200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av Steve »

Har läst att man ska försöka ha fästet till skärmen ungefär mitt på bilen på höjden annars kan det bli så att skärmen vill lyfta bilen där bak...kanske vore nåt att tänka på?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

knotan skrev:jo jag har sett sånna kitt med, men är rätt skeptisk att dem gör ett tillräckligt bra jobb för den ska funka som en 2riktig" sek låda???

nån som testat sånna i verkligheten ?
Lite skeptisk ja med... Mycke som ska lira om det ska gå fort och kännas stabilt.
Men kanske går om man justerar in allt noga osv.
Steve skrev:Har läst att man ska försöka ha fästet till skärmen ungefär mitt på bilen på höjden annars kan det bli så att skärmen vill lyfta bilen där bak...kanske vore nåt att tänka på?
Jo det stämmer säkert att den kan lyfta lite... Men med tanke på hur långa linor det är till bromsskärmen så är jag inte direkt orolig för det.
Har sett bilar som haft fästet ungefär på samma höjd som min och det verkar funka.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Update på hur det går med elen.

Har kopplat färdigt "elplattan" med alla säkringar, relän, boxar osv på.
Bild

Fick tag på ett par rejsiga relän på 70A styck.
Ett sitter på plattan som tändningsrelä och matar alla säkringar när man vrider på nyckeln och ett ska sitta bak och blir till soppapumparna.
Bild

Har en skrivare som skriver på plaströr och märker kablarna med. :thumbright:
Dom gröna plintarna är jack så övre delen går att ta lös vilket gör att jag lätt kan lyfta ur hela plattan från bilen och meka med den utanför bilen om ja vill sen. :thumbright:
Bild

Kopplat kontakten till VEMSet också.
Gjort långa kablar som ska dras ut i motorrummet, kläs med strumpa och göras snygga sen.
Bild

Alla kablar till sprutet är klämda, lödda och märkta.
Bild


Så här är tanken att kraften ska bli.
Det jag är lite osäker på är huvudbrytaren... om man skulle bryta den när motorn är igång så antar jag att generatorn får ladda utan motstånd när batteriet bryts ur.
Kan spänningen bli för hög då så man steker nått?
Huvudbrytaren ska bara vara en nödbrytare som ska nås från utsidan av bilen så ska igentligen inte användas. Men surt om nått skulle pajja pga. det.
Bild

Inkopplingen på VEMSet.
Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor nov 10, 2005 8:36 am
Ort: Bromma/Sthlm

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av -TLM- »

Väldigt fint elsystem!!
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an! ;)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av super7 »

AsLoT skrev:Det jag är lite osäker på är huvudbrytaren... om man skulle bryta den när motorn är igång så antar jag att generatorn får ladda utan motstånd när batteriet bryts ur.
Kan spänningen bli för hög då så man steker nått?
Huvudbrytaren ska bara vara en nödbrytare som ska nås från utsidan av bilen så ska igentligen inte användas. Men surt om nått skulle pajja pga. det.
Jag skulle ha köpt en riktig huvudstömbrytare som används i race sammanhang och kopplat den som det görs på tävlingsbilarna.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

-TLM- skrev:Väldigt fint elsystem!!
Tack! :)
super7 skrev:
AsLoT skrev:Det jag är lite osäker på är huvudbrytaren... om man skulle bryta den när motorn är igång så antar jag att generatorn får ladda utan motstånd när batteriet bryts ur.
Kan spänningen bli för hög då så man steker nått?
Huvudbrytaren ska bara vara en nödbrytare som ska nås från utsidan av bilen så ska igentligen inte användas. Men surt om nått skulle pajja pga. det.
Jag skulle ha köpt en riktig huvudstömbrytare som används i race sammanhang och kopplat den som det görs på tävlingsbilarna.

//Nisse
Det har du rätt i.
Körde en snabb googling på det och det är nog en sån brytare som kallas "FIA-brytare" jag ska ha.

Är ju flera kontakter i den så då kan generatorn få en egen brytpunkt så den inte kan ladda sönder nått om brytaren slås av. :thumbright:

Typ denna: http://rallyshop.se/produkt/Huvudstrombrytare-FIA" onclick="window.open(this.href);return false;
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av Marco Garver »

Koppla B+ på generatorn direkt på batteriet.
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Marco Garver skrev:Koppla B+ på generatorn direkt på batteriet.
Jo så kan man ju också göra.
En nackdel då är ju att man kommer ha en fet kabel genom hela bilen och i motorrummet som det alltid är spänning på...
Om ja krockar och den kabeln blir skadad så börjar det kanske brinna fast huvudbrytaren är av.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av Marco Garver »

Säkring?
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Marco Garver skrev:Säkring?
Jo det är klart... ingen dum idé.
Nån sån bilstereosäkring på 120A(som ja tror generatorn laddar) borde ju funka.

En annan nackdel med den lösningen är ju att man får dra 2st feta kablar fram ist. för bara en. Vikt, kostnad, jobbigt osv.

Tack för tips iaf.
Ja ska klura lite på det.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av Steve »

Kan man inte koppla så en sån där brytare bryter tändströmmen till motorn? Eller blir det nåt annat bekymmer då?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Steve skrev:Kan man inte koppla så en sån där brytare bryter tändströmmen till motorn? Eller blir det nåt annat bekymmer då?
Fick tag på ett inkopplingsexempel på en FIA brytare från rallyshop.
2st extra kontakter på den förutom en stor kontakt som på en vanlig huvudbrytare. En av dom extra kontakterna används för att bryta spänningen till tändspolen så motorn stannar och den andra kontakten jordar ner grova + matningen när huvudbrytaren är av. (kanske lite overkill men antar att det är för att snabbt ladda ur all eventuell lagrad spänning i tex. generatorn)
Bild

Modifierade elritningen med en sån brytare inkopplad enligt deras exempel. Har ändrat lite högst upp i vänster hörn vid huvudbrytaren.
Känns som den bästa och lättaste lösningen så jag ska köra så. Blir att köpa en sån brytare och en vajjer till den som man kan rycka i utifrån.
Bild

Tändspolen.
Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
baronen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: sön jul 31, 2011 12:58 pm

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av baronen »

Mycket snyggt elsystem.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av knotan »

på formelbilar brukar den "andra" kretsen vara kopplad till brandsläckningsystemet,
dvs huvudbrytare av/brandsläckare på ;)

jag står i valet eller kvalet om jag ska koppla bort den funktionen på min bil.

visst på tävling är det ju bra om man tuppar av så säkerhetspersonalen kan slå över.
men tex på gatebil eller andra ställen med mycket klåfingriga personer runtomkring (eller rent av i garaget när ungarna är med) så kan det bli dåligt med mycket pulver överallt :doh:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
JonasH88
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: sön mar 28, 2010 7:08 pm
Ort: Frövi

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av JonasH88 »

Snyggt det blir!
Vart har du fått tag i reläerna? Ska ha tag i ett par kraftigare än *iltemas 30A tänkte jag..
Bmw E30 S50B30 Turbo
845whp/923nm


http://www.garaget.org/?car=231360

Skam den som ger sig!
Skriv svar