5 cylinders vitmotor

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Do you have a building thread? Would be interesting to follow!

You have to take the sleeves out, putt the block up in the milling machine with the girdle on and tightend to spec, then mill the block down the amount you want the sleeves to stick up.
Make sure you index the deck surface first, so all the sleeves get the same hight above the deck.

mvh Ulf.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Kökarmicke »

Vad åker ni för toppackning på denna motor? Jag har börjat märka av lite tendenser till ökat tryck i kylsystemet på min motor, men när jag river finns de inte några märken av läckage nånstans. Åker O-ringat och orginal 850 packning i min :whistle:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Fredde Holmgren »

From the ecotec build book:

"The stock cylinder sleeves are machined out and new
nodular iron cylinder sleeves are installed. The cylinder
sleeves are installed .006 protruding above the block deck.
The cylinder sleeves are also press fit to .0039.
The cylinder sleeves are machined to accept one piece
o-rings. These o-rings are made of one piece .0419 thick
stainless steel. The o-rings are installed .0129 protruding
above the cylinder sleeves."
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Har tagit mycket av måtten från ecotec motorn och anpassat dom lite och det verkar fungera bra, än så länge. Det är ju trots allt väldigt lika motorer.
Har fått vattenskurit packningar i 2mm koppar, glödgat dom och sedan sprutat dom med kopparklister som fått totka några timmar innan montering.
Vi kör även samma sorts solida skärringar i verktygsstål som dom på GM motorn. Med ett uppstick på 0,35mm.
Efter att toppen är dragen till moment så cirkulerar jag vatten från en tank, med en 3kw elpatron i, genom motorn, till den når ca 80 grader och låter den cirkulera i någon timme. Sen efterdrar jag toppen, blir ca ett halvt varv till på muttrarna" det var en bra ide lasse"

Mvh ulf
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Här kommer lite fler bilder på delarna till vit femman.


Bild


För att skona blocket valde vi aluminiumstakar istället för stålstakar.
Men varför har vi lågkompressionskolvar i en metanolmotor?


Bild


Tillverkning av insug.


Bild


Flänsarna mot plenumet och dom sitter fortfarande kvar.


Bild


Dubbla fuel rails och spridarfästen.


Bild


Flänsen mot plenumet med frästa radier.


Bild


Kammarna, stålkammarna skar mot lyftarna och fick bytas mot gjutna kammar.
DLC coatade lyftare ska lösa det problemet.


Bild


Bottendelen delvis monterad.


Bild


En bild underifrån med toppen på Ulf:s encylindriga provblock där man kan kolla frigång.


Bild


Så här ser det ut från sidan.


Bild


Andra sidan.


Bild


Fräsning av ventiluttag. Men hur indexar du kolvbulten så du får kolven rätt?


Bild


Olje återrinning till torrsumpspumpens sugsteg.


Bild


Här syns även var oljan går in i blocket från pumpen och fästet för torrsumpspumpen.


Bild


Fäste för givare till motorstyrningen.


Bild


Pinnbultar monterade och packningen på plats.
Ulf, hur passerar vattnet mellan topp och block?


Mer bilder kommer.


Erland
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Kökarmicke »

banan vilken monstergördel framme på motorn! :D Är det något för att stadga upp blocket? Ser riktigt fräsigt ut!
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Sute
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tor aug 18, 2011 1:13 pm

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Sute »

uptrading skrev:Do you have a building thread? Would be interesting to follow!

You have to take the sleeves out, putt the block up in the milling machine with the girdle on and tightend to spec, then mill the block down the amount you want the sleeves to stick up.
Make sure you index the deck surface first, so all the sleeves get the same hight above the deck.

mvh Ulf.
Holly shit, you've got a really pro ways to do things. :thumbright:

I am just wondering if the block could be lowered from the back and frontside of the block while the sleeves are still in place. Machinist guys are emptying my bockets if the sleeves will be taken out.. :o

EDIT: Erland was wondering in the previous post why to go with low cr pistons, my calculated CR is 10.2. My pistons are sligthly domed and yours are dished a bit. Are those R&R rods? The rod length in my engine is 149,5mm and compression height in piston 26mm. Head gasket thickness 1mm as compressed.
Senast redigerad av Sute den fre feb 10, 2012 12:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Toffe »

Ser fint ut! Hur stor va precison turbon ni bromsa med?
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Brandt »

Fy fan vad vackert och vilken kompetens! :thumbright:
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Kökarmicke »

En fråga till jag kom på nu, när ni har dragit ut oljereturerna från toppen ut på blocket, har ni pluggat dom vidare ner mot vevhuset oxå sen? Eller är denn lösning bara för att evakuera gaser? Jag funderade tidigare på att blocka oljereturerna ner i blocket på min motor å dra dom på utsidan ner till sugstegen på torrsumpspumpen, men de blev aldrig av att göra det.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Sute: You can lower the deck surface while the sleeves are in place, if the machinist have a machin to do it in. The rods are R&R, I sent them a volvo rod and a drawing of the cranc case 2 years ago "costed me 130$", together vith the tolerances and the lenght I wanted. They didn't make a rod for volvo at that time! Nice to se more people using them.

Kopparpackningen på bilden utan hål för vatten mellan topp och block är inte färdig än, har alla hål som finns orginal, på den som sitter i motorn, även om vattnet går en lite annorlunda väg än orginal.

Blocket är pluggat i returkanalerna, så att ingen olja går från toppen ner på veven.

Jiggen som kolven sitter i när jag fräser frigång för ventilerna, är bultad i maskinskruvstycket och kolven styrs upp i exakt rätt läge på baksidan, syns tyvär inte.

Största anledningen till låg kompresion är att jag inte räknade med att fräsa ner kanterna i förbränningsrumet, för att få en squish på mer än 3mm när kolvar och stakar beställdes, samt att jag inte fick tag på 1,5mm kopparplåt, när packningen skulle skäras, fick bli 2mm :)
Ibland är svaren på varför man gjort på ett speciellt sätt inte speciellt intressanta!

Den 10mm tjocka plattan på framsidan är bara till för att fästa saker i, som tex torrsupspump, spännrullarna till camremmen och binda ihop fästet till bränslepump och vevtrigger.
Sen tycker jag det ser bättre ut...? Fick ide'n när jag såg kalmargängets bil, fick även tippset att använda diselremmen av dom, Tack!

Även ett tack för alla trevliga komentarer....!

Mvh Ulf
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Glömde svara ang turbons storlek. Det är en Presicion HP4582 Billet T4 0.96 twin entry. Det var den största twin entry turbon dom hade. Inköpt från PPF, dom är riktigt bra att handla av.

M.V.H. Ulf
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Toffe »

Kommer de nå info om bilen å bilder på den? kommer den ut i sommar?

att PPF är bäst å handla av det vet ja :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Tanken är att bilen ska komma ut i sommar. Jag får åka och ta bilder på den när jag kan.
Här kommer fler bilder på motorn.


Bild


Huben till svängningsdämparen.


Bild


Oljepump och bränslepump monterade.


Bild


Vilken fet topp, ett mästerverk!


Bild


Doppvärmare och pump för uppvärmning av motor.


Bild


Drivning till någon av pumparna.


Bild


Motorn är nästan ihop. Jag kan höra Ulfs hjärta slå och hans knä klappra.
Ska den hålla i bänken och kommer den att vara tät?


Bild


Wastegates med styrning. Hmm, mycket under 1000 hästar gick det inte att få.
Nästa grenrör måste flöda bättre på wastegate utgångarna och jag som trodde att det räckte att pysa ut lite tryck?


Bild


Turbo samt röret till intercoolern som aldrig användes. Lufttempen i insuget höll sig på 27 grader Fahrenheit enligt mätdatan.
Intercoolern utan vatten igenom kändes som minst 60 grader Celsius med handen men det ska tydligen vara svårt att tända utan lite värme.


Bild


Wow! En 1200 / 5 hästars kanal. Ulf har o ringat för bra tätning.


Bild


Här går oljan frän tryckpumpen in i huvudoljekanalen.


Bild


Nu börjar ju motorn plockas ner igen?


Bild


Här sitter den i bromsbänken och väntar på sanningens ögonblick.
Är det en förbränningsmotor eller en explosionsmotor?


Imorgon lägger jag upp bromspapprena.


Erland
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Andreas Arthursson »

Att ni orkar lägga ner så här mycket tid. Imponerande :thumbright:
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Skriv svar