Tänkte dela med mig lite om vad jag sysslar med inför rallycrosssäsongen 2012.
Förra säsongen körde jag ca 10 tävlingar i Svealandscupen och Uphill Cup.
Resultaten var lite blandade, men jag kända att när allt fungerade hängde ja faktiskt med skapligt.
Bästa resultatet blev i Karlstads Svealandscuptävling. Där tog jag en 5:e plats i A-finalen.
Motorn jag hade då bestod av detta:
2398 bottendel med allt balanserat och viktat.
Egenportad 531 topp med 49/40 ventiler.
GL73 kamaxel
KG typ3 extraktor som var kortat så långt det går i sekundärerna.
48mm spjällhus och raka insug.
Megasquirt inprutning.
Denna bromsade 165kW på hjulen hos Micke Broman i Järbo.
Inte dåligt men fortfarande lite efter mina konkurenter.
De värsta 531motorerna brukar hamna runt 180kW på hjulen hos honom. Han har dock ingen klimatkorrigering på bänken.
Inför årets säsong tog jag kontakt med Erland Cox på Topplocksverkstan. Vi kom överens om att han skulle bygga en topp till mig.
Den kommer bli byggd på en 531 stomme med 48/40 ventiler.
Kamaxel kommer iår att bli en AGAP R37 275 16.
Insug har jag köpt av Tommy Luhr på Overboost racing, det har modifierats av Erland.
Spjällhus kommer antingen bli 50mm eller 52mm beroende på vad jag får tag i.
Grenrör har jag kvar mitt KG eller så blir det ett jag köpte från Overboost racing.
Ny underdel har också byggts, den består av samma vevaxel och svänghjul som jag hade i förra motorn.
Nytt block borrat till 97mm och med Ford Pintokolvar.
I nuläget är underdelen klar och monterad i bilen.
Kamaxeln fick jag i fredags och Erland skulle bli klar med toppen i helgen.
Ska bli riktigt spännande att se vad motorn kommer prestera.
Om allt blir klart i tid kanske jag ställer upp i bromstävlingen som Tommy Luhr skall anordna.
Lite bilder:
Gamla motorn:


Nya bottendelen monterad:



Bilder från Erland:


Kommer mer bilder när jag får toppen.