Material till Cylinderfoder

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Material till Cylinderfoder

Inlägg av mswd »

Någon som vet vilket typ av material man kan använda vid tillverkning av egna cylinderfoder?
Taksänkt och Sektionerad Amazon
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Vad jag hört så skall kanonrör funka bra... 8)
Vet av en BDA motor som blev skickad till England för renovering och i den så användes kanonrör.
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Inlägg av mswd »

Materialet bör väl alltså behandlas på något sätt så att det inte ska bli så värme känsligt
Då är det bara få tag på kanonrör alltså =)
Taksänkt och Sektionerad Amazon
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:lol: :D :shock: kanonrør?? hehe.enkelta dieselbilar/motorer har tørrfoder,typ perkins,som er ca 2mm tykke,da må sylindern borres til ett bestemt diameter å siden må ett foder tilverkes så det an tilpasses den åverborret sylindern,siden presspasses i den blokka.....dom foder er gjewrne i nå skikkeli crmo stål,istedet for støpejern!
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

har för mig att det tillverkas foder i robertsfors på nån industri.
en kompis har andvänt lösa foder för att göra cylindrar till en WV.
vet inte vart dom är köpta,men jag tror dom är lätt att få tag i på
nån motorrenoveringfirma. Gunnar Lundström sa nån gång
att ett volvo orginalblock håller 30000mil och alla lösa foder har bättre
material än blocket

fredde
J10
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör jun 26, 2004 7:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av J10 »

torrfoder lär ska vara bra har jag hört
speciellt denna sorten om motorn börjat bli till åren :)

huga, det märks att man börjar bli trött :)
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:wink: ja den va jo litt søt da :D :D :D :D :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

GT i falkenberg borde ha för dom gör cylindrar till motrcyklar. så dom kan nog skaffa ämnesrör. tele till GT 0346 57628.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
Ante 4wd
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: sön okt 03, 2004 12:07 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Ante 4wd »

nikasil foder hörs vara stadigt, det är tydligen samma som kanonrör!! Men det är nog dyrt??!!
--= Can´t drive it? Style it!! =--

Audi 100 Avant turbo quattro -91 (Bruks)
Audi 80 turbo quattro -84 (Lek)

Gick under EvO som nickname tidigare!!!!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

är jag ute å cyklar men är inte nikasil bara ett keramiskt lager man lägger i cylinderlopp för att minska förslitningen?
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av Fredrik Grönlund »

Innom v8 kretsar använder vi här i finland bla Valmet foder (traktor).
Kommer ej ihåg vad dom låg i för priskklass men dyra va dom inte. Lönar sig att fråga från traktor firmor.
Åtminståne finns det storlekar runt 100mm.
Användarvisningsbild
Ante 4wd
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: sön okt 03, 2004 12:07 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Ante 4wd »

Ang nikasil foder så vet ja inte mycket utan bara vad jag hört från andra, sen om nikasil och kanonrör är samma kan kanske nån mer insatt svara på!! Crosshojjar brukar väl ha nikasil foder??? Eller??

Har en äldre bilsport tidning med en ford MkII i som har nikasil foder i motorn (Cosworth), han hade fått skicka motorn utomlands för att få det in monterat!! Tror tillåmed att de va Ferrari som gjorde det??!! men om de stämmer låter ja vara osagt, mitt minne är inte de bästa!
Kostade många riksdaler iaf!!
--= Can´t drive it? Style it!! =--

Audi 100 Avant turbo quattro -91 (Bruks)
Audi 80 turbo quattro -84 (Lek)

Gick under EvO som nickname tidigare!!!!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

nikasil är väll en beläggning...
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Inlägg av mswd »

Fredrik Grönlund skrev:Innom v8 kretsar använder vi här i finland bla Valmet foder (traktor).
Kommer ej ihåg vad dom låg i för priskklass men dyra va dom inte. Lönar sig att fråga från traktor firmor.
Åtminståne finns det storlekar runt 100mm.
Skulle vara bra om man får tag i ett färdigt foder i ungefärlig storlek .. själva fodret borde väl dom på motorslip kunna borra upp efter det är monterat .. tycker man (ifall det inte är nån belägning på dom som försvinner)
Taksänkt och Sektionerad Amazon
Skriv svar