Volvo 242 M60B40 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av Stener »

Hur hade du isåfall tänkt bygga coiloversena bak? Bygga dom i originalfästena för stötdämparna? Borde bli rätt trångt om man ska ha lite justermån.
Chevelle SS -65
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av Manne »

reine skrev:har nu 375lbs/67kg/65n/mm.
här är värden på org= ca 20n/mm och VOC=ca 40n/mm
en vanlig "sänkfjäder" ligger väll mittimellan där.

vad tror du manne man ska ha till gatbus/drifting? hade du tänkt bygga om topplagringen till nån stum modell eller kör du orginal?
Dom få metrarna ja rullade med min ute på gatan hade ja 1000lbs, va en polare som hade dom liggande så ja provade med dom.
Men tänkte köpa mig 800lbs. Kan inte ha för lång fjädringsväg på min :)
Japp, ja ska köra med topplagringar med justerbar camber/caster. Sånna med ledlager eller va de heter?
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av reine »

Kaxxen tackar :)

Erikwdt tackar, tur det inte va filmat inne i bilen.. då hade du haft en annan åsikt om kontroll :hihi:

Stener Kanske skrev lite konstigt, bara fjädrarna jag ska bygga justerbara med samma sorts gängade rör..
tror det var liknande lösning på vissa grp-a bilar. ska kolla om jag hittar nå bilder på hur jag tänkt senare.
om jag nu inte slår till på 4-länk och riktiga coilovers bak.

Manne Du ska då alltid va värst :)
tips på vart man köper billig topplagring? har du förstärkt fjädertornet nått? tänkte att de kanske flexar i den tunnplåten när det är så stumt.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av Stener »

Jaha du menar så! Ja det är ju ett alternativ, står i valet och kvalet på att förbättra original chassiet med coilovers, boxade bärarmar, etc etc eller gå rakt på 4-länk. Det är bara besiktningen som håller mig ifrån att bygga 4-länk just nu. Samt att det hela skulle spåra ur oerhört mycket mer om jag sattr kapen i bilen :p
Chevelle SS -65
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av Manne »

De funkar inte å ha låg bil med lång fjädringsväg ;) Bör va relativt stumt :D
Köpte sånna här http://i55.tinypic.com/90azqc.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Som Brag-Jr å hans polare ritat å tagit fram själva. Tyckte dom såg riktigt bra ut med rejäla inställningsmöjligheter :)
Fattade som att dom hade gjort två uppsättningar, en har Brag-Jr å den andra fick ja köpa. Men skicka Pm till honom å kolla om dom kan göra fler.

Här finns de å köpa annars http://www.kaplhenke.com/index.php?opti ... &Itemid=32" onclick="window.open(this.href);return false;
Dollarn ligger ju rätt vettigt i kurs :)
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av reine »

Stener Bara att börja kapa :) går säkert att bygga 4-länk men ha kvar alla fästen till orginal om man inte bill regga om.. blir väll inte snyggt men bör funka till besiktning :)

Manne
dom där såg riktig fina ut..
får se om man hittar nått till lämpligt pris.

Har lagt lite på att fixa till lite mer i framvagnen.
har fixat lite stag mellan "vad dom nu heter" och fram till framvagnsbalken.
fick iden när jag satt och surfade gammla grp A bilar..


Bild

Bild


Inte så bra bilder men ni förstår nog hur dom ser ut.

åsså en liten rökarfilm.. hade säkert gått på 4an oxå :)
http://www.youtube.com/watch?v=KHgipDgGtQ4" onclick="window.open(this.href);return false;
Eldon
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: mån mar 14, 2011 11:03 am
Ort: ljungbyhed

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av Eldon »

Så jävla kung!
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016

Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck
odd
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån feb 02, 2009 1:49 am
Ort: strömsund

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av odd »

undra hur det vore med en uppdate här :roll:
e30 m50 turbo

Odd hellberg
oddza@hotmail.com
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av reine »

Finns inte mycket att uppdatera om än.
har sålt iväg m50 motorn med allt därtill.

köpte mej en m60b40 med snurra.

Bild

specen på den är just nu:

M60b40 Orginal från e38 95
vipec v44
1680cc spridare
60mm Kina WG
75mm svart ppf dump
hx55 med 72 in och 82 ut med billet impeller
3" intercooler
vag cop-spolar.

Motorn funkade när den köptes men jag ska bygga om lite grejer såsom elsystem, oljetråg/oljepump, grenrör osv bara för att jag har lust.
sen ska väll allt annat byggas oxå, tryckrör, avgas, kardan, motor/växellådsfästen osv..
så det ser inte ut som det blir mycket kört till sommaren som vanligt.

Letar just nu efter en växellåda så jag kan börja passa in motorn.. ser trångt ut men de ska gå utan att behöva kapa allt för mycke :thumbright:
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av reine »

Fick tag i en växellåda ifrån en 530 så nu har jag börjat passa in motor och låda.
det är ganska svårt att få motorn så långt bak som man vill utan att behöva göra några större ombyggnationer.
Har kapat oljetråg och en liten bit på oljepumpen så att tråget blir så kort som det går.
framvagnsbalken har kapats lite så den är lite smalare nu. har dock inga bilder på de just nu.
Orginal bromsservo får inte heller plats så där får jag komma på nått bra senare.

Så här långt bak får jag motorn nu. har ca 1-1.5cm mellan balk och oljetråg.
Bild

satt motorfästena i karossen då det kändes lättast. ska självklart förstärkas mer än vad bilden visar. ska hitta åt några kuddar som är hårdare oxå. sitter b20 kuddar där nu.
Bild

Växellådsfäste nästan klart.
Bild

Började bygga lite på grenröret. det högra röret är nästan klart.
Fick kapa ur lite plåt för att få plats me turbon.
Bild

Ska försöka ta lite mer bilder farmöver.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av Sten »

Sedär ja!
Det går ju frammåt!
Mer bilder!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av reine »

lite mer har man fått gjort i helgen.

grenröret börjar bli klart.
har satt v-band på röret så det blir lätt att ta bort om man ska ur med motor osv.
nu ska det bara planas och blästras/lackas så e de klart.

tyvär finns inte plats för riktiga grenrör på båda sidorna och jag hade inte tid med att göra 2 lika så de fick bli en "limpmodell" på ena sidan.

Bild

så blev wg-rören

Bild

Och lite provmontering. skitigt och jäkligt som vanligt :)

Bild

har fått lite prylar oxå.
dubbla bosch 044 och en rail. smidig pryl.

Bild

Har fått hem en 4-puck och sachs 765 oxå. så den ska väll förhoppningsvis lämnas bort för
att passas in på svänghjulet i veckan.
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av Kaxxen »

Ser ju riktigt bra ut detta!! :)
Tänkt få den körbar till sommaren? vore skoj å glida lite med 2st bmw turbo drivna volvos ;)
Bara säga till om du ska ha nå hjälp! :)
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av reine »

Tackar!

jo tanken e ju att den ska gå till sommarn.. men man får väll se :)
blir du klar med din? vart håller du till med din bil?
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo

Inlägg av Kaxxen »

hehe klart den ska gå i sommar, joo ja hoppas att ja kommer hinna klar innan sommaren är helt slut, håller på fixa inför besiktningen nu! Håller till i Kaxås/Offerdal!
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Skriv svar