Kritik på grenrör!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av Kadett4wd »

ibland måste man juh kompromissa... och det funkar nog bra ändå.

Visst.. allt kan troligen bli bättre(ja kanske inte formel 1 grenrör).. men.. ibland är det tajt att bygga som man vill.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av Erland Cox »

Att det är kort är definitivt ingen nackdel förutom radierna in i turbon på 1:an och 4:an som är lite tvära.
Jag vet inte om jag vågar visa det grenrör jag byggt till min 240 turbo, det blev sådär.

Erland
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av J.Eklund »

Klart att du kan Erland.
Det är ju lite av tjusningen med det här forumet att det är människor med många teorier och mycket erfarenhet som delar med sig av både mycket bra och inte fullt så bra grejer. ;)
Den här tråden är ju hur intressant som helst!

Skulle det bli någon märkbar skillnad om man mjukade böjarna på 1:an och 4:an samt hade samma längd på alla 4 rören på Nicke.b's grenrör?
Rent teoretiskt.

Förresten.
Nicke!
Jag och många med mig skulle väldigt gärna vilja se en projekttråd med kadetten.:)
Hoppas att det kommer.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av Pacman »

Jag tror skillnaden blir så liten att den är svår att mäta, än mindre att känna.
Optimering är ju logaritmisk. Från kisskass värdelös till lite bättre märks ju enorm skillnad, men från nästan perfekt till perfekt går knappt att mäta.

Jag hjälper två kompisar med deras driftingbilar nu och det ska bli en intressant jämförelse.
Bägge har lagt i original oöppnade T6-motorer i sina 940/960, bägge ska köra megasquirt som jag ska mappa och bägge ska köra HX35. Endast grenrör kommer att skilja.
Den ene har byggt helt efter mina önskemål...han har mer eller mindre haft mig i telefonen när han byggt. T3 Twin entry med två 3-1 kollektorer halvvägs och separat wastegate med delade rör ända fram till tallriken.
Den andre har tagit ett kinarör till M50, T3 single entry, som han bytt fläns på och förlängt en dm för att få frigång mot toppen och ska svetsa på en wastegate på kollektorn. Här kommer då den noggranne att ta sig för pannan då allt blir tokfel...single entry på en sexa, enkel wastegate, och sen en turbo med twin entry på det.

Ska bli intressant hur stor skillnaden blir...om det blir katastrof eller om det knappt märks. I drifting är ju effekten helt ointressant. Det kvittar om man har 400 eller 800hk. Det är gasresponsen som är viktig och turbolag är helt värdelöst.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av quattro »

Personligen tror jag även singelentryt ger väldigt bra gasrespons när du har 3 avgasputtar per varv. HX35 är ju ingen jättestor turbo och ska väl vara lättdriven dessutom. Däremot borde väl det andra konceptet ge möjlighet till högre toppeffekt. Skall bli intressant att höra hur det blev när det är testat o klart.

På Audin med 2,5 puttar per varv har jag ingen som helst turbolag så länge varvet ligger på 3800 rpm eller över. Nu är min turbo lite mindre, även i förhållande till cylindervolymen, men å andra sidan är grenröret rätt kasst, så jag tror att Volvo 6:an blir bättre.

Som sagt turbolag har jag inte men den vaknar lite för sent, så jag skall testa Erlands metod att svetsa igen både grenrörets utlopp o turbinhusets entry till mindre dia för att få upp gashastigheten. Få se om den vaknar vid lägre varv då. Fullt ladd och ingen turbolag vid 3000 rpm vore perfekt.

Göran
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av j björk »

Pacman, hur menar du att effekten är ointressant i drifting?

Hur ska en bil med 400hk kunna hålla samma tempo, och kunna lägga lika mycket rök som en med 800hk?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av Pacman »

Mindre och lättare med smalare hjul.
Vikt påverkar väldigt mycket när man börjar komma upp i hastighet på stora banor. Då hänger de tunga bilarna inte riktigt med oavsett effekt.
Sen tog jag i väldigt med siffrorna, men jämför man en 6-liters V8 på 400hk med en 3-liters sexa med turbo på 800hk så skiljer det inte mycket på de bilarna. Vikt, balans och förare avgör...inte effekten.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av nicke b »

J.Eklund skrev:Klart att du kan Erland.
Det är ju lite av tjusningen med det här forumet att det är människor med många teorier och mycket erfarenhet som delar med sig av både mycket bra och inte fullt så bra grejer. ;)
Den här tråden är ju hur intressant som helst!

Skulle det bli någon märkbar skillnad om man mjukade böjarna på 1:an och 4:an samt hade samma längd på alla 4 rören på Nicke.b's grenrör?
Rent teoretiskt.

Förresten.
Nicke!
Jag och många med mig skulle väldigt gärna vilja se en projekttråd med kadetten.:)
Hoppas att det kommer.
Är det av intresse?
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av J.Eklund »

Absolut!
Jag är mycket intresserad av att få veta mer om din bil och hur du har byggt den.
Och hur den funkar för dig.
Många jag pratat med tycker samma som jag.
Vi gillar det lilla vi sett stenhårt.
Vill minnas att du bromsade den på PPF, vad blev resultatet?
Vad åker du med för turbo, vad laddas det och när har du fullt ladd?
Du får ta det på pm om du inte vill skriva det här.
Ska inom kort bygga grenrör till min kadett, och det blir troligtvis nåt liknande ditt pga platsbrist.

/Jonas
Senast redigerad av J.Eklund den lör jan 21, 2012 10:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av knotan »

Pacman skrev:jämför man en 6-liters V8 på 400hk med en 3-liters sexa med turbo på 800hk så skiljer det inte mycket på de bilarna. Vikt, balans och förare avgör...inte effekten.
:thumbright:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
stefa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
Ort: Satila, Vastra Gotaland

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av stefa »

Tackar och bockar för alla goda råd och teorier jag har fått till svars.. Dock drar jag slutsatsen att jag bör köra på en lagom blandning passform, flöde och funktionalitet.
Så nu innan min ihopbyggnad börjar har jag en sista fråga..

TURBOVAL!!??? :?

Vad finner jag för turbo som ger min motor ladd på låga varv (runt 3000-3500 rpm iaf)?
och hur väljer jag storlek på avgashus?


Har en ide om en hx 35a eller hx40 till min B30 då dom verkar billiga (3000-5000:-) och enkla att få tag på, men finns troligtvis en uppsjö av bättre alternativ på marknaden.

Tanken är att 164:an ska gå som gatkörning/hobbydrifting.. Ej på strippen! :thumbright:

Alla ideer och turboval med en liten motivering är välkomna. Har kikat många bmw-trådar (3,0 och 3,5 liters motorer) och sett bland annat GT40 Hx 40 o.s.v
Stefan Andersson
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av knotan »

en hx40 skulle garanterat funka bra utan att lagga onödigt, så pass stor motor och relativt bra vrid från botten redan som sugis.

hur mycket effekt vill du ha mellan tummen å pekfingret??
största hx40ina räcker ju uppåt 600 hjulhästar (kanske blir svårt på en snik-b30 med den effekten och hx40 såklart)

hx35 blir nästan liten?? men det beror som sagt på hur mycket effekt du vill ha
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
stefa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
Ort: Satila, Vastra Gotaland

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av stefa »

okej låter riktigt bra. Såg att det fanns ett gäng hx40 till salu just nu i säljes-forumet.

Önskad effekt är kanske runt 450 - 500 hk. Då har jag råd att köra bilen och ändå effekt nog att köra om traktorerna inne i Borås runt korvkiosken :hihi:

Vilket avgashus på en hx40 bör jag satsa på? Då jag aldrig skruvat turboaggregat i denna storleksklass har jag ingen referens att jämföra med
Stefan Andersson
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av knotan »

nått i stil med 14-16 borde funka,
är inte jätteinsatt på dem olika storlekarna.
men för den "låga" effekten så kan du nog ta nästan vilket som helst... ta nått som ser smidigt ut platsmässigt skulle jag säga...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
stefa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
Ort: Satila, Vastra Gotaland

Re: Kritik på grenrör!

Inlägg av stefa »

okej.. Vad tror du då om en:

Hx40 T3 fläns twinentry
54mm in
65mm ut
EJ inb WG
avgashus 16
Pris 2800:-

några snabba tankar? Priset?

Tycker att ej inbyggd WG är stor fördel då jag spar plats och funktioner då jag tänkte köra separat WG.
Stefan Andersson
Skriv svar