Volvo 242 T6 -82 Race-ready
Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?
låt höra vad som gäller... ta det i pm om du inte vill skriva här
-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
Bromsrör ska vara klamrade så de inte kan vibrera/röra sig, eftersom de flesta hembyggare kör med koppar eller kopparnickelrör som är känsliga för arbetshärdning. Det finns inget fast mått för avstånd mellan klammer eftersom det beror på infästningar osv men oftast handlar det om 15-20 cm som man landar på. Tätare vid behov.
/Gustaf
/Gustaf
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
lite OT men måste bara tacka Gustaf (theralpinto) för att du tar dig tid att besvara alla de här frågorna på din fritid,
inte bara här utan på en mängd olika forum. Så: Tack!
inte bara här utan på en mängd olika forum. Så: Tack!

Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
Verkar vara ett fränt bygge du håller på med (även om det är en 240..)
Håller med coupe76, Gustaf är värd ett stort tack
Håller med coupe76, Gustaf är värd ett stort tack

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
Tack alla för kommentarerna och åsikterna. Ett extra tack till Gustaf för att han orkar engagera sig kring denna diskussionen. Har beställt SFRO:s bygghandbok nu så jag kan fördjupa mig mera kring byggandet av bärarmarna och ska ta kontakt med min lokala SFRO besiktningsman för att diskutera vidare i byggandet. Så nu lägger jag bärarmarna lite på is tills jag vet lite mer.
Var på lokala skroten hemavid och fick tag på den plasten som förstördes vid inbrottet. Fick även tag på en svart matta och en hel del annan svart plast, dock var mattan från en 244 men det är bara infästningen för bältet som skiljer och det syns knappt. Så nu har man nästan allt för att kunna plocka ur den beiga fula inredningen. Allt för 200kr
Mattan behöver också få sig en rejäl tvätt då den luktar härlig ladugård för tillfället.
Ingen som har B- och C-stolpe plasten i svart till en 242 till salu?? Dörrsidor bak i svart?
Har plockat ur all inredning i bilen och rivit ner instrumentbrädan. Nu när jag har instrumentbrädan lös så ska den förmodligen flockas tillsammans med lite annat och så ska jag bygga klart den nya instrumenteringen.

Det var allt för nu!
Var på lokala skroten hemavid och fick tag på den plasten som förstördes vid inbrottet. Fick även tag på en svart matta och en hel del annan svart plast, dock var mattan från en 244 men det är bara infästningen för bältet som skiljer och det syns knappt. Så nu har man nästan allt för att kunna plocka ur den beiga fula inredningen. Allt för 200kr

Ingen som har B- och C-stolpe plasten i svart till en 242 till salu?? Dörrsidor bak i svart?
Har plockat ur all inredning i bilen och rivit ner instrumentbrädan. Nu när jag har instrumentbrädan lös så ska den förmodligen flockas tillsammans med lite annat och så ska jag bygga klart den nya instrumenteringen.

Det var allt för nu!
Om jag hade gjort om bärarmarna hade jag nog gjort de övre främre, raka i s f böjda, av samma skäl som Gustaf anger ovan.Daniel Ireståhl skrev:Tanken är att bärarmarna ska bli godkända enligt SFRO regler. Får fördjupa mig lite bättre när det gäller materialval då jag insåg att det inte var så enkelt som jag trodde.therealpinto skrev:Har du tänkt att bilen ska gå att regga med bärarmarna? I så fall är det en bra idé att kolla av SFROs åsikter/rekommendationer runt materialval och till viss del utförande. Det finns ju en del gamla diskussioner om framförallt materialval.
Det är inte heller så dumt att slå en kik på rejsa.nu där bland annat orientering av uniballs har diskuterats. Om du prompt vill använda sådana (trots att SFRO inte rekommenderar det på gata) skadar det inte att vända dem åt det håll de kan ta mest kraft. Dvs 90 grader mot hur du har ritat de inre infästningarna.
/Gustaf
När du säger att SFRO inte rekommenderar länklager för gatbruk, är det lite upp till besiktningsmannen då om det blir godkänd eller inte? Någonstans har jag fått för mig att länklager ska vara "det bästa" man kan köra med i sådana här applikationer dock att man får byta lite oftare. Hur är skillnaden i synsättet på gatbruk och racebruk utifrån SFROs ögon?
Anledningen till orienteringen av länklagret i bilden är för att kunna använda originalinfästningen, dock ser jag spontant inte att de radiella och axiella krafterna blir extremt höga på detta lager. På de befintliga lösningarna jag har hittat så har merparten länklager i denna punkten. Då även homologiserade varianter.
Ur hållbarhetssynpunkt så anser jag att lagret bör hålla, då bilen enbart kommer gå sommartid och förmodligen bara ett par hundra mil per säsong.
Uppskattar din feedback då man får se fler sidor av myntet
Hur ser förresten SFRO på momentstag och panhardstag gjorda med länklager? Gnäller dem lite men godkänner det ändå?
Har beställt ledlagrena nu i alla fall, blev Rodobols Motorsportserie RG18MTE35, tvådelad med PTFE smörjning. Beställde även tätningar på varje sida.
Var inne i din tråd och tittade och var intressant lösningar du hade gjort. Intressanta bussningar, någonting man helt klart ska överväga att använda istället. Är det något du spontant kan tipsa om när du byggde dina bärarmar då du ändå fått dina armar godkända?Toni skrev:Jag har byggt egna bärarmar som blivit godkända av SFRO. Kanske inte lika avancerade som du tänker bygga, men de funkar och gav mig de hjulvinklar "alla" vill ha.![]()
Det är normaliserade hydraulrör, jag tror jag använde 25x2. Köpta på AMAB hydraul i Malmö.
http://www.amabhydraul.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bussningar köpte jag på Kontima, de har massor av dimensioner och kan bli rätt hårda om du t ex kan välja längre.
De har f ö en massa annat godis oxå.
http://www.kontima.se/images/kat/grupp0 ... metall.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Anledningen till att de blev böjda är att jag vill justera cambervinkeln på ett enkelt sätt. Nu blev det kanske inte så enkelt ändå, en justerbar infästning till ramen hade kanske varit smartare.
Annars är väl det enda jag kommer på är att gör en bra jigg när du väl ska svetsa, gör de två rören där bussningarna sitter i, i ett stycke först, svetsa och dela sedan dem. På så vis blir de i linje med varann. Det slår sig gärna annars.
Lycka till!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
Har varit ganska bra aktivitet den veckan som har varit så är väl dags för en liten update.
Insidan av karossen har blivit dammsugad och rengjord. Den svarta mattan jag fick tag har blivit noga dammsugad, högtryckstvättad och till sist behandlad av en ozon-tvätt för att få bort den impregnerade gamla ladugårdslukten. Dock märkte jag att det var en hel del finkornig sand kvar i mattan så får väl gå över ett par gånger till med dammsugaren.
Har fyndat lite och fått tag på de lite ovanliga vindavvisarna till 242, i mycket bra skick och dessutom behövde jag inte betala en halv förmögenhet för dem.
Den svarta mattan har blivit inlagd i kupén.

Då plasten på B- och C-stolpen var beige plockades dem av och jag la på lite blank svart färg. Resultatet blev mycket bra, om man tittar noga så ser man skillnad från originalplasten men detta duger gott. Hatthyllan blev omklädd i Biltemas svarta högtalarmatta, blev riktigt fint. Så nu saknar jag bara svarta dörrsidor bak så har jag fått tag på allt i inredningsväg som jag vill ha.

Sen har jag tillverkat en plåt till bromsvågen. Plåten har blivit påsvetsad på torpedplåten och sen fått lite färg på sig. Provade att lägga på huvudcylindrarna för att se hur det blev.

Har även börjat tillverka lite delar till de främre bärarmarna också. Distanshylsor och ena delen av bakre bärarmsinfästningen. Så har kommit en liten bit på vägen iallafall

Sakta men säkert går det framåt!
Insidan av karossen har blivit dammsugad och rengjord. Den svarta mattan jag fick tag har blivit noga dammsugad, högtryckstvättad och till sist behandlad av en ozon-tvätt för att få bort den impregnerade gamla ladugårdslukten. Dock märkte jag att det var en hel del finkornig sand kvar i mattan så får väl gå över ett par gånger till med dammsugaren.
Har fyndat lite och fått tag på de lite ovanliga vindavvisarna till 242, i mycket bra skick och dessutom behövde jag inte betala en halv förmögenhet för dem.

Den svarta mattan har blivit inlagd i kupén.

Då plasten på B- och C-stolpen var beige plockades dem av och jag la på lite blank svart färg. Resultatet blev mycket bra, om man tittar noga så ser man skillnad från originalplasten men detta duger gott. Hatthyllan blev omklädd i Biltemas svarta högtalarmatta, blev riktigt fint. Så nu saknar jag bara svarta dörrsidor bak så har jag fått tag på allt i inredningsväg som jag vill ha.

Sen har jag tillverkat en plåt till bromsvågen. Plåten har blivit påsvetsad på torpedplåten och sen fått lite färg på sig. Provade att lägga på huvudcylindrarna för att se hur det blev.

Har även börjat tillverka lite delar till de främre bärarmarna också. Distanshylsor och ena delen av bakre bärarmsinfästningen. Så har kommit en liten bit på vägen iallafall

Sakta men säkert går det framåt!
-
- Forumsberoende
Uppdaterade CADen på bärarmarna. Är inte helt färdig med den då det är några småsaker som måste förfinas lite. Är inte helt på det klara med längderna på rören, men just nu känner jag mig rätt nöjd.
Har fått tag på nästan allt material, kommer till största del bli en rostfri konstruktion förutom bakre infästningen till ledlagret som är vanligt kolstål. Rören är i dagsläget 26.9x2.65 SS 2353, måste bara dubbelkolla dessa så dem uppfyller SFROs krav. Yttre lagerhållaren blir SS 2353 och resten blir SS 2343. Ska bara försöka få tag i 3mm rostfri plåt också sen har man allt, nån som vet vart man kan köpa en mindre bit i Göteborgs området?

Jag har några härliga timmar i svarven framför mig
Har fått tag på nästan allt material, kommer till största del bli en rostfri konstruktion förutom bakre infästningen till ledlagret som är vanligt kolstål. Rören är i dagsläget 26.9x2.65 SS 2353, måste bara dubbelkolla dessa så dem uppfyller SFROs krav. Yttre lagerhållaren blir SS 2353 och resten blir SS 2343. Ska bara försöka få tag i 3mm rostfri plåt också sen har man allt, nån som vet vart man kan köpa en mindre bit i Göteborgs området?

Jag har några härliga timmar i svarven framför mig

-
- Lite mer laddtryck
du får gärna göra 2par och sälja ett till mig
ser ju väldigt bra ut detta, skall följas!

Jag älskar att lata mig. Jag älskar att syssla med struntsaker, påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda, komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst... och bara följa ögonblickets ingivelse.
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
gör du fler , så är jag intresserad av ett par
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- Forumsberoende
Tack för förfrågningarna men det kommer inte bli någon serieproduktion på bärarmarna. Det kommer bara bli en uppsättning bärarmar, möjligtvis lite reservdelar. Har även fått förfrågningar på CAD modellen men det är heller inget jag vill eller kommer dela med mig av i dagsläget. Alltid roligt när folk visar intresse så får i alla fall tacka för det!
Sen är det inte så knivigt att sätta ihop egna
Sen har jag fått ihop lite fler delar under helgen dock inget märkvärdigt än så länge.

Kommer bli riktigt stadigt det här
Sen är det inte så knivigt att sätta ihop egna

Sen har jag fått ihop lite fler delar under helgen dock inget märkvärdigt än så länge.

Kommer bli riktigt stadigt det här

-
- Lite mer laddtryck
Ta en funderar på ifall du inte ska sätta låsringen för det yttre lagret på undersidan istället.
När däcket trycks in vid ett gupp kommer ju kraften vilja dra lagret/bärarmen uppåt. Som det är nu så kommer all kraft överföras via låsringen.
Bättre att ha ett svarvat säte i lagerläget som tar kraften uppåt istället.
När däcket trycks in vid ett gupp kommer ju kraften vilja dra lagret/bärarmen uppåt. Som det är nu så kommer all kraft överföras via låsringen.
Bättre att ha ett svarvat säte i lagerläget som tar kraften uppåt istället.
Liker bilen
Proft 

-
- Forumsberoende
Efter alldeles för många kvällar framför svarv och fräs har jag äntligen fått ihop samtliga delar till bärarmarna!

Underbar passform på de notchade rören

Pusslade ihop bitarna för att se hur dem kommer bli färdigsvetsade

Så nu ska man bara spendera en helkväll i svetsbåset plus lite efterbearbetning så kan man snart montera

Underbar passform på de notchade rören

Pusslade ihop bitarna för att se hur dem kommer bli färdigsvetsade

Så nu ska man bara spendera en helkväll i svetsbåset plus lite efterbearbetning så kan man snart montera

-
- Forumsberoende