Dannej Volvo 745 drifting projekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Hej,

Såg att du pulverlackat spjällhusen.
Vilken firma har gjort det, eller känner du till någon firma
som fixar sådant?

Annars, grymt bygge :)

Mvh//Andreas
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Rogge skrev:Din brors bil, det är väl den som har setts på film? jag hittade en film på den när den går mest på ställ genom en rondell och på raksträcka.. den går bra, mycket bra


Btw:

den slipen? är den nå bra? har funderat på att köpa en sån nämligen..
Ja det stämmer, bilen gick även på driftinguppvisningen på vallåkra.

Slipen använde jag endast där man itne kom åt mer portningsverktyget, du kan absolut inte porta med det, endast putsa
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Filaren skrev:Hej,

Såg att du pulverlackat spjällhusen.
Vilken firma har gjort det, eller känner du till någon firma
som fixar sådant?

Annars, grymt bygge :)

Mvh//Andreas
Det är en i småland som fixar det åt mig
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

dannej skrev: Ja det stämmer, bilen gick även på driftinguppvisningen på vallåkra.

Slipen använde jag endast där man itne kom åt mer portningsverktyget, du kan absolut inte porta med det, endast putsa
ok, blir det nått i sommar oxå? missade det på vallåkra :(

ok
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Måste bara säga att du får till det riktigt bra, verkar som vi har en del gemensamt när det gäller byggandet, alltså att man är inte slarvar allt för mkt med finish och funktion :)

Jag byggde också med saab 9000's slavcylinder till 164:an och så använde jag pedalstället från opel omega, blev avsevärd skillnad mot org.

Hoppas vi ses på ngt av sommarens evenemang!

Gott nytt år!

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

marmander skrev:Måste bara säga att du får till det riktigt bra, verkar som vi har en del gemensamt när det gäller byggandet, alltså att man är inte slarvar allt för mkt med finish och funktion :)

Jag byggde också med saab 9000's slavcylinder till 164:an och så använde jag pedalstället från opel omega, blev avsevärd skillnad mot org.

Hoppas vi ses på ngt av sommarens evenemang!

Gott nytt år!

MVH/
Simon
Ja funktion och finish ihop tar mycket tid, men samtidigt så är det ju inte roligt att göra nått man inte är nöjd med.

Varför omega pedalställ?
Jag funderar på att bygga om original pedalställ så jag får mera "utväxling" för nu så frikopplar lamellen redan när pedalen är halvvägs, och den är ju ganska stum som den är nu.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Omegapedalstället fanns nära till hands och var gratis, samtidigt som det har en hjälpcylinder org. hela konsollen passade ganska bra till 164, bara att göra en platta, förlänga pedalerna och flytta isär dom, samt bygga lite fästen för rattstång mm. ;)

Jag fick även mkt bättre utväxling på både koppling och broms, så bromsarna tar mkt bättre, samtidigt som kopplingen är både snabb och inte allt för stum. Som en liten bonus så sitter det en kontakt till kopplingen, som man kan avända till att avaktivera ALS:en mm.

Visst tar det tid att bygga snyggt, speciellt när man studerar och bara kan jobba 3mån/år! men det är värt varenda krona och timma :)

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Downpipen klar
Bild


Turbon på plats
Bild


Oljekylaren på plats
Bild


Kopplingsplint
Bild


12V motorvärmare (4st glödstift)
Bild


Vattenventiler, den vänstra är ombyggd för att ha motsatt verkan mot original,
på detta sättet får jag alltid cirkulation på vattnet
Bild


Elektrisk Cirkulationspump
Bild


Ritning och beskrivning på Olja och Vattensystemet
Bild


Främre biten av avgassystemet med "Katalysator"
Bild


Separat avgassystem till wastegatarna
Bild


Värmeväxlare och motorvärmare på plats
Bild


Ytterligare förstärkning av bakvagnsbryggan
Bild


Mätarpanel nästan klar
Bild


Spjällhusen ihopmonterade efter pulverlack och el-förzinkning
Bild


Spjällhusen igen
Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Riktigt snyggt måste jag säga!

Gillar din lösning på olje / vatten frågan.
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Svart bälte i mätare :wink:

Mvh//Andreas
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 954
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Mycket fint....
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
S.Strömbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön feb 08, 2004 11:26 am
Ort: Luleå/Kalix

Inlägg av S.Strömbäck »

Mycket stiligt bygge måste jag säga!
sonfrabest
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: lör maj 14, 2005 10:32 am

.

Inlägg av sonfrabest »

Mycket stiligt bygge!

http://www.kallebacksmotor.se/

Vems motor är det som vi ser längst ner? Hm... :lol:

Mvh.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kolla bilder på den sidan och sedan kollar ni noga på kitet till 16v.
Dom tryckarna skulle inte jag vilja köra med iaf.

Kan ju vara synvilla men svårt att tro..


Sorry för offtopicen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

asså vilket bygge... sån finish på allting! :shock:
Johannes Selberg
Ford F100
Skriv svar