Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Heggen »

Ser bra ut det hära Björken......... :thumbright:

Skall bli otroligt intressant att få se bygget in real life.
Blommen
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: fre maj 27, 2011 2:09 pm
Ort: Fagersta

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Blommen »

j björk skrev:
Och till slut en efterlysning, söker pluggar eller hattar eller vad man ska kalla det till de här rören, 12mm :

Bild

Alltså något i stil med det här:

Bild

Men gärna svarta och armerade som en vanlig slang.
Någon som vet vart man kan hitta?
Hittade nu på Do88, och kom på att ja hade läst att du efterlyste sånna förut :) http://www.do88.se/c/slangtillbehor/silikonhattar/" onclick="window.open(this.href);return false;
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Tack för alla kommentarer :thumbright:
Och tack för tipset på hattar, skulle helst haft i gummi som tål bensin..

Ska försöka uppdatera lite vad som har hänt, det går sällan så smidigt som man tror..
Men först måste jag varna känsliga läsare för bilder i extra dålig kvaletet i början, det blir bättre längre fram.

Spridarhylseproblem:

Bild

De spåren som används till mina låsningar finns inte på hylsorna :doh:

Inte hade jag något lämpligt stål att svarva med, och inte lyckades jag spänna upp hylsorna vettigt i svarven :evil:

Efter en del svordomar och en del jobb såg lösningen ut så här:

Bild

Bild

En hemmagjord spännhylsa att sätta runt spridarhylsan och ett hemmagjort svarvstå.. ehum, järn.
Fungerade klart över förväntan :thumbright:

Resultatet:

Bild

(som knappt går att se iaf. :hihi: )

Nu sitter spridarna vissligen fast i railen, men det här känns endå lite osäkert:

Bild

Det finns inget som stoppar en spridare från att åka ner om en skulle släppa från en låsning.
Det blir inte bra att justera ner höjden på railen heller, spridarna hamnar för långt in i insuget.

Så här fick det bli:

Bild

5mm hylsor att montera på spridarna nertill, mot insuget.

Jag använde mitt hemagjorda järn att sticka av med, bara 1,2mm brett.
Inte så mycket spill :hihi:

Förresten, känsliga läsare kan öppna ögonen nu, nu är det nog slut på (riktigt) dåliga bilder :wink:

Inte samma kontaktstycken på de nya spridarna, så org. kabelrail till spridarna gick inte använda längre.

Tänkte göra ett försök med de här:

Bild

CC måttet mellan cyl. var inte samma, så jag fick dela på dem:

Bild

Här var väl tanken att skarva ihop det hela på något bra vis, men tyckte inte det skulle bli riktigt bra endå.
Trångt att komma åt att lossa kontaktstyckena etc.

Fick bli en enkel lösning som jag endå tycker blev rätt bra:

Bild

Bild

Bromsarna har kommit ihop fram på båda sidor:

Bild

Fick gör iordning ett annat nav till ena sidan, det var inte samma mått på de jag hade först..
Jag såg ju att designen skillde lite, men jag trodde inte det var mer än så.
Trodde ju att det skulle vara samma mått på likadan bil :doh:

Slutligen har jag hårdtestat bränslesystemet:

Bild

Och pumpen i tanken blev utdömd som otillräcklig :(
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Fint Jonas, testa ändra inställning på kameran, finns närbildsläge tror det ser ut som en liten blomma har jag för mig?
Måste kika förbi någon dag.....
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Steve »

Hur gjorde du för att konstatera att tankpumpen var otillräcklig?
Kör du returen från motorn tillbaks till catchtanken eller till vanliga tanken?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Larsat, jag har provat det. Ibland blir det bättre, ibland inte.
Ibland ser bilderna ok ut när man tar dem, men i inte bra i datorn och tvärt om :|
Brukar ta tveksamma bilder både normalt och i macro läge och välja den som blev bäst.
Även med olika mycket zoom ibland, men mycket zoom brukar bli bäst om man tar med blixt.
(mindre reflex från blixten)

Steve, returen går normalt till catchtanken.
Men nu hade jag kopplat bort den och dragit den till dunken för att simulera hur det blir när man gör av med allt bränsle pumparna kan ge.

Om den inte kunde försörja båda med bränsle på fullt kanske kunde vara ok (man har ju endå en del reserv i catchtanken) men den klarade inte ena på fullt :(

Helst vill jag ha övertryck hela tiden i catchtanken för att hjälpa huvudpumparna att prestera så bra som möjligt.
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av thedriftking »

Jonas, du har inga spridare liggandes till b230? :)
Erik Johansson.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Kanske.. till vilken b230 som helst?
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av thedriftking »

Ja precis :) org fuelrail
Senast redigerad av thedriftking den tor jan 26, 2012 3:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
Lukemeister
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jan 18, 2011 9:50 am

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Lukemeister »

Passade inte pluggarna/hattarna som jag skickade?
Mvh Lukas

BMW M535i -87
BMW M5 -91
Audi S4 4.2 6vxl -93
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Hej, nej tyvärr de var allt för små :(

Har för mig att rören är 12mm och hattarna var till 8mm.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Steve »

När kommer det vi alla väntar på?

Uppstartsfilm! :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kgk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: ons sep 09, 2009 10:27 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kgk »

Är inte bromsskivan felvänd, slitsarna ska väl slunga vatten och smuts utåt?
Användarvisningsbild
Lukemeister
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jan 18, 2011 9:50 am

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Lukemeister »

j björk skrev:Hej, nej tyvärr de var allt för små :(

Har för mig att rören är 12mm och hattarna var till 8mm.
Okej! Det sög ju, men har du hittat rätt nu?
Mvh Lukas

BMW M535i -87
BMW M5 -91
Audi S4 4.2 6vxl -93
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Henrik Braun »

När du simulerade detta, belastade du då pumparna med lämpligt mottryck motsvarande bränsletryck vid full last? Eller bara grundtryck? Intressant att se skillnaden :!:
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Skriv svar