Jakten på fart.. man kommer bara till en viss region med 50cc, sen funkar det inte mer.
Om man inte då bygger om till 10växlad låda,, men då går det ändå sakta då det tar tid att växla.
Och variatormotorerna kommer också bara till en viss gräns.
Man måste växla ned vevaxeln då det inte blir optimalt att varva en variator ~20k,(titta på yamaha´s 4takt snöskotrar)
Man biter sig i svansen mao med att hålla sig kvar på 50cc.
Men det är klart,, nissen med 50cc tycker juh han vinner alla rejs moraliskt ändå mot storkubikarna.
'för jag var juh baaaaaaaaaara 0.5s långsammare än dig och du har juh 90cc din looser'
90cc ägaren står med pokalen och tittar ned på honom och frågar hur många cylindrar har du nypit idag då?

Och om jag får ge förslag till var man ska dra gränsen:
Motorblocken får bara adderas matrial till att byta cylinder.
Man får inte ändra motorblockets utseende på utsidan(förutom vid cylinderfoten)
Man får således inte byta växellåda heller., typ kapa av motorn och montera en 250låda.
Det begränsar många,, man får då inte i ett 250cc vevparti i en moppemotor, samt skulle man lyckas finns det inte en moppelåda i världen som håller.
Att hindra utveckingen menar jag då att man ska inte hindra killen med snickarglädje.
Han utvecklas enormt då han får mickla i bo´n.
Man utvecklas inte speciellt mycket av att köpa färdiga cylindrar och avgassystem som är 'bolton' anser jag.
Man kan juh idag köpa boltongrejer och nå över 30hk i en moppemotor.
tror det är maxiscoot som innehar inofficiella moppe rekordet med deras 90cc cylinder 33.7hk.
Vad parmakit ger vet jag inte ännu(110cc)