Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad kör du för olje tryck nu/då fredde?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ligger kring 6-6.3 kg oljetryck
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av johan johansson »

Mitt oljetryck ligger med runt 5-6bar på 8-9000rpm med orginal 230 pump och hårdare fjäder till regulatorn

hade chimsad pump med lägre tryck förut och då såg inte lagren bra ut
volvo pv 53 16v
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Erland Cox »

det krävs högre och högre tryck ju mer man varvar för att oljan ska kunna komma in i veven mot centripetalaccelerationen.
Så ser dina ramlager bra ut men vevlagren ser dåliga ut så har du nog för lite oljetryck Jens.


Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Tommy Luhr »

Fick ingen respons på mitt förra inlägg!
Jag har åkt en del Metanol.
Aldrig sett det där på lagren.
Åkt shell 10w-60 med std oljepump och Pennzoil 25w-50 med torrsump.
Det sliter normalt på lagren tycker jag men jag har ju bytt olja ofta.
Oljan luktar metanol ganska extremt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

det är juh just där 'hemligheten' ligger... byt ofta och sluta oroa er.
Övrigt slitage är juh beroende på andra saker.

såhär såg mina förra lager ut efter en säsong på E85(obs!! inte mina nuvarande lager):
Bild
I ringen ser ni tre st mörka fläckar = matrial som stampats fast
I rektangeln ser ni små ljusa prickar,detta är små små gropar, troligen 'bortfrätt' matrial, och det är detta som stampas fast lite varstans.

Nu är inte problemet lika stort som Jens problem, men det var detta som fick mig att uppmärksamma ett problem.
Efteråt har man sett flertalet som haft samma problem i varierade grad.
Och nu i efterhand så anar jag om det inte är till största del 'vinterbrukande' som ställer till det.
Då vi inte får upp tempraturer samt motorn mellan varven har minusgrader på oljan.
syror som fräter lite lite, samt kyla som kristalliserar eventuellt vatten i oljan litegranna.

Detta med kyla slog mig precis just nyss.
Givetvis är DET ett problem med vatten i oljan.
Vi får inte blunda för det faktumet heller.

Hade inte du Jens testat Launcha och grejat mot turbinen då bilen stått ute ett längre tag?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Jens Gustavsson »

johan johansson skrev:Mitt oljetryck ligger med runt 5-6bar på 8-9000rpm med orginal 230 pump och hårdare fjäder till regulatorn

hade chimsad pump med lägre tryck förut och då såg inte lagren bra ut
tack för infon johan och fredde det är mycket värdefullt att få tipps från de som kört mycket racing med E85/metanol turbo motorer :thumbright:

jag ska höja trycket till 5.5-6 bar på nya motorn.

vad har ni för spel på vevtapparna ungefär?

hur ofta byter du olja på din E85 maskin johan, varje tävlig? har du andra tipps? vad kör du för lamda på tomgång och kolvrings gap mm? får du upp nån högre olje temp som rensar oljan? vilken vatten temp kör ni?
vart många frågor :)

mvh jens
Roland Forsgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
Ort: Lycksele

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Roland Forsgren »

Kan den här länken vara till hjälp?

http://catalog.mahleclevite.com/bearing/
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

Mycket bra länk,,, den där hade jag tappat bort.
problemet i mitt fall liknar 'foreign object'
vilket också är sant,, Bara att matrialet kommer från lagret själv.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Erland Cox »

http://www.engineeringtoolbox.com/dynam ... _1759.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Erland
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Fredde Holmgren »

Drygt en tiondel i vevlagerspel
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av johan johansson »

Jens Gustavsson skrev:
johan johansson skrev:Mitt oljetryck ligger med runt 5-6bar på 8-9000rpm med orginal 230 pump och hårdare fjäder till regulatorn

hade chimsad pump med lägre tryck förut och då såg inte lagren bra ut
tack för infon johan och fredde det är mycket värdefullt att få tipps från de som kört mycket racing med E85/metanol turbo motorer :thumbright:

jag ska höja trycket till 5.5-6 bar på nya motorn.

vad har ni för spel på vevtapparna ungefär?

hur ofta byter du olja på din E85 maskin johan, varje tävlig? har du andra tipps? vad kör du för lamda på tomgång och kolvrings gap mm? får du upp nån högre olje temp som rensar oljan? vilken vatten temp kör ni?
vart många frågor :)

mvh jens
Jag byter olja lite för sällan tror jag. Kanska var 3dje tävling. Sen lamda på tomgång tror jag ligger lite fett, men jag vet inte om man kan lita hundra hundra på den med såpas vassa kammar och endel överlapp. Vi justerade den tills den gick lungt och fint. Ganska coolt med morderna sprut att vi ställde spjället där vi tyckte det vart bra c;a 1500 varv sen justrade vi tändning och soppa tills han gick jämt och fint på 1200rpm. Kolvringsgapet är det som JE rekomenderade på hårt trimmade kommer inte i håg men det var ganska mkt. Sen oljetempen jag brukar varmköra tills oljan ligger runt 60grader sen efter en repa kanske oljetempen ligger på 85-95grader. Vatten tempen kör jag att elfläkten slår på på 75 och av på 70. Hade ju lite strul med sprutet i sundsvall så den slog aldrig på fläkten så jag kopplade om fläkt och pump manuellt så då slog jag på fläkten i burnen då hade jag 59grader på vattnet över mål.

Så kör jag.. Mvh Johan
volvo pv 53 16v
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Erland Cox »

Jag kom ihåg din pickup som jvar allt annat än flödesvänlig.
Det är inte så att den inte klarar att suga?
Hur såg det ut i bromsbänken innan du byggde den pickupen?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

Har haft de tankarna jag med.
Men då det är svårt att utröna vad som sker i dynon och i 60ft så har jag inte tagit upp det.

en tanke som slog mig dock, koncentrationen på att suga olja längst bak i tråget..
under 60ft så kastas juh allt bakåt,, och har man då massa gegga i tråget som väger mer än vatten.. ja det hamnar också längst bak i tråget och då allt lutar lite uppåt i framkant samt g-krafter påverkar så blir juh nivån på sörjan än högre...

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Christofer »

Tommy Luhr skrev:Fick ingen respons på mitt förra inlägg!
Jag har åkt en del Metanol.
Aldrig sett det där på lagren.
Åkt shell 10w-60 med std oljepump och Pennzoil 25w-50 med torrsump.
Det sliter normalt på lagren tycker jag men jag har ju bytt olja ofta.
Oljan luktar metanol ganska extremt.
Vad åker du för metanol? Sån som säljs som motorbränsle eller sån billig teknisk metanol?
Jag åker med den billiga mettisen och har inte heller sånna skador på mina lager. Jag tappar ur och kokar oljan efter kanske 3 uppstarter (rak 50 statoil).
Skriv svar