Lola t91, såld
Re: Lola t91--- alfapowerd
Finns ingen plats fram på motorn som sagt. Spänningen ligger stabilt runt 12.5 volt. Och det stiger inte nämnvärt när generatorn startar heller. Den smyger ju igång väldigt långsamt med så är ju ingen av/på med spänningen på så vis.
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Re: Lola t91--- alfapowerd
Hur ser det ut med spridarna. Öppnar de två och två ellet tre och tre? för du kör väl inte med kamtrigger så du kan köra dem helt sekv?
får känslan av att det är pulsationer i fuelrailen som ger givna problem. Se till att mäta med en snabb manometer och inte nån elektrisk "oljetryck" givare. Den är för långsam.
får känslan av att det är pulsationer i fuelrailen som ger givna problem. Se till att mäta med en snabb manometer och inte nån elektrisk "oljetryck" givare. Den är för långsam.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
Re: Lola t91--- alfapowerd
dem skjuter två och två...
så fort som jag fått ordning på startmotorn så lär vi köra och har skaffat en riktig lite större manometer med...
så fort som jag fått ordning på startmotorn så lär vi köra och har skaffat en riktig lite större manometer med...
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
bjuder på en bild ialafall så inte tråden bara blir massa tråk
så här ser det ut efter ca 30 sekunders låsning, 3000rpm 0.85 bar grundladd (ska byta klockor senare , vill inte ha mer än ca 0.5 i gl)
vridmomentskurvan kommer bli brutal dock helt fel med så mycket vrid till denna bil, men bra spoolupp och brett register är ju å andra sidan bara bra


så här ser det ut efter ca 30 sekunders låsning, 3000rpm 0.85 bar grundladd (ska byta klockor senare , vill inte ha mer än ca 0.5 i gl)
vridmomentskurvan kommer bli brutal dock helt fel med så mycket vrid till denna bil, men bra spoolupp och brett register är ju å andra sidan bara bra


snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Lola t91--- alfapowerd
Hehe, tyckte killen i bilen hade svart störtkruka på sig vid första anblicken.. Lite festligt hade de varit om de stämde 

Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lola t91--- alfapowerd
fasen.. så varmt att till o med tryckrören är röda bitvis?

eller... jag kanske funnit dina bekymmer... man ska inte bygga grenrör i silikonslang! ... höhöhö...


eller... jag kanske funnit dina bekymmer... man ska inte bygga grenrör i silikonslang! ... höhöhö...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Lola t91--- alfapowerd
Trist med strul
Har också lite det där att lambdan vill ändra sig imellanåt
Men hade problem med btr till catchtanken, så jag hoppas väl att det var iaf. en stor del av problemet..

Har också lite det där att lambdan vill ändra sig imellanåt
Men hade problem med btr till catchtanken, så jag hoppas väl att det var iaf. en stor del av problemet..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Lola t91--- alfapowerd
sådär ja,
åkte raka vägen från jobbet tilll Ag:s och grejjade starten idag,
sen fick vi slutligen rätt på "felet"
vet inte exakt vad alla grejjor Tony ändrade var, och hade ingen lust att ifrågasätta heller, jag är bara sjukt glad att den går bra nu.
Bytte iallafall till en helt "ny mapp" istället för den som jag från början kokat ihop.
gick BLA över till att köra med TPS/rpm och sen en MAP kompensering för laddtrycket,
istället för att som jag hade ställt in från början med MAP /rpm och sen accberikning på TPS...
jag vet inte om det var exakt här felet låg,
men gången i motorn och gassvaret vart helt annorlunda,
det här med att den går fett ibland och magert ibland är nu helt borta...
misstänker att det kan ha blivit märkliga MAP pulser vid vissa varvtal som ställt till det men som inte gått att se i loggarna troligen...
har iallafall fått den nästan färdigmappad upp till 5500 rpm nu, dock inte rört täningen alls ännu,
ligger på en "safe" tänding nu så länge.
imorrn borde verkligen bli sista dagen i bänken och få den klar (känns just nu när man ser vartåt kurvorna rör sej) lär bli vsrvtopp runt 7000 tpm men maxeffekten kommer finnas lite tidigare.
500 motorhästar lär nog bli ganska bra på denna setupen som det känns,.
vi får väll se hur den blir att köra sen, bara vi blir helt nöjda med mappningen imorrn så är det dags att på allvar börja leta testområde så jag får känna lite på bilen.
men som det ser ut är det någon tidigare ägare som meckat med slutväxlen i bilen , och toppfaten kommer bli något lägre än jag hade hoppats på med dem dreven som sitter i nu, knappt 250km/h lär den nog toppa. men å andra sidan , det lär gå ruggigt fort upp dit haha, tror inte det blir någon större risk den spinner hejdlöst heller med så "korta växlar" som det kiommer bli så det kan nog vara vettigt , iallafall till en början....
återkommer imorrn igen med lägesrapport...
åkte raka vägen från jobbet tilll Ag:s och grejjade starten idag,
sen fick vi slutligen rätt på "felet"
vet inte exakt vad alla grejjor Tony ändrade var, och hade ingen lust att ifrågasätta heller, jag är bara sjukt glad att den går bra nu.

Bytte iallafall till en helt "ny mapp" istället för den som jag från början kokat ihop.
gick BLA över till att köra med TPS/rpm och sen en MAP kompensering för laddtrycket,
istället för att som jag hade ställt in från början med MAP /rpm och sen accberikning på TPS...
jag vet inte om det var exakt här felet låg,
men gången i motorn och gassvaret vart helt annorlunda,
det här med att den går fett ibland och magert ibland är nu helt borta...
misstänker att det kan ha blivit märkliga MAP pulser vid vissa varvtal som ställt till det men som inte gått att se i loggarna troligen...
har iallafall fått den nästan färdigmappad upp till 5500 rpm nu, dock inte rört täningen alls ännu,
ligger på en "safe" tänding nu så länge.
imorrn borde verkligen bli sista dagen i bänken och få den klar (känns just nu när man ser vartåt kurvorna rör sej) lär bli vsrvtopp runt 7000 tpm men maxeffekten kommer finnas lite tidigare.
500 motorhästar lär nog bli ganska bra på denna setupen som det känns,.
vi får väll se hur den blir att köra sen, bara vi blir helt nöjda med mappningen imorrn så är det dags att på allvar börja leta testområde så jag får känna lite på bilen.
men som det ser ut är det någon tidigare ägare som meckat med slutväxlen i bilen , och toppfaten kommer bli något lägre än jag hade hoppats på med dem dreven som sitter i nu, knappt 250km/h lär den nog toppa. men å andra sidan , det lär gå ruggigt fort upp dit haha, tror inte det blir någon större risk den spinner hejdlöst heller med så "korta växlar" som det kiommer bli så det kan nog vara vettigt , iallafall till en början....
återkommer imorrn igen med lägesrapport...
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
Roligt att ni fått den att lira 

MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Lola t91--- alfapowerd

Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Lola t91--- alfapowerd
det måste vart kombinationen av mina lite värre kamprofiler, stort gasspjäll och griva runners som skapade några märkliga pulser i plenum, men vi har ändå jättebra vakum därav att vi inte reflekterade över det till en början som ett möjligt problem 

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Lola t91--- alfapowerd
Så jävla fint!!! Hör rykten om att den är rapp som en muttersmack!




Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Re: Lola t91--- alfapowerd
Väntar otåligt på uppdatering om hur bänkningen gick idag.
Kanske är du ut och firar en lyckad dag i bänken nu
Kanske är du ut och firar en lyckad dag i bänken nu

Re: Lola t91--- alfapowerd
nejdu kulke tyvär inte, vi han i princip bara börja tills starten bröjade strula igen
så nu lessnade både jag och tony så pass att nu får den inte stå kvar i bänken längre,
målet va ju bara att få den färdigmappad på grundladd och sen dra hem bilen för att bygga om dettta ordentligt...
men nu har vi inte ens kommit så långt
så idag åkte bilen hem och bort med starten istället för att mappa idag
problemen kom till en början att knutarna har börjat bli slitna, när sedan vi hade problem med att bilen inte startade bra och gic rent att vi slet ner det sista av livslängden redan i bänken
till en början så fick vi byta ut några av bultarna tack vare vibrationer som gjorde att allt skakade loss,
plus att inte solenioiden drar tillbaka som den ska när allt glappar,
bytt ut de flesta av bulatrna och smetat på rejält med locetite.
först flög den ena helikopterknuten isär, så lagade den lite provisoriskt med två st m5 12.9 bult som svetsades ihop till ett nytt kors, sen gick först den ena segersäkringen nere på starsidan sönder, bytte den, sen gick den andra ute vid drevet sönder, bytte den, sen började den andra knuten med glappa sönder så hängde sej starten vid en uppstart så då sprack slutligen drevet,
så nu är alla hålen rejält glappa, drevet av, bägge segersäkringspåren taskiga
man får ha i åtanke att denna bilen konverterades nån gång runt 95-96 och jag kan se bland dokumentiationen i pärmen som följer med bilen att inte mycket har blivit gjort med själva "konverteringen" sen dess,
förutom ett lamellbyte på kopplingen och vanlig servie(oljebyte) på motor och vxlåda.
så det har väll hållt rätt bra ändå om man ser till det
efter lite sökande bland sånt jag hade liggandes så hade jag en bmw m30 start liggandes, som hade samma kugg/diameter/antal tänder
såå nu kommer jag kasta gamla helikopterknutarna, sen svarvar jag en ny grövre axel,
som jag sen har tänkt svetsa ihop istället med två stycken "kraftleder" (typ leder till förlängningskaft fast lite grövre för mutterknacken) dessa borde tåla denna typen av belasnintg ypperligt, får se om jag antingen tar 3/8" vilket blir ungefär samma som jag har nu, alt går upp lite grövre doningar till 1/2" istället och då även kan fräsa/svarva upp för lite grövre nållager i "adaptern" som sitter skruvad längst fram mot startmotordrevet i "växelådskåpan"
lite lurigt att förklara hur det sitter men bilderna gör nog sitt i vad som kan gå fel så snart nått börar glappa



så här sitter startmotorn , dvs i egna fästen en bra bit bort från svänghjulet,
mitt svänhjul är ju dryga 100mm mindre i diameter än alfans orginal, finns ju inte mer plats i växelådskåpan så därför det blir lite dumt
måste sitta extremt nära motorn med drevet,
tidigare har dessutom hela "returen" av mekanismen skett via enbart solenoiden , men nu funderar jag att även sätta en liten extra "hjälpfjäder" nere vid startdrevet som hjälper til att skjuta tillbaka hela paketet när man släpper starten, jag hade problöem redan förra året med att den inte riktgit han dra tillbaka skiten när motorn startade, man vill ju gärna hålla lite varv på den med just vid starttillfället med så lätt svänghjul för den inte ska tjuvstanna direkt...


så nu lessnade både jag och tony så pass att nu får den inte stå kvar i bänken längre,
målet va ju bara att få den färdigmappad på grundladd och sen dra hem bilen för att bygga om dettta ordentligt...
men nu har vi inte ens kommit så långt

så idag åkte bilen hem och bort med starten istället för att mappa idag

problemen kom till en början att knutarna har börjat bli slitna, när sedan vi hade problem med att bilen inte startade bra och gic rent att vi slet ner det sista av livslängden redan i bänken
till en början så fick vi byta ut några av bultarna tack vare vibrationer som gjorde att allt skakade loss,
plus att inte solenioiden drar tillbaka som den ska när allt glappar,
bytt ut de flesta av bulatrna och smetat på rejält med locetite.
först flög den ena helikopterknuten isär, så lagade den lite provisoriskt med två st m5 12.9 bult som svetsades ihop till ett nytt kors, sen gick först den ena segersäkringen nere på starsidan sönder, bytte den, sen gick den andra ute vid drevet sönder, bytte den, sen började den andra knuten med glappa sönder så hängde sej starten vid en uppstart så då sprack slutligen drevet,
så nu är alla hålen rejält glappa, drevet av, bägge segersäkringspåren taskiga

man får ha i åtanke att denna bilen konverterades nån gång runt 95-96 och jag kan se bland dokumentiationen i pärmen som följer med bilen att inte mycket har blivit gjort med själva "konverteringen" sen dess,
förutom ett lamellbyte på kopplingen och vanlig servie(oljebyte) på motor och vxlåda.
så det har väll hållt rätt bra ändå om man ser till det

efter lite sökande bland sånt jag hade liggandes så hade jag en bmw m30 start liggandes, som hade samma kugg/diameter/antal tänder

såå nu kommer jag kasta gamla helikopterknutarna, sen svarvar jag en ny grövre axel,
som jag sen har tänkt svetsa ihop istället med två stycken "kraftleder" (typ leder till förlängningskaft fast lite grövre för mutterknacken) dessa borde tåla denna typen av belasnintg ypperligt, får se om jag antingen tar 3/8" vilket blir ungefär samma som jag har nu, alt går upp lite grövre doningar till 1/2" istället och då även kan fräsa/svarva upp för lite grövre nållager i "adaptern" som sitter skruvad längst fram mot startmotordrevet i "växelådskåpan"
lite lurigt att förklara hur det sitter men bilderna gör nog sitt i vad som kan gå fel så snart nått börar glappa




så här sitter startmotorn , dvs i egna fästen en bra bit bort från svänghjulet,
mitt svänhjul är ju dryga 100mm mindre i diameter än alfans orginal, finns ju inte mer plats i växelådskåpan så därför det blir lite dumt

måste sitta extremt nära motorn med drevet,
tidigare har dessutom hela "returen" av mekanismen skett via enbart solenoiden , men nu funderar jag att även sätta en liten extra "hjälpfjäder" nere vid startdrevet som hjälper til att skjuta tillbaka hela paketet när man släpper starten, jag hade problöem redan förra året med att den inte riktgit han dra tillbaka skiten när motorn startade, man vill ju gärna hålla lite varv på den med just vid starttillfället med så lätt svänghjul för den inte ska tjuvstanna direkt...

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
