Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av nicke b »

låt höra vad som gäller... ta det i pm om du inte vill skriva här
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av therealpinto »

Bromsrör ska vara klamrade så de inte kan vibrera/röra sig, eftersom de flesta hembyggare kör med koppar eller kopparnickelrör som är känsliga för arbetshärdning. Det finns inget fast mått för avstånd mellan klammer eftersom det beror på infästningar osv men oftast handlar det om 15-20 cm som man landar på. Tätare vid behov.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av coupe76 »

lite OT men måste bara tacka Gustaf (theralpinto) för att du tar dig tid att besvara alla de här frågorna på din fritid,
inte bara här utan på en mängd olika forum. Så: Tack! :thumbright:
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av j björk »

Verkar vara ett fränt bygge du håller på med (även om det är en 240..)
Håller med coupe76, Gustaf är värd ett stort tack :thumbright:
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Tack alla för kommentarerna och åsikterna. Ett extra tack till Gustaf för att han orkar engagera sig kring denna diskussionen. Har beställt SFRO:s bygghandbok nu så jag kan fördjupa mig mera kring byggandet av bärarmarna och ska ta kontakt med min lokala SFRO besiktningsman för att diskutera vidare i byggandet. Så nu lägger jag bärarmarna lite på is tills jag vet lite mer.

Var på lokala skroten hemavid och fick tag på den plasten som förstördes vid inbrottet. Fick även tag på en svart matta och en hel del annan svart plast, dock var mattan från en 244 men det är bara infästningen för bältet som skiljer och det syns knappt. Så nu har man nästan allt för att kunna plocka ur den beiga fula inredningen. Allt för 200kr :) Mattan behöver också få sig en rejäl tvätt då den luktar härlig ladugård för tillfället.
Ingen som har B- och C-stolpe plasten i svart till en 242 till salu?? Dörrsidor bak i svart?

Har plockat ur all inredning i bilen och rivit ner instrumentbrädan. Nu när jag har instrumentbrädan lös så ska den förmodligen flockas tillsammans med lite annat och så ska jag bygga klart den nya instrumenteringen.

Bild

Bild

Det var allt för nu!
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av Toni »

Daniel Ireståhl skrev:
therealpinto skrev:Har du tänkt att bilen ska gå att regga med bärarmarna? I så fall är det en bra idé att kolla av SFROs åsikter/rekommendationer runt materialval och till viss del utförande. Det finns ju en del gamla diskussioner om framförallt materialval.

Det är inte heller så dumt att slå en kik på rejsa.nu där bland annat orientering av uniballs har diskuterats. Om du prompt vill använda sådana (trots att SFRO inte rekommenderar det på gata) skadar det inte att vända dem åt det håll de kan ta mest kraft. Dvs 90 grader mot hur du har ritat de inre infästningarna.

/Gustaf
Tanken är att bärarmarna ska bli godkända enligt SFRO regler. Får fördjupa mig lite bättre när det gäller materialval då jag insåg att det inte var så enkelt som jag trodde.

När du säger att SFRO inte rekommenderar länklager för gatbruk, är det lite upp till besiktningsmannen då om det blir godkänd eller inte? Någonstans har jag fått för mig att länklager ska vara "det bästa" man kan köra med i sådana här applikationer dock att man får byta lite oftare. Hur är skillnaden i synsättet på gatbruk och racebruk utifrån SFROs ögon?

Anledningen till orienteringen av länklagret i bilden är för att kunna använda originalinfästningen, dock ser jag spontant inte att de radiella och axiella krafterna blir extremt höga på detta lager. På de befintliga lösningarna jag har hittat så har merparten länklager i denna punkten. Då även homologiserade varianter.
Ur hållbarhetssynpunkt så anser jag att lagret bör hålla, då bilen enbart kommer gå sommartid och förmodligen bara ett par hundra mil per säsong.
Uppskattar din feedback då man får se fler sidor av myntet :)

Hur ser förresten SFRO på momentstag och panhardstag gjorda med länklager? Gnäller dem lite men godkänner det ändå?

Har beställt ledlagrena nu i alla fall, blev Rodobols Motorsportserie RG18MTE35, tvådelad med PTFE smörjning. Beställde även tätningar på varje sida.
Toni skrev:Jag har byggt egna bärarmar som blivit godkända av SFRO. Kanske inte lika avancerade som du tänker bygga, men de funkar och gav mig de hjulvinklar "alla" vill ha. :wink:
Det är normaliserade hydraulrör, jag tror jag använde 25x2. Köpta på AMAB hydraul i Malmö.
http://www.amabhydraul.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bussningar köpte jag på Kontima, de har massor av dimensioner och kan bli rätt hårda om du t ex kan välja längre.
De har f ö en massa annat godis oxå.
http://www.kontima.se/images/kat/grupp0 ... metall.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Var inne i din tråd och tittade och var intressant lösningar du hade gjort. Intressanta bussningar, någonting man helt klart ska överväga att använda istället. Är det något du spontant kan tipsa om när du byggde dina bärarmar då du ändå fått dina armar godkända?
Om jag hade gjort om bärarmarna hade jag nog gjort de övre främre, raka i s f böjda, av samma skäl som Gustaf anger ovan.
Anledningen till att de blev böjda är att jag vill justera cambervinkeln på ett enkelt sätt. Nu blev det kanske inte så enkelt ändå, en justerbar infästning till ramen hade kanske varit smartare.

Annars är väl det enda jag kommer på är att gör en bra jigg när du väl ska svetsa, gör de två rören där bussningarna sitter i, i ett stycke först, svetsa och dela sedan dem. På så vis blir de i linje med varann. Det slår sig gärna annars.
Lycka till!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Har varit ganska bra aktivitet den veckan som har varit så är väl dags för en liten update.

Insidan av karossen har blivit dammsugad och rengjord. Den svarta mattan jag fick tag har blivit noga dammsugad, högtryckstvättad och till sist behandlad av en ozon-tvätt för att få bort den impregnerade gamla ladugårdslukten. Dock märkte jag att det var en hel del finkornig sand kvar i mattan så får väl gå över ett par gånger till med dammsugaren.

Har fyndat lite och fått tag på de lite ovanliga vindavvisarna till 242, i mycket bra skick och dessutom behövde jag inte betala en halv förmögenhet för dem. :)

Den svarta mattan har blivit inlagd i kupén.

Bild

Då plasten på B- och C-stolpen var beige plockades dem av och jag la på lite blank svart färg. Resultatet blev mycket bra, om man tittar noga så ser man skillnad från originalplasten men detta duger gott. Hatthyllan blev omklädd i Biltemas svarta högtalarmatta, blev riktigt fint. Så nu saknar jag bara svarta dörrsidor bak så har jag fått tag på allt i inredningsväg som jag vill ha.

Bild

Sen har jag tillverkat en plåt till bromsvågen. Plåten har blivit påsvetsad på torpedplåten och sen fått lite färg på sig. Provade att lägga på huvudcylindrarna för att se hur det blev.

Bild

Bild

Har även börjat tillverka lite delar till de främre bärarmarna också. Distanshylsor och ena delen av bakre bärarmsinfästningen. Så har kommit en liten bit på vägen iallafall :)

Bild

Bild

Sakta men säkert går det framåt!
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Uppdaterade CADen på bärarmarna. Är inte helt färdig med den då det är några småsaker som måste förfinas lite. Är inte helt på det klara med längderna på rören, men just nu känner jag mig rätt nöjd.

Har fått tag på nästan allt material, kommer till största del bli en rostfri konstruktion förutom bakre infästningen till ledlagret som är vanligt kolstål. Rören är i dagsläget 26.9x2.65 SS 2353, måste bara dubbelkolla dessa så dem uppfyller SFROs krav. Yttre lagerhållaren blir SS 2353 och resten blir SS 2343. Ska bara försöka få tag i 3mm rostfri plåt också sen har man allt, nån som vet vart man kan köpa en mindre bit i Göteborgs området?

Bild

Bild

Bild

Jag har några härliga timmar i svarven framför mig :)
H.Svensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån dec 13, 2010 7:50 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av H.Svensson »

du får gärna göra 2par och sälja ett till mig :roll: ser ju väldigt bra ut detta, skall följas!
Jag älskar att lata mig. Jag älskar att syssla med struntsaker, påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda, komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst... och bara följa ögonblickets ingivelse.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av Roger Berglund »

gör du fler , så är jag intresserad av ett par
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Tack för förfrågningarna men det kommer inte bli någon serieproduktion på bärarmarna. Det kommer bara bli en uppsättning bärarmar, möjligtvis lite reservdelar. Har även fått förfrågningar på CAD modellen men det är heller inget jag vill eller kommer dela med mig av i dagsläget. Alltid roligt när folk visar intresse så får i alla fall tacka för det!
Sen är det inte så knivigt att sätta ihop egna ;)

Sen har jag fått ihop lite fler delar under helgen dock inget märkvärdigt än så länge.

Bild

Bild

Bild

Kommer bli riktigt stadigt det här :)
BeerBringer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 15, 2009 9:41 pm

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av BeerBringer »

Ta en funderar på ifall du inte ska sätta låsringen för det yttre lagret på undersidan istället.
När däcket trycks in vid ett gupp kommer ju kraften vilja dra lagret/bärarmen uppåt. Som det är nu så kommer all kraft överföras via låsringen.
Bättre att ha ett svarvat säte i lagerläget som tar kraften uppåt istället.
Lerhol
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön feb 05, 2012 7:43 pm

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av Lerhol »

Liker bilen :) Proft :)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Efter alldeles för många kvällar framför svarv och fräs har jag äntligen fått ihop samtliga delar till bärarmarna!

Bild

Bild

Bild

Bild

Underbar passform på de notchade rören :)

Bild

Bild

Pusslade ihop bitarna för att se hur dem kommer bli färdigsvetsade

Bild

Bild

Bild

Så nu ska man bara spendera en helkväll i svetsbåset plus lite efterbearbetning så kan man snart montera :D
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av Erlandsson »

Riktigt fint hantverk !
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Skriv svar