Separata spjällhus

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Mister_Fitz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm

Separata spjällhus

Inlägg av Mister_Fitz »

Tänkte köra separata spjällhus på min sug b23. Men hur vilken storlek bör jag välja?
Motorn består av: 531 grottis topp 48/40 ventiler, komp ca 11,3, KG9 kam, 80mm slag, 96,3mm borr, Megasquirt.

Hur påverkar storleken motorkaraktären?
Mindre = mer på botten. Större = mer på högvarv??

Mvh/Johan
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Mellan 45-50 mm....själv har jag tänkt ha 50 mm på en 2.0 liters motor :)
Mister_Fitz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm

Inlägg av Mister_Fitz »

Mellan 45 och 50mm. Hur kommer valet att påverka motorkaraktären?
50mm på en två liters motor, låter nästan lite stort? Eller de kanske inte är någon fara.

Vill försöka ha så mycke effekt som möjligt på låg och mellan, och inte bara på toppen, bör jag välja ett mindre spjällhus då?
Eller det kanske inte påverkar så jätte mycke?

Mvh/Johan
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

jag skulle köpa 50mm, en liten sugmotor kräver varv för att det ska bli nått pulver hur som helst :)

det lilla man förlorar neråt märker man aldrig
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

välj du 45mm, ja storleken påverkar varvtalsregistret. tänk på att du inte har några hallsringar, spridare i vägen som på en förgasare. hur mycket ska ska du varva ? och hur många hk?
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Ta 50mm, hellre större än ventilen ska dom vara! Och de är för att kunna kona kanalen hela vägen in till ventlien, de är de bästa för gashastigheten! Se till att få rätt längd från ventiltallrik till trattkant också!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Mister_Fitz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm

Inlägg av Mister_Fitz »

Okej, de va två olika bud :?

Borde de inte vara bra att få upp gashastigheten med hjälp av lite mindre spjäll och på så sätt slippa varva lika mycket? Eller är det stora som gäller?

Vet inte hur mycket jag ska varva, det sitter renoverade M-stakar i botten så de borde väll vara dom som bestämmer max varva?? Hur mycke tål dom i en sugmotor? Varv, effekt?
Hur många hk? De va en bra fråga. De finns ju lite potential i grejerna, men bara de landar över 200 så blir jag glad :)

Mvh/Johan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur grov är toppens insugnings kanaler, under ventil och vid insugnings packningen?

ska du ha mycket botten vrid så måste topp och kam val avvägas noga också.
Mister_Fitz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm

Inlägg av Mister_Fitz »

Insugskanalerna är grova. Precis vid packningen är det lika stort som orginal. Är inte direkt ute efter massa botten vrid. Vill bara inte att den ska vara helt död under 3000 eller nått liknande.

Grejerna är väll kanske inte direkt perfekt anpassade till varandra men tror ändå att det kommer att funka hyffsat.
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

motorer som är döda under 3000 är felbyggda, fel CR i förhållande till kamaxeln och flödet i toppen. Storleken på spjällen är inte avgörande.

50mm ska funka klockrent, skulle inte tveka om jag skulle köpa, tänk på 2:a handsvärdet och att 50 är lättare att sälja till nån racer..
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ring runt och fråga pris på spjällhus hos lite olika motorbyggare, fråga vad de rekomenderar din motor sen kan du ta ett eget beslut vilken storlek du ska ha, men jag tror inte du väljer 50mm.
Mister_Fitz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm

Inlägg av Mister_Fitz »

Död under 3000 va lite överdrivet.
Menade bara att det får ju finnas lite vrid/effekt på dom lägre varven också.
Så spjäll storleken gör inte så stor skillnad?

Ungefär hur mycke håller M-stakarna för i en sug motor? I en turbomotor håller dom ju tydligen väldigt länge, men det är ju inte riktigt samma förhållanden i en sug motor.

Mvh/Johan
DIRAVI
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: mån jul 26, 2004 12:41 am
Ort: Gräsmyr

Inlägg av DIRAVI »

Fords 2.8 och 2.9 liters sexa har "dubbespjällhus" ungefärligen en spjällhusmotsvarighet till dubbla weebrar.

Ta två sådana så är du billigt hemma.

2.9 har ca 44 mm
2.8 har ca 48 mm
Varför nöja sig med en vanlig bil
sonfrabest
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: lör maj 14, 2005 10:32 am

.

Inlägg av sonfrabest »

Användarvisningsbild
N86ers
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: sön jul 10, 2005 8:42 pm
Ort: Skövde

Inlägg av N86ers »

Ja då stämmer de att "Storleken har betydelse"
Skriv svar