r kolvar som är 83mm , jag har 82mm. Bygget får kosta vad det vill men jag finner inga stakar som passar till dom kolvarna och veven.
Jag har redan mätt och det är 6mm att ta av men vet ej om kolvarna blir för klena sedan om man svarvar
Ultramotors kan fixa Je-kolvar som är 82.30 i borrning med uppflyttad kolvbult, de har jag i min motor. Så du får köpa stakar som är 149.5mm långa sen för att få vettig kompression. Det finns oxå att få tag på.
6mm finns nog ingen chans att funkar att svarva, låter som du prövat med 143 eller 147mm staken å borde gå på 139.5mm staken som sitter i 850?
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
johannesson skrev:Jo ja har kollat upp s60r kolvar som är 83mm , jag har 82mm. Bygget får kosta vad det vill men jag finner inga stakar som passar till dom kolvarna och veven.
Jag har redan mätt och det är 6mm att ta av men vet ej om kolvarna blir för klena sedan om man svarvar
johannesson skrev:
Har alltså ett b5254fs block som ja tänkte bygga av och köra med orginal veven , 90 i slag va?
Jag har aldrig någonsin hört talas om en Volvo vitmotor med 82mm borr! Jag tror du får kasta ditt skjutmått och skaffa ett som visar rätt.
Det finns bara 81mm och 83mm. B5254 har 83mm borr!