Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Toffe »

peppe skrev:Lagren såg ut så där i M20in, den bruksade vi mycket med, alltså mycket kallstart där den går fett, korta turer.

Vi konstatera att det måste vara E85 skador pga. sprit i oljan, då man inte kokar ur oljan dessa korta turer. Körde man skiten ur den såg man direkt att det blev mycket "vatten" i vevhusburken.

Den varvades närmare 9k om det har något med saken att göra, men ser att många hängt upp sig på varvtalet.

Mvh

ja har åkte mkt gata 2009 med min bil, har aldrig i mitt liv sett ett lager som ser ut som så!

Vad åkte ni för olja? ja körde med castrol 10-60 å hade lite problem, böt till penzoil 25-50w Gt performance å problemen borta direkt med lite mer i lager spel 7/100mm på den motorn.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av peppe »

20w-50 , det verkar rätt olika. Vilka som har problem och vilka som klarar sig bättre. Men det är inte helt ovanligt med dessa skador.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... _Fuel.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Question:
Which Motor Oil Is Best for Engines Using E85 Fuel
I am using E85 fuel in a converted Honda engine originally not designed for its use. One of the primary concerns of this is the formic acid created in the event of water contamination of the fuel. I have always used Mobil 1 5W-20, but am wondering if Mobil Clean or Extended Performance would be a better choice for me. What Mobil oil has the greatest amount of acid neutralizers in it?
-- Andrew Champion, Frisco, CO

Answer:
We recommend you use a heavy duty diesel product if you want additional acid neutralizer. We recommend you try Mobil 1 Turbo Diesel Truck 5W-40 as it is based on HD diesel technology, which contains additional over-based detergents for acid neutralization

http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... 5W-40.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Poffman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 24, 2008 9:07 pm
Ort: woodlands

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Poffman »

Om jag får blanda mig i lite i pereferin..
http://www.autoinvent.se/tribolyze%20mo ... rmular.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla med honom vad han vill ha för en analys och jag lovar att den mannen har pejl på bitarna när det kommer till oljor och vad som gör vad och när i en motor.
Just detta väldokumenterade fallet skulle ju vara vådligt intressant att få höra en 3:e parts objektiva bedömning
may the boost be with you
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

sitter på jobbet och har långa körtider på bitarna.
detta ger mig tid att studera lite.

Och utan att länka till typ 100 sidor kan jag skriva att 'formic acid'(myrsyra)
reagerar med tenn,bly,antimon.
tenn och antimon samt koppar tillsammans i viss mängd skapar juh ämnet 'babbitt'
Och våra kära lager är juh belagda just med detta matrial.

Intetsägande länk, men nog så intressant ledtråd att gå vidare på för den som vill studera:
http://www.vinosprithistoriska.se/?id=568" onclick="window.open(this.href);return false;

andra länkar som är bra att läsa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Babbitt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antimo" onclick="window.open(this.href);return false;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aldehyd" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.se/#sclient=psy-ab&hl ... 56&bih=826" onclick="window.open(this.href);return false;
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Tjernell »

Har kört på autoinvent oljan .. inget som impade på mig iaf..
Nivån han la när ja träffade han va lite över min kan ja säga .. han tyckte att man skulle köra utan laget och bara cota ena delen :shock:

Pennzoil racing 25/50 har då funkat skitbra för mig DOCK har jag bytt olja efter varje tävling , då oljekostnaden är en fis i rymden mot ett lagerhaveri med alla följdskador.

Men alla väljer sin egen väg 8)
Jorgen-a
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: sön nov 13, 2011 3:18 pm

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Jorgen-a »

Man tørs jo fan inte kjøra e85 etter og ha lest denne tråden.
Jorgen Aune
BMW E21 - S54 turbo : Projekt-tråd
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

Man tørs jo fan inte kjøra e85 etter og ha lest denne tråden.
Jorå,, byt bara olja i tid, samt låt aldrig motorn stå still längre perioder.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

Tjernell skrev:Har kört på autoinvent oljan .. inget som impade på mig iaf..
Nivån han la när ja träffade han va lite över min kan ja säga .. han tyckte att man skulle köra utan laget och bara cota ena delen :shock:

Pennzoil racing 25/50 har då funkat skitbra för mig DOCK har jag bytt olja efter varje tävling , då oljekostnaden är en fis i rymden mot ett lagerhaveri med alla följdskador.

Men alla väljer sin egen väg 8)
Nån form av DLC coating då förmodar jag?
men,, jag vettefan hur den funkar vid bristningar av oljefilmen, Babbit är juh något 'självsmörjande'.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Linkansg1 »

Har kollat på fotot av lagret igen...Man kan ju fråga sig om det har varit nog med olja där,utspädd eller ej?Men ni med e85 erfarenhet menar att det beror på spriten endast?
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av *L.R* »

Kadett4wd skrev:sitter på jobbet och har långa körtider på bitarna.
detta ger mig tid att studera lite.

Och utan att länka till typ 100 sidor kan jag skriva att 'formic acid'(myrsyra)
reagerar med tenn,bly,antimon.
tenn och antimon samt koppar tillsammans i viss mängd skapar juh ämnet 'babbitt'
Och våra kära lager är juh belagda just med detta matrial.
det blir ättikssyra som oxidations produkt när man oxiderar acetaldehyd (som är oxidationsprodukt av etanol)
myrsyra blir det av metanol

ättikssyra kallas även etansyra
och myrsyra metansyra.

Har en gång i tiden kunnat redogöra exakt för dessa reaktioner, men minnet sviker en ;)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

nej,, det är nog en kombo av alltihopa(varav vi döpt det till 'E85 skador') som skapat dålig smörjning.
därav jag flunderade i om man ska ha större lagerspel än normalt med E85 tidigare i tråden, för att ha större utbyte av den 'kassa' oljan som eventuellt kommer dit då man missköter sig ;)

Senaste posterna jag gjort var för att studera vad fasen som händer, och att jag delgav informationen då den kan vara intressant för andra.

Men,, kikar ni noga på ytan, så ser man att det som lossat bitar som sedan stampats fast på andra ställen, ser ut som 'droppar'
När det smälter av värme vill jag tro det 'smetar' istället,, som att bre smör på mackan liksom.
Tycker mig få en bild på hornhinnan hur småbitar lossat då motorn stått still som sedan dunkas fast på andra ställen då motorn startas,,, INNAN värmen kommer.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av knotan »

Jorgen-a skrev:Man tørs jo fan inte kjøra e85 etter og ha lest denne tråden.

dus ka nog inte oroa dej för mycket om det, vi är måånga här i sverige som åker e85 (vissa året runt) och jag har aldrig sett nått liknande slitage på lager tidigare, och då har jag kört med e85 2003-2004
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

*L.R* skrev:
Kadett4wd skrev:sitter på jobbet och har långa körtider på bitarna.
detta ger mig tid att studera lite.

Och utan att länka till typ 100 sidor kan jag skriva att 'formic acid'(myrsyra)
reagerar med tenn,bly,antimon.
tenn och antimon samt koppar tillsammans i viss mängd skapar juh ämnet 'babbitt'
Och våra kära lager är juh belagda just med detta matrial.
det blir ättikssyra som oxidations produkt när man oxiderar acetaldehyd (som är oxidationsprodukt av etanol)
myrsyra blir det av metanol

ättikssyra kallas även etansyra
och myrsyra metansyra.

Har en gång i tiden kunnat redogöra exakt för dessa reaktioner, men minnet sviker en ;)

ja jag läste detta jag med på nån sida.
Men hux flux på en annan sida så fann jag att det skulle kunna bli just myrsyra.
Var nåt med denaturiliserad etanol.... bla bla bla =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Linkansg1 »

Det kan ju inte varit långt ifrån ett rejält haveri...
Skriv svar