50cc 2t med mettis och turbo (25/7 - Hydrolock..)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

50cc 2t med mettis och turbo (25/7 - Hydrolock..)

Inlägg av Perra.S »

Lägger upp mitt projekt som pågått att tag nu även här om det finns något intresse.

Bilder säger mer än 1000 ord sägs det ju så, kommer dock kanske inte i kronologisk ordning..

Ramen som svängdes ihop på 2 kvällar
Bild

16 000 rpm :hihi:
Bild

Inte de snyggaste distanserna men de gör sitt jobb utmärkt!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mobilbild från uppstarten idag, varvade riktigt friskt. Kanske kan få bli bänkning snart.
Bild
Senast redigerad av Perra.S den ons jul 25, 2012 8:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av nicke.t »

intresant project. :thumbright:
tel 0707149931
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Perra.S »

Dagen i bänken gick inget vidare. Började med en hel del mek med variatorn och kopplingen för att få motorn att orka dra runt rullen i bänken, ville inte gå över 10 000 rpm i början men med ca. 2.3g vikter gick det väll hyffsat.

Sen upptäcktes nästa problem. Röret är alldeles för högvarvigt för den lilla area som det är på avgasporten så det blir bara en massa varv men ingen effekt att tala om. Så lösningen får bli ett nytt rör med lite lägre varv samt att jag ska se hur mkt mer area det går att få till på avgasporten utan att höjja den något större.

Men varvade gjorde det iaf, vi loggade en bit över 18 000 rpm.

Bild
HuKkE
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor mar 12, 2009 12:08 am

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av HuKkE »

helrätt projekt! detta kommer följas! :)
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av lahi »

Fan vad häftigt! Var är det för turbo? Är det slidmatning eller det går ändå? Jag har ingen jättekoll på överladdade 2-taktare, därav frågan... vad siktar du på för effekt?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Perra.S »

Det är en gt15, lite i största laget tyvärr. Reeds funkar fint med överladdning, lite högre slitage på läpparna bara.
Effektmål har jag inget längre efter förra helgens misslyckade bänkkörning, får helt enkelt se vart det slutar :|

Byggt nytt rör idag, 12500rpm samt bredare register. Börjar f.ö bli dags att inhandla en tig-svets, blir så fruktansvärt fult med MIG..

Hade slut på rör till stinger
Bild
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Christer Söderman »

Fränt projekt! hur hög avgastemp krävdes det innan turbon började ladda på? hur my tryck och hp blev det första testet?
chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Perra.S »

Vet ej, hade inte egt då men det ska fixxas tills nästa gång. Hp blev inte mycket, hade ett fruktansvärt tryckfall över plenumet. I kompressorhuset hade jag 0.5bar men nedströms förgasaren endast 0.1 så ett nytt plenum med fullradietratt ska byggas imorn.

Sen var varvet alldeles för högt så grundmotorn lämnade för lite effekt.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av dsimila »

Vad är det för pump till turbo-oljan?
Coolt projekt, hoppas du får till det.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har varit med om folk som använt stålspackel som reedblad då de kör turbo å tvåtakt.
Testa med hårdare blad om den inte vill ge nå mos mao.

det blir såhär antar jag:
Kolv går upp, reed öppnar och det fyller vevhus.
Kolv går ned reed stänger(SKA stänga iaf)
Det skapar vevhuskompression.
Men.... då reed ska stänga så finns det en turbo som knuffar på luften så reedbladen läcker samt man blir av med trycket i vevhus.
Man får således ingen vevhuskompression, utan bara turbotrycket.

Och vill det sig illa blir det inget högre tryck i vevhuset än vad som skulle blivit utan turbo.
mao man eldar för kråkorna, man tror man har turboladdat bara för det är säg 1bar i insuget.
Men i själva verket var det 1bar i vevhuset redan som std.

Ett tips bara :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Enok »

Varför skulle det bli någon skillnad med turbo, atomsvärs trycket laddar ju motorn med 1,0kg
om då turbon laddar med 0,5kg till så gör det väl ingen större skillnad.Så länge trycket utanför
vevhuset är högre än inuti skall reeden vara öppen.
Peter Olson
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Perra.S »

Byggt lite idag med, ser rätt skumt ut med 2" utblås på en moppe :hihi:

Bild
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Perra.S »

Kadetten

Det gör väll inget om reedsen inte stänger så länge trycket uppströms är högre. Och är det inte de, ja då stänger ju reedsen precis som de är tänkta att göra. Eller gör jag någon tankevurpa?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Kadett4wd »

jo.. men lek du har 2bar absolut i insugsröret.
sen stänger reedventilen(du får en tryckstöt i insuget)
wastegaten reagerar nämligen inte så snabbt.

Kolven är på väg ned och reedventilen är öppen 'för länge' så fångad färskgasvolym har fortfarande chans att sippra ut under reedfladdret.
säg reeden ska vara stäng 180grader(siffra ur luften) men tryckstötar och reedfladder gör att reeden stänger mycket senare och 'vevhuskompressionstakten' blir mycket kortare.

Och säg du har typ 2-1 i vevhuskomp..(fantasisiffra för att kunna räkna lätt)
Då borde du får teoretiskt 3bar absolut i vevhuset om det inte fanns nåt flöde genom överströmmarna.

Och fladdrar reeden i typ 40 vevgrader så får du juh 140 grader reeden är stängd
då blir juh den fångade volymen i vevhuset mindre än tänkt även fast du laddat 2bar.
Nu orkar jag inte räkna,, men säg du tappar 20-30% av den volymen du pumpat in.

Om vi kikar på zanders projekt verkar han ha nå slags efterbrännkammare på avgasröret innan turbon för att skjuta in bränsle,,, om jag såg rätt vill säga.
Då kan han skapa förbränning för att skjuta igång turbon och skapa ett tryck som överstiger vevhuskompressionen under hela den takten.

Hur som helst.. det verkar funka bra med stenhårda blad och turbo på 2takt.
Har fått tipset av 2 av varandra oberoende skoterdragräsers.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av G-son »

Om stora mängder färskgas blåser baklänges genom förgasaren och sedan sugs in i motorn igen borde det öka bränslemängden som följer med luften enormt, som kolvstyrt insug med hög duration på lågvarv - motorn går kanske, men illa för att den går för fett. Har man det problemet du beskriver på turbomotorn borde det märkas på att man får bestycka ner förgasaren ganska ordentligt när man ger den så mycket laddtryck att problemet uppstår.
Skriv svar