Separata spjällhus
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm
Separata spjällhus
Tänkte köra separata spjällhus på min sug b23. Men hur vilken storlek bör jag välja?
Motorn består av: 531 grottis topp 48/40 ventiler, komp ca 11,3, KG9 kam, 80mm slag, 96,3mm borr, Megasquirt.
Hur påverkar storleken motorkaraktären?
Mindre = mer på botten. Större = mer på högvarv??
Mvh/Johan
Motorn består av: 531 grottis topp 48/40 ventiler, komp ca 11,3, KG9 kam, 80mm slag, 96,3mm borr, Megasquirt.
Hur påverkar storleken motorkaraktären?
Mindre = mer på botten. Större = mer på högvarv??
Mvh/Johan
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm
Mellan 45 och 50mm. Hur kommer valet att påverka motorkaraktären?
50mm på en två liters motor, låter nästan lite stort? Eller de kanske inte är någon fara.
Vill försöka ha så mycke effekt som möjligt på låg och mellan, och inte bara på toppen, bör jag välja ett mindre spjällhus då?
Eller det kanske inte påverkar så jätte mycke?
Mvh/Johan
50mm på en två liters motor, låter nästan lite stort? Eller de kanske inte är någon fara.
Vill försöka ha så mycke effekt som möjligt på låg och mellan, och inte bara på toppen, bör jag välja ett mindre spjällhus då?
Eller det kanske inte påverkar så jätte mycke?
Mvh/Johan
jag skulle köpa 50mm, en liten sugmotor kräver varv för att det ska bli nått pulver hur som helst 
det lilla man förlorar neråt märker man aldrig

det lilla man förlorar neråt märker man aldrig
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
www.teamascona.se
Ta 50mm, hellre större än ventilen ska dom vara! Och de är för att kunna kona kanalen hela vägen in till ventlien, de är de bästa för gashastigheten! Se till att få rätt längd från ventiltallrik till trattkant också!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm
Okej, de va två olika bud
Borde de inte vara bra att få upp gashastigheten med hjälp av lite mindre spjäll och på så sätt slippa varva lika mycket? Eller är det stora som gäller?
Vet inte hur mycket jag ska varva, det sitter renoverade M-stakar i botten så de borde väll vara dom som bestämmer max varva?? Hur mycke tål dom i en sugmotor? Varv, effekt?
Hur många hk? De va en bra fråga. De finns ju lite potential i grejerna, men bara de landar över 200 så blir jag glad
Mvh/Johan

Borde de inte vara bra att få upp gashastigheten med hjälp av lite mindre spjäll och på så sätt slippa varva lika mycket? Eller är det stora som gäller?
Vet inte hur mycket jag ska varva, det sitter renoverade M-stakar i botten så de borde väll vara dom som bestämmer max varva?? Hur mycke tål dom i en sugmotor? Varv, effekt?
Hur många hk? De va en bra fråga. De finns ju lite potential i grejerna, men bara de landar över 200 så blir jag glad

Mvh/Johan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hur grov är toppens insugnings kanaler, under ventil och vid insugnings packningen?
ska du ha mycket botten vrid så måste topp och kam val avvägas noga också.
ska du ha mycket botten vrid så måste topp och kam val avvägas noga också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm
Insugskanalerna är grova. Precis vid packningen är det lika stort som orginal. Är inte direkt ute efter massa botten vrid. Vill bara inte att den ska vara helt död under 3000 eller nått liknande.
Grejerna är väll kanske inte direkt perfekt anpassade till varandra men tror ändå att det kommer att funka hyffsat.
Grejerna är väll kanske inte direkt perfekt anpassade till varandra men tror ändå att det kommer att funka hyffsat.
motorer som är döda under 3000 är felbyggda, fel CR i förhållande till kamaxeln och flödet i toppen. Storleken på spjällen är inte avgörande.
50mm ska funka klockrent, skulle inte tveka om jag skulle köpa, tänk på 2:a handsvärdet och att 50 är lättare att sälja till nån racer..
50mm ska funka klockrent, skulle inte tveka om jag skulle köpa, tänk på 2:a handsvärdet och att 50 är lättare att sälja till nån racer..
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
www.teamascona.se
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm
Död under 3000 va lite överdrivet.
Menade bara att det får ju finnas lite vrid/effekt på dom lägre varven också.
Så spjäll storleken gör inte så stor skillnad?
Ungefär hur mycke håller M-stakarna för i en sug motor? I en turbomotor håller dom ju tydligen väldigt länge, men det är ju inte riktigt samma förhållanden i en sug motor.
Mvh/Johan
Menade bara att det får ju finnas lite vrid/effekt på dom lägre varven också.
Så spjäll storleken gör inte så stor skillnad?
Ungefär hur mycke håller M-stakarna för i en sug motor? I en turbomotor håller dom ju tydligen väldigt länge, men det är ju inte riktigt samma förhållanden i en sug motor.
Mvh/Johan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 109
- Blev medlem: lör maj 14, 2005 10:32 am