200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Har läst att man ska försöka ha fästet till skärmen ungefär mitt på bilen på höjden annars kan det bli så att skärmen vill lyfta bilen där bak...kanske vore nåt att tänka på?
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Lite skeptisk ja med... Mycke som ska lira om det ska gå fort och kännas stabilt.knotan skrev:jo jag har sett sånna kitt med, men är rätt skeptisk att dem gör ett tillräckligt bra jobb för den ska funka som en 2riktig" sek låda???
nån som testat sånna i verkligheten ?
Men kanske går om man justerar in allt noga osv.
Jo det stämmer säkert att den kan lyfta lite... Men med tanke på hur långa linor det är till bromsskärmen så är jag inte direkt orolig för det.Steve skrev:Har läst att man ska försöka ha fästet till skärmen ungefär mitt på bilen på höjden annars kan det bli så att skärmen vill lyfta bilen där bak...kanske vore nåt att tänka på?
Har sett bilar som haft fästet ungefär på samma höjd som min och det verkar funka.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Update på hur det går med elen.
Har kopplat färdigt "elplattan" med alla säkringar, relän, boxar osv på.

Fick tag på ett par rejsiga relän på 70A styck.
Ett sitter på plattan som tändningsrelä och matar alla säkringar när man vrider på nyckeln och ett ska sitta bak och blir till soppapumparna.

Har en skrivare som skriver på plaströr och märker kablarna med.
Dom gröna plintarna är jack så övre delen går att ta lös vilket gör att jag lätt kan lyfta ur hela plattan från bilen och meka med den utanför bilen om ja vill sen.

Kopplat kontakten till VEMSet också.
Gjort långa kablar som ska dras ut i motorrummet, kläs med strumpa och göras snygga sen.

Alla kablar till sprutet är klämda, lödda och märkta.

Så här är tanken att kraften ska bli.
Det jag är lite osäker på är huvudbrytaren... om man skulle bryta den när motorn är igång så antar jag att generatorn får ladda utan motstånd när batteriet bryts ur.
Kan spänningen bli för hög då så man steker nått?
Huvudbrytaren ska bara vara en nödbrytare som ska nås från utsidan av bilen så ska igentligen inte användas. Men surt om nått skulle pajja pga. det.

Inkopplingen på VEMSet.

Har kopplat färdigt "elplattan" med alla säkringar, relän, boxar osv på.

Fick tag på ett par rejsiga relän på 70A styck.
Ett sitter på plattan som tändningsrelä och matar alla säkringar när man vrider på nyckeln och ett ska sitta bak och blir till soppapumparna.

Har en skrivare som skriver på plaströr och märker kablarna med.

Dom gröna plintarna är jack så övre delen går att ta lös vilket gör att jag lätt kan lyfta ur hela plattan från bilen och meka med den utanför bilen om ja vill sen.


Kopplat kontakten till VEMSet också.
Gjort långa kablar som ska dras ut i motorrummet, kläs med strumpa och göras snygga sen.

Alla kablar till sprutet är klämda, lödda och märkta.

Så här är tanken att kraften ska bli.
Det jag är lite osäker på är huvudbrytaren... om man skulle bryta den när motorn är igång så antar jag att generatorn får ladda utan motstånd när batteriet bryts ur.
Kan spänningen bli för hög då så man steker nått?
Huvudbrytaren ska bara vara en nödbrytare som ska nås från utsidan av bilen så ska igentligen inte användas. Men surt om nått skulle pajja pga. det.

Inkopplingen på VEMSet.

Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Väldigt fint elsystem!!
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Jag skulle ha köpt en riktig huvudstömbrytare som används i race sammanhang och kopplat den som det görs på tävlingsbilarna.AsLoT skrev:Det jag är lite osäker på är huvudbrytaren... om man skulle bryta den när motorn är igång så antar jag att generatorn får ladda utan motstånd när batteriet bryts ur.
Kan spänningen bli för hög då så man steker nått?
Huvudbrytaren ska bara vara en nödbrytare som ska nås från utsidan av bilen så ska igentligen inte användas. Men surt om nått skulle pajja pga. det.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Tack!-TLM- skrev:Väldigt fint elsystem!!

Det har du rätt i.super7 skrev:Jag skulle ha köpt en riktig huvudstömbrytare som används i race sammanhang och kopplat den som det görs på tävlingsbilarna.AsLoT skrev:Det jag är lite osäker på är huvudbrytaren... om man skulle bryta den när motorn är igång så antar jag att generatorn får ladda utan motstånd när batteriet bryts ur.
Kan spänningen bli för hög då så man steker nått?
Huvudbrytaren ska bara vara en nödbrytare som ska nås från utsidan av bilen så ska igentligen inte användas. Men surt om nått skulle pajja pga. det.
//Nisse
Körde en snabb googling på det och det är nog en sån brytare som kallas "FIA-brytare" jag ska ha.
Är ju flera kontakter i den så då kan generatorn få en egen brytpunkt så den inte kan ladda sönder nått om brytaren slås av.

Typ denna: http://rallyshop.se/produkt/Huvudstrombrytare-FIA" onclick="window.open(this.href);return false;
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Koppla B+ på generatorn direkt på batteriet.
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Jo så kan man ju också göra.Marco Garver skrev:Koppla B+ på generatorn direkt på batteriet.
En nackdel då är ju att man kommer ha en fet kabel genom hela bilen och i motorrummet som det alltid är spänning på...
Om ja krockar och den kabeln blir skadad så börjar det kanske brinna fast huvudbrytaren är av.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Jo det är klart... ingen dum idé.Marco Garver skrev:Säkring?
Nån sån bilstereosäkring på 120A(som ja tror generatorn laddar) borde ju funka.
En annan nackdel med den lösningen är ju att man får dra 2st feta kablar fram ist. för bara en. Vikt, kostnad, jobbigt osv.
Tack för tips iaf.
Ja ska klura lite på det.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Kan man inte koppla så en sån där brytare bryter tändströmmen till motorn? Eller blir det nåt annat bekymmer då?
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Fick tag på ett inkopplingsexempel på en FIA brytare från rallyshop.Steve skrev:Kan man inte koppla så en sån där brytare bryter tändströmmen till motorn? Eller blir det nåt annat bekymmer då?
2st extra kontakter på den förutom en stor kontakt som på en vanlig huvudbrytare. En av dom extra kontakterna används för att bryta spänningen till tändspolen så motorn stannar och den andra kontakten jordar ner grova + matningen när huvudbrytaren är av. (kanske lite overkill men antar att det är för att snabbt ladda ur all eventuell lagrad spänning i tex. generatorn)

Modifierade elritningen med en sån brytare inkopplad enligt deras exempel. Har ändrat lite högst upp i vänster hörn vid huvudbrytaren.
Känns som den bästa och lättaste lösningen så jag ska köra så. Blir att köpa en sån brytare och en vajjer till den som man kan rycka i utifrån.

Tändspolen.

Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Mycket snyggt elsystem.
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
på formelbilar brukar den "andra" kretsen vara kopplad till brandsläckningsystemet,
dvs huvudbrytare av/brandsläckare på
jag står i valet eller kvalet om jag ska koppla bort den funktionen på min bil.
visst på tävling är det ju bra om man tuppar av så säkerhetspersonalen kan slå över.
men tex på gatebil eller andra ställen med mycket klåfingriga personer runtomkring (eller rent av i garaget när ungarna är med) så kan det bli dåligt med mycket pulver överallt
dvs huvudbrytare av/brandsläckare på

jag står i valet eller kvalet om jag ska koppla bort den funktionen på min bil.
visst på tävling är det ju bra om man tuppar av så säkerhetspersonalen kan slå över.
men tex på gatebil eller andra ställen med mycket klåfingriga personer runtomkring (eller rent av i garaget när ungarna är med) så kan det bli dåligt med mycket pulver överallt

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Snyggt det blir!
Vart har du fått tag i reläerna? Ska ha tag i ett par kraftigare än *iltemas 30A tänkte jag..
Vart har du fått tag i reläerna? Ska ha tag i ett par kraftigare än *iltemas 30A tänkte jag..