Liten generator med W utag. (varvräknare för diesel)

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

Liten generator med W utag. (varvräknare för diesel)

Inlägg av Lepsyl »

Någon som vet någon diesel bil som har en liten generator som har utag för varvräknare?

Sitter fel generator på min bil nu så finns inget sånt utag men har ingen lust att köpa en original då dom är svåra att hitta och dyra och att original bara finns i 55 amp istället för den 95 amp jag har nu.

Så då vill jag hitta en liten generator jag kan sätta på remmen och bara koppla in för att få en varvräknare.

Eller är det någon som har någon bättre ide?
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Re: Liten generator med W utag. (varvräknare för diesel)

Inlägg av Kjell Niklasson »

Det går att "eftermontera" w-uttaget. Bara att plocka isär generatorn och löda dit ett stift. Har gjort så själv i min bil, funkar fint.

Här är ett schema på hur det är kopplat i en Bosch 24v generator, men principen är den samma i 12v Bosch generatorer.

Bild
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Liten generator med W utag. (varvräknare för diesel)

Inlägg av redheat »

enligt detta forum måste vara ett motstånd också::

.nu har jag testat varvräknaren på W-uttaget och det fungerade perfekt,har anslutit ett motstånd på 150 ohm/5w (istället för diod) till en av lindningarna och gjort ett nytt isolerat uttag.(w). Varvräknaren är avsedd för W-uttag (är nog ett måste)för man måste kunna justera varvtalet på en ställskruv i varvräknaren...( varvräknaren är köpt på Biltema 399 kr.)

http://www.trabatsakuten.nu/scgi-bin/ya ... 0;start=10
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Liten generator med W utag. (varvräknare för diesel)

Inlägg av Enok »

Storleken på remhjulet måste vara samma som original generatorn, annars visar räknaren fel.
Om man vet maxvarvet på motorn är är det lätt att kolla om den visar rätt, bara trampa
fullgas och se om räknaren visa samma.
Peter Olson
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Liten generator med W utag. (varvräknare för diesel)

Inlägg av StefanM »

hur man än gör så måste man ju kalibrera varvräknaren efter motorn.............lämpligast gör man ju det med en handhållen varvräknare man läser av och sen justerar man så den fasta visar likadant.
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Liten generator med W utag. (varvräknare för diesel)

Inlägg av redheat »

jo det vet jag att man måste kalibrera efteråt, men behövs motståndet ??
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Liten generator med W utag. (varvräknare för diesel)

Inlägg av StefanM »

det kanske mest beror på varvräknaren. Alla gamla bosch med W uttag är ju bara ett uttag från en fas utan motstånd men det är å andra sidan stenåldern. Moderna generatorer med inbyggd elektronik kanske kräver nånting för att inte störa ut regulatorn.
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Liten generator med W utag. (varvräknare för diesel)

Inlägg av redheat »

jag har en 100 amp, märkt med volvo och ND nippendenso ( om den kanske har varit till 940 kanske ) generator på en lastmaskin


kan man använda någon av skruvplintarna i utkanten till varvräknar signal ???



Bild

Bild
Senast redigerad av redheat den sön mar 23, 2014 9:48 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Liten generator med W utag. (varvräknare för diesel)

Inlägg av tobmag »

Kommer den från en lastmaskin eller ska du ha den till en lastmaskin?
Kommer den från en lastare så är det garanterat 24V!!

//Tobmag
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Liten generator med W utag. (varvräknare för diesel)

Inlägg av redheat »

jag skall använda den i en lastmaskin som har 12volts system, Har kollat nr och generatorn kommer från volvo S40 -96

det vore ju enkelt om det bara var att skruva på en kabel på någon av dom 4 skruvplintarna till varvräknarna
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Liten generator med W utag. (varvräknare för diesel)

Inlägg av smidy »

skulle såklart vara enklare om man hade generatorn i handen och fick vända och vrida, men jag skulle nog tro att stjärnskruvarna från sidan är lindningarnas anslutning till diodbryggan, så jag TROR att det är bara att ansluta en kabel till en av stjärskruvarna så har du w-utag, dock är jag osäker om det fungerar på stjänanslutningen som du tydligen också har uppdragen till diodbryggan, därav 4 anslutningar, 3 faser och en "nolla" du borde se genom ventilationen vad som går till skruvanslutningarna, 3 har bara en tråd och en har 3 trådar, den med 3 skall du nog undvika. borde inte störa ev. elektronik (laddregulatorn) då du ansluter på lindningen före likriktarbryggan. om det inte handlar om "bra att ha" så blir du tvungen att kalibrera varvräknaren för att den skall visa rätt.
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Liten generator med W utag. (varvräknare för diesel)

Inlägg av redheat »

det ser ut som 3 av anslutningsskruvarna går till lindingar och 1 ser jag ej vad den går till.

jag har anslutit en kabel till en av dom 3 anslutningsskruvarna, och varvräknaren fungerar.

har kalibrerat varvräknaren mot mätare vevaxel
Skriv svar