Bmw 635 Alpina Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av larsat »

jag har kört med sinter en gång o kommer antagligen aldrig göra om det, det sög tyckte jag, men smaken är som röven - klöven.. finns kanske vissa som tycker det är bra, jag förstår bara inte vitsen med det, när det finns vanliga kopplingar som fungerar bra.. det högg o hoppade gärna lite, o försökte man slira så tjöt det, o jag slet av 2st kardanaxlar, o ibland när man börnade 1an o skulle lägga i 2an så tvärdog motorn, hade ganska lätt svänghjul dock typ under 5 kg ;P
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av Elias_ »

stel sinter känns lite brutalt , borra ur m5 lamellen och nita på 6 - 8 st sinter puckar istället.
( polaren gjorde det och det är bara +++++ med det, bettar bra samt är mjuk att köra med så långe man inte slirar sig fram som en 70 årig gubbe :wink: )

edit: dock ingen bmw lamell men principen är ju den samma.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av abris »

Hej!

Har du provtryckt tryckplattan? Kan ju skilja en hel del i tryck på lamellen om den schimsas in rätt.

//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av abris »

jo just det...nu när du har den motorn och koppling (och orginallåda??), det är inte så att det är "fel" höjd på urtrampningslagret så att det inte bara ligger emot tryckplattan utan även tjuvtrycker lite..? kopplingen...?
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av bmw02touring »

Abris: Allt vad gäller drivlinan är ju M5 3,6 (svänghjul, lamell, tryckplatta, urtrampningslager). Så jag tycker det är konstigt att skiten har slirat. Jag hade problem med att Huvudkopplingscylindern inte släppte tillbaka trycket i början på säsongen, bla när bilen kördes i Robbans bänk. Så då vet jag att urtrampningslagret låg an.
Vore gött att veta hur tjock lamellen var när den var ny, har sökt som fan men inte hittat nåt.

Tycker oxå att det känns så där med sinter, körde fjädrad 6puckad på 02an och det kändes sådär.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av DruTTeN »

Du får trycka ner en gammal b18 i den där så har du inga bekymmer sen =D
Inget slår skön sången från Webrar!
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av bmw02touring »

Haha, ja du drutten det vore nåt med en ristande och hoppande B18 under huven. Tack för senast Btw. :thumbright:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av Daniel-635 »

:stop: Pratar man illa om B18 ligger man illa till här inne på Sävarturbo

Speciellt om man åker med en usel m30 dom är ju bara tunga och trötta. :hey:

Jag har svarat lite på kopplings problematiken i min tråd i Transmissions avdelningen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av bmw02touring »

Haha, vem har pratat illa om b18? att de rister och hoppar är väl bara ett tecken på att det är en riktigt potent maskin som sitter mellan fjäderbenstornen, eller?
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av robban »

Enligt de mått du har mätt så om du bultar ihop det med en 765:a och helt plant svänghjul så ligger du 0.4mm överpress vilket blir bra på en organisk som nöts fortare än en sinter. Så bulta ihop med plant svänghjul det kommer att hålla. Sen får du lite trevligare dragläge på bilen med än med sintern.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av bmw02touring »

Tack Robban det är precis sånt jag behöver höra!
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av bmw02touring »

Då var lådan återmonterad på bilen, tillsammans med nya tryckplattan och m5 Lamellen. Vi får väl se hur det funkar. :roll:

Slänger in några nya bilder på trattarna som dök upp idag. Var ju tvungen att provmontera och se om de fick plats.
Plats fick de, men det var på fitthåret kan man säga. 6ans tratt har bara några millimeter i frigång men det ska nog funka.

Lite porr?
Bild
Bild
Bild
Bild
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av Smurfen »

Massa porr....
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av larsat »

Snyggt, men ta bort expansionskärlburken o spraya den silver eller svart så ser det ännu bättre ut tkr jag..
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Bmw02tourings 635 B9 CSI

Inlägg av bmw02touring »

Burken ska beställas ny, ska ju vara vita. :whistle:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Skriv svar