Kritik på grenrör!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kritik på grenrör!
ibland måste man juh kompromissa... och det funkar nog bra ändå.
Visst.. allt kan troligen bli bättre(ja kanske inte formel 1 grenrör).. men.. ibland är det tajt att bygga som man vill.
Visst.. allt kan troligen bli bättre(ja kanske inte formel 1 grenrör).. men.. ibland är det tajt att bygga som man vill.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Kritik på grenrör!
Att det är kort är definitivt ingen nackdel förutom radierna in i turbon på 1:an och 4:an som är lite tvära.
Jag vet inte om jag vågar visa det grenrör jag byggt till min 240 turbo, det blev sådär.
Erland
Jag vet inte om jag vågar visa det grenrör jag byggt till min 240 turbo, det blev sådär.
Erland
Re: Kritik på grenrör!
Klart att du kan Erland.
Det är ju lite av tjusningen med det här forumet att det är människor med många teorier och mycket erfarenhet som delar med sig av både mycket bra och inte fullt så bra grejer.
Den här tråden är ju hur intressant som helst!
Skulle det bli någon märkbar skillnad om man mjukade böjarna på 1:an och 4:an samt hade samma längd på alla 4 rören på Nicke.b's grenrör?
Rent teoretiskt.
Förresten.
Nicke!
Jag och många med mig skulle väldigt gärna vilja se en projekttråd med kadetten.
Hoppas att det kommer.
Det är ju lite av tjusningen med det här forumet att det är människor med många teorier och mycket erfarenhet som delar med sig av både mycket bra och inte fullt så bra grejer.
Den här tråden är ju hur intressant som helst!
Skulle det bli någon märkbar skillnad om man mjukade böjarna på 1:an och 4:an samt hade samma längd på alla 4 rören på Nicke.b's grenrör?
Rent teoretiskt.
Förresten.
Nicke!
Jag och många med mig skulle väldigt gärna vilja se en projekttråd med kadetten.
Hoppas att det kommer.
Jonas Eklund
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Re: Kritik på grenrör!
Jag tror skillnaden blir så liten att den är svår att mäta, än mindre att känna.
Optimering är ju logaritmisk. Från kisskass värdelös till lite bättre märks ju enorm skillnad, men från nästan perfekt till perfekt går knappt att mäta.
Jag hjälper två kompisar med deras driftingbilar nu och det ska bli en intressant jämförelse.
Bägge har lagt i original oöppnade T6-motorer i sina 940/960, bägge ska köra megasquirt som jag ska mappa och bägge ska köra HX35. Endast grenrör kommer att skilja.
Den ene har byggt helt efter mina önskemål...han har mer eller mindre haft mig i telefonen när han byggt. T3 Twin entry med två 3-1 kollektorer halvvägs och separat wastegate med delade rör ända fram till tallriken.
Den andre har tagit ett kinarör till M50, T3 single entry, som han bytt fläns på och förlängt en dm för att få frigång mot toppen och ska svetsa på en wastegate på kollektorn. Här kommer då den noggranne att ta sig för pannan då allt blir tokfel...single entry på en sexa, enkel wastegate, och sen en turbo med twin entry på det.
Ska bli intressant hur stor skillnaden blir...om det blir katastrof eller om det knappt märks. I drifting är ju effekten helt ointressant. Det kvittar om man har 400 eller 800hk. Det är gasresponsen som är viktig och turbolag är helt värdelöst.
Optimering är ju logaritmisk. Från kisskass värdelös till lite bättre märks ju enorm skillnad, men från nästan perfekt till perfekt går knappt att mäta.
Jag hjälper två kompisar med deras driftingbilar nu och det ska bli en intressant jämförelse.
Bägge har lagt i original oöppnade T6-motorer i sina 940/960, bägge ska köra megasquirt som jag ska mappa och bägge ska köra HX35. Endast grenrör kommer att skilja.
Den ene har byggt helt efter mina önskemål...han har mer eller mindre haft mig i telefonen när han byggt. T3 Twin entry med två 3-1 kollektorer halvvägs och separat wastegate med delade rör ända fram till tallriken.
Den andre har tagit ett kinarör till M50, T3 single entry, som han bytt fläns på och förlängt en dm för att få frigång mot toppen och ska svetsa på en wastegate på kollektorn. Här kommer då den noggranne att ta sig för pannan då allt blir tokfel...single entry på en sexa, enkel wastegate, och sen en turbo med twin entry på det.
Ska bli intressant hur stor skillnaden blir...om det blir katastrof eller om det knappt märks. I drifting är ju effekten helt ointressant. Det kvittar om man har 400 eller 800hk. Det är gasresponsen som är viktig och turbolag är helt värdelöst.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Kritik på grenrör!
Personligen tror jag även singelentryt ger väldigt bra gasrespons när du har 3 avgasputtar per varv. HX35 är ju ingen jättestor turbo och ska väl vara lättdriven dessutom. Däremot borde väl det andra konceptet ge möjlighet till högre toppeffekt. Skall bli intressant att höra hur det blev när det är testat o klart.
På Audin med 2,5 puttar per varv har jag ingen som helst turbolag så länge varvet ligger på 3800 rpm eller över. Nu är min turbo lite mindre, även i förhållande till cylindervolymen, men å andra sidan är grenröret rätt kasst, så jag tror att Volvo 6:an blir bättre.
Som sagt turbolag har jag inte men den vaknar lite för sent, så jag skall testa Erlands metod att svetsa igen både grenrörets utlopp o turbinhusets entry till mindre dia för att få upp gashastigheten. Få se om den vaknar vid lägre varv då. Fullt ladd och ingen turbolag vid 3000 rpm vore perfekt.
Göran
På Audin med 2,5 puttar per varv har jag ingen som helst turbolag så länge varvet ligger på 3800 rpm eller över. Nu är min turbo lite mindre, även i förhållande till cylindervolymen, men å andra sidan är grenröret rätt kasst, så jag tror att Volvo 6:an blir bättre.
Som sagt turbolag har jag inte men den vaknar lite för sent, så jag skall testa Erlands metod att svetsa igen både grenrörets utlopp o turbinhusets entry till mindre dia för att få upp gashastigheten. Få se om den vaknar vid lägre varv då. Fullt ladd och ingen turbolag vid 3000 rpm vore perfekt.
Göran
Re: Kritik på grenrör!
Pacman, hur menar du att effekten är ointressant i drifting?
Hur ska en bil med 400hk kunna hålla samma tempo, och kunna lägga lika mycket rök som en med 800hk?
Hur ska en bil med 400hk kunna hålla samma tempo, och kunna lägga lika mycket rök som en med 800hk?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Kritik på grenrör!
Mindre och lättare med smalare hjul.
Vikt påverkar väldigt mycket när man börjar komma upp i hastighet på stora banor. Då hänger de tunga bilarna inte riktigt med oavsett effekt.
Sen tog jag i väldigt med siffrorna, men jämför man en 6-liters V8 på 400hk med en 3-liters sexa med turbo på 800hk så skiljer det inte mycket på de bilarna. Vikt, balans och förare avgör...inte effekten.
Vikt påverkar väldigt mycket när man börjar komma upp i hastighet på stora banor. Då hänger de tunga bilarna inte riktigt med oavsett effekt.
Sen tog jag i väldigt med siffrorna, men jämför man en 6-liters V8 på 400hk med en 3-liters sexa med turbo på 800hk så skiljer det inte mycket på de bilarna. Vikt, balans och förare avgör...inte effekten.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Kritik på grenrör!
Är det av intresse?J.Eklund skrev:Klart att du kan Erland.
Det är ju lite av tjusningen med det här forumet att det är människor med många teorier och mycket erfarenhet som delar med sig av både mycket bra och inte fullt så bra grejer.
Den här tråden är ju hur intressant som helst!
Skulle det bli någon märkbar skillnad om man mjukade böjarna på 1:an och 4:an samt hade samma längd på alla 4 rören på Nicke.b's grenrör?
Rent teoretiskt.
Förresten.
Nicke!
Jag och många med mig skulle väldigt gärna vilja se en projekttråd med kadetten.
Hoppas att det kommer.
Re: Kritik på grenrör!
Absolut!
Jag är mycket intresserad av att få veta mer om din bil och hur du har byggt den.
Och hur den funkar för dig.
Många jag pratat med tycker samma som jag.
Vi gillar det lilla vi sett stenhårt.
Vill minnas att du bromsade den på PPF, vad blev resultatet?
Vad åker du med för turbo, vad laddas det och när har du fullt ladd?
Du får ta det på pm om du inte vill skriva det här.
Ska inom kort bygga grenrör till min kadett, och det blir troligtvis nåt liknande ditt pga platsbrist.
/Jonas
Jag är mycket intresserad av att få veta mer om din bil och hur du har byggt den.
Och hur den funkar för dig.
Många jag pratat med tycker samma som jag.
Vi gillar det lilla vi sett stenhårt.
Vill minnas att du bromsade den på PPF, vad blev resultatet?
Vad åker du med för turbo, vad laddas det och när har du fullt ladd?
Du får ta det på pm om du inte vill skriva det här.
Ska inom kort bygga grenrör till min kadett, och det blir troligtvis nåt liknande ditt pga platsbrist.
/Jonas
Senast redigerad av J.Eklund den lör jan 21, 2012 10:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Eklund
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Re: Kritik på grenrör!
Pacman skrev:jämför man en 6-liters V8 på 400hk med en 3-liters sexa med turbo på 800hk så skiljer det inte mycket på de bilarna. Vikt, balans och förare avgör...inte effekten.
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
- Ort: Satila, Vastra Gotaland
Re: Kritik på grenrör!
Tackar och bockar för alla goda råd och teorier jag har fått till svars.. Dock drar jag slutsatsen att jag bör köra på en lagom blandning passform, flöde och funktionalitet.
Så nu innan min ihopbyggnad börjar har jag en sista fråga..
TURBOVAL!!???
Vad finner jag för turbo som ger min motor ladd på låga varv (runt 3000-3500 rpm iaf)?
och hur väljer jag storlek på avgashus?
Har en ide om en hx 35a eller hx40 till min B30 då dom verkar billiga (3000-5000:-) och enkla att få tag på, men finns troligtvis en uppsjö av bättre alternativ på marknaden.
Tanken är att 164:an ska gå som gatkörning/hobbydrifting.. Ej på strippen!
Alla ideer och turboval med en liten motivering är välkomna. Har kikat många bmw-trådar (3,0 och 3,5 liters motorer) och sett bland annat GT40 Hx 40 o.s.v
Så nu innan min ihopbyggnad börjar har jag en sista fråga..
TURBOVAL!!???
Vad finner jag för turbo som ger min motor ladd på låga varv (runt 3000-3500 rpm iaf)?
och hur väljer jag storlek på avgashus?
Har en ide om en hx 35a eller hx40 till min B30 då dom verkar billiga (3000-5000:-) och enkla att få tag på, men finns troligtvis en uppsjö av bättre alternativ på marknaden.
Tanken är att 164:an ska gå som gatkörning/hobbydrifting.. Ej på strippen!
Alla ideer och turboval med en liten motivering är välkomna. Har kikat många bmw-trådar (3,0 och 3,5 liters motorer) och sett bland annat GT40 Hx 40 o.s.v
Stefan Andersson
Re: Kritik på grenrör!
en hx40 skulle garanterat funka bra utan att lagga onödigt, så pass stor motor och relativt bra vrid från botten redan som sugis.
hur mycket effekt vill du ha mellan tummen å pekfingret??
största hx40ina räcker ju uppåt 600 hjulhästar (kanske blir svårt på en snik-b30 med den effekten och hx40 såklart)
hx35 blir nästan liten?? men det beror som sagt på hur mycket effekt du vill ha
hur mycket effekt vill du ha mellan tummen å pekfingret??
största hx40ina räcker ju uppåt 600 hjulhästar (kanske blir svårt på en snik-b30 med den effekten och hx40 såklart)
hx35 blir nästan liten?? men det beror som sagt på hur mycket effekt du vill ha
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
- Ort: Satila, Vastra Gotaland
Re: Kritik på grenrör!
okej låter riktigt bra. Såg att det fanns ett gäng hx40 till salu just nu i säljes-forumet.
Önskad effekt är kanske runt 450 - 500 hk. Då har jag råd att köra bilen och ändå effekt nog att köra om traktorerna inne i Borås runt korvkiosken
Vilket avgashus på en hx40 bör jag satsa på? Då jag aldrig skruvat turboaggregat i denna storleksklass har jag ingen referens att jämföra med
Önskad effekt är kanske runt 450 - 500 hk. Då har jag råd att köra bilen och ändå effekt nog att köra om traktorerna inne i Borås runt korvkiosken
Vilket avgashus på en hx40 bör jag satsa på? Då jag aldrig skruvat turboaggregat i denna storleksklass har jag ingen referens att jämföra med
Stefan Andersson
Re: Kritik på grenrör!
nått i stil med 14-16 borde funka,
är inte jätteinsatt på dem olika storlekarna.
men för den "låga" effekten så kan du nog ta nästan vilket som helst... ta nått som ser smidigt ut platsmässigt skulle jag säga...
är inte jätteinsatt på dem olika storlekarna.
men för den "låga" effekten så kan du nog ta nästan vilket som helst... ta nått som ser smidigt ut platsmässigt skulle jag säga...
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
- Ort: Satila, Vastra Gotaland
Re: Kritik på grenrör!
okej.. Vad tror du då om en:
Hx40 T3 fläns twinentry
54mm in
65mm ut
EJ inb WG
avgashus 16
Pris 2800:-
några snabba tankar? Priset?
Tycker att ej inbyggd WG är stor fördel då jag spar plats och funktioner då jag tänkte köra separat WG.
Hx40 T3 fläns twinentry
54mm in
65mm ut
EJ inb WG
avgashus 16
Pris 2800:-
några snabba tankar? Priset?
Tycker att ej inbyggd WG är stor fördel då jag spar plats och funktioner då jag tänkte köra separat WG.
Stefan Andersson