RC2400 Nya skodabygget

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

RC2400 Nya skodabygget

Inlägg av m00jons »

Hejsan,
Tänkte dela med mig lite om vad jag sysslar med inför rallycrosssäsongen 2012.

Förra säsongen körde jag ca 10 tävlingar i Svealandscupen och Uphill Cup.
Resultaten var lite blandade, men jag kända att när allt fungerade hängde ja faktiskt med skapligt.
Bästa resultatet blev i Karlstads Svealandscuptävling. Där tog jag en 5:e plats i A-finalen.

Motorn jag hade då bestod av detta:
2398 bottendel med allt balanserat och viktat.
Egenportad 531 topp med 49/40 ventiler.
GL73 kamaxel
KG typ3 extraktor som var kortat så långt det går i sekundärerna.
48mm spjällhus och raka insug.
Megasquirt inprutning.

Denna bromsade 165kW på hjulen hos Micke Broman i Järbo.
Inte dåligt men fortfarande lite efter mina konkurenter.
De värsta 531motorerna brukar hamna runt 180kW på hjulen hos honom. Han har dock ingen klimatkorrigering på bänken.

Inför årets säsong tog jag kontakt med Erland Cox på Topplocksverkstan. Vi kom överens om att han skulle bygga en topp till mig.
Den kommer bli byggd på en 531 stomme med 48/40 ventiler.
Kamaxel kommer iår att bli en AGAP R37 275 16.
Insug har jag köpt av Tommy Luhr på Overboost racing, det har modifierats av Erland.
Spjällhus kommer antingen bli 50mm eller 52mm beroende på vad jag får tag i.
Grenrör har jag kvar mitt KG eller så blir det ett jag köpte från Overboost racing.

Ny underdel har också byggts, den består av samma vevaxel och svänghjul som jag hade i förra motorn.
Nytt block borrat till 97mm och med Ford Pintokolvar.

I nuläget är underdelen klar och monterad i bilen.
Kamaxeln fick jag i fredags och Erland skulle bli klar med toppen i helgen.
Ska bli riktigt spännande att se vad motorn kommer prestera.
Om allt blir klart i tid kanske jag ställer upp i bromstävlingen som Tommy Luhr skall anordna.

Lite bilder:

Gamla motorn:
Bild

Bild

Nya bottendelen monterad:
Bild

Bild

Bild

Bilder från Erland:
Bild

Bild

Kommer mer bilder när jag får toppen.
Senast redigerad av m00jons den fre feb 01, 2013 6:18 pm, redigerad totalt 2 gång.
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av G.Nauta »

Det här är intressant att följa!
Info om bilen vore skoj, vad för låda? Utväxling? :)
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Lill Grottis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 12, 2007 11:03 pm

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Lill Grottis »

Verkar som SBF förbjudit användning av epoxy i topparna nu. Svetsa går bra men inte epoxy.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6989
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Erland Cox »

Och Evo går förstås allra bäst enligt förbundet?

Erland
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av T Landholm »

Självklart är det lungt med evo, jamenar vad är det emot en plastad 531:a? :roll: :doh:
Tommy Landholm
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av m00jons »

Verkar som SBF förbjudit användning av epoxy i topparna nu. Svetsa går bra men inte epoxy.
Epoxy är väl svets på burk eller? 8)

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av m00jons »

Lite info om bilen i övrigt.

Bilen är från början en volvo 264 som någon fick för sig att bygga om till 2dörrars.
Tror det hade att göra med att 260 hade tillgång till nån annan låda (getrag kanske).
Jag köpte karossen för ca6-7år sen och har kört med den till och från sedan dess.

Växellåda är en M45 med SF dogbox och en Ydrefalk växelspak.
Bakaxel med lamelldiff och 5,43 utväxling.

Sen det tråkiga fjädringen.
Fram 40mm bilstein rally dämpare och bak nån form av sachs coilovers.
Här skulle man lagt nån krona till, men det är roligare att kosta på sånt som brummar.
Ev. kommer jag uppgradera bakfjädringen i sommar.

Så om nån sitter på några beg öhlinare eller proflex är jag intresserad.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av T Landholm »

Mer bilder på kaross osv. vore kul :thumbright:
Tommy Landholm
JA75
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: ons okt 12, 2011 5:15 pm
Ort: Sandviken

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av JA75 »

Ok, förstår att du vill byta fjädring och dämpare!! men lamelldiff?? sellholm ramp eller en sf skulle verkligen göra skillnaden!!
Jonas
Lill Grottis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 12, 2007 11:03 pm

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Lill Grottis »

Erland Cox skrev:Och Evo går förstås allra bäst enligt förbundet?

Erland
Kent har väl monopol på svensk rallycross vad det verkar som.
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av m00jons »

Ok, förstår att du vill byta fjädring och dämpare!! men lamelldiff?? sellholm ramp eller en sf skulle verkligen göra skillnaden!!
Det är sant, men det man inte prövat saknar man inte :?
Kommer försöka uppdatera bilen så gott ekonomin tillåter framöver.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
JA75
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: ons okt 12, 2011 5:15 pm
Ort: Sandviken

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av JA75 »

När jag åkte själv och böt från lamell till en rampdiff från sellholm trodde jag inte det var samma bil överhuvudtaget, en av de bästa investeringar jag gjorde på den bilen, det gick ju att åka på 2-hjul och ändå ha full drivning, mycket lämpligt i kungsberget!!
//Jonas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lill Grottis skrev:Verkar som SBF förbjudit användning av epoxy i topparna nu. Svetsa går bra men inte epoxy.
vem bestämmer sånt? varför förbjuda folk att göra prisvärda toppar sen godkänna svindyra toppar som tar död på sporten :doh:

det vore ok om de förbjöd plast men då ska allt evo också förbjudas så alla fick samma förutsättningar att porta i volvo toppar.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av wuffee »

De är för att de som bestämmer i sbf är "bastukompisar".. Å någon i regelvärks utskottet är garanterat bra bekant med evo topp tillverkaren.. En jävla soppa är vad de är...
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6989
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Erland Cox »

Jag trodde alla dom hade rensats ut från förbundet förra året?
Det ska i varje fall bli kul att se bilen och få se hur det funkar.
Man önskar att det var obegränsat med gods i 531 topparna.
Vad är det för värden på GL 73 kammen? Nån som har en lista på Professorns kammar med värden?

Erland
Skriv svar