Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
B16 topp, har den 2 insugfläns, inte 4, fyrkantiga? Jag har en gammal volvotopp men vet inte vad det är, en riktig trimämne 

-
- För mycket laddtryck
När jag gör fabriksjobb för konstruktörer av styrningar så får jag inte använda hon eller diamantbrotsch
för det sätter igen porerna som ska hålla oljan (gjutjärnsstyrningar) spegelblank yta efter hårdmetallsbrotschen
är det som gäller. Titta på en ny fabriksstyrning till BMW eller Audi (brons) så ser du att dom också
har en blank yta. Jag vet att det funkar bra med honad eller diamantbrotschad yta också, det är den
ytfinishen jag får på jobben hemma. Men principiellt i fabriksvärlden så är det en brotschad blank yta som gäller.
/Christer
Har du tittat på hur ytan blir och funderat över smörjningen?
Om man ska ta upp mycket är en hårdmetallbrotsch inte fel men honing krävs efteråt.
Diamantverktyget har jag för mig ger en bra finish för smörjningen.
Erland[/quote]
för det sätter igen porerna som ska hålla oljan (gjutjärnsstyrningar) spegelblank yta efter hårdmetallsbrotschen
är det som gäller. Titta på en ny fabriksstyrning till BMW eller Audi (brons) så ser du att dom också
har en blank yta. Jag vet att det funkar bra med honad eller diamantbrotschad yta också, det är den
ytfinishen jag får på jobben hemma. Men principiellt i fabriksvärlden så är det en brotschad blank yta som gäller.
/Christer
Har du tittat på hur ytan blir och funderat över smörjningen?
Om man ska ta upp mycket är en hårdmetallbrotsch inte fel men honing krävs efteråt.
Diamantverktyget har jag för mig ger en bra finish för smörjningen.
Erland[/quote]
- Kadett4wd
- Forumsberoende
det är 2insug och 4 avgas. alla är runda.Jarmo Y skrev:B16 topp, har den 2 insugfläns, inte 4, fyrkantiga? Jag har en gammal volvotopp men vet inte vad det är, en riktig trimämne
riktig racetopp

Men kollar man lite noga på avgas så är det rätt fina i formen.
Men,, det är juh inget objekt man trimmar ändå, man bara drar lite fint på smilgroparna och tycker det är tur att utvecklingen går framåt. =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
en riktigt bra topp (med cfm mätt) spricker med tiden och sånt har jag inte tid att greja med, det finns saker som ger mycket mer effekt också.Linkansg1 skrev:Ok, jag trodde du skullle bygga alla b20:s moder. Men en riktigt bra topp kan väl inte vara någon nackdel? Sedan skulle jag definitivt ha sleeves i styrningarna.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Ok... Tråkigt att du inte har tid att lägga på bygget. Hoppas det går bra ändå.
Såå du portar och säljer toppar men säger att det är snudd på meningslöst?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:

en genomsnitts "köpes rally topp" 46x38mm B20 topp ligger på 175cfm på 13mm lyft (inga namn nämda) en del riktigt dåliga under 160cfm än fast de är väldigt dyra och bling bling första intrycket

min värsta B20 topp flödade 206cfm utan plast och med 92mm borr men den läckte vatten mest hela tiden (va tät i ca 4månader sen nya hål hela tiden

obs dettssa cfm är i en kalibrerad bänk. fins många som får helt andra siffror men de är inte kalibrerade.
mvh jens
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Jag vill påstå att Jarmo´s topp var den bästa i tävlingen som var förut om man ska ta in aspekten hur bra en topp håller.
Han hade väl inte grävt mycket alls om jag minns rätt, men ändå var han med i toppstriden.
Men ska man skaffa kunder till sin verksamhet när man är ute på banan och presterar så är det juh snabba tider som säljer,, eventuellt snabba slutfarter.
så mao.. gå metanol och fyll toppen med betong, å porta för glatta livet =)
Han hade väl inte grävt mycket alls om jag minns rätt, men ändå var han med i toppstriden.
Men ska man skaffa kunder till sin verksamhet när man är ute på banan och presterar så är det juh snabba tider som säljer,, eventuellt snabba slutfarter.
så mao.. gå metanol och fyll toppen med betong, å porta för glatta livet =)
///AMG
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
det är en inte helt olik topp som jag har patrik. jarmos topp va inte heller en fullt ut race topp men presterade ändå riktigt bra
men det finns bättre som ger mycket mer effekt på en fullrace sug motor.

Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Nej jag skrev inte nånstans att din topp var dålig.
Vart bara fundersam på förbränningsrummet.
Jag vet en gång i tiden hade jag en B20 som jag vässade, en ÄKTA R-sport S-kam.. alltså volvo original.
Steg2 topp som jag putsade lite mera på.
nå extraktorör samt webrar.
Den gick bra.. men jakten på mera så satte jag dit en äkta KG topp, steg3 eller om det var steg4.
detta var 1990 och toppen var nåt år gammal, så risk fanns juh att det skulel vara en bra topp var juh stor.
Men,,, jag tappade säkert 20hk på topp.
Jag testade bestycka fram och tillbaka men den var 'död'.
Satte tillbaka gammeltoppen och motorn vaknade till direkt igen.
så med de erfarenheterna så har jag portat några B20 toppar lika, och de funkar bra,.
VÄLDIGT lika Jarmos topp måste jag säga
Lärde mig då att det ska vara harmoni även i en 4takt,, var juh vilda 20år då.. *S*
Vart bara fundersam på förbränningsrummet.
Jag vet en gång i tiden hade jag en B20 som jag vässade, en ÄKTA R-sport S-kam.. alltså volvo original.
Steg2 topp som jag putsade lite mera på.
nå extraktorör samt webrar.
Den gick bra.. men jakten på mera så satte jag dit en äkta KG topp, steg3 eller om det var steg4.
detta var 1990 och toppen var nåt år gammal, så risk fanns juh att det skulel vara en bra topp var juh stor.
Men,,, jag tappade säkert 20hk på topp.
Jag testade bestycka fram och tillbaka men den var 'död'.
Satte tillbaka gammeltoppen och motorn vaknade till direkt igen.
så med de erfarenheterna så har jag portat några B20 toppar lika, och de funkar bra,.
VÄLDIGT lika Jarmos topp måste jag säga

Lärde mig då att det ska vara harmoni även i en 4takt,, var juh vilda 20år då.. *S*
///AMG
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Vad jag minns hade Jarmo flyttat styrningar och portat med ultraljudstester så han var nog den som lagt ner allra mest tid på sin topp av alla deltagare.
Jag började också på en sån topp som Jarmo gjorde men det sprack på att jag inte fick fram alla offsetstyrningarna.
Gjorde då en 46-38 topp på ett gammalt B20 ämne istället så att jag kunde vara med i tävlingen.
Volvo B18-20 topparna går inte att göra mycket större än 39mm så man kan ju undra hur mycket nytta man har av stora ventiler på insug?
En kam med mer lyft istället för större ventil hade varit bättre för då hade man både fått plats runt ventilen och tillräcklig mantelyta ändå.
Erland
Jag började också på en sån topp som Jarmo gjorde men det sprack på att jag inte fick fram alla offsetstyrningarna.
Gjorde då en 46-38 topp på ett gammalt B20 ämne istället så att jag kunde vara med i tävlingen.
Volvo B18-20 topparna går inte att göra mycket större än 39mm så man kan ju undra hur mycket nytta man har av stora ventiler på insug?
En kam med mer lyft istället för större ventil hade varit bättre för då hade man både fått plats runt ventilen och tillräcklig mantelyta ändå.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Christer J skrev:När jag gör fabriksjobb för konstruktörer av styrningar så får jag inte använda hon eller diamantbrotsch
/Christer
En brotschad gjutjärnsstyrning ser ut precis som ett borrat block som inte är honat med massor av avrivna metallbitar som lämnar håligheter.
Visst smörjer det bra men topparna som sticker upp är långt ifrån optimala för slitaget mellan ventil och styrning.
Att fabrikerna gör så handlar bara om att spara pengar men köper man kvalitets eftermarknadsstyrningar så är dom ofta honade.
Sen behöver dom honas ytterligare efter att dom pressats i för att få samma id hela vägen.
En väldigt viktig sak är att grada övre kanten på styrningshålet, särskilt på sleeves.
Annars kan det ganska snabbt bli stort slitage på ventilen om det blir minsta snedbelastning som pressar den mot styrningen.
Erland
B20-toppar är kluriga saker. Jag har liknande erfarenhet som Kadetten.
Körde Amazon i skogen andra halvan av 70-talet, Solex 45:or, R-kam, egenportad topp med orginal insugsventiler, som avgas använde jag nedsvarvade insugsventiler (44/40mm, om jag minns rätt), och utlagt förbränningsrum så det skulle likna "hemi" eller "pent-roof" förbränningsrum. Säkerligen alldeles för lågt komp o kanske även fel balans mellan in/ut-flöde, men jag begrep inte det då. Den gick faktiskt ändå rätt bra med den tidens mått mätt. Fullt konkurrenskraftig.
Sen fick jag låna en "seriös" topp av en kompis. Minns inte vem som gjort den men det var någon som var känd på den tiden. Problemet var bara att hela mellanregistret försvann, utan att det blev något bättre på toppen och bilen blev bara trött o svårkörd. Gick tillbaka till min hemmagjorda topp direkt till nästa tävling.
Sen efter några år köpte jag en nygjord topp av Bengt Nelson i Gbg och den gick ju i alla fall inte sämre än min gamla hemmagjorda utan det kändes som att den var lite vassare. Men vi bromsade aldrig motorerna på den tiden, så några siffror har jag inte. Vi provade sällan ut tändinställning eller förgasar bestyckning heller, utan det var ofta standardvärden som gällde. Jag låste vakumförställningen i fördelarn vet jag så det blev ca 32 grader över hela registret och körde med 43 halsringar i förgasarna (= ingen koning/förträngning alls, bara utfyllnad av spåret). Det borde inte ha fungerat, men det gjorde det.
Det man lättast kunde bedöma motorn på var på specialsträckorna. Kör man precis så mycket man orkar så känner man 5-10 bhp, upp eller ner, väldigt väl. Hur mycket det spinner, hur tidigt man kan växla upp, hur det varvar ut, mm. Kul var det - även på den tiden.
Göran
Körde Amazon i skogen andra halvan av 70-talet, Solex 45:or, R-kam, egenportad topp med orginal insugsventiler, som avgas använde jag nedsvarvade insugsventiler (44/40mm, om jag minns rätt), och utlagt förbränningsrum så det skulle likna "hemi" eller "pent-roof" förbränningsrum. Säkerligen alldeles för lågt komp o kanske även fel balans mellan in/ut-flöde, men jag begrep inte det då. Den gick faktiskt ändå rätt bra med den tidens mått mätt. Fullt konkurrenskraftig.
Sen fick jag låna en "seriös" topp av en kompis. Minns inte vem som gjort den men det var någon som var känd på den tiden. Problemet var bara att hela mellanregistret försvann, utan att det blev något bättre på toppen och bilen blev bara trött o svårkörd. Gick tillbaka till min hemmagjorda topp direkt till nästa tävling.
Sen efter några år köpte jag en nygjord topp av Bengt Nelson i Gbg och den gick ju i alla fall inte sämre än min gamla hemmagjorda utan det kändes som att den var lite vassare. Men vi bromsade aldrig motorerna på den tiden, så några siffror har jag inte. Vi provade sällan ut tändinställning eller förgasar bestyckning heller, utan det var ofta standardvärden som gällde. Jag låste vakumförställningen i fördelarn vet jag så det blev ca 32 grader över hela registret och körde med 43 halsringar i förgasarna (= ingen koning/förträngning alls, bara utfyllnad av spåret). Det borde inte ha fungerat, men det gjorde det.
Det man lättast kunde bedöma motorn på var på specialsträckorna. Kör man precis så mycket man orkar så känner man 5-10 bhp, upp eller ner, väldigt väl. Hur mycket det spinner, hur tidigt man kan växla upp, hur det varvar ut, mm. Kul var det - även på den tiden.
Göran
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Ligger en b20 topp till en amazon turbo i verkstaden som flödar 192cfm på std material och std ventil.
Den gjorde jag med samma tänk som 531 topparna.
Tog mer i förbränningsutrymmet än du Jens.
Dom turbulerar snabbt rackarna och hade man plastat lite så kommer det mer flöde men kanalen blir för liten.
Kan försöka knäppa lite bilder idag och slänga ut:)
Den gjorde jag med samma tänk som 531 topparna.
Tog mer i förbränningsutrymmet än du Jens.
Dom turbulerar snabbt rackarna och hade man plastat lite så kommer det mer flöde men kanalen blir för liten.
Kan försöka knäppa lite bilder idag och slänga ut:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Kan bjucka på en bild på en B20topp jag gjorde för nåt år sedan.
som ni ser, lååångt ifrån klar på bilden... har bara grovgrottat en cylinder.

Innerradien är breddad på insug. syns svagt svagt på bilden.
givetvis portat mer än så,,
Har inte hört nåt resultat från ägaren än, men det kommer väl tids nog, tror inte toppen blivit körd nåt än.
vad vart det.. 44/37 ventiler om jag minns rätt.. bokför juh aldrig topplocken jag gör *S*
som ni ser, lååångt ifrån klar på bilden... har bara grovgrottat en cylinder.

Innerradien är breddad på insug. syns svagt svagt på bilden.
givetvis portat mer än så,,
Har inte hört nåt resultat från ägaren än, men det kommer väl tids nog, tror inte toppen blivit körd nåt än.
vad vart det.. 44/37 ventiler om jag minns rätt.. bokför juh aldrig topplocken jag gör *S*
///AMG