ID problem med en a-traktor

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
stoocken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: sön sep 12, 2010 1:53 pm

ID problem med en a-traktor

Inlägg av stoocken »

Vart stoppad utav polisen med min a-traktor. Polisen tyckte den gick lite för fort och tog in den på tekniska för undersökning. Detta var i i början av vintern. Sedan hörde dom av sig när undersökningen var klar. Med en hel del nedslag.

Föreskrivna krav för konstruktiv hastighet för hög.
Föreskrivna krav karosseri barlastflak fordonet överstämmer inte med registrerad uppgift.
Registrerade uppgifter identifieringsmärkning fordonet kan inte säkert identifieras.

Enligt polis verkstaden är chassienummer plåten på passagerar sidan vid dörren bytt. Där det visats varit spackelsprickor och dom sedan skrapat fram och sätt att den var dit svetsad. Med andra ord utbytt.

Hur går man tillväga med detta.
Har ringt en massa samtal till bland annat bilprovningen och transportstyrelsen utan att få fram några konkreta svar.
Tack på förhand / Simon
stoocken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: sön sep 12, 2010 1:53 pm

Re: ID problem med en a-traktor

Inlägg av stoocken »

Bumpar denna tråden, behöver hjälp med detta, finns det ingen som varit med om ngt liknande? någon allmänt kunnig eller besiktningsman som kan svara mig?
Tack på förhand.
JanneM
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: fre sep 02, 2011 1:58 pm

ID problem med en a-traktor

Inlägg av JanneM »

Skulle tro du är ganska rökt om de tror chassienumret är bytt. Är det det? Stämmer det med de andra chassienumrena? Är det bara på tröskeln det ser ut att vara bytt så kan du ju prova med att säga att du var tvungen att byta plåt runtikring pga rost och därför ser det ut som det gör.

Chassienumret är väl det viktigaste just nu, löser du inte det har du en obrukbar bil
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: ID problem med en a-traktor

Inlägg av Steve »

Skulle gissa att det isåfall är bättre att säga att nån ägare före har rostlagat och att det är därför det ser ut så runt chassinumret, för köper dom inte det så lär dom ju tro att det är han som bytt chassinummer
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

ID problem med en a-traktor

Inlägg av Stener »

Låter ju på trådskaparen som att han köpt den i det skicket. Och ifall det inte är synligt att dom bytt numrena så är det ju inte ditt fel. Borde väl isåfall kanske lyckas få någon dispens på att man tar bort numrena och stansar in nya och reggar in den på nytt!
Chevelle SS -65
stoocken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: sön sep 12, 2010 1:53 pm

Re: ID problem med en a-traktor

Inlägg av stoocken »

Jag köpte den av en kille här i trakten. Han hade ingen vidare koll på traktorn så jag kan utesluta han ifrån detta tattar jobb. Han köpte den av en snubbe i västerås.
Jag hade ingen aning om detta när jag köpte den och det hade förmodligen inte säljaren heller.
Vet inte hur jag ska lösa detta. Men vill höra mer åsikter och tips!
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: ID problem med en a-traktor

Inlägg av dgyldmark »

Byt identitet och sälj den gamla om den inte har anmärkning på sig, lacka om och säg att du köpte en annan traktor alt bes på annat ställe :)
alt 2: Låt en verkstad fastställa identiteten på traktorn genon att tex hitta gamla nummer /kvittona på rostlagning. Om du inte har anmärkning, kan du be en aktoriserad verkstad att flytta numret för att du tex skall bygga om där och numret kan inte vara kvar, detta går INTE om du har anmärkning på den.

Det finns folk här inne som kan hjälpa dig men pm:a dem, så får du hoppas på svar. Lycka till
stoocken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: sön sep 12, 2010 1:53 pm

Re: ID problem med en a-traktor

Inlägg av stoocken »

Det är som sagt ombesiktning på den. Finns en kille som säljer besiktade papper för en slant så man kan göra en fuling att pappra den igen. Känns ju just nu som att den är värd 0 istället för 30000kr besiktad. Säg att jag köper en 245:a äldre som min är, flyttar över alla plåtar osv. gör det snyggt, byter större plåt bit än bara runt just chassienummret. och besiktar den som ny epa hur skulle det funka tror ni?
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Re: ID problem med en a-traktor

Inlägg av bonden »

Det skulle inte funka sådär jättebra nästa gång du blir stoppad. De lär ju känna igen traktorn och ta in den igen. Då kommer du inte undan, eftersom två olika identiteter funnits på traktorn under ditt ägande så åker du dit så det sjunger om det.
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: ID problem med en a-traktor

Inlägg av dgyldmark »

Om dom kan styrka den förra identiteten ja, men det kunde de ju inte
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: ID problem med en a-traktor

Inlägg av Steve »

Köp dom nya papperen i nån annans namn och sälj bort den när den är färdig?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Axxel_021
För mycket laddtryck
Inlägg: 260
Blev medlem: mån okt 20, 2008 5:16 pm
Ort: Västerås

Re: ID problem med en a-traktor

Inlägg av Axxel_021 »

Säg inte att det är en Volvo 245, röd och typ årsmodell 75-76 någonting i papprerna? Fortfarande 4 dörrar kvar?

Mvh
Frager
Forumsberoende
Inlägg: 657
Blev medlem: ons mar 24, 2010 11:06 am
Ort: Tranås / Småland

Re: ID problem med en a-traktor

Inlägg av Frager »

Och här är den skyldige till ful mecket? ;)
Jonas Rithell
Axxel_021
För mycket laddtryck
Inlägg: 260
Blev medlem: mån okt 20, 2008 5:16 pm
Ort: Västerås

Re: ID problem med en a-traktor

Inlägg av Axxel_021 »

Nej, dock så har en polare ägt den bilen jag snackar om. Då han hamnade i precis samma sits, det var en i örebro som bytte identitet på den bilen. I själva verket var det en -88 om jag inte minns fel, men i papprerna stod det att det var en 75-76a någonting.
Den bilen vart stående något år, sedan sålde han den för typ 1500kr. Vet ej vart den gick då.

Vad får dig att tro att om man nu skulle vara skyldig till det hela, visa upp sig och säga "ja men det var jag som gjorde ett olagligt intentitets byte på den bilen för att tjäna pengar och göra någon annans liv surt." ?

Mvh
stoocken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: sön sep 12, 2010 1:53 pm

Re: ID problem med en a-traktor

Inlägg av stoocken »

Bakre dörrarna är igensvetsade sedan länge.. Den kommer ifrån västerås innan den hamnade här ute på vischan ja bor på. Det är antagligen i västerås den fuffats med, då han jag köpte den om fattar inte skillnaden på enkel och dubbla lådor eller besiktat eller obesiktad, han har inte rört en pinal på epan så. Kan kolla upp lite mer med namn och så så kan man få tag i tidigare ägare kanske o leta rätt på den som gjort detta. Att pappra vill ja inte göra, för då gör jag samma misstag. Att påpeka att det ska ha varit rost ovanför eller runt chassinr kommer jag nog ha svårt att kunna stärka och jag då inte byter ut en större bit runtom chassienr så ser det ut som det varit rost runtom chassinr. Vill ju helst bara att man kan lösa det hela på ett lagligt sätt.
Skriv svar